Naaldenfobie.. Wie heeft het en hoe kom je er van af ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Ashley5

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:26

Zelf heb ik ook een goede angst voor naalden. Helaas, en toch gelukkig, moet ik me hier goed overheen gaan zetten. Ik doe nu een opleiding Laboratorium Techniek en moet zelf drie keer gevaccineerd worden tegen hepatites B en vervolgens nog eens bloed laten prikken om dat te controleren. Gaat een moeilijke dag worden! :P
Maar ik heb mezelf ok voorgenomen om me er echt overheen te gaan zetten, want volgend jaar moet ik zelf gaan leren om mensen te gaan prikken. Ik denk dat dit ook een hele goede manier gaat worden om jezelf er overheen te zetten. Ik weet alleen niet of er misschien zoiets als een cursus prikken er is?! :P

Janine1990 schreef:
Zelf heb ik een serieuze vlinderfobie, en mensen snappen het niet. Het is erger dan gillen en wegspringen. Wordt veel onderschat omdat ik er zelf ook om lach (heb weinig keus).
Ik heb er wel eens over gedacht om hulp te zoeken, maar bij mij is de angst niet meer bang te zijn (het idee) groter dan de angst die ik nu heb.

Ik weet precies hoe dat is....ik ben zelf ook als de doods voor vlinders!
Mensen kijken altijd erg raar als ik dat vertel, maar dan zeg ik dat iedereen wel zo'n rare angst heeft! :P

amaretto20

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:26

hier nog iemand , ik vertel ook dat ik bang ben scheelt heel veel
dan houden ze daar echt rekening mee
ik beloof me zelf nu iets leuks als het klaar is daar denk ik dan aan onder het prikken en afleiding van degene die prikt helpt ook vaak bij mij dan :o

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:28

Als je niet tegen onverwachte dingen kan, is het dan niet een idee om gewoon een keer naar de prikpoli te gaan om te vragen of je even mag kijken daar? Dus dan wordt je natuurlijk niet geprikt, maar gewoon even een rondje afdeling doen? :)

Vergeet dan niet om echt op je ademhaling te letten, want rustig en diep ademhalen maakt je echt veel minder paniekerig omdat je dan ergens op concentreert (kun je ook aanvragen bij de fysiotherapie :) )

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:29

O...hier heb ik ook enorm last van. Ik heb ooit een kies laten trekken zonder verdoving omdat het prikje zo eng vond. Nou...dan heb je ze niet allemaal op een rijtje....of wel soms ;) ;)

Ik onderga het wel omdat ik heel rationeel kan denken over het alternatief. Dat is nl vele malen erger dan dat prikje...bv de mexicaanse griep krijgen of een andere ziekte.

Zo heb ik zelfs een vruchtwaterpunctie laten doen tijdens mijn zwangerschap....waar ik overigens echt een week van wakker heb gelegen...maar goed...het kan dus wel hanteerbaar worden...oo zonder proffesionele hulp....maar je moet het wel echt willen.

Ik ben overigens nog steeds geen bloeddonor...enkel en alleen omdat ik naalden nog steeds vreselijk vind. brrrrr

Hobby

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:34

Ik begrijp zelf niet zo goed dat ze je toch geprikt hebben met drie mensen bovenop je. Dit heeft bij mij juist voor mijn naaldenangst gezorgd. Als kind van 9 wilde men mijn gebroken arm rechtzetten. Ik had hem kort daarvoor ook gebroken en was net van het gips verlost. De eerste keer hebben ze mijn arm zonder verdoving gezet, geen prettige ervaring. Vervolgens zat ik als 9-jarige in een vreemd ziekenhuis. Mijn familie durfde er niet bij te zijn en de dokter kwam handenwrijvend aan lopen met de opmerking dat hij wel even mijn arm zou rechtzetten. Ik ben volledig door het lint gegaan, waarbij de artsen en verpleegkundigen niet eens in mijn buurt konden komen. Ook niet voor een verdoving. In het betreffende ziekenhuis hebben ze uiteindelijk 'hulpgips' om mijn arm gedaan, oftewel mijn kromme, gebroken arm in het gips gezet. Vervolgens heeft het een week geduurd voordat ik in ons eigen ziekenhuis terecht kwam, waar ze mijn al gebroken arm nog een keer moesten breken, omdat hij scheef was vastgegroeid. Dit is onder gasnarcose gedaan, maar voor die tijd hebben ze een spierverslapper in mijn been gejast, terwijl ze me met een paar mensen hebben vastgehouden. Dat gebeurt mij dus nooit meer... Vandaar dat ik er niet tegen kan dat ik de controle kwijt ben als iemand anders me spuit. Zou het je kunnen helpen als je jezelf altijd door een vast persoon (bijvoorbeeld de huisarts) laat bloedprikken of enten, zodat diegene meer vertrouwt voor je wordt?

Kimberly1990

Re: Naaldenfobie.. Wie heeft het en hoe kom je er van af ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 15:39

Ik was vroeger ook echt 'panisch' voor prikken, ik ging helemaal door het lint wanneer ze met een naald aan kwamen zetten.. Vaak moesten ze me met 3 man vasthouden zodat ze konden prikken..
Doordat ik ziek ben geweest moest ik een hele tijd elke week bloed laten prikken en soms weken iedere dag.. Ik merkte dat het telkens meeviel en ben er nu niet meer bang voor.. Het is wel even spannend, maar ik blijf nu gewoon rustig zitten en voel het prikje amper..
Dus.. Probeer om je over je angst heen te zetten, je zult zien dat het allemaal niets voorstelt en je leert dat je niet bang hoeft te zijn.. Bij iedere x prikken merk je dat je angst minder wordt..!

sterkte..!

Queelens

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 20:02

Hier ook nog een
vroeger rende ik al als een gek weg voor de doktor als ik hem in z'n hand zag met een spuit (heeft m'n moeder me pas nog doodleuk lopen vertellen)
Nu weet ik ook altijd nog flauw te vallen bij een prik zelfs bij gaatjes schieten voor oorbellen :+

Maarja ik laat het meestal maar over me heenzetten verstand op 0, aan leuke dingen denken.

Bumba01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 00:23

Meld zich nog eