Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:33

Alwiene schreef:
@ Bon_Bon, had je merkritalin van Novartis? Of een goedkopere 'nepper' ? Wie niet op Ritalin van een andere fabrikant reageert zou er goed aan doen eens de 'echte' van Novartis te proberen. Doe je daar ook niks op is bijvoorbeeld Dexamfetamine een alternatief wat je ook kan proberen :) De medicijnwereld houdt niet op bij Ritalin :)

Ik heb werkelijk geen flauw idee :) tis 2 jaar geleden, maargoed heb zoiets redt het al 24 jaar zonder medicatie en emt mn probleempje :) dus voorzie niet veel problemen meer komende jaren, ergste heb ik nu wel gehad :P

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 17:44

Alwiene schreef:
@ Bon_Bon, had je merkritalin van Novartis? Of een goedkopere 'nepper' ? Wie niet op Ritalin van een andere fabrikant reageert zou er goed aan doen eens de 'echte' van Novartis te proberen. Doe je daar ook niks op is bijvoorbeeld Dexamfetamine een alternatief wat je ook kan proberen :) De medicijnwereld houdt niet op bij Ritalin :)

Zit er (buiten evt. hulpstoffen) een verschil tussen merk ritalin en niet-merk ritalin dan? En moet je merk-ritalin ook zelf betalen?
Ik zit nu aan de dex, minder depressief maar word er soms dizzy en misselijk van, en last van mn hart..

Alwiene

Re: Vaststellen ADHD op latere leeftijd?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:10

Officieel zit er geen verschil in, de praktijk laat echter soms wat anders zien. Daar is wel een verklaring voor, maar dat wordt een vrij ingewikkeld verhaal wat te maken heeft met de opbouw van de werkzame stof. Dex ben ik net weer mee gestopt, merkte er te weinig van en sliep er niet op. Voor merk ritalin moet je of een meewerkende apotheek hebben, of een arts die een aantekening op het recept maakt. Je krijgt het gewoon vergoed.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:14

Bij mij is op mijn 21e de diagnose ADHD gesteld. Inmiddels heb ik medicijnen gehad, maar het meeste baat heb ik gehad bij groepstherapie. Inmiddels gaat het zelfs zo goed met me dat ik nauwelijks nog medicijnen hoef te slikken en ik vanaf komende 13 januari officiëel uitbehandeld ben! :D

Het kan je leven zoveel beter worden als je je problemen onderkent en onder handen neemt! Ik zeg: doorverwijzing vragen! :j

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 19:25

Bij mij is begin dit jaar geconstateerd dat ik een aandachtstoornis heb. Of het ADHD is of juist ADD weet ik niet, vind het ook niet zo belangrijk.

Heb altijd al moeite gehad met het verdelen van m'n energie en heb moeite me te concentreren.
De laatste jaren was ik verschrikkelijk moe, snel gestrest en geïrriteerd.
Kreeg wel eens de opmerking of ik geen ADHD heb, maar nam dat nooit serieus, tot er mensen die zelf ADHD hebben of in de familie ADHD-ers hebben de opmerkingen maakten wel heel veel te herkennen.
IK ben naar de huisarts gegaan, die heeft me doorverwezen en inmiddels slik ik ruim een half jaar Ritalin.
Ik reageer er goed op, de storm in m'n hoofd gaat liggen en ik ben minder snel moe.
Ik kan nog steeds druk zijn, maar kan mezelf ook tot de orde roepen, zonder dat ik na 5 minuten weer doorstuiter.
Vooral de rust in m'n hoofd is geweldig.
Achteraf gezien valt er ook heel veel op zijn plek, helaas pas na 29 jaar, maar ach beter laat dan nooit.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:17

Alwiene schreef:
Officieel zit er geen verschil in, de praktijk laat echter soms wat anders zien. Daar is wel een verklaring voor, maar dat wordt een vrij ingewikkeld verhaal wat te maken heeft met de opbouw van de werkzame stof. Dex ben ik net weer mee gestopt, merkte er te weinig van en sliep er niet op. Voor merk ritalin moet je of een meewerkende apotheek hebben, of een arts die een aantekening op het recept maakt. Je krijgt het gewoon vergoed.

