is dit normaal na rug "kraken"?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

VillaNeusjes

Re: is dit normaal na rug "kraken"?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 16:28

als ik gekraakt ben ( en dat is heel veel wat ze bij mn rug en bekken doen ) dan ben ik kapot, koppijn, oververmoeid, etc.

Haagsemeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 17:41

Mientjeuh schreef:
Ik weet niet hoe het bij de anderen is, maar bij mijn fysio is het eigenlijk ook niet de bedoeling dat ze doelbewust kraakt. Maar ik heb regelmatig last van mijn rug als ik echt heel lang rechtop moet staan, bv. bij concerten, omdat ik een holle rug en x-knieën heb. Als ik dan naar de fysio ga en zeg dat ik last heb van mijn rug, masseert ze de boel los en dan kraakt het ook wel 1 of 2 keren. Meestal zijn het ook de spieren om mijn ruggengraat heen die erg stijf zijn.

Dat is inderdaad niet doelbewust, dat is dan niet erg. Maar echt goed manipuleren en weten wat je doet en hoe het moet is weer iets anders.

Kit_for_ever

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 18:44

Een fysio 'duwt' een keer op bepaalde wervels waarna ze 'krak' zeggen. Dit is écht niet te vergelijken met het kraken wat een osteopaat doet.

Je kunt jezelf ook kraken. Tenminste, mij lukt het op een aantal plaatsen :=
Ga eens op je zij liggen met je onderste been gestrekt en je bovenste been gebogen (met je enkel op je knie), en draai dan tegen met je schouders. Grote kans dat je in het middelste gedeelte van je rug het een en ander hoort/voelt kraken. Wanneer je met je 'bovenste' hand een duwtje tegen je bekken/onderrug geeft, kun je ook iets lager in je rug iets voelen.
Helaas heb ik nog geen trucje gevonden waarmee ik het boven in mijn rug los kan peuteren :+

serena1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-09 20:45

Een fysio kraakt niet. Manueel therapeut geeft een kortse snelle impuls in een richting wat dan je wervels of iets dergelijks waar de behandeling plaats vind. Dit geeft soms 1 knakje of kraakje, maar kan zelf ook meer zijn. Ik ervaar niet echt pijnen na die tijd, wel raar gevoel omdat het ineens los is en soms met een vage hoofdpijn en soms een beetje high gevoel.