Kuitkramp?!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pniekepnak

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 00:56

Adin schreef:
Ik had hier ook heel vaak last van, mijn vriend wist soms niet wat hem over kwam als ik snachts begon te gillen hihi.
Tegenwoordig heb ik het eigenlijk bijna niet meer.
Wel heb ik het met het uittrekken van mijn Petrie rijlaarzen (die draag ik dus ook bijna niet)

Pfff dat heb ik met m'n Cavallo's... Da's echt hel, dus ik draag ze idd ook niet meer... Maar ga er een rits in laten zetten denk ik want ik vind dit toch wel erg zonde... Die dingen waren peperduur! :n

Maar goed, weer ontopic, ik had het vroeger ook vaak, en nog steeds wel af en toe, vooral als ik erg gespannen ben. Had het ook vaak tijdens het paardrijden, en dan duwde mijn instructrice idd ook altijd m'n tenen naar mij toe, zeg maar. Zelf ging ik er ook vaak gewoon op staan en dan rekken, volgens mij kan dat ook niet echt kwaad hoor, heb twee zussen die fysiotherapeut zijn en die hebben daar nooit iets over gezegd... :?

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:02

In mijn praktijk komen er vaak mensen met deze klachten. Laat je eens nakijken door een goede sportmasseur of pnie laat een van je zussen eens de aanhechtingen in de bil losmaken als nl de aanhechting in de bil vast zit zal de bovenbeenspier naar de kruisbanden dan naar je kuit vast zitten en dus snel verzuurd. Omdat in de nacht de spieren minder beweging treed de verzuring door mindere doorbloeding heel heftig op Kuitkramp dus. zorg er in ieder geval voor dat de benen hoger liggen en niet lager, dat ze goed warm zijn als je naar bed gaat.Idd drink meer water overdag en dan heb ik het over 2 liter water

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:21

dat benen hoger leggen werkt bij mij juist averechts
ik moet juist mijn benen naar beneden brengen

het idee van benen hoog leggen is dat het bloed dan makkelijker naar het hart terug kan
mijn probleem is dat het hart niet krachtig genoeg pompt als ik slaap en het bloed niet eens goed naar mijn benen krijgt, door mijn benen lager te hangen komt er toch genoeg bloed in

ik heb 3 zwangerschappen met mijn benen buiten bed geslapen, voeten op de grond
benen hoog leggen gaf nog veel meer kramp
het was niet ideaal maar van de kramp werd ik pas echt gek

als ik met sokken op een koude vloer loop schiet gelijk de kramp in mijn tenen %)
bovenkant voet is nog erger want tenen kun je nog strekken maar bovenkant voet niet

Zirano

Re: Kuitkramp?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:24

Ok sorry had niet gelezen dat hart niet krachtig genoeg pompt dan idd absoluut niet met benen omhoog. maar echt als je gaat staan en je legt ja hand in je zij met je vingers naar achteren daar waar ongeveer je middenvinger zit zit een aanhechting pak een tennisbal en ga tegen een muur staan. Tennisbal op die plek op de bil en tegen de muur dan kwispelen. Absoluut dat als je dit goed doet je de aanhechting voelt. daar komt ook echt het probleem vandaan

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:27

marleen_usar schreef:
Stukje handzeep aan je voeteneind neer leggen dat helpt goed.

Sorry dat ik hier zo binnen kom vallen want ik heb er geen last van, maar ik ben toch wel erg benieuwd naar het idee hierachter. :o

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 01:29

Stuk groene zeep is een oud huismiddel dat deed men vroeger onder de matras leggen sommige schenen daar beter van te worden.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 02:14

als ik kuitkramp heb ga ik op een koude ondervloer staan, dan is het zo weg zonder echt te strekken.

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 02:20

ik heb er ook al zolang last van.
Ik heb koude spierzalf en water langs men bed liggen. :Y)

Oke het klinkt mss stom maar als ik een kramp krijg, zet ik men voet/been neer op de koude vloer en doe er wat water over of de zalf. ( waar ik het eerste bijkan :') )

Maar ik heb ondertussen geleerd me niet meer te strekken,
ja heb altijd zo'ne schrik dat ik die kramp krijg!