Oke, dankjewel, daar kan ik misschien wel wat mee!

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:24

ik ben gediagnosticeerd met ADHD een paar maanden terug, voor mij een verademing want alles valt op de plek nu. Ondanks de negativiteit over medicatie wil ik het wel graag proberen, maar ik mag niet aan de ritalin. ik zou aan de Strattera moeten, maar helaas vergoed niet iedere verzekering dat, en de mijne dus ook niet. en ik heb geen geld om het zelf te betalen , of een duurdere verzekering af te sluiten, dat is een nadeel.

ik zou gewoon even langs de huisarts gaan en vragen om een doorverwijzing. blijkt het geen ADHD te zijn dan weet je dat ook weer.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:28

Bij mij is het ook pas laat vastgesteld. Ik wist niet wat er mis met me was, dacht serieus dat ik gewoon niet goed spoorde en soms liep ik zelfs met het idee dat ik misschien wel autistisch ben ofzo.
Tot vorig jaar. Ik had het met een nieuwe collega over ADD, ze probeerde me uit te leggen wat het was omdat zij dat had. Ze wees me op een site op internet, waar ik maar eens moest gaan lezen. Noiu ja, dat heb ik dus gedaan en toen vielen alle puzzelstukjes op zijn plek.
Ik heb het hele proces in werking gezet en uiteindelijk ben ik nu een jaar geleden getest en er kwam uit dat ik AD/HD heb. Niet bijzonder hyperactief, maar toch wel iets. Een hele geruststelling: ik ben niet gek, ik ben ook niet autistisch ofzo.
Ik slik nu een jaar ritalin, of eigenlijk een nepmerk: methylfenidraad. Ik reageer er goed op.

Toen ik getest was, was dat ook gelijk een beetje een geruststelling voor mijn hele moeders kant van de familie. Die hebben bijna allemaal de problemen die ik ook heb, en ook voor hun is er nu een hoop duidelijk.

Overigens, ik ben nu 32 jaar dus is het inderdaad echt pas op latere leeftijd vastgesteld ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:31

@ Jill, wat was ook alweer de reden dat jij niet aan het methylfenidaat mag? :)

@ Kekavo, pas op met wat je zegt ;) Je neigt wel erg negatief over autisme te spreken, daar kan je onbedoeld mensen mee kwetsen ;) Enne juich maar dat het geen autisme is, ik heb ze allebei en heb wel eens het idee dat ADHD me véél meer in de weg zit dan mijn autisme := Dus of het zoveel beter is :Y)

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:34

omdat ritalin als ernstige bijwerking heeft, het versterken van suicidale gedachten e.d. met mijn 'verleden'( met een beetje nadenken ben je er nu wel achter) mag ik dat niet slikken omdat ik een verhoogd risico heb op die suicidale gedachten of neigingen.

overigens ben ik 25 ( was ik vergeten te melden)

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 23:24

Jilleroo, dat probleem in het verleden heb ik ook, maar ik ben door de ritalin veel rustiger geworden ook qua humeur, veel evenwichtiger. Het heeft bij mij dan ook zeker niet die bijwerking.

LBLGypsyCobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 09:52

Ik was daar ook even bang voor, maar ik kan veel meer hebben.
Omdat Ritalin maar 4 uur werkt, merk je wel goed het verschil, ik kan als ie uitgewerkt is best snel geïrriteerd zijn.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:26

Citaat:
Kekavo, pas op met wat je zegt ;) Je neigt wel erg negatief over autisme te spreken, daar kan je onbedoeld mensen mee kwetsen ;) Enne juich maar dat het geen autisme is, ik heb ze allebei en heb wel eens het idee dat ADHD me véél meer in de weg zit dan mijn autisme := Dus of het zoveel beter is :Y)

