Meer mediterende bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peperkroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:04

Als je aan het mediteren bent en er komt een gedachte bij je op, denk dan niet: Onee een gedachte die moet weg die moet weg, maar laat hem als het ware rustig 'wegzweven' of uit je lichaam glijden zegmaar :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:05

Citaat:
Eigenlijk mediteer je al met je ademhalingsoefening. Mediteren hoeft niet meer en niet minder te zijn dan dat.

En wat je daarboven beschrijft: Dat je gedachten afdwalen gebeurt zeker in het begin heel veel. Het enige wat je hoeft te doen als je dat opmerkt is je aandacht weer terugkeren naar bijvoorbeeld je ademhaling, of iets anders waar je aandacht op gericht was Dat je geest afdwaalt is heel natuurlijk en niet erg. Je zult ook merken dat dit steeds minder gebeurd

Klopt, zelf vind ik ademhalingsoefening net zo goed onder mediteren vallen. :j

Het terug brengen van mijn gedachte vind ik nutteloos ect. Ik bedoel, ik kan me er niet toezetten en vind dat ik betere dingen te doen heb. Geldt alleen maar voor mezelf hoor. :)

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:06

Pollewoppy schreef:
Ik heb ook de meditatiekaarten van Eckhart Tolle, maar weet niet zo goed hoe ik ze in mijn meditatie kan gebruiken. Kun je me uitleggen hoe jij dat doet?

Ik trek op gevoel een kaart en lees de tekst. Vervolgens ga ik na wat voor gevoel die tekst me geeft. Daar ga ik vervolgens in door, ik lees echt een paar keer en denk na over wat er nu precies staat. Merk ik dat mijn gedachten afdwalen, dan lees ik de tekst nogmaals. Ik probeer het verder niet in te vullen, geen 'ja maar' enz te verzinnen. Vaak komt de oplossing voor een bepaald probleem dan vanzelf.

Bijvoorbeeld; ik maakte me laatst enorm druk over wat de reacktie van een collega zou kunnen zijn op een 'fout' van mij. Begon me al helemaal voor te bereiden hoe ik op haar zou reageren. De tekst van de kaart die avond kwam er op neer dat ik anderen niet kan veranderen, en ze daarom maar net zo goed kan nemen zoals ze zijn. Die tekst gaf me een gevoel van rust; het maakte niet uit hoe mijn collega zou reageren, het was goed. Die rust kon ik ook na de meditatie vast houden. Dag erna bleek dat collega totaal geen punt maakte van die 'fout' van mij :+

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:07

Ik ben begonnen met mijn ademhaling tellen, inademen is 1, uitademen 2, en dat dan totdat je bij 10 bent. Daarna begon ik weer opnieuw.
Zodra ik de tel kwijt raakte, begon ik weer bij 1.
Voor mij werkt dit heel goed. Nu hoef ik vaak niet meer te tellen om toch geconcentreerd met ademhalen bezig te zijn. :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-11-09 19:08

Bedankt voor je uitleg Juut! Ik ga dat ook eens op die manier proberen.

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:23

Mijn 10 weken durende meditatiecursus is net 2 weken afgelopen, de afgelopen 10 weken had ik dus iedere maandagavond 2uur meditatieles. Erg prettig omdat ik wel eerder wat geprobeerd had met mediteren, maar nog weinig diep kwam :j Door middel van geleide meditatie ging dat veel beter en kan ik het nu zelf ook een stuk beter :)

Ik begon sowieso altijd met dezelfde grondingsoefening en in de cursus deden we daarna tal van meditaties; geleide meditatie, ademhalingsmeditatie, stiltemeditatie, chakrameditatie, gidsmeditatie :j Zelf vond ik juist die stiltemeditaties soms heerlijk, al blijf het dan heel moeilijk om niet de dag te gaan overdenken en weer te vervallen in gepieker. Juist dat leven in het 'hier en nu' is voor mij belangrijk, ik ben een behoorlijke tobber soms en meditaties helpen mij om even tot rust te komen.

Overigens vond ik het heel fijn dat ik door die cursus ook geleerd heb om signalen uit mijn meditaties op te pikken. Bepaalde kleuren en symbolen in meditaties geven dus aan dat er iets speelt wat je toch bezig houdt. Soms verklaarde de cursusleidster die symbolen en kleuren en wist ik het meteen, andere keren viel het kwartje dus pas na een paar dagen: 'Ooh, dat bedóelde ze dus!' ;) Heel prettig omdat je dan dus weet waar je in je dagelijks leven aan kunt werken en rekening mee kunt houden :j

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:35

Ik ben er mee begonnen na me in het Boeddhisme verdiept te hebben, en daar overigens nog steeds mee bezig te zijn. Voor mij ging het mediteren heel natuurlijk, even alles op een rijtje zetten en rustig worden.

Alleen de laaste keer bleef ik er een beetje in hangen. Ik was zo ver weg dat ik me echt een paar keer moest vertellen om weer te bewegen, ik weet niet hoe ik het precies moet zeggen.

