Autorijden en ADD, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

hyppolyte

Re: Autorijden en ADD, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-09 20:46

Toch grappig, dat dergelijke dingen er toch ook allemaal bij horen, ik zie dat soort dingen altijd los van het hele adhd gebeuren, maar vaak hoort het er juist wel bij.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-11-09 19:06

ADD/ADHD is zo vreselijk breed. Er hoort zo ontzettend veel bij, zoveel problemen die er niks mee te maken lijken te hebben maar die er toch door veroorzaakt worden.
Ik weet nog hoe opgelucht ik was toen ik vorig ajar ontdekte dat ik ADHD heb. Ineens viel de hele puzzel op zijn plek, al die honderden kleine dingen die ik niet kon hadden allemaal met hetzelfde te maken. soms dacht ik echt dat ik gek was. want waarom kon ik nou nooit eens gewoon op tijd op werk komen? Of waarom was ik altijd zo snel afgeleid? waarom kon iedereen alles wel gewoon en ik niet?
Nou ja, dat was dus over toen de psychiater de uitslag van de test noemde. Of eigenlijk al toen ik op internet een heel stuk over ADD las.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-09 00:26

Bij mij is het ondertussen al een tijdje bekend, maar ik zie nog steeds heel veel dingen los van de adhd, zoals bijvoorbeeld dat licht, of die geluiden, dat zou ik echt nooit gekoppeld hebben aan adhd.
Aan de ene kant was ik wel opgelucht dat het eindelijk vastgesteld werd, want het verklaart inderdaad een heleboel dingen, maar het maakt de boel ook weer een stuk lastiger soms. Ik ben bij een aantal werkgevers eerlijk geweest over het adhd-gebeuren en dat ik soms minder goed ben in het vatten van hints, maar heel veel mensen maken dan juist weer misbruik van de situatie, of het leidt tot ontslag. Dat wordt dan natuurlijk niet letterlijk verteld, maar op een gegeven moment merk je echt wel wat de reden is.
Ik ben ook bang om het soms te vertellen, omdat het algauw een excuus lijkt, en ik vind het ook geen vrijbrief om dan maar niet meer aan jezelf te werken. Maar het is wel vaak een reden waarom dingen fout lopen, dus om daar een balans tussen te vinden vind ik soms erg moeilijk.

En ik baal echt van mijn totale gebrek aan discipline, dat sucks!!!

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 11:46

Ja, dat herken ik ook. Ik werk bij 2 verschillende werkgevers (1 stichting, 2 lokaties dus 2 bazen). Ik heb het ze allebei verteld, omdat ik toch tegen bepaalde dingen opliep. Mijn ene baas was en is heel begripvol. De ander ook, dacht ik. Maar een paar maanden geleden vertelde ze dat ze een artikel gelezen had in een tijdschrift over ADHD. Ze was er heel erg van geschrokken. Het gaat daar op werk niet goed met mij. Ik weet dat, en ik werk er echt keihard aan. Mijn baas lijkt wel echt hard mee te denken enzo, maar toch heb ik af en toe het idee dat ze teruggrijpt anar dat artikel als ik weer eens iets niet kan. Zelf heb ik het gevoel dat het wel veel beter gaat nu, maar mijn baas komt toch weer steeds met dingen die niet goed gaan en weer die ADHD. Ik weet niet of dat de reden is, maar ik denk wel dat ik het niet ga redden daar en dat ik in januarie mijn baan kwijt ben. Ik heb er spijt van dat ik het haar heb vertelt vorig jaar.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-09 12:43

Ik heb met autorijden niet veel problemen ondervonden van mn add/adhd. Reageerde sneller dan mn examinator :P ik vidn alleen nog steeds tegenliggers en bumperklevers savonds vreselijk irritant door die lichten. zit dan half weggedoken omdat ik me totaal niet meer kan concentreren. Ik zie alleen nog maar die lichten.

Wat geluiden betreft die volg ik ook niet, als het te druk is of met te harde muziek dan hoor ik je wel maar ik snap je niet meer. ik hoor je elk woord zeggen maar die klik in mn hoofd om er een zin van te maken werkt niet. zelfs niet als ik het hardop herhaal :S heel vreemd.
Of als mn vriend me iets wil vertellen en de tv staat aan":') al is het iets wat me totaal neit intereseert dan krijg ik van beide de helft maar mee :) vriendje is gelukkig wle hele begripvol dus die weet als het belangrijk is ff zeggen dan doe ik tv uit of wat er dan ook stoort.