Ik ben absoluut niet negatief over autisme. Ik heb alleen maar lange tijd gedacht dat ik het zelf ook had. Ik bedoelde de zin "niet goed sporen" en "misschien wel autistisch" als 2 aparte dingen. Sorry als het negatief overkwam, zo was het helemaal niet bedoelt.
En ik ben inderdaad erg blij dat ik dat niet heb, omdat het hokje "autist" vaak nog zwaarder bestempeld wordt dan "ADHD". Vaak wordt gelijk gedacht dat je dan verstandelijk gehandicapt bent, iets dat helemaal niet zo hoeft te zijn.
Mensen zijn zo onwetend als het om zoiets gaat. Komt omdat ze op tv vaak alleen maar mensen zien die heel zwaar autistisch zijn en daardoor helemaal met niemand contact hebben. Ik ken een aantal mensen met een lichte vorm van autisme, en ik weet ook dat heel veel mensen gewoon niet de moeite nemen om ze te leren kenne. Ze zien alleen maar de fouten. Heel jammer.

flitzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:40

@ Alwiene, je hebt gelijk je Moet idd niks, heb me verkeerd uit gedrukt had willen schrijven, zal je waarschijnlijk medicijnen "moeten" gaan slikken.

@ Jill, strattera en of concerta is inderdaad duur (concerta kost p/m ± € 45,= volgens onze ha kan je dit weer via de belasting terug krijgen) wij moeten het sinds halverwege dit jaar ook zelf betalen. Onze zoon heeft ADHD + ODD en slikt hiervoor dus concerta. Ik moet zeggen dat het bij hem veel beter werkt dan de ritalin. Van de ritalin werd hij nog drukker van dan dat het hem rust bracht. Volgens de kinderarts werkte het bij sommige kinderen averechts.. (dit is via de dubbel blind test vastgesteld)

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:33

Concerta is inderdaad een alternatief, net als de dex die alwiene al noemde. Ik heb laatst in college nog meer namen gehoord, ga ze even nazoeken.

@TS: ik bedoelde het absoluut niet aanvallend. Voor sommigen is het fijn om te weten dat ze ADHD hebben (daarom vroeg ik of het je dagelijks functioneren beperkt) en anderen worden liever geaccepteerd zoals ze zijn, omdat ADHD zo met hun identiteit/karakter verweven is. De naam of stempel kan je helpen, maar ook tegenwerken.
Een gesprek of doorverwijzing aanvragen kan altijd, en als medicatie jou helpt om te zijn zoals je wil zijn, of kan functioneren zoals je dat zou willen, is dat echt een verlichting.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 11:41

zelfs al zou je middelen zoals oconcerta via de belasting terugkrijgen ( eerste keer dat ik daarvan hoor trouwens) moet je het nog steeds zelf voorschieten, dat kan ik wel vergeten.

ik ga wel met mijn psychiater overleggen voor wellbutrin. ook omdat het eigenlijk voor depressies werkt en ik daar ook voor behandeld word. sla ik misschien 2 vliegen in 1 klap.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:01

Er worden alleen een paar voorbeelden in het college genoemd, dus niet alles.
Methylphenidate: Ritalin, Concerta, Equasym, medikinet. Heeft een groot effect. Geen effect in 20 tot 30% van de gevallen. Heeft tegengestelde effect bij anorexia, groei achterstanden, slaapproblemen en tics.
Atomexitine: Strattera

Zal mijn boek er ook eens bijpakken. Hulpverleners vertellen je lang niet altijd wat er allemaal beschikbaar is :n

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:04

ekos

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:50

wat een interressante topic!
ik ben toevallig via een stagier er achter gekomen die add heeft, dat er wel veel van haar leven op de mijne lijkt, druk, veel dingen tegelijk enzovoort, via haar ben ik op een site terecht gekomen http://www.levente.nl/hebikadd.htm en daar die test gedaan, ik scoor onafhankelijk met tijdsbestek van ruim half jaar er tussen tussen de 90 en 95 vragen jah van de 110, voor mij is wel duidelijk dat ik wel een vorm van add heb. het heeft me wel wat wijzer gemaakt over het mens erik.

ik heb het (nog) niet laten vaststellen. weet niet of ik dat ook wel wil, medicijnen er bij is ook niet alles, en straks wil ik alle verloren tijd inhalen, wat toch nooit zal lukken. ik voel me nu prima, en functioneer wel goed.
straks krijg je een stempel en dan? minder werken, op sollicitatie gesprek en dan zeggen dat je add hebt, dan wordt je toch minder snel aangenomen?

ik ga dit topic zeker volgen!

