tip voor wie vaak buikpijn heeft!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:06

Marchador schreef:
Ik wil het absoluut proberen, mijn vriend zegt ook altijd: Voel je je nu alweer niet goed.. waar heb je toch last van?
Jij voelt je ehct vaak niet goed.. dat soort dingen zeg maar.. en ik probeer niet te zeuren. Maar het geeft zo'n donders slecht gevoel!!

Precies bij mij ook.
Mijn ouders wisten zich geen raad met me, ik ging wekelijks naar de dokter toe maar ook die hielp me niet van mijn klachten af. En mijn vriendenkring vonden ook dat ik me vaak niet goed voelde.
Ik kon ook vaak niet mee, omdat ik gewoon geen zin had vanwege de verschrikkelijke buikpijn. En het ene moment was ik heel vrolijk en dan opeens heel erg down..
Wat zo'n stofje allemaal wel niet met je doet he.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:09

Goede tips hier. :)

Ik heb ook al een aantal jaar last van mijn buik, ben naar de dokter geweest, bloedgeprikt en medicijnen gehad, hielp niet en is niks uit gekomen.. :n
Maar sinds ik wat gezonder eet, minder tussendoortjes zoals tosti's, eitje bakken, chips etc., gaat het een stuk beter. :D Ook bakken wij tegenwoordig friet thuis, dat scheelt echt een hoop met frietjes halen!!!

Ik ben al goed op weg, maar nog niet helemaal, soms kan ik de vettige dingetjes niet laten staan en dan wordt het weer rennen. :o

Equidea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:30

Nassie schreef:
Marchador; Als ik iets eet met smaakversterkers erin, krijg ik gelijk maagzuur/klachten en ik heb dan vier dagen onuithoudbare buikpijn. Misschien een tip om je smaakversterkers in je eten te laten.
Het zit namelijk overal in..

Ben je dan niet allergisch? Zo lang zit eten niet in je lichaam toch?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 20:33

Tja ach, ik heb alles al geprobeerd. Die 'doorbraak' heb ik jaren geleden al gehad. Bij mij is het idd wel minder als toen, maar het is nog niet weg.
Ik denk dat het ook een deel spanningen is voor mij persoonlijk, niet slechts dieet.

Kijk trouwens uit dat je wel vetten houdt in je eetpatroon, die zijn noodzakelijk. Maar pizza en patat kun je idd wel degelijk weglaten ;)

Voor mij is het vooral zuivelproducten, ik kan alleen yoghurt eten. Vlees heb ik geen last van, alleen kip lijkt bij mij ontzettend veel last te geven.

Voor de rest is het erg simpel (en goedkoper) om smaakversterkers uit je dieet te laten. In plaats van een kant en klare pasta saus te kopen kun je die veel beter zelf maken met verse tomaten (of tomatenpuree) en verse kruiden.

Bij mij helpt rijst ook erg goed, alhoewel ik geen extra last krijg van pasta of aardappelen. Fruit kan ik helemaal niet hebben.

Nell_

Re: tip voor wie vaak buikpijn heeft!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-09 21:58

Ik wil dit ook wel eens proberen! :j
Ik heb een spastische darm, maar soms een andere, onverklaarbare buikpijn! (Die pijn is erger, en voelt héél anders!)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-12-09 23:34

gebruik inderdaad ook zo veel mogelijk verse dingen en maak bijna alles zelf... pastasaus is zo gemaakt met een pakje tomatenpuree en gehakt en lekker verse groenten. laat eens al het kant en klare staan en pak wat je nodig hebt om iets zelf te maken, scheelt al een heel stuk:) overigens schijnt het ook bewezen te zijn dat verse kruiden veel goed doen (gebruik zelf veel verse peterselie/basilicum). ook het proberen waard :)

laat idd niet alle vetten weg hoor, das ook weer niet goed! olijfolie is heel gezond :)

ja, dat lekker vinden wat goed voor je is gaat idd helaas niet altijd op maar het is ook even zoeken wat je 'gewoon'' lekker vindt en wat je lekker vindt omdat het goed is:) ben zelf echte soep-freak en heb daar bijvoorbeeld nog nooit last van gehad.

voor de echte pizza-liefhebbers; pizza mozzarella (leggera) van ristorante.. weinig vet, enige pizza waar ik geen last van krijg, beleg m zelf altijd wel nog even extra met een champignonnetje en wat extra tomaat :)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:50

Equidea schreef:
Nassie schreef:
Marchador; Als ik iets eet met smaakversterkers erin, krijg ik gelijk maagzuur/klachten en ik heb dan vier dagen onuithoudbare buikpijn. Misschien een tip om je smaakversterkers in je eten te laten.
Het zit namelijk overal in..