Ik gebruik geen ritalin, niet omdat ik ertegen ben ofzo maar omdat het op mij geen effect heeft... :( zou dingetjes misschien wel stukje makkelijker gemaakt hebben als het wel zou werken.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 21:51

kekavo schreef:
Ja, dat herken ik ook. Ik werk bij 2 verschillende werkgevers (1 stichting, 2 lokaties dus 2 bazen). Ik heb het ze allebei verteld, omdat ik toch tegen bepaalde dingen opliep. Mijn ene baas was en is heel begripvol. De ander ook, dacht ik. Maar een paar maanden geleden vertelde ze dat ze een artikel gelezen had in een tijdschrift over ADHD. Ze was er heel erg van geschrokken. Het gaat daar op werk niet goed met mij. Ik weet dat, en ik werk er echt keihard aan. Mijn baas lijkt wel echt hard mee te denken enzo, maar toch heb ik af en toe het idee dat ze teruggrijpt anar dat artikel als ik weer eens iets niet kan. Zelf heb ik het gevoel dat het wel veel beter gaat nu, maar mijn baas komt toch weer steeds met dingen die niet goed gaan en weer die ADHD. Ik weet niet of dat de reden is, maar ik denk wel dat ik het niet ga redden daar en dat ik in januarie mijn baan kwijt ben. Ik heb er spijt van dat ik het haar heb vertelt vorig jaar.

En toen was ik mijn baan kwijt. Ik wee het niet zeker, maar ik denk dat het er echt mee te maken heeft gehad met dat ik het verteld heb. Ik geloof niet dat ik er veel zin in heb om mijn volgende baas te vertellen hoe of wat. Of misschien kan ik op mijn andere baan meer uren gaan werken, daar wordt het wel geaccepteerd. Hopen maar dat er plek is daar.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-09 23:24

Ik kom even zeuren: heb je wel aangegeven dat je ADD hebt? Als je bv. je rijbewijs zou halen en later Ritalin zou willen gaan gebruiken kun je problemen krijgen, ook nu, met de papieren ed.
Zou dat even goed uitzoeken. :)

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 00:25

Waarom zou je daar problemen mee krijgen? Ik ken geen enkele ad(h)d-er die ooit iets met zijn rijbewijs/papieren heeft moeten doen o.i.d. Ritalin/Concerta kan invloed hebben op de rijvaardigheid, maar doorgaans is het alleen maar een positief effect en mocht je aangehouden worden dan kun je gewoon een verklaring overleggen dat je ad(h)d hebt en daar medicijnen voor moet slikken. Dat lijkt mij tenminste hoor (ik had mijn rijbewijs trouwens ook al voordat het hele gebeuren bij mij werd vastgesteld). Is er iets waar je dat op baseert, of is dat omdat je denkt dat het problemen op kan leveren? (dit is geen opmerking die raar bedoeld is ofzo, gewoon een oprechte vraag)

Citaat:
Ja, dat herken ik ook. Ik werk bij 2 verschillende werkgevers (1 stichting, 2 lokaties dus 2 bazen). Ik heb het ze allebei verteld, omdat ik toch tegen bepaalde dingen opliep. Mijn ene baas was en is heel begripvol. De ander ook, dacht ik. Maar een paar maanden geleden vertelde ze dat ze een artikel gelezen had in een tijdschrift over ADHD. Ze was er heel erg van geschrokken. Het gaat daar op werk niet goed met mij. Ik weet dat, en ik werk er echt keihard aan. Mijn baas lijkt wel echt hard mee te denken enzo, maar toch heb ik af en toe het idee dat ze teruggrijpt anar dat artikel als ik weer eens iets niet kan. Zelf heb ik het gevoel dat het wel veel beter gaat nu, maar mijn baas komt toch weer steeds met dingen die niet goed gaan en weer die ADHD. Ik weet niet of dat de reden is, maar ik denk wel dat ik het niet ga redden daar en dat ik in januarie mijn baan kwijt ben. Ik heb er spijt van dat ik het haar heb vertelt vorig jaar
Het is heel jammer dat er zoveel van dat soort mensen rondlopen, die gaan dan bij elke situatie die zich voordoet ineens met die adhd lopen strooien, en als ze dan inderdaad 1 artikeltje hebben gelezen, dan denken ze meteen dat ze volledig weten hoe jij in elkaar steekt, hele nare mensen zijn dat :j. Zijn trouwens ook vaak niet de goede leidinggevenden in mijn optiek (spreek nu alleen vanuit mijn ervaringen). Kijk je hebt met adhd wel een nadeel t.o.v. andere mensen die wel normaal kunnen functioneren zonder al dat gezeur, maar het is niet zo dat je dan meteen een debiel bent en niets kunt ofzo.

