hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kippesoep

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 15:17

phormicola schreef:
misselijkheid, wazig zien, diarree, racend hart, droge mond...

Hihi, ik had afgelopen weekend ook dit soort sypmtomen maar dat was de grootste kater allertijden :Y)

Hoe gaat het nu met je TS? Nog met je therapeut gesproken? Ik ga wel mee met wat een aantal reacties boven mij gezegd wordt. Kijk naar je eet en leefpatroon enz..

HedwigO

Re: hyperventilatie, paniek, iets medisch?Ik weet het niet meer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-11-09 18:46

dank jullie wel voor de verhalen en de adviezen! Ik heb even niet de fut om er uitgebreid op te reageren dus dat doe ik even later.

Ik ben nu weer in paniek aan het raken. Het ging best goed totdat ik vandaag weer zo`n drukke band om mijn borst kreeg. De druk op mijn hoofd is ook nog niet weg.
Toen ik net achter de pc ging viel ik bijna flauw. Ik heb nu de hele tijd het gevoel dat ik weg ga vallen en ben dus helemaal in paniek......Ben bijna in staat de huisartsenpost te bellen...

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 18:48

Gewoon rustig blijven, concentreer je op je ademhaling. Ga even lekker op de bank of in bed liggen

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 19:02

Rustig aan doen :(:) , concentreer je op je ademhaling, in 3 sec en uit 6 sec. Hou je hand op je buik zodat je ook echt voelt dat je door je buik ademhaalt, zodat je ademhaling niet te hoog zit. Dan is er ook nog een oefening die ik mee heb gekregen het G-schema, hier staat wel een mooi voorbeeld http://www.vinkers-psychiater.nl/gschema.php maar op Google zijn er nog meer te vinden. Zo zie je dat je gedachten, je gedrag beïnvloeden en je daarnaar gaat handelen. Je mag me ook altijd een pb sturen.

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 10:31

Hoe is het nu met je? Heb je de paniek nog onder controle gekregen?

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:05

Nou ik ben er nog :) Heb heerlijk geslapen vannacht. Werd vanochtend wel in paniek wakker en ben nog steeds een beetje in paniek (vooral doordat ik voor het eerst alleen in mijn huis ben). Maar ik heb vlug mijn dag vol gepland. Hopen dat het dan goed komt :)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:17

Ik heb het ook heel erg gehad, ook bij de cardioloog gelopen omdat mn hart niet echt normaal meer deed. Kwam allemaal voort uit mn hyperventilatie.

Om een lang verhaal kort te maken, want iedereen die hyperventileert/paniekaanvallen heeft weet hoe je je voelt, dus zal mijn eigen versie van de verschillende paniekaanvallen achterwege laten ;)

Nu "mijn" oplossing:

Ik heb er heel veel baat bij gehad om naar therapie te gaan, heb daar bepaalde oefeningen op muziek mee gekregen en moest er echt zelf mee aan het werk gaan. Ik moest me leren overgeven aan de aanvallen en niet er tegen te gaan vechten. Laat maar komen! Je gaat er niet dood aan, ookal voelt het wel zo. Dat is dus ook het moeilijke, maar door te oefenen krijg je het vanzelf onder de knie! Als ik het nu op voel komen kan ik mezelf gelukkig vrij snel rustig krijgen, waardoor het afzakt en op de achtergrond blijft. Als het wel doorzet ga ik gewoon rustig wandelen of ergens zitten, dan laat ik het over me heen komen. Wat je vooral niet moet doen is jezelf bang maken!! Blijf tegen jezelf herhalen dat het niet erg is, dat het vanzelf weer over gaat, laat het maar komen, voel wat er in je lichaam gebeurd en focus je op rustig ademhalen. Rescue Bach Spray kan bij mij ook wel helpen als ik me onrustig voel en het idee heb dat die onrust een "aanval" uit kan lokken. En ik las net iets over iemand die altijd een pilletje bij zich had, voor het geval dat en dat je je daardoor al meer op je gemak voelt. Dat heb ik dus ook, ik heb altijd van alles in mn tas zitten, voor het geval dat en dat geeft rust.

Succes en vraag gerust verder als je nog wat wilt weten!

koi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:34

Fijn dat je er nog bent, had niet iets verwacht ;) Het is goed om afleiding te zoeken maar je kunt je dag nog zo volplannen, er komt een moment dat je niks te doen hebt, zelf kreeg ik het altijd op bed, dan kwam de angst/paniek. Probeer er niet voor 'weg te lopen' maar ervaar het zoals Joyce zegt want alleen dan leer je ermee om te gaan. :(:)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 11:42

dank jullie wel voor de reacties! Morgen heb ik weer therapie dus hoop dat dat gaat helpen :)
Ik krijg het nu links op mijn borstkas weer heel benauwd en mijn hart doet weer raar. Zucht......Ik wou dat ik kon accepteren dat er niks met mijn hart is...