Ben je dan niet allergisch? Zo lang zit eten niet in je lichaam toch?

Ja dat zou ook kunnen.
Maar kreeg 5 weken geleden te horen dat het beter voor mij was als ik geen suiker meer nam. (Vanwege moeheid, verkoudheid en eczeem). Ik heb 3 weken hele erge pijn gehad in mijn buik, vanwegen de afkickverschijnselen. Ze zeggen dan je een maand zonder moet doen en dat het dan zeker uit je lichaam is..

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 08:53

Olies schijnen ook niet goed te zijn die van planten worden gemaakt.
Bijvoorbeeld zonnenbloemolie, als je dat verwarmd word het giftig het zelfde met olijfolie. Je kan beter extra vierge olie of rijstolie worden.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-12-09 10:46

heb eigenlijk geen idee wat voor olijfolie we hebben... volgens mij gewoon net degene die het dichtste bij stond in de supermarkt maar kan me wel herinneren extra vierge te hebben gezien. thuis toch is kijken :P

tsja, het blijft een beetje zoeken wat je wel en niet kan eten... heeft mij ook een hele tijd gekost maar kwam toch steeds uit op vet..

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 12:06

Hier ook iemand met PDS.. dus altijd buikpijn, opgeblazen, en soms nog wel eens naar het toilet rennen....
En de laatste weken opeens heel misselijk (vooral 's ochtends? :?) of dat er ook mee te maken heeft?
Ik merk dat de koolhydraten hier een aardige boosdoener is, en die probeer ik nu te mijden. Na de feestdagen wil ik dit (toch wel strenge) dieet gaan volgen;
http://www.scdiet.nl

Ik merk ook idd dat ik olijfolie beter verdraag dan vette boter uit een pakje..

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-12-09 16:22

die misselijkheid heb ik idd ook heel lang gehad! 's ochtends voelde ik me, tsja, omschreef het altijd als 'muf''. degene die hetzelfde hebben of ooit hebben gehad snappen het denk wel hahaha voor de rest; probeer het niet te begrijpen, erg moeilijk uit te leggen :P

boter idd gewoon in de prullebak gooien en nooit meer kopen :P
ik ben vooral licht verteerbaar gaan eten (wit brood, veel rijst enz) heeft mij geholpen, bruin brood eet ik bijna nooit (en weet dat het slecht is, maar so be it). tsja, het is en blijft toch even zoeken wat je wel en niet kan hebben...

mn moeder kwam ook nog met een goeie; die had de laatste tijd vaak verschrikkelijke buikpijn en kwam er achter dat ze heel onregelmatig ademde. ff heel simpel; ademde meer in dan uit waardoor er veel lucht in dr buik zat. (zal medisch ongetwijfeld nergens op slaan deze uitleg maar gaat om het idee). maar die is gaan letten op dr ademhaling en heeft daar nu ook geen last meer van :)

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:21

als ik echt snel iets moet eten (te laat opstaan etc) dan eet ik een witte boterham met pindakaas, snel gemaakt, en ik krijg er geen buikpijn van (wel niet atkins verantwoord)

Yabloko

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 19:31

Nassie schreef:
Olies schijnen ook niet goed te zijn die van planten worden gemaakt.
Bijvoorbeeld zonnenbloemolie, als je dat verwarmd word het giftig het zelfde met olijfolie. Je kan beter extra vierge olie of rijstolie worden.

Dit is niet helemaal waar. Extra vierge olie is olijfolie. Deze kan beter koud geperst zijn en ook koud worden gebruikt, dan blijven gezonde eigenschappen behouden. Boven de dertig graden verdwijnen veel vitaminen maar de olie wordt niet giftig.

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 21:52

amyz schreef:
ik ben vooral licht verteerbaar gaan eten (wit brood, veel rijst enz) heeft mij geholpen, bruin brood eet ik bijna nooit (en weet dat het slecht is, maar so be it). tsja, het is en blijft toch even zoeken wat je wel en niet kan hebben...

dat verdraag ik idd ook alleen maar, volkorenbrood (en dus vezels) geven alleen maar buikpijn en aanleiding tot heel de dag naar de wc rennen :(

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-09 22:42

TS: tegen de "smaak" van olijfolie gooien ze er bij ons thuis een heel klein klontje boter op 't moment dat de olie verhit wordt in de pan :)

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-12-09 03:53

whiterose; becel! heeft zo'n flesje, helemaal top! smaak van boter maar zonder buikpijn!

ik heb geleerd; alles wat bij kamertemperatuur vloeibaar is, is goed. (met boter ed hoor;P)

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-09 09:41

Het kan ook dat ik het fout heb.
Maar dat is wat ik gehoord heb :)