Mijn beugel is er uit:D maar gaan die ijzerdraadjes! :(

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Summertjee

Re: Mijn beugel is er uit:D maar gaan die ijzerdraadjes! :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:35

ik heb ook 2 spalkjes het went vanzelf!! in het begin voel je ook heel erg die bolletjes lijn maar na een tijdje ben je er aan gewent! als ik de keus zou hebben om ze eruit te laten halen of erinlaten zou ik voor het 2e kiezen! ken mensen zonder spalkjes en die tanden gaat weer net zoals eerst staan. dan is het eigenlijk weggegooid geld vind ik :P

Charis_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:35

Loechest schreef:
Mijn beugel gaat er morgen uit na twee jaar! Ik was enorm blij toen ze dat zeiden! Ik moet daarna wel een plaatje, heb jij dat niet? Die moet ik dan donderdag ophalen. Ben benieuwd hoe dat spalkje voelt dan!

Die van mij gaat er ook morgen uit, high five!! :+
Bij mijn nicht zijn die draadjes gewoon verteerd na een jaar of 5 :+

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:36

ik ben 25 , tis ruim 10 jaar geleden dat ik die beugels gehad heb ( overigens had ik speciale beugels, ze hebben met opzet mn kaak gebroken :+ )

ik heb het niet over het draadje van een slotje , maar over wat anderen ook wel een spalkje noemen.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:37

Ik heb onder en boven een draadje achter mijn tanden. Nu inmiddels een jaar of zeven. Wat mij betreft mogen ze gewoon blijven zitten. Ik heb er geen last van... Wel ging er in het begin een draadje stuk, maar daarna niet meer.

MarloesRixt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:37

Ik heb 1 spalkje (onder), eerst erg wennen maar inmiddels, na deze 4 jaar ben ik er geheel aan gewent geraakt. Halen ze die spalkjes er nog een keer uit, of blijven ze gewoon zitten? Dat is mij niet duidelijk :Y)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:38

Ik heb ook zo'n draadje achter mijn ondergebit gehad toen mijn beugel eruit ging, alleen toen brak dat ding steeds als ik een chipje at :+ . Zo irritant. Dus hebben ze het er op een gegeven moment uitgehaald. Mijn tanden zijn gelukkig niet meer scheef gaan groeien daarna hoor :) .

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:43

Als je ze er persé uit wil hebben, dan mogen ze eruit hoor! Niemand kan je dwingen om ze erin te houden :+

Echter, ze adviseren je wel dringend om ze er zo lang mogelijk in te laten zitten, want het zorgt ervoor dat je tanden recht blijven staan! Zou je ze eruit laten halen, heb je grote kans dat je tanden weer gaan schuiven en dat je je beugel dus voor niks hebt gehad..Zonde!
Verder ga ik met de rest mee: het is nu nog even wennen, maar binnen no-time voel je er niks meer van :n Denk maar terug aan je beugel: moest je in het begin niet ook erg wennen en voelde je het veel minder aan het eind? Zo gaat dat ook met die spalkjes wel :j Lekker laten zitten!

En o ja, nog een voordeeltje: met spalkjes heb je ook meer kans dat de verstandskiezen netjes recht omhoog doorkomen :) Doordat je andere tanden "vast zitten" door de spalkjes, kunnen je verstandskiezen weinig anders als recht omhoog..

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-11-09 19:44

oe dat is wel heel chill!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:45

Het is natuurlijk geen garantie dat ze netjes recht zullen gaan, maar je hebt er met spalkjes wel een grotere kans op :j

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:45

het blijft gewoon zitten. ik heb ze nu een jaar of 5 denk ik, merk er echt niks meer van :n

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 19:51

LZP -> MW

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:01

Wees blij met dat draadje.. Ik ben nu 25 en heb weer een beugel. Ik heb dus vroeger geen draadje erachter gekregen en ook geen nachtbeugel oid en mijn tanden stonden weer bijna net zo als toen.. :+

Sem_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:06

Ik heb ook nooit iets gehad na mijn beugel(s) en nu staat het
weer net als eerst, dus ik zou er maar blij mee wezen! (Nou is
het bij mij niet zo ernstig dus het geeft niet veel..) Ik heb een
paar weken terug voor boven alsnog één spalkje gehad zodat
het niet nog erger zou worden, ik bijt echter te diep in waardoor ik
hem eraf beet. Nu heb ik een soort.. Tja.. Plastic omhulsel wat
ik 's nachts om mijn tanden moet doen, je ziet het niet want het
is doorzichtig en het zit ook niet strak het is puur om ervoor te
zorgen dat er niet nog meer gaat schuiven. Dan zou ik toch
liever zo'n spalkje hebben, daar hoef je iig niet elke avond aan te
denken. :) Maar het went sowieso.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 20:22

vet irritant die draadjes e :-)
In een verleden heb ik dat met men toenmalige tongpiercing eraf geprutst(geen aanrader trouwens) dus nu geen draadjes meer.

Aurelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:00

Die ijzerdraadjes hou je tot je 21e maar geloof me, na een week heb je er totaal geen last meer van. Het is belangrijk dat je ze laat zitten anders gaan je tanden terug naar hun oude stand.

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-09 21:30

Poe, spalkjes. Ik ben er blij mee. Tijdje geleden was bij mij de bovenste er een weekje uit (moest een nieuwe) en mijn tanden stonden meteen al wat uit elkaar. Zo 'erg' dat ik eerst twee weken met een essix moest rondlopen, om ze weer op de plaats te krijgen. En ik ben toch echt al 23, kan nooit meer zonder. Ik had vroeger een spleet á la Madonna tussen mijn voortanden dus vandaar dat ik van een spalk afhankelijk ben. :D

Het went, succes! ;)

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:38

oke das balen!
het begint gelukkig al te wennen!

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:41

Corelli schreef:
En o ja, nog een voordeeltje: met spalkjes heb je ook meer kans dat de verstandskiezen netjes recht omhoog doorkomen :) Doordat je andere tanden "vast zitten" door de spalkjes, kunnen je verstandskiezen weinig anders als recht omhoog..

Dat ben ik niet met je eens, juist als verstandskiezen geen ruimte hebben gaan ze horizontaal. En dat is erg pijnlijk verwijderen spreek ik uit ervaring :D

ik heb geen spalkjes gehad, waarom weet ik niet. Maar na een week stonden mijn ondertanden scheef, terwijl ik met een recht gebit begon met een beugel (overbeet)
Erg zonde..

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:45

dan ze verstandskiezen rechtdoor komen door spalkje is niet zo.
ook met spalk kunnen ze behoorlijk beroerd liggen.
zie ik dagelijks.
spalkje is er echt om je tanden (want die zijn glad en je kiezen hebben groeven die elkaar (boven en onder) vastgrijpen en vasthouden) vast te houden.
haal je je spalk eruit, dan is de kans heel erg groot dat je tanden gaan verschuiven.

we hadden laatst een patientje die geen spalk mocht van haar moeder, maand later kwam ze terug dat alles was verschoven, dat was echt zo zonde!
we hadden uiteraard gezegd wat er kon gebeuren zonder, maarja eigenwijs.

als er een te diepe beet is kan er soms geen spalk boven omdat je dan op je spalk met je ondertanden kan bijten
Laatst bijgewerkt door cherish op 17-11-09 22:47, in het totaal 2 keer bewerkt

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:46

woow ik zou die ortho aanklagen man!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:47

Ik vind de spalk in mijn mond nog iedere dag vervelend, en ik heb m toch ook al weer 5 jaar denk ik (ben 21) kep mezelf beloofd dat hij er op mijn 30ste uit mag.

Remark

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-11-09 22:48

kan je nog lang wachten!!

whitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:48

die draadjes die zitten je niet meer in de weg. Mij is toen de tijd verteld dat ze er na ongeveer 10 jaar vanzelf uitvallen ofzo, maar ja je bent er dan als zo aan gewend dat ik verwacht dat ik ze er dan al niet meer uit hoef.

Hij was er bij mij een keertje uitgevallen en moest ik terug vervolgens hebbe nze hem vast gezet met drie klodders lijm dus denk niet dat die er ooit nog uit gaat komen :P

Enige irrtante met draadjes is appels eten .... je heb echt altijd zo'n stukje schilletje tussen je draadje zitten (of ben ik de enigem et deze ervaring)

wat betreft die verrestandskiezen, ik geloof er ook niet in dat ze dan recht gaan groeien , en dan aangezien die van mij al gewoon echt horizontaal gaat :$ beetje raar.
En dat het pijn doet om ze te laten verwijderen geloof ik ook niet :P , toevallig van de week eentje er uit laten trekken ik heb er niets van gevoeld.... iedereen zat me maar bang te maken maar was niets aan de hand ;) :)

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:50

Dat weet ik. Maar ik vind dat als mijn tanden na 14 jaar NOG niet recht in mijn mond blijven staan (en het is niet zo dat ze heel zwaar gecorrigeerd moesten worden ofzo) de ortho toch wel verdomd slecht werk heeft geleverd.

En waarom zou je de orto aanklagen. Klaag je ook een chirurg aan die niet mag hechten van de patient? Of iemand in de gipskamer die niet mag gipsen?

cherish

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-09 22:50

het beste is om ze je hele leven te houden!

maarja weet zelf niet hoe het voelt want heb geen beugel gehad en dus geen spalkjes :D