Erik, 29 jaar (biijna 30 ;( )

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 12:55

@ekos: het lijkt me zeker niet in je voordeel als je bijvoorbeeld een solicitatiegesprek hebt.

Naar mijn idee is het niet zinvol om een ADD verklaring te krijgen als je geen "klachten" hebt.
Als je bijvoorbeeld problemen krijgt met werk, werkeloos wordt door je ADD, dan is het IMO wel zinvol om een verklaring te krijgen.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:10

het kan voor je gemoedsrust ook goed zijn om een diagnose te krijgen , of juist die diagnose niet te krijgen, dan weet je waar je aan toe bent ( dat was bij mij iig wel zo. Als ik het niet had gehad dan was ik er niet over blijven twijfelen voor de rest van mn leven)

Jeddah

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 22:33

Wat mij verteld is, is dat je eigenlijk pas van een "stoornis" mag spreken als je er daadwerkelijk in je dagelijks leven ook last van hebt. Heb je dat niet, is het, voor jou, dus geen stoornis en "heb je" geen ADHD.

Het verhaal van Airborn had ik haast kunnen schrijven, wat een herkenning! +:)+ Toch heel fijn te lezen.

Ik ben 37 en heb op 35 de diagnose gekregen. Eigenlijk al eerder met 33, maar wilde toen van niks weten en geen medicijnen proberen enzovoorts.
Deze keer ben ik wel aan de medicijnen gegaan. Ik was op, moe van het vechten en dacht, whatever... ;)

Man oh man, wat een verschil! Wat een wereld ging er voor mij open! Wat een ander leven heb ik nu al!! Naar de buitenwereld is er waarschijnlijk niet eens veel te merken. Maar in mijn hoofd!! :wow: Eerder gingen mijn gedachten als auto's op een snelweg. Alles raasde voorbij, van niks kreeg ik veel mee, en mijn leven was een waas.
Nu? Nu "tuff" ik in een oud autotje op kleine landweggetjes en kan ik genieten van het landschap :D

En dan nog ben ik hyper en druk, maar, ik krijg dingen mee. Ik kan "stilstaan" bij waar ik mee bezig ben en dus ook genieten.

Het pilletje lost niet alles op, ik heb nog steeds ADhD (vind het wel een goeie met een kleine h ;) ) en nog steeds geeft dat geregeld problemen of moeite. Maar ik kan mezelf nu in elk geval begrijpen.
Wat dat betreft, ja, graag een etiket, al is het alleen maar zodat ik mezelf begrijp en vergeven kan ;)

Overigens ben ik begonnen met Ritalin, maar heb erg veel moeite gehad met de rebound en ook met de pieken en dalen. Nu slik ik al dik een jaar Concerta wat ik zelf betaal.

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:11

Merken jullie ook verschil tussen Ritalin en Concerta in de bijwerkingen? Een meisje bij mij op de studie heeft ook ADhD, en had last van de concerta en is toen terug gegaan naar Ritalin ondanks de pieken en dalen.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:16

Jeddah schreef:
Wat mij verteld is, is dat je eigenlijk pas van een "stoornis" mag spreken als je er daadwerkelijk in je dagelijks leven ook last van hebt. Heb je dat niet, is het, voor jou, dus geen stoornis en "heb je" geen ADHD.

......Of de omgeving.
Mijn neefje heeft ADHD en heeft er zelf geen last van, maar de omgeving des te meer.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 12:36

