zo bang voor die griep..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

dion_sharif

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:29

Valincia schreef:
waarom ga je dan niet toch voor de een vaccinatie? iedereen mag hem hebben maar als je niet in de risicogroep zit moet je hem zelf betalen, ik geloof dat hij rond de 20 euro zit. Hiervoor hoef je het dus niet te laten. Ik volg de opleiding doktersassistente en we hebben het af en toe nergens anders over zal je wel snappen. Verder hoef je je er echt niet zo druk over te maken als je weet dat je verder niet iets onder de leden hebt. Maak anders gewoon een afspraak en overleg met je huisarts wat slim is om te doen in jou geval!

Ik ben doktersassistente maar wij mogen niemand vaccineren die geen risicogroep is. Alleen de gewone griepprik mag op eigen verzoek. Maar wij krijgen geleverd voor de groep mensen in de risicogroepen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:30

Valincia schreef:
waarom ga je dan niet toch voor de een vaccinatie? iedereen mag hem hebben maar als je niet in de risicogroep zit moet je hem zelf betalen, ik geloof dat hij rond de 20 euro zit. Hiervoor hoef je het dus niet te laten. Ik volg de opleiding doktersassistente en we hebben het af en toe nergens anders over zal je wel snappen. Verder hoef je je er echt niet zo druk over te maken als je weet dat je verder niet iets onder de leden hebt. Maak anders gewoon een afspraak en overleg met je huisarts wat slim is om te doen in jou geval!

Dit soort topics worden inderdaad niet voor niets gesloten.
Als je vanmiddag naar de persconferentie had gekeken had je begrepen dat mensen die niet in de risicogroep zitten niet geënt worden. Je kunt dus niet simpel even een afspraak met je huisarts maken om een enting te halen, alleen de mensen die een oproep krijgen worden geënt.

De angst en paniekzaaierij zou ook een stuk minder zijn als mensen alleen de berichtgeving van de RIVM in de gaten zouden houden en niet (zoals in de andere topics) van allerlei hoaxsites berichten gaan quoten.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:30

Inderdaad. Kijk maar eens op internet hoeveel mensen er elk jaar sterven aan griep. En dan bedoel ik niet de mexicaanse variant!

Je kan je laten enten, als je er zo bang voor bent. Maar een verkoudheid heeft weinig met de Mexicaanse griep te maken hoor. Dat is geen virusje wat er zo maar in sluipt en waarvan je denkt "heb ik het wel of heb ik het niet?" Als je het hebt voel je je echt doodziek..

Joyce_

Re: zo bang voor die griep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:31

Ik zit niet in de risicogroep, maar kan me wel laten enten. Dat alleen de risicogroep geënt wordt, is dus niet helemáál waar.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:31

Het is ook fijn om erover te praten!

Ik werk zelf in een winkel en ben veel met mensen in aanraking en ik ben niet het type dat om de haveklap haar handen wast. Ik voel me nu al een tijdje heel erg kwakkelig en heb om de haveklap last van mn keel, toevallig kwam het net ook weer opzetten, dus ik vraag me af wanneer ik de klapper krijg. Maar echt bang ben ik er niet meer voor, ik heb nu al zoveel verhalen in mijn omgeving gehoord van mensen die het gehad hebben en bij wie het allemaal wel meeviel, dat ik wel heel veel pech zou moeten hebben als ik het krijg, dat ik er dan ook dood aan ga. Maarja, als je dan weer over die sterfgevallen hoort op tv, ga je er toch wel over nadenken.

Ik hoorde laatst dat als je de mexicaanse griep hebt, dat je dan gemiddeld 1,6 andere personen aansteekt, dus het is behoorlijk besmettelijk, daarom krijgen ook zoveel mensen het en lijken er ook veel mensen aan dood te gaan, maar dat valt dus reuze mee.

enne, wat anderen ook al zeggen, griep is vervelend, maar als je gewoon lekker uitziekt ben je er zo weer vanaf!

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:32

Myukii schreef:
Ik kan me via mijn werk ook laten enten, maar bijna niemand doet het bij ons (verzorgenden en verplegenden). Ik ook niet hoor, vind het de grootste onzin, aan een griepje ga je zo gauw niet dood. Heel sneu voor die 14 overledenen, maar aan een gewone griep gaan er meer onderdoor inderdaad.

Lastig dilemma...ik werk ook in een verpleeghuis. Ik laat me niet enten omdat ik dat best een forse ingreep in je immuunstelsel vind. Voor mezelf vind ik het ook niet nodig. Maar ik heb geen contact met clienten.
Bij ons dringen ze er wel op aan, niet zozeer voor jezelf als wel voor je cliënten. Wat voor mij een onschuldig griepje is, is voor een hoogbejaarde chronisch zieke natuurlijk wél levensbedreigend.
En dan is de vraag; als je eigenlijk tegen bent, doe je het dan toch maar voor die cliënt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:33

Valincia schreef:

Volgens de site van het rivm kan dit niet hoor, daar staat het volgende bij de vraag of je een vaccin kan krijgen als je het zelf betaald.
Citaat:
Nee, de vaccins zullen worden gegeven aan de risicogroepen die de Gezondheidsraad heeft aangewezen. Welke mensen wanneer precies een vaccinatie krijgen is afhankelijk van het moment van levering van de vaccins. Er zal geen voorrang worden gegeven aan andere mensen, ook al willen zij de vaccinatie zelf betalen.

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:33

Myukii schreef:
Ik zit niet in de risicogroep, maar kan me wel laten enten. Dat alleen de risicogroep geënt wordt, is dus niet helemáál waar.