Ik heb dat meestal dat ik de dag erna niet kan lopen.
Ene keer is het zo fel geweest dat ik niet na school moest gaan van de dokter omdat ik de 2de dag nog pijn had ervan |(

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 07:45

Na de kramp kun je je been ook licht masseren, warme doeken eromheen draaien. dat brengt verlichting. Leg een vochtige doek in de magnetron 30 sec en dan lekker op je kuit je voelt hem dan ontspannen.het gaat er nl om dat je gaat ontspannen. die spanning erin houden geeft de volgende dag giga veel klachten.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 08:17

zirano dat van de tennisbal ga ik zeker proberen

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-12-09 08:50

Zirano, dus als ik het goed begrijp zeg je dat kuitkramp vanuit de bilspier komt?
Maar hoe komt het dan dat ik nooit last heb van mijn bilspier en of bovenbeenspieren?
Bij mij zit de kramp altijd bij de aanhechting van de achillespees naar kuitspier. Dit is ook de plek die het meest zeer doet. (zeker de dagen erna).
Heb bij 1 been daar een scheurtje gehad in mijn kuitspier (en bij dat zelfde been heb ik er nog 1 gehad net onder mn knie) en van die plekken heb ik bij kuitkramp ook echt last.

maessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-09 09:02

Ik heb dit ook een poos gehad, en inderdaad kwam het bij mij ook door knopen/blokkades in de spieren. Nu had ik er meerdere in de bovenbenen, en in de onderrug zitten. Een sportmasseur/fysio heeft ze er bij mij uitgewreven, en nu heb ik nergens meer last van. Dat je op andere plekken de kramp krijgt, dat klopt wel, omdat de doorbloeding daar niet goed meer aan toe kan komen. En de blokkades zijn vaak al zo hard, dat je daar juist niks meer voelt (in mijn geval in elk geval) Ik ga nu zo nu en dan gewoon voor een algehele checkup, en gelijk alle kleine knoopjes in wording er weer uit laten halen. Dit kan je ook in je schoudergedeelte krijgen, maar dan krijg je vaak last van je rug. Er zijn natuurlijk meerdere oorzaken die de kramp kunnen veroorzaken, maar dit was bij mij het geval. (en genoeg drinken scheelt zowieso al de helft ;) )

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-09 18:18

Ik heb sinds gister een brace gekregen (achillotrain) voor beide voeten. Kijken of dit effect heeft.

zap

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 18:23

Ik heb ook weleens zo'n periode gehad en ik moest er niet aan denken om mijn kuit op te rekken op dat moment (autsj). Ik bleef juist ontspannen liggen (naja, deed poging tot, elke spier spande zich onderhand aan, omdat ik mijn kuitspier wilde onstspannen :P) en dan was het vaak zo over en had ik ook de volgende dag nergens last van.

Waar een ander zijn been strekt en onder spanning zet, buig ik juist mijn been en zet er geen spanning op :j

Charlottje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 22:17

Ik heb dit ook altijd in periodes. VERSCHRIKKELIJK. Altijd 's nachts en soms lopen de tranen over mijn wangen van de pijn ...

Blijf eigenlijk altijd wel liggen, ik weet niet precies wat ik doe maar ben dan altijd wild aan het bewegen met mijn benen. Vooral mijn voet helemaal strekken. De volgende dag of dagen heb ik er altijd heel veel pijn aan. Bijt er altijd doorheen omdat ik er niet als een debiel bij wil lopen :+ maar fijn is anders ... Vaak helpt gewoon blijven bewegen het beste :))

youreperfect

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 23:08

Ik heb er ook ongeveer elke nacht wel eens last van, maar probeer ik mijn voet dan zo ver uit te rekken dat het wel overgaat, maar dit helpt helaas niet altijd. De volgende dag heb ik er meestal niet zoveel last van, tenzij als ik trappen op moet lopen, dan verschiet er elke keer iets in mijn kuitspier, denk ik, zo voelt het toch aan..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:13

Je kunt kuitkramp krijgen van diverse punten. Meestal beginnen deze problemen omdat er n blokkade optreed tussen de onderrud en de knieen. als dat gebied gemasseerd wordt zul je vaak merken dat de kuitkrampen verminderen of zelfs niet meer komen.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-09 10:15

Ik merk op dat veel mensen het hebben over knoppen in het lichaam.
Heeft iemand ook enig idee hoe die ontstaan?

Want, ik heb kuitkramp sinds dat ik enorme blaren op mijn hielen heb gehad en hier een ''gat'' in is ontstaan. Sinds die tijd loop ik verkeerd en is al het gezeur ontstaan, inclusief de kuitkramp.

Anna

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 10:18

Ik heb hier ook al heel lang last van.
Vaak `s nachts inderdaad, en dan zo erg dat ik echt me bed niet uit kom.
Meestal rol ik dan min of min uit me bed en ga dan staan (wel alle gewicht op de andere been zetten ;)) dan gaat het na een tijdje vaak wel over.
Maar ik lees dat jij er elke nacht last van hebt?
Ik heb er wel last van, maar (gelukkig) echt maar 1 keer in de 2 à 3 weken :=