Citaat:
En toen was ik mijn baan kwijt. Ik wee het niet zeker, maar ik denk dat het er echt mee te maken heeft gehad met dat ik het verteld heb. Ik geloof niet dat ik er veel zin in heb om mijn volgende baas te vertellen hoe of wat. Of misschien kan ik op mijn andere baan meer uren gaan werken, daar wordt het wel geaccepteerd. Hopen maar dat er plek is daar.

Ahhh :(:). Dat is dus precies de reden waarom ik het niet meer zomaar vertel, ik wacht altijd eerst af wat de reacties zijn en hoe de mensen een beetje in elkaar zitten, ik kan ondertussen redelijk goed inschatten welke mensen er goed op zullen reageren en welke niet. Bij sommige baantjes is het trouwens helemaal niet relevant, dus dan heb ik het er sowieso niet over. Ik was in het begin heel eerlijk over het adhd gebeuren, maar ik ben helaas door schade en schande heel snel wijs geworden :j. Als het een functie is waarbij je geen directe problemen hoeft te verwachten, dan moet je het gewoon niet vertellen. Als je merkt dat sommige dingen wel lastig zijn, dan kun je het wel vertellen, maar dan nog hangt het nogal af van de persoon bij wie je het kwijt moet. Wat ook nog eens het lülligste is, als je het wel vertelt en je treft een verkeerde persoon, dan wordt alles wat je voortaan doet en zegt, op een gouden schaaltje gewogen. Dingen die bij een ander niet eens tot een opgetrokken wenkbrauw zouden leiden, krijg jij dan op je bordje, want dat zal wel door de adhd komen. Erg jammer, er is meestal helaas weinig begrip voor.
Ik heb het bij 1 werkgever wel vrij snel verteld, maar dan alleen aan een directe collega waarvan ik dacht dat die het goed op zou nemen, dat was in de periode dat ik net begon met de medicatie en dat heeft me wel gered. Ik werkte daar zo'n 2 weken en toen kreeg ik te horen dat ik wel erg mondig en druk was, in die week erna kreeg ik voor het eerst medicatie en daardoor werd ik rustig genoeg dat mijn leidinggevende na een paar weken zei dat ik goed gereageerd had op de kritiek _O-. Ik mocht toen dus blijven, was ik erg blij mee, daar heb ik bijna 2 jaar gewerkt (als secretaresse nog wel, hilarisch niet!?).

Ik loop er nu ook tegenaan met mijn studie en ik heb wel iemand benaderd, omdat ik merk dat ik het niet red, maar ik heb wel het idee dat deze man er goed op zal reageren. Mijn ervaring is trouwens dat mannelijke leidinggevenden er beter mee overweg kunnen dan vrouwen, die maken er namelijk niet echt een punt van, die registreren dat en gaan op zoek naar een eventuele oplossing, vrouwen gaan zich teveel proberen in te leven en gaan dan allerlei rare conclusies trekken.

Citaat:
Ik heb met autorijden niet veel problemen ondervonden van mn add/adhd. Reageerde sneller dan mn examinator ik vidn alleen nog steeds tegenliggers en bumperklevers savonds vreselijk irritant door die lichten. zit dan half weggedoken omdat ik me totaal niet meer kan concentreren. Ik zie alleen nog maar die lichten.
Wat geluiden betreft die volg ik ook niet, als het te druk is of met te harde muziek dan hoor ik je wel maar ik snap je niet meer. ik hoor je elk woord zeggen maar die klik in mn hoofd om er een zin van te maken werkt niet. zelfs niet als ik het hardop herhaal :S heel vreemd.
Of als mn vriend me iets wil vertellen en de tv staat aan":') al is het iets wat me totaal neit intereseert dan krijg ik van beide de helft maar mee vriendje is gelukkig wle hele begripvol dus die weet als het belangrijk is ff zeggen dan doe ik tv uit of wat er dan ook stoort.
Ik gebruik geen ritalin, niet omdat ik ertegen ben ofzo maar omdat het op mij geen effect heeft... zou dingetjes misschien wel stukje makkelijker gemaakt hebben als het wel zou werken.