0Whisper0

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 11:46

Meid, geloof me er komt een tijd dat je er mee om kan gaan en dan zal je zien, dan heb je echt veel minder vaak 'last'. Zorg iig dat je op tijd eet. Als je flauw word drink dan een chocomel of eet een mars ofzo, dat wil ook nog wel eens helpen. En soms helpt het ook wel om een rondje te gaan rennen serieus! Want hoe meer jij op je lichaam let hoe erger je hyperventilatie word, ga dus iets anders doen, ga desnoods je huis stoffen, je fiets schoonmaken of weet ik veel wat, maar ga iets doen. Probeer je gedachte ergens anders op te focussen. Ik heb er zelf ook een tijd last van gehad, maar nu bijna nooit meer, t gaat echt super. En als mij het lukt, lukt het jou zeker ook!

Luigi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:19

Ik ken het helemaal. Heb ook al 2 jaar last van hyperventilatie en paniekaanvallen. Ik heb periodes dat het erger is en minder is. Het beste is inderdaad je concentreren op wat anders. Bij mij helpt een asprientje ook heel goed als ik er last van heb en dat vind ik heel apart. Verder ben ik ook geopereerd aan mijn hart waardoor je ook nog eens een soort gevoel heb dat je niet op je lichaam kan bouwen. Waar de hyperventilatie en paniekaanvallen vandaan komen, geen idee. Heb ook eigenlijk geen idee hoe je daar achter kan komen.

2misty2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:22

HedwigO schreef:
dank jullie wel voor de reacties! Morgen heb ik weer therapie dus hoop dat dat gaat helpen :)
Ik krijg het nu links op mijn borstkas weer heel benauwd en mijn hart doet weer raar. Zucht......Ik wou dat ik kon accepteren dat er niks met mijn hart is...

Is het geen optie om voor je eigen geruststelling onderzoeken te doen zodat je werkelijk ziet dat je niks mankeert?
Dit kan je best aangeven bij je huisarts hoor!

patserke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:30

hier nog iemand die er al 6 jaar last van heeft,
ik eet altijd fisherman friends als ik voel dat ik te weinig adem haal en in paniek raak, dan ben je met dat snoepje bezig en moet je je daar op concentreren, misschien is het iets wat ik geloof om het beter te maken.
ik denk ook dat het een deel stress is, het helpt inderdaad om dan wat te gaan ondernemen, gisteren had ik ook een angstaanval en ben een cadeautje gaan inpakken en weg was het. als je wat wilt weten kan je me een pb sturen:)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:20

Volgens mij had TS gezegd dat ze al helemaal onderzocht was.
Hier dan toch een deel van mn verhaal, misschien dat je je daardoor wat meer op je gemak voelt, want ik snap echt hoe je je voelt TS:
Ik durfde dagen bijna niets te doen en probeerde zo lang mogelijk op bed te liggen, omdat ik dacht dat mn hart het elk moment kon begeven en juist omdat ik zo bang was had ik super veel hartkloppingen. Op een gegeven moment kon ik niet meer "verbergen" dat ik me zo bezorgd maakte en mn ma stuurde me naar de huisarts. Die wimpelde me gewoon af, zonder dat hij uberhaupt naar mn hart had geluisterd. Dus thuis begon ik daar natuurlijk weer over na te denken, kreeg weer pijn op mn borst, kramp in mn arm en dat hart ging lekker tekeer (de ene keer fibrileert ie, dus dat hij keihard achter elkaar gaat kloppen en de andere keer slaat ie slagen over). Toen heeft mn ma de huisarts opgebeld, dat ik helemaal in paniek was en dat ze wou dat er wat zou gebeuren. Toen kon ik gelijk naar het ziekenhuis voor een ECG (hartfilmpje). Mn hartslag lag toen behoorlijk hoog, waardoor ze geen goed beeld konden krijgen en ze hebben me toen echt geprobeerd te kalmeren met allemaal ademhalingsoefeningen. Uiteindelijk werd mn hartslag iets rustiger, waardoor ze redelijk konden meten, maar verder sloeg mn hart niet over en daar "baalde" ik van, want toen konden ze nog niet zien wat beschreef. In het ziekenhuis zei de arts die de ECG maakte wel gelijk dat hij aan hyperventilatie dacht en dat ik me verder niet druk must maken. Yeah Right, ik bleef me wel druk maken! Dus de klachten bleven en ik moest van mn ma weer naar de huisarts, dus wij weer op pad. Deze keer heeft de huisarts wel goed naar me geluisterd (hij schoof het eerst nog af op maagklachten) en toen hij mn pols voelde, voelde hij mn hart toch inderdaad regelmatig overslaan. Kreeg toen gelijk een verwijzing voor de cardioloog! Niet dat ik me daardoor gerustgesteld voelde, toen werd ik eigenlijk alleen maar banger "zie je nou wel, er is wel wat met mn hart". Liep mezelf he-le-maal gek te maken! En natuurlijk ook nog lekker hyperventileren dr bij.