Oh men! Hoe herkenbaar dit! Ik loop ook al sinds ik me kan herinneren steeds tegen dezelfde dingen aan. Zo ben ik altijd druk geweest (soms zelfs zo erg dat mensen bij mij harddrugs vermoedden), maar was ik ook altijd moe, vooral in de puberteit was ik ZO moe! Ik sliep elke middag 3 uur. Mijn drukte is een tijd iets minder geworden, volgens mij omdat ik rookte. Weet niet of dit officieel gezien een verklaring is, maar nu ik gestopt ben word ik helemaal knetter van mezelf en mijn omgeving met mij. Ik kan niet meer stilzitten, zit continu te tikken en te bewegen. Ik kan geen film afkijken of krantenartikel uitlezen.
Daarnaast heb ik me nooit kunnen concentreren, alleen is dit nooit een probleem geweest, omdat ik alles op mijn sloffen haalde, zonder te leren. Tot ik op het HBO kwam (ik studeer maatschappelijk werk) en ik wel op moest letten, omdat ik daar niet alle tentamens kon halen met 'ja, das toch logisch' en daardoor het antwoord al weten. Ook als ik tijdens mijn stage met clienten in gesprek was, haalde ik het niet om langer dan 5-10 minuten te luisteren. Dit heeft gelukkig nooit een client gemerkt, omdat ik er een scala van trucjes op losliet, om toch de draad weer op te pikken. Ik vind dit heel erg, omdat dit eigenlijk niet kan in mijn werk.
Ook heb ik nooit van mijn leven echt iets door kunnen zetten. Zo kan ik 2 liedjes op de piano, een liedje op de gitaar en 2 liedjes op de blokfluit spelen. Terwijl ik zo graag een muziekinstrument zou willen spelen... Ik kan het echt niet doorzetten. Ik begin aan 1001 dingen, maar maak nooit iets af. Opdrachten voor school maak ik maar half, omdat ik het op een gegeven moment niet meer op kan brengen. Boeken die ik moet lezen, haal ik de eerste 5 pagina's nog niet van. Tegenwoordig begin ik er niet eens meer aan.
Maar ook dat ik er altijd alles uit flap. Ik kan gewoon echt mijn mond niet houden. Vooral als ik in groepen ben, word ik druk, dominant en sta ik meteen weer in het middelpunt, terwijl dat echt niet mijn bedoeling is. Dit heeft me altijd veel commentaar en irritatie opgeleverd vanuit mijn omgeving. Als mensen mij leren kennen, vinden ze me vaak of irritant of ze raken geintimideerd en druipen af. Dit is natuurlijk niet met iedereen zo, maar het heeft me wel potentiele vrienden gekost.
Ook heb ik in mijn vorige relatie (net uit, heeft 6,5 jaar geduurd) heel vaak de neiging tot vreemdgaan ondervonden. Ik ben niet vaak vreemgegaan, maar was wel altijd met andere mannen bezig.
Baantjes waren voor mij ook een drama, omdat je, wanneer je nog geen diploma hebt, alleen maar 'dom' werk mag doen. Dit hield ik dan ook nooit lang vol. Ik heb in 4 jaar tijd 6 baantjes gehad. Gewoon omdat ik me telkens verveelde.
Ook het hyperfocussen is enorm herkenbaar. Ik kan uuuren een spelletje als tetris spelen, om mijn hoofd maar op orde te krijgen.

Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar ook ik had nooit echt door dat dit ergens aan kon liggen als kreeg ik wel vaak de vraag of ik adhd had. Tot ik Pedagogiek ging studeren en een docent (orthopedagoog) dat eens heel serieus aan me vroeg. Toen is eigenlijk het balletje gaan rollen, maar ik heb hier nooit iets mee gedaan. Tot nu. Ik loop op school vast en raak in paniek als ik denk aan dat ik over een half jaar moet gaan werken en er daadwerkelijk is van me verwacht wordt. Ik ben ook gaan googlen en vond ook een test. Als (bijna) maatschappelijk werkster weet ik heus wel dat dit geen diagnose is, maar het kan wel een richtlijn zijn. Ik heb de test gedaan. Bij een score van 20 of hoger had je een sterke neiging naar adhd en was het raadzaam om dit te laten testen... ik had 43.
Dus heb ik een afspraak bij de huisarts gemaakt. Maandag 7 december ga ik een doorverwijzing vragen. Mocht adhd geconstateerd worden, zou ik ritalin wel heel graag proberen. Ik weet namelijk dat ik op deze manier niet door kan in mijn leven.

Pff... heel zwaar verhaal, maar moest t ook ff kwijt! Ik houd jullie op de hoogte over het onderzoek. Is voor jou misschien ook interessant TS?