Mijn reactievermogen is ook inderdaad erg goed (ik heb het zelfs meegemaakt dat ik een ongeluk kreeg omdat mijn rij instructeur een ingreep deed -hij gooide mijn stuur om- en doordat ik snel wist te reageren, kon ik voorkomen dat de ander tegen een paal aan zou rijden). Die lichten leiden mij ook erg af, ik ga altijd iets lager zitten met mijn hoofd, zodat ik niet constant in die lampen ga zitten staren, ik wordt dan net zo'n hert :j. Ik heb er gisteren trouwens even op gelet, ik heb zonder medicijnen evengoed wel last van die lichten, maar ik weet nog niet of het erger is met medicijnen.
Achtergrondgeluiden kan ik wel vrij goed uitschakelen (muziek), maar de tv is soms wel wat lastig, vooral tijdens het bellen, dan zet ik het geluid ook vaak uit.

Ben wel even benieuwd, waarom werkt ritalin bij jou niet, en heb je ook concerta geprobeerd? Ik vind trouwens ritalin wel de stomst mogelijke vorm van medicatie, dan ga je iemand die vreselijk veel moeite heeft met ritme en regelmaat, constant vergeetachtig is etc.etc. een pil voorschrijven die je elke paar uur moet innemen :+! Echt, wie dat heeft bedacht!? Concerta heeft bij mij dus ook alleen echt goed effect, ritalin vergeet ik namelijk gewoon, dus heeft het geen zin.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 15:59

hyppolyte schreef:
Citaat:
Ik heb met autorijden niet veel problemen ondervonden van mn add/adhd. Reageerde sneller dan mn examinator ik vidn alleen nog steeds tegenliggers en bumperklevers savonds vreselijk irritant door die lichten. zit dan half weggedoken omdat ik me totaal niet meer kan concentreren. Ik zie alleen nog maar die lichten.
Of als mn vriend me iets wil vertellen en de tv staat aan":') al is het iets wat me totaal neit intereseert dan krijg ik van beide de helft maar mee vriendje is gelukkig wle hele begripvol dus die weet als het belangrijk is ff zeggen dan doe ik tv uit of wat er dan ook stoort.
Ik gebruik geen ritalin, niet omdat ik ertegen ben ofzo maar omdat het op mij geen effect heeft... zou dingetjes misschien wel stukje makkelijker gemaakt hebben als het wel zou werken.

Mijn reactievermogen is ook inderdaad erg goed (ik heb het zelfs meegemaakt dat ik een ongeluk kreeg omdat mijn rij instructeur een ingreep deed -hij gooide mijn stuur om- en doordat ik snel wist te reageren, kon ik voorkomen dat de ander tegen een paal aan zou rijden). Die lichten leiden mij ook erg af, ik ga altijd iets lager zitten met mijn hoofd, zodat ik niet constant in die lampen ga zitten staren, ik wordt dan net zo'n hert :j. Ik heb er gisteren trouwens even op gelet, ik heb zonder medicijnen evengoed wel last van die lichten, maar ik weet nog niet of het erger is met medicijnen.
Achtergrondgeluiden kan ik wel vrij goed uitschakelen (muziek), maar de tv is soms wel wat lastig, vooral tijdens het bellen, dan zet ik het geluid ook vaak uit.

Ben wel even benieuwd, waarom werkt ritalin bij jou niet, en heb je ook concerta geprobeerd? Ik vind trouwens ritalin wel de stomst mogelijke vorm van medicatie, dan ga je iemand die vreselijk veel moeite heeft met ritme en regelmaat, constant vergeetachtig is etc.etc. een pil voorschrijven die je elke paar uur moet innemen :+! Echt, wie dat heeft bedacht!? Concerta heeft bij mij dus ook alleen echt goed effect, ritalin vergeet ik namelijk gewoon, dus heeft het geen zin.