Bij de cardioloog hebben ze 2x een ECG gemaakt, een echo gemaakt en ik heb 24 uur een kastje (holter) gedragen met plakkers eraan, die mn hartslag opnamen. Daar kwam uiteindelijk uit dat mn hart gezond is, maar dat het wel eens overslaat. Daar kun je heel oud mee worden en moet je gewoon mee leren leven. Maar doordat ik mezelf zo gek zat te maken, maakte ik het 10x erger, ze hadden gelijk door dat het met mn hyperventilatie te maken had, terwijl ik zelf nooit had gedacht dat ik daar hartklachten van kon krijgen! Ze hebben me op mn hart gedrukt dat ik leuke dingen moest blijven doen en gewoon door moest gaan met mn dagelijkse bezigheden, omdat ik anders mn hele leven zou verpesten, terwijl dat nergens voor nodig is. Heb echt een goed gesprek gehad met de cardioloog en mocht ook altijd bellen als ik ergens vragen over had. Dat heeft echt mn ogen geopend, ik zat gewoon mn eigen leven te verzieken!! Ik heb toen nog wel een tijdje geworsteld met die hartkloppingen en hyperventilatie (had toen ook al bij een pyscholoog gelopen) ik heb er nog steeds last van. Afgelopen zaterdag nog, midden in een drukke albert heijn, kreeg me toch een partij last van hartkloppingen!! K heb toen tegen mn vriend gezegd dat hij even moest blijven staan, heb hem toen beet gehouden, een paar keer diep adem gehaald en mezelf streng toegesproken, want ik merkte dat ik er toch weer bang van werd. Daarna weer rustig doorgelopen en gedaan alsof er niets aan de hand was. Dat is niet makkelijk, maar je moet wel! Anders kom je er nooit vanaf! Wees dus streng voor jezelf en zorg dat anderen om je heen je ook een schop onder de kont geven. Leg uit hoe je je voelt, wat er met je gebeurd, dan kunnen anderen je helpen. Als ik 's nachts wakker word van hyperventilatie ga ik rechtop zitten, zeg ik tegen mn vriend dat ik er last van heb en dat ik even een rondje door het huis ga lopen. Hij wacht dan tot ik weer terug in bed ben, hij is namelijk nogal bezorgd en daarna praat nog even met me, dat ik me moet proberen te ontspannen, dat ik anders maar even tv moet kijken, dat hij weer gaat slapen en als er wat is, dat ik hem dan wakker moet maken. Dat is gewoon fijn, dat iemand begrip heeft voor je situatie, maar dat die niet meegaat in het gek maken. Goede vrienden heb ik het ook uitgelegd en die reageren nu hetzelfde, geven me de tijd om even tot rust en op adem te komen, maar slepen me daarna gewoon weer verder, want we laten onze dag daar toch niet door verpesten! En daar kom je echt een heel eind mee.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 13:26

Hier de beste tip:
ga naar www.hyperventilatie.org
Dit is de website van de hyperventilatie stichting. Je zult daar merken, dat wij dit allemaal kennen. Mijn arts zei eens: de dag dat je accepteert dat je niets ergs hebt, maar hyperventilatie, ben je voor een groot deel van je klachten af. ;)

Ik hyperventileer chronisch: de hele dag door net iets te hoog en te snel. Wat mij heel goed geholpen heeft is logopedie voor d goede ademhaling aanleren in de praktijk en osteopathie om mijn lichaam (en dan vooral schouders en middenrif te leren ontspannen). Ik heb het hele arsenaal doorlopen van Yoga tot Mensendieck en van fysiotherapie tot accupunctuur.

Heel veel succes met de acceptatie, dat duurt echt nog wel even.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:25

"n me op mn hart gedrukt dat ik leuke dingen " Dat vind ik wel een leuke zinspeling joyce ;) Hahaha

Maar iig ik kan ook beamen dat je echt niet dood gaat van aanvallen!!! Ik heb het nu anderhalf jaar met soms dagelijks soms wekelijks een aanval en ben der nog steeds ;) Springlevend! Ik ben trouwens van mening dat je en moet accepteren, maar zeker niet moeten laat reageren. Daarmee bedoel ik dat ik vaak tegen mezelf zeg als ik een aanval heb, "goh ben je er weer angst, ik hoor je, voel je, maar je mag me niet over nemen."