De risicogroep en de mensen die in de zorg werken. Jij werkt in de zorg zeg je zelf.
De rest kan zichzelf niet gewoon laten enten, dat is verkeerde voorlichting. Is heel duidelijk op de persconferentie aan de orde geweest vanmiddag en ook op de site van het RIVM terug te vinden.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:34

@Myukii

Waar dan?
ik ken mensen die dat ook willen maar geen vaccinatie krijgen hoor. Alleen risicogroepen en mensen die met deze groepen werken. Anders niemand.
zover ik weet.

Lynske78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:36

o zorg idd ;)

Anoniem

Ik wordt morgen geent. Ik heb astma, dus wel gevoelig op de longen en op het ogenblik ook benauwd, maar dat komt door de regen.
Mijn zus is zwaar longpatient, bij haar ben ik wel angstig voor de mexicaanse griep en voor mijn zoontje van 3 ook. Ik ben vrij nuchter en weet dat de gewone griep ook veel levens neemt, maar het hoofdstukje kleine kinderen beangstigd me wel.

Valincia

ah ik heb me vergist met de griepprik, toen ik het had neergezet begon ik al te twijfelen! helaas is dit dus voor jou geen optie..
maar nogmaals, veel mensen hebben het en dat lees je ook hier op bokt.. die enkele die eraan overlijd word direct wereldnieuws, maar die hebben dan vaak ook wat anders onder de leden wat hier ook al wordt gezegt!

verootjoo

joh, als je een gezond persoon bent, niet in de risicogroep zit, ga je echt niet dood aan de mexicaanse griep ;)

Je voelt je 1 week, hooguit 2 weken zwaar verrot en daarna komt je lichaam er echt wel weer bovenop. En het is even balen, maar daarna komt het helemaal goed.

Laat je niet bangmaken door het nieuws. Mexicaanse griep is iets heftiger dan een gewone griep, maar de mensen die eraan zijn overleden, zouden ook zijn overleden aan de gewone griep :j

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:37

Op zich is griep niet zo erg.

Wonen meer dan 1 miljoen mensen in nl dus als je gaat berekenen is het maar een klein % van de bevolking last van hebben.

De media hou er eenmaal van om overdreven over te komen met hun items.

dobbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:39

Die hysterie die je overal ziet is echt te gek,

Overgens vind ik het ook absurt dat de topics hier gesloten worden, overal op internet kan er gewoon over gepraat worden,

ik heb een oproep gekregen omdat ik 33 weken zwanger ben, als je tot de risicogroep behoort krijg je een oproep, behoor je er niet bij, hoef je naar mijn mening echt niet bang te zijn,

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:40

@Dobbel, ga jij hem nemen?

dobbel

Re: zo bang voor die griep..

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:40

ben ik nog niet over uit,

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:41

verootjoo schreef:
Laat je niet bangmaken door het nieuws. Mexicaanse griep is iets heftiger dan een gewone griep, maar de mensen die eraan zijn overleden, zouden ook zijn overleden aan de gewone griep :j

Dat is niet helemaal waar wat je zegt. Tegen de "gewone griep" hebben de meeste mensen wel enige weerstand opgebouwd waardoor het voor de niet risicogroep meestal zonder complicaties verloopt.
Bij deze griep is het zo dat een grote groep hier helemaal geen weerstand tegen hebben opgebouwd en er dus wel mensen zijn overleden die verder niets mankeerde en zeker niet per definitie dood zouden zijn gegaan aan de gewone griep.

Neemt niet weg dat de kans dat je onder een auto komt vele malen groter is, dus bang zijn voor de griep is eigenlijk best overdreven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:42

Dat lijkt me een heel moeilijk dilemma, Dobbel.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:43

Dat dilemma heb ik dus ook.
Normaal gesproken zou ik hem niet nemen, maar in december draaien wij kerstcircus en kom ik dus in contact met 1000den mensen...
Wat is dan wijsheid...

Odysseus

ThePast03:
Een redelijke grote groep heeft al een lichte mate van resistentie, aangezien rond de jaren '50 ook een andere variant van deze griepfamilie heeft gewoed. Een broertje van H1N1.

dobbel

normaal zou ik hem zeker niet nemen, nu kan ik goed merken dat ik minder lucht heb, zou ik nu erg ziek worden, en veel moeten hoesten zou het lastig worden, (geloof niet dat ik er dood aan zal gaan hoor) maar vind het vooral lastig wat doet het met de kleine op lange termijn.

joyce2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:44

Inderdaad, lastig Dobbel, ik hoorde laatst op het nieuws dat er nog niet bekend was wat het vaccin voor uitwerking heeft op ongeboren baby's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:44

Ik lees ook veel over wel of niet vaccineren en ik heb ook best wel lang getwijfeld.
Zouden jullie je laten vaccineren, wanneer je in een risicogroep zit(ik bedoel dan niet de verplegenden) en zou je je jonge kinderen laten vaccineren tot en met 4 jaar, zoals nu geadviseerd wordt?

ThePast03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-09 22:45

Focussed schreef:
[*olduser*]:
Een redelijke grote groep heeft al een lichte mate van resistentie, aangezien rond de jaren '50 ook een andere variant van deze griepfamilie heeft gewoed. Een broertje van H1N1.

Klopt, maar degene die na die tijd zijn geboren hebben die resistentie dus niet en dat zijn vooral de jongeren.
Het is niet voor niets dat het RIVM nu heeft besloten om kinderen te vaccineren.