Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Mientjeuh schreef:Ik heb één implantaat in mijn bovenkaak. Dit omdat ik 4 "volwassen" tanden mis. Op 3 van die plaatsen zitten nog melktanden, de 4de melktand is jaren geleden (toen ik nog een beugel droeg) uitgevallen. 2 jaar geleden is op die plaats een implantaat geplaatst. En ik ben er supertevreden overHet plaatsen zelf was niet het prettigste wat ik ooit heb meegemaakt, maar dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik geen voorkeur heb voor naalden en toebehoren
Pijn heb ik nooit gevoeld, alleen was de plaats waar het implantaat werd gezet wel dagenlang gevoelig en blauw/paars. De hechtingen vond ik nog het irritantst, maar na een weekje of 2 was er amper nog iets te zien. 6 maanden later is de kroon zelf geplaatst en sindsdien niks meer van gemerkt
Bij mij werd overigens niets vergoed. Het valt schijnbaar onder "plastische chirurgie", ook al heb ik iets genetisch waardoor ik - net als een paar tantes - 4 tanden mis.
Anne_GTI schreef:Hmmm, als ik dit zo lees had dit ook weleens onder de bijzondere tandheelkunde vergoed kunnen worden. Voor implantaten ivm oligodontie gelden wel voorwaarden. Ik heb het idee dat je daar weleens aan zou kunnen voldoen om een machtiging te kunnen krijgen.

Anne_GTI schreef:Implantaten ter ondersteuning van volledige prothese worden vanuit basisverzekering vergoed mits gemachtigd. Daarbij komt wel het Eigen Risico om de hoek kijken en een Eigen Bijdrage per kaak van 125 euro.
Voor TS geldt dit niet omdat ze nog wel eigen kiezen heeft in haar bovenkaak.
WhiteRose schreef:en ik geloof ook dat er prutsers zijn, vandaar

Citaat:Edit: als jouw tandarts een gewone tandarts is, kan het wél zijn dat je er veel meer voor vergoed krijgt, omdat het dan een tandheelkundige handeling is..

WhiteRose schreef:Anne_GTI schreef:Hmmm, als ik dit zo lees had dit ook weleens onder de bijzondere tandheelkunde vergoed kunnen worden. Voor implantaten ivm oligodontie gelden wel voorwaarden. Ik heb het idee dat je daar weleens aan zou kunnen voldoen om een machtiging te kunnen krijgen.
Zover ik weet gelden die voorwaarden écht alleen bij adentie..

WhiteRose schreef:Anne_GTI schreef:Implantaten ter ondersteuning van volledige prothese worden vanuit basisverzekering vergoed mits gemachtigd. Daarbij komt wel het Eigen Risico om de hoek kijken en een Eigen Bijdrage per kaak van 125 euro.
Voor TS geldt dit niet omdat ze nog wel eigen kiezen heeft in haar bovenkaak.
"Mits gemachtigd".. Wanneer wordt er gemachtigd?

WhiteRose schreef:Alleen melkelementen kan ik me ook nog wel voorstellen, maar die regelgeving viel mij vies tegen. Met name toen er patiënten voorbij kwamen die ik met gezond verstand als "medische indicatie" zou bestempelen
Ook slinken van de kaak en passend krijgen zit in de gevaren hoek - die machtiging wil nog weleens een paar weken (bij een actieve tandarts) duren. Maar, ehm, ik vind dat de categorie "onmogelijk een kunstgebit te dragen", net als kokhalsneigingen en andere drama's. Machtiging is dus niet zomaar verkrijgbaar.

Anne_GTI schreef:WhiteRose, ik heb je net een hele lap tekst gestuurd.![]()
Op de site van CVZ staan alle voorwaarden waar je aan moet voldoen om in aanmerking te komen voor vergoeding ivm bijzondere tandheelkunde.
Dat er voor het aanmeten van een klikgebit eerst een termijn met een tijdelijk prothese wordt gewerkt is eigenlijk heel eenvoudig te verklaren. De kaak moet tot rust komen om verdere veranderingen als de implantaten geplaatst worden te voorkomen. Anders past het klikgebit na een tijdje niet meer en moet er weer een boel aangepast worden.

En hup, gelijk kroontje erop - mooi mondje
Tot de boel na 6 weken wat los aanvoelde en na 3 maanden letterlijk bewoog... 
Anne_GTI schreef:Mientjeuh schreef:Ik heb één implantaat in mijn bovenkaak. Dit omdat ik 4 "volwassen" tanden mis. Op 3 van die plaatsen zitten nog melktanden, de 4de melktand is jaren geleden (toen ik nog een beugel droeg) uitgevallen. 2 jaar geleden is op die plaats een implantaat geplaatst. En ik ben er supertevreden overHet plaatsen zelf was niet het prettigste wat ik ooit heb meegemaakt, maar dat ligt waarschijnlijk aan het feit dat ik geen voorkeur heb voor naalden en toebehoren
Pijn heb ik nooit gevoeld, alleen was de plaats waar het implantaat werd gezet wel dagenlang gevoelig en blauw/paars. De hechtingen vond ik nog het irritantst, maar na een weekje of 2 was er amper nog iets te zien. 6 maanden later is de kroon zelf geplaatst en sindsdien niks meer van gemerkt
Bij mij werd overigens niets vergoed. Het valt schijnbaar onder "plastische chirurgie", ook al heb ik iets genetisch waardoor ik - net als een paar tantes - 4 tanden mis.
Hmmm, als ik dit zo lees had dit ook weleens onder de bijzondere tandheelkunde vergoed kunnen worden. Voor implantaten ivm oligodontie gelden wel voorwaarden. Ik heb het idee dat je daar weleens aan zou kunnen voldoen om een machtiging te kunnen krijgen.

) en ze het zelf ook schandalig vond dat het in zo'n gevallen weinig tot niet vergoed wordt. Ketaki schreef:ik heb 1 tand implantaat.
kostte 1900 euro bij elkaar.
verzekering vergoedde 225 euro en de rest heeft de gemeente voor mij betaald, aangezien ik een wahjong uitkering heb ( dus niet veel te besteden heb)
maar dan nog moet je onder de 5000 euro zitten op je spaarrekening ( word het vergoed door de gemeente)