Wel ben ik van plan om er nog een cursus oid in te volgen. Ik weet alleen niet zo goed waar ik moet beginnen met zoeken. Soms zie ik wat over informatie of bijeenkomsten, en dan voel ik me weer zo een binnendringende buitenstaander die even denkt mee te doen :o

Finstar1991

Re: Meer mediterende bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 19:49

Onder de douche zijn mijn spieren ontspannen, en weet ik dat niemand binnen kan komen.
En denk ik aan alles dat is gebeurt, word ik of blij van of verdrietig van, ik ga wel helemaal op in mijn gedachtes, heb geen benul meer van de tijd. De goede gedachtes gaan in mijn herinneringen, de slechte gedachtes gaan er uit en vergeet ik :) En ben ik gerust en kan goed slapen

snoeppapier

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:03

Mijn ervaring Rebeltje is dat juist meditatiegroepen vaak heel hartelijk zijn naar nieuwe deelnemers :j

Ik kwam, zonder dat ik het wist, ook in een groep die dus al járen met elkaar die cursus volgden. En bij elke nieuwe cursus gingen ze gewoon weer verder. Totdat ik daar met m'n oma kwam en er wat basisdingen aangeleerd moesten worden, dat vond niemand erg en we voelden ons direct opgenomen in de groep :j

Ik weet niet in welke omgeving je zoekt? Ik heb nl in Rotterdam gezeten en het daar heel prettig gevonden :) En het was spotgoedkoop en dat was voor een student als ik toch ook wel prettig ;)

Dat blijven hangen trouwens kan betekenen dat je daadwerkelijk buiten je lichaam treedt. Het kan aanvoelen als een soort schokjes, zoals je ook wel eens voelt voordat je gaat slapen, maar dus ook echt alsof je je eigen lichaam niet meer voelt en dan ben je behoorlijk ver weg inderdaad :j Zaak is dat je dan goed geaard bent en uiteindelijk toch weer rustig terug kunt komen.

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:11

Mae schreef:
Dat blijven hangen trouwens kan betekenen dat je daadwerkelijk buiten je lichaam treedt. Het kan aanvoelen als een soort schokjes, zoals je ook wel eens voelt voordat je gaat slapen, maar dus ook echt alsof je je eigen lichaam niet meer voelt en dan ben je behoorlijk ver weg inderdaad :j Zaak is dat je dan goed geaard bent en uiteindelijk toch weer rustig terug kunt komen.

Dat was het precies. :) Stiekem vond ik dat ook wel een beetje eng :) Maar dat komt misschien weer omdat ik er relatief weinig ervaring mee heb.

Ik woon in de buurt van Utrecht. En zal mezelf eens een schup gaan geven om me echt ergens in te schrijven :o Fijn om te horen dat je daar goede ervaringen mee hebt. Mijn omgeving staat er ook wat sceptisch tegenover, wat mij helaas toch wel een beetje tegenhoudt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 20:26

[LZP] > [MW]

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:32

Pollewoppy schreef:
Ik heb net een boek gelezen over Vipassana meditatie, erg interessant!
Was een goed boek en het ging vooral over de boeddhistische achtergronden.

Wat ik me afvraag na het lezen van het boek is hoe je vipassana meditatie toepast. Kun je me er wat meer over vertellen?

Was dat boek ' Het licht in jezelf' (ik geloof dat het zo heet?) geschreven door een amerikaan? Zo niet, dat is een aanrader. ;) Als je geintreseerd bent wil ik wel voor je de auteur opzoeken. Is geen boek waar je doorheen vliegt, ik heb em nog steeds niet uit, maar het is zo goed!

Ik heb zelf een 10-daagse cursus Vipassana gedaan in Havelte dit jaar. Daarvoor snapte ik er ook weinig van. Ik moet zeggen dat het eigelijk iets is dat je moet ervaren, dus ik hoop dat je er wat van begrijpt als ik het uitleg. ;) Het gaat er bij Vipassana om dat je door je te focussen op je lichaam, je emoties en gedachtes onderzoekt van een afstand (met gelijkmoedigheid zoals dat in de cursus werd genoemd) en dat op die manier je lijden oplost en tot verlichting kunt komen. Al zijn ze in het boeddhisme niet van doelen stellen, want het gaat om het pad. ;) Met de cursus zijn we de eerste drie of vier dagen bezig geweest om onze aandacht te richten op de ademhaling zonder deze te veranderen, dus puur kijken hoe je ademhaling is. Daarna ging de aandacht voor een dag naar het stukje huid tussen je bovenlip en onder je neus. Overigens heet het gedeelte van het observeren van de ademhaling ana pana (ik weet niet hoe je het precies schrijft, maar je spreekt het uit als Anjaa Panjaa). Op dag 5 begon het echte Vipassana. Eigelijk is het in theorie heel simpel. Je gaat je hele lichaam, stukje voor stukje, met je aandacht af. Je begint bij het hoogste puntje van je hoofd. Voel je daar sensaties of wat dan ook ga je verder naar de rest van je hoofdhuid. Dan ieder stukje van je gezicht, je hals, je nek, je oren en zo dus je gehele lichaam af tot en met je voeten en tenen. Daar aangekomen begin je weer opnieuw maar dan vanaf je tenen. Het is daarbij belangrijk dat je het onderzoekt zonder er een stempeltje op te plakken. Bij sommige plekken op je lichaam zullen er gedachten en situaties omhoog komen en deze laat je dan komen en gaan. Als je geest een verhaaltje wilt verzinnen moet je daar niet boos om worden, maar lach er even om en keer dan weer terug naar waar je was of als je dat niet meer weet, begin weer bij het hoogste puntje van je hoofd. Het is daarbij belangrijk dat je voelt en je niet voorstelt dat je met je aandacht over je lichaam gaat. Na een tijdje kun je dit ook ' in' je lichaam doen.

Dit is geen meditatievorm die je effe in een paar minuutjes doet. Je zult er zeker een half uur voor moeten zitten, het liefst zelfs een uur. Je moet namelijk een soort van drempel over van frustraties en dergelijke. Klinkt heel raar, maar als je daar overheen bent, zul je zien dat je in het dagelijks leven ook anders naar moeilijke situaties kijkt. Meer van ' ik kan er nu niets aan veranderen, dus waarom zou ik me er druk om maken?' Het heeft voor mij in ieder geval een hoop verandert en ik ga beslist ook nog een keer zo'n cursus doen.

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:39

^ Wat klinkt dit zo fijn simpel :+

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 21:44

Hahahaha, daarom zei ik ook in theorie. ;) De praktijk pakt weer wat anders uit. Maar ja, alles is zo moeilijk als je het zelf maakt he. :P

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 08:42

Ik denk dat het vooral voor veel mensen moeilijk is omdat je het niet in een keer goed doet. Waardoor mensen zich weer te druk gaan maken, en het nog wat moeilijker wordt :)

Die vorm van meditatie is mij wel bekend. Ik zit sowieso al snel een half uur tot een uur, echter kost het me weinig moeite om 'diep' weg te zijn/gaan :) Dat gaat gewoon vanzelf :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 10:31

Bedankt voor je uitleg Emytje!
Ik vind het niet vaag hoe je het omschrijft en herken er dingen in uit het boek dat ik gelezen heb. Het was trouwens een ander boek dan jij noemt, is dat van J. Krishnamurti? (Even op bol.com gekeken). Want dan ga ik het bestellen, ben wel heel benieuwd!

Het boek dat ik gelezen heb was slechts een mooie inleiding denk ik ;)
(Ik had Vipassana van J.Goldstein gelezen.)

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 14:09

Het heet 'Een licht voor jezelf' van Jack Kornfield. Weer een ander dus. ;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-09 21:11

Vind Jack Konfield wel een goede schrijver, heb al meer boeken van hem gelezen. Ik ga eens even kijken!

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:29

Pollewoppy en Emy; staan er ook echt gerichte oefeningen in jullie boeken, of is het voornamelijk uitleg over wat vipassana is?

Emytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:39

Staan ook oefeningen in. ;)

Leen24

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 21:48

Leuk topic!
Mediteer ook regelmatig, om even lekker tot rust te kunnen komen. Meestal let ik gewoon op mijn ademhaling en wil ook mijn spieren zo goed mogelijk ontspannen. Soms mediteer ik al wandelend, met een mantra of een mooi beeld in gedachten en dan lekker bij jezelf voelen wat dat met je doet. Maar moet er wel mee opletten kan soms zo met mezelf bezig zijn dat ik niet op het verkeer let.;)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-09 09:31

Mediteren voor beginners van Jack Kornfield is een leuk boekje als je net begint met mediteren.

@ Leen24 Dat is in het verkeer inderdaad niet zo praktisch nee :+

Leuk, door dit topic weet ik nu hoe ik met een mantra zou kunnen mediteren, daar had ik geen idee van eigenlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:14

Als ik dit zo lees dan mediteer ik ook al had ik zelf dat etiketje er nog niet opgeplakt. Ik geef mezelf veel reiki (zeker nu ik zwanger ben) en daarnaast ga ik ook regelmatig mijn lichaam door om te voelen hoe alles voelt, zowel tijdens een reikibehandeling als daarbuiten, bijvoorbeeld als ik in bad lig of ontspannen op de bank zit. Hierbij heb ik ook geen oordeel over wat voor gevoel ik ergens bij heb, maar ik registreer gewoon. Ik merk dat ik daardoor veel meer in contact kom met mezelf, niet alleen fysiek maar ook psychisch en spiritueel. Ook geeft het me meer rust om de dingen te nemen zoals ze komen. Wat ik heel bijzonder vind is dat de baby er ook op reageert, zodra ik reiki geef wordt hij/zij heel actief en draait ook richting mijn handen. Als ik door mijn lichaam "reis" en bij mijn baarmoeder aankom, dan wordt de baby ook wakker en reageert daarop.

Finstar1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:16

Doen jullie er muziek bij of niet?

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 11:21

Ene keer wel, andere keer niet.

@ Susan; grens tussen mediteren en reiki is inderdaad dun. Wat mooi dat je kindje er zo op reageerd :D