Ik kan het niet beter uitleggen...klinkt een beetje algebra misschien ;)

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 14:55

hehe ja, ik zag later idd ook die zinspeling, vond het wel een onbewuste goede ;)

Maar klinkt wel duidelijk hoor Jantine, dat je het idd moet accepteren, maar dat je er niet teveel aan toe moet geven, jezelf niet gek moet laten maken.

jantineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:02

ja psies, ik zelf vind dat altijd weer een "op het randje geval" soms ben je te streng voor jezelf en soms te meegaand....;) maar over het algemeen vind je wel een techniek uit die voor je werkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:09

Ik heb zelf geen hyperventilatie door stress oid, maar ik hang er soms wel tegenaan omdat ik vergeet goed te ademen omdat ik druk bezig ben met andere dingen (ga ik oppervlakkiger ademhalen, zonder dat ik het door heb of zelfs merk). Fysiotherapie was erg nuttig. Die heeft mij geleerd wat een goede ademhaling is :)
Want je echt goed concentreren op een goede ademhaling werkt ook rustgevend.

Miracle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 15:12

even een stipje, ik moet werken zo, dus heb nu even geen tijd :)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 17:09

zo wat een reacties allemaal! Het doet me goed om te horen (klinkt een beetje luguber maar jullie snappen het wel denk ik) dat er nog meer mensen zijn die hiermee lopen.
Vandaag gaat het een beetje rot...Zodra ik ook maar een beetje beweeg word ik heel erg duizelig en ook in rust heb ik de hele tijd het gevoel dat ik wegval. Mijn hart doet ook ontzettend raar (de hele tijd het gevoel alsof er iets knapt op de plek van mijn hart en dat wisselt zich af met heel erg veel druk verticaal). Ik blijf het niet vertrouwen. Raar hè?
Ik heb trouwens ook nog steeds niet door wanneer ik hyperventileer. Als ik angstig word doe ik ademhalingsoefeningen maar die helpen niet echt. Hebben mensen nog tips om het beter te herkennen? Ik heb namelijk niet echt tintelingen meer enzo.
@joyce2: even een speciaal bedankje voor je uitgebreide verhaal. Bij mij kwam er dus helemaal niks uit in het ziekenhuis en op de huisartsenpost.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 17:30

Vraag de fysiotherapie erbij :) Want die kunnen je heel goed helpen met ademhalingsoefeningen. Het is echt een hele kunst om goede, effectieve ademhalingsoefeningen te doen. (voorkomt natuurlijk geen paniekaanval, maar leert je wel om ermee om te gaan om hyperventileren te voorkomen).

Als je écht aan het hyperventileren bent is het aan te raden om de trap op en af te lopen :)

Als je het idee hebt dat je niets met deze psychotherapeut opschiet, zou ik zeker een andere zoeken!
Probeer niet te bang te zijn om te bewegen, dat is juist goed voor je lichaam én geest :)

HedwigO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-11-09 19:53

ik begin weer in paniek te raken. De symptomen van mijn vorige post worden namelijk erger. Moet ik hiermee naar een dokter?

Chatelaine

Woonplaats: Geboren in Dordt,via H.I Ambacht in Lelystad terecht gekomen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:34

Hoe gaat het met je ts?

Erg vervelend,herken je het hyperventileren helaas ook. Toevallig dit weekend weer in het ziekenhuis gelegen,had zelf niet door en viel out op de grond. Behoorlijk lang van de wereld geweest,gevolgd door van allemaal filmpjes en testen. Heel vaak ga ik hyperventileren door mijn astma dat al benauwder ben maar eigenwijs door ga.

Zakjes helpen bij mij ook niet heb in het ziekenhuis de hyperfree gekregen. Heb die wel altijd bij me

dorothea

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:50

HedwigO schreef:
dank jullie wel voor de verhalen en de adviezen! Ik heb even niet de fut om er uitgebreid op te reageren dus dat doe ik even later.

Ik ben nu weer in paniek aan het raken. Het ging best goed totdat ik vandaag weer zo`n drukke band om mijn borst kreeg. De druk op mijn hoofd is ook nog niet weg.
Toen ik net achter de pc ging viel ik bijna flauw. Ik heb nu de hele tijd het gevoel dat ik weg ga vallen en ben dus helemaal in paniek......Ben bijna in staat de huisartsenpost te bellen...

Heb je iets van Valium in huis? Dit werkt namelijk echt heel goed. Als je een paniekaanval krijgt en je slikt - pak 'm beet - vijf miligram, dan ebt het angstgevoel langzaam weg en voel je je echt beter. En het belangrijkste: je weet dan op dat moment dat het niets lichamelijks is en hierdoor blijf je vanzelf al weer rustiger de volgende keer. Soms moet je de natuur een beetje helpen.

Edit: en als jij vindt dat je naar de huisartsenpost moet, dan moet je dat gewoon doen. Zij zullen je verder helpen. Alleen al bellen kan al een beetje geruststellend voor je zijn. Sterkte!