Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
Citaat:Eigenlijk mediteer je al met je ademhalingsoefening. Mediteren hoeft niet meer en niet minder te zijn dan dat.
En wat je daarboven beschrijft: Dat je gedachten afdwalen gebeurt zeker in het begin heel veel. Het enige wat je hoeft te doen als je dat opmerkt is je aandacht weer terugkeren naar bijvoorbeeld je ademhaling, of iets anders waar je aandacht op gericht was Dat je geest afdwaalt is heel natuurlijk en niet erg. Je zult ook merken dat dit steeds minder gebeurd

Pollewoppy schreef:Ik heb ook de meditatiekaarten van Eckhart Tolle, maar weet niet zo goed hoe ik ze in mijn meditatie kan gebruiken. Kun je me uitleggen hoe jij dat doet?
Door middel van geleide meditatie ging dat veel beter en kan ik het nu zelf ook een stuk beter 
Zelf vond ik juist die stiltemeditaties soms heerlijk, al blijf het dan heel moeilijk om niet de dag te gaan overdenken en weer te vervallen in gepieker. Juist dat leven in het 'hier en nu' is voor mij belangrijk, ik ben een behoorlijke tobber soms en meditaties helpen mij om even tot rust te komen.
Heel prettig omdat je dan dus weet waar je in je dagelijks leven aan kunt werken en rekening mee kunt houden
En ben ik gerust en kan goed slapen 

En het was spotgoedkoop en dat was voor een student als ik toch ook wel prettig 
Zaak is dat je dan goed geaard bent en uiteindelijk toch weer rustig terug kunt komen. Mae schreef:Dat blijven hangen trouwens kan betekenen dat je daadwerkelijk buiten je lichaam treedt. Het kan aanvoelen als een soort schokjes, zoals je ook wel eens voelt voordat je gaat slapen, maar dus ook echt alsof je je eigen lichaam niet meer voelt en dan ben je behoorlijk ver weg inderdaadZaak is dat je dan goed geaard bent en uiteindelijk toch weer rustig terug kunt komen.
Stiekem vond ik dat ook wel een beetje eng
Maar dat komt misschien weer omdat ik er relatief weinig ervaring mee heb.
Fijn om te horen dat je daar goede ervaringen mee hebt. Mijn omgeving staat er ook wat sceptisch tegenover, wat mij helaas toch wel een beetje tegenhoudt. Pollewoppy schreef:Ik heb net een boek gelezen over Vipassana meditatie, erg interessant!
Was een goed boek en het ging vooral over de boeddhistische achtergronden.
Wat ik me afvraag na het lezen van het boek is hoe je vipassana meditatie toepast. Kun je me er wat meer over vertellen?
Als je geintreseerd bent wil ik wel voor je de auteur opzoeken. Is geen boek waar je doorheen vliegt, ik heb em nog steeds niet uit, maar het is zo goed!
Het gaat er bij Vipassana om dat je door je te focussen op je lichaam, je emoties en gedachtes onderzoekt van een afstand (met gelijkmoedigheid zoals dat in de cursus werd genoemd) en dat op die manier je lijden oplost en tot verlichting kunt komen. Al zijn ze in het boeddhisme niet van doelen stellen, want het gaat om het pad.
Met de cursus zijn we de eerste drie of vier dagen bezig geweest om onze aandacht te richten op de ademhaling zonder deze te veranderen, dus puur kijken hoe je ademhaling is. Daarna ging de aandacht voor een dag naar het stukje huid tussen je bovenlip en onder je neus. Overigens heet het gedeelte van het observeren van de ademhaling ana pana (ik weet niet hoe je het precies schrijft, maar je spreekt het uit als Anjaa Panjaa). Op dag 5 begon het echte Vipassana. Eigelijk is het in theorie heel simpel. Je gaat je hele lichaam, stukje voor stukje, met je aandacht af. Je begint bij het hoogste puntje van je hoofd. Voel je daar sensaties of wat dan ook ga je verder naar de rest van je hoofdhuid. Dan ieder stukje van je gezicht, je hals, je nek, je oren en zo dus je gehele lichaam af tot en met je voeten en tenen. Daar aangekomen begin je weer opnieuw maar dan vanaf je tenen. Het is daarbij belangrijk dat je het onderzoekt zonder er een stempeltje op te plakken. Bij sommige plekken op je lichaam zullen er gedachten en situaties omhoog komen en deze laat je dan komen en gaan. Als je geest een verhaaltje wilt verzinnen moet je daar niet boos om worden, maar lach er even om en keer dan weer terug naar waar je was of als je dat niet meer weet, begin weer bij het hoogste puntje van je hoofd. Het is daarbij belangrijk dat je voelt en je niet voorstelt dat je met je aandacht over je lichaam gaat. Na een tijdje kun je dit ook ' in' je lichaam doen.
De praktijk pakt weer wat anders uit. Maar ja, alles is zo moeilijk als je het zelf maakt he.

Dat gaat gewoon vanzelf