Nou kreeg 8 stuks ritalin per dag voorgeschreven 2 stuks tegelijk. Het heeft op een of andere manier gewoon geen effect, ben tijdje volledig noem het maar verslaafd geweest aan Red Bull :P 8 blikjes op gewone dag, met uitgaan nog meer.
Dronk alleen nog maar RB voor me gevoel werd ik daar wat relaxter van, maja aangezien mn complete gebit naar nz grootje is daar toch maar mee gestopt :)

Concerta nooit geprobeerd, heb me er maar bij neergelegd dat ik gewoon zo ben, ik zit me zelf vaak ongelooflijk in de weg, heb vaak geneog tegen mn moeder gezegd dat als zij me vervelend was ze even weg kon lopen maar dat ik 24/7 met mezelf opgescheept zat :P

SLapen doe ik overigens heel goed, slaap binnen 2 minuten nooit geen problemen mee gehad :)

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:07

Citaat:
Waarom zou je daar problemen mee krijgen? Ik ken geen enkele ad(h)d-er die ooit iets met zijn rijbewijs/papieren heeft moeten doen o.i.d. Ritalin/Concerta kan invloed hebben op de rijvaardigheid, maar doorgaans is het alleen maar een positief effect en mocht je aangehouden worden dan kun je gewoon een verklaring overleggen dat je ad(h)d hebt en daar medicijnen voor moet slikken.

Omdat de TS aangeeft dingen (fietsers) te laat te zien en dat de betekenissen van verkeersborden (te) laat doordringen.
Lijkt mij dat je dan sowieso niet slaagt voor je rijbewijs.
Bovendien is dat wel een gevaarlijke situatie en om die reden is het wel een probleem.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:11

Als je die met je examen mist zak je zowiezo.
Niet elke ADHD/ADD er heeft dat probleem

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:27

Dat zijn ook dingen die meer te maken hebben met gebrek aan rijervaring dan met ad(h)d, hoe vaker je gaat rijden hoe minder last je daarvan krijgt. En voor sommige mensen komt dat inzicht gewoon nooit, dat staat los van adhd. Ik ken ook zat mensen die geen adhd hebben maar absoluut vreselijk slecht zijn in het inschatten van verkeerssituaties en die dingen vaak erg laat pas zien.

Citaat:
Nou kreeg 8 stuks ritalin per dag voorgeschreven 2 stuks tegelijk. Het heeft op een of andere manier gewoon geen effect, ben tijdje volledig noem het maar verslaafd geweest aan Red Bull 8 blikjes op gewone dag, met uitgaan nog meer.
Dronk alleen nog maar RB voor me gevoel werd ik daar wat relaxter van, maja aangezien mn complete gebit naar nz grootje is daar toch maar mee gestopt

Concerta nooit geprobeerd, heb me er maar bij neergelegd dat ik gewoon zo ben, ik zit me zelf vaak ongelooflijk in de weg, heb vaak geneog tegen mn moeder gezegd dat als zij me vervelend was ze even weg kon lopen maar dat ik 24/7 met mezelf opgescheept zat

SLapen doe ik overigens heel goed, slaap binnen 2 minuten nooit geen problemen mee gehad

Die red bull verslaving heb ik ook gehad ja, ik dronk daar ook liters van weg :j. Maar misschien is concerta wel een idee, dat werkte voor mij ook een stuk beter dan ritalin, ook vanwege die verlengde afgifte, is dus nog wel de moeite waard om te proberen.
Slapen is voor mij altijd een heel gedoe geweest, ik lig altijd nog minstens een uur wakker.

Toch heb ik soms zoiets van screw it, ik ben het zat om me altijd maar aan te passen aan anderen, terwijl niemand ooit rekening houdt met mij, maar helaas werkt het gewoon niet zo. Maar ik word heel ongelukkig van mezelf altijd maar wegstoppen.

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:31

@hyppolite, nou ik ben het ergens dus ook zat om altijd maar aan dat ideaal beeld te voldoen.

Ik vergeet een hoop ben een chaotisch persoon, met de concentratie van een fruitvlieg. Ik heb 2 jaar tijd nodig gehad me hier enigzins bij neer te leggen, ben klaar met medicatie ik redt het al 24 jaar zo dus denk dat me komende jaren ook wel ga redden. :)

En zo neit njah zien we dan wel weer :P

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 16:46

Dat heb ik dus ook, maar ik moet wel, als ik het niet doe dan komt er gewoon niets van me terecht. Ik wil toch mijn opleiding halen en uiteindelijk werk gaan doen wat ik zelf ook echt leuk vind. Maar er is een reden dat de meeste adhd-ers zelf een bedrijf opstarten, onder een baas werken is voor de meesten gewoon niet te doen :n.
Ik red het dus niet zonder medicatie, dan zit ik op ramkoers en dan gaat alles fout :(.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 20:26

Ik heb vamn de week een paar dagen geen ritalin gebruikt. Ik heb met autorijden in het donker ook goed op mijn reactie op licht gelet. Dan heb ik er ook wel last van, maar toch minder dan met de ritalin. Ik heb altijd het gevoel alsof mijn ogen naar het licht worden toegetrokken. Ik heb dat aan een aantal mensen die ik ken (zonder ADHD) nagevraagt, maar die hebben er geen last van. Misschien komt dit ook wel door de ADHD, minder concentratie en snel afgeleid. In dit geval door felle lichten in een donkere omgeving.

Dat gevoel van Screw it, dat ken ik ook. Heb ik ook vaak de laatste tijd. Er zitten tch ook best een aantal positieve dingen aan ADHD, en dat mag ook best gezien worden vind ik. En nou ja, nobody is perfect, dus mag ik ook mijn fouten hebben? Maar ja, je hebt ook gelijk als je zegt dat het zo niet werkt.

Ik had ervoor gekozen om het wel te vertellen op dit werk, omdat ik merkte dat ik echt tegen dingen aanliep. Als ik even snel moest besluiten wat ik ging doen, dan stond ik 10 minuten voor de spellenkast te bedenken wat voor spel ik zou pakken (keuze uit 5 spellen :o ). Dat waren dingen die ik ook te horen kreeg van dat het niet goed ging en dat het moest verbeteren. Op mijn andere baan (die ik nu nog wel heb) heb ik het vertelt toen ik de ritalin slikte en ik van mijn baas een complimentje kreeg dat het zo goed ging ineens. Want ook daar heb ik de nodige problemen gehad. Ik ben in de tijd dat ik daar werkte bijna een jaar overspannen geweest en daarna wilde het niet meer lukken om weer goed te gaan functioneren. Dat gaat nu echt veel beter en nog steeds gaat het in stijgende lijn.
Op de baan waar ik dus niet meer werk zat er ook heel duidelijk een stijgende lijn in. Zeker de laatste tijd, ik ben echt keihard aan mezelf aan het werk aan alle kanten en ik groei met een rotgang. Vreemd genoeg ging dat steeds sneller toen ik merkte dat ik tegen een burn-out aanzat, een maand of wat geleden. Ik denk dat dat die koppigheid van mij is, ik bijt me ergens aan vast en wil het dan niet meer loslaten. Net een pitbull. Dus dat betekende nog eens extra hard groeien terwijl ik eigenlijk al aan het einde van mijn latijn was. Maar nu heb ik wel het gevoel dat ik veel meer zelfvertrouwen heb en veel meer kan dan ooit. Dat is alleen maar een enorm voordeel als ik strakjes een nieuwe baan heb.

hyppolyte schreef:
Ik vind trouwens ritalin wel de stomst mogelijke vorm van medicatie, dan ga je iemand die vreselijk veel moeite heeft met ritme en regelmaat, constant vergeetachtig is etc.etc. een pil voorschrijven die je elke paar uur moet innemen :+!

:+ _O-
Handige tip: zet de wekker op je mobieltje.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 21:45

Ik ga ook eens opletten hoe het is met medicijnen, wat jij beschrijft heb ik dus ook, dat hert in de koplampen-effect, ik kan m'n ogen er dan niet vanaf houden. Daarom zak ik dus, zodat ik ze bijvoorbeeld niet in m'n spiegel heb, of ik ga op een andere baan rijden, zodat ik niet van die felle lichten achter me heb. Ik zit trouwens aan de concerta omdat het met ritalin echt niet te doen was, gelukkig had ik toen een paar collega's die me eraan herinnerden om ze elke paar uur in te nemen, maar ik ben al vrij snel overgestapt naar concerta, dat werkt echt veel beter voor mij, die ene keer per dag red ik nog wel :j.

Citaat:
Dat gevoel van Screw it, dat ken ik ook. Heb ik ook vaak de laatste tijd. Er zitten tch ook best een aantal positieve dingen aan ADHD, en dat mag ook best gezien worden vind ik. En nou ja, nobody is perfect, dus mag ik ook mijn fouten hebben? Maar ja, je hebt ook gelijk als je zegt dat het zo niet werkt.

Dat vind ik dus ook, ik ben toch niet minder omdat ik adhd heb, en ik ben ook geen halve mongool (xquize my language), ik ben nog steeds een mens met gevoelens, en zodra je adhd hebt dan wordt dat een beetje vergeten ofzo, mensen gaan je zien alsof je niet volwaardig bent ofzo. Ik kan best kritiek hebben, mits het opbouwend is en ik er dus iets mee kan, maar mensen zien dat vaak als een excuus om overal maar op te gaan zeiken en dat is gewoon niet terecht.

Ik ken het gevoel dat je constant op je tenen moet lopen en dat het nooit goed genoeg is. Momenteel zit ik weer min of meer op ramkoers, het gaat nu niet goed met de studie en ik ben nu al een paar weken ziek, dus ben ik alweer geneigd om het bijltje erbij neer te gooien, maar daar ben ik nu tegen aan het vechten, want dat wil ik niet. Maar ik kan me gewoon nergens toe zetten, ik ben gewoon te lui. Ik zit volop te bokken terwijl ik gewoon aan mijn schoolwerk bezig zou moeten zijn. Soms heb ik zo'n hekel aan mezelf door dat gedrag.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:10

Heb jij dan in het donker afgereen? Dan is het allemaal veel moeilijker. Wat balen dat je daardoor gezakt bent.

Concerta schijnt inderdaad een prettig middel te zijn. Makkelijker in te nemen dan ritalin, omdat het maar 1x per dag hoeft, en toch schijnt het ongeveer hetzelfde te zijn qua samenstelling. Jammer dat het niet vergoed wordt, andershad ik het ook wel willen proberen. Maar het is allemaal toch al zo duur met de ziektekosten dus doe ik het maar niet. Nou ja, de ritalin werkt wel goed bij mij en alleen in de middag verget ik het soms omdat het een onhandige tijd is. Verder is het heel simpel: 9 uur is de tijd dat ik net begin met werk. 12 uur is de tijd dat ik net mijn activiteit heb afgerond. En 3 uur is dus wel een onhandige tijd, maar als ik hem later inneem dan slaap ik er beroerd van. Dus is mijn mobieltje een goed geheugensteuntje. Maar nu ik ineens zoveel thuiszit zal ik hem wel 3x per dag moeten gaan gebruiken om me eraan te herinneren. Ik blijf wel doorslikken amar een lagere dosis zolang ik niet werk.

Hoe bedoel je ziek? Ben je echt ziek met koorts, of zit je er gewoon helemaal doorheen en ben je overspannen of een burn-out? Vervelend is dat. Heel moeilijk om jezelf dan toch die schop onder je kont te geven om door te gaan. Maar als je ziek of overspannen bent, neem dan wel je rust! Als je overspannen bent, zorg dan ook dat je genoeg in beweging blijft, dan kan je makkelijker nadenken en raak je niet zo snel in de put. Kan je ook makkelijker je zetten tot dingen doen die wel moeten.
Maar ik ken het. Als je niet lekker of heel moe bent is het heel moeilijk om minder leuke dingen te doen. De computer is dan echt een heerlijk tijdverdrijf dat nogal eens te laat komen tot gevolg heeft :o

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 22:39

Haha, nee, ik bedoel dat ik wat met mijn hoofd zak, zodat ik niet constant dat licht in m'n spiegel heb :D. Bij een tegenligger, probeer ik mijn blik zoveel mogelijk op mijn eigen weghelft te houden, je hebt hier een paar van die wegen die niet verlicht zijn en heel veel mensen durven daar niet zonder groot licht te rijden, terwijl dat echt niet noodzakelijk is, die schakelen dat dan ook pas heel erg laat uit, dat is helemaal een ramp!
M'n rijbewijs heb ik al een jaartje of 5, sorry, dat had ik wat suf neergezet.

Concerta is voor mij wel een uitkomst, die tig keer per dag hield ik echt niet vol, bovendien heb je dan veel minder last van pieken en dalen dan met gewone ritalin. Het is in principe gewoon hetzelfde, maar er is een verlengde afgifte, het geeft een constante hoeveelheid af, in tegenstelling tot ritalin. Bij de fbto wordt het wel vergoed, voorheen zat het bij hun in de basis, maar nu in de aanvulling therapieën. Op zich zijn ze niet echt duurder dan andere verzekeringen maar ze vergoeden wel vrij veel. Je moet alleen voor de 54mg versie een brief hebben van de psych, maar alle varianten worden vergoed.

Nee ik ben nu gewoon ziek, begon met een griep en daar kwam een astmatische aanval overheen, zit nu aan de 2e prednison kuur :+. Ben al 4 weken zoet...

Het gaat momenteel erg wisselvallig, het ene moment ga ik er helemaal voor, maar nu zit ik weer eens in zo'n dip waarin ik niets voor elkaar krijg. Gelukkig heb ik m'n paard, die sleept me meestal overal wel weer doorheen. Heb een paar jaar geleden ook antidepressiva gehad (i.v.m. bijverschijnsel concerta), maar daar wil ik eigenlijk niet weer aan. Heb een redelijke küttijd achter de rug, maar het gaat nu eigenlijk wel weer de goede kant op, ik ben weer begonnen met een studie en dat ging goed, maar nu moet ik oppassen dat ik van die ramkoers afkom en niet alles de vernieling in help en mezelf weer aan het werk zet. Gelukkig heb ik een stel vrienden die altijd voor me klaar staan, dat is toch wel erg fijn :j.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 13:33

Ah, dan had ik dat verkeerd begrepen. Maar ook dat gevoel ken ik. ik denk in het donker ook wel eens; hoe heb ik ooit mijn rijbewijs gehaald?
Vervelend is dat, grootlicht is nog veel erger. Ik probeer ook altijd mijn ogen op mijn eigen weghelft te houden. Probleem bij mij is dat ik dan ga zitten staren naar mijn voorligger als ik die heb, en anders houd ik mijn ogen strak op de rechter zijstreep. ook niet echt handig. Ik rij dan ook niet graag in het donker maar zo in de winter ontkom je er niet aan.

Oef, al 4 weken bezig. Ik hoop dat je snel opknapt!
Ja, als je in een dip zit zijn paarden echte therapeuten. Ik ben zo blij dat ik Major verzorgde toen ik overspannen was. Het kostte me iedere keer weer moeite om naar hem toe te gaan, maar als ik er dan eindelijk was dan hielp me dat echt. Zonder hem zou ik niet weten wat ik gedaan zou hebben.

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 13:41

Dat ken ik ook wel, erheen gaan kost dan evengoed wel veel moeite, maar als je er dan eenmaal bent, dan is alles weer vergeten en kun je alles wel weer aan. Ik heb ook zo'n zin om nu weer lekker met haar te gaan rijden enzo, maar het weer blijft ook zo klote, het blijft maar regenen, de week voordat ik ziek werd heb ik ook elke keer alleen maar uren in de regen gestaan, dus dat is ook echt niks. Ik ben gisteren stiekem even heengeweest, maar kan dan ook niet echt wat.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:24

Gewoon gezellig bij hem in zijn box kruipen? Of is hij niet zo'n knuffel dat hij dan naar je toekomt? Major vind dat altijd heel gezellig en komt bij me staan. Heerlijk als je nergens zin in hebt en toch gewoon lekker bij je paardje wil zijn. Vind ik dan

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:31

Haha, dat idee is leuk, maar die van mij staat 24/7 buiten, ze hebben wel een schuilstal, maar gezellig knus in een hokje staan gaat dus niet echt :D.

kekavo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 13:52

O, dat is jammer. Nou ja, voor je apard is dat natuurlijk wel heerlijk, zo de hele dag lekker buiten. Vrije beweging, frisse lucht, wat wil een paard nog meer?

hyppolyte

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 01:46

Haar hubbie, en daar kan ze zo nu en dan wat quality-time mee doorbrengen (dan gaan ze samen apart op een ander landje) en dan zijn ze zoooo lief samen :D. Sorry, compleet offtopic :+

Voor mij is het inderdaad soms wat minder, zeker met het weer van de laatste maanden :(. Maar je moet er wat voor over hebben he :D.

Hoe is het trouwens op je werk nu (die andere locatie dus)?

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-09 12:48

Ik ben (mede door de ADHD) gestopt met mn rijlessen. Kon dan wel bijna afrijden, maar vertrouwde mezelf simpelweg niet in het verkeer. Zolang ik mijn ADHD nog niet voldoende onder controle heb begeef ik me niet als bestuurder van een auto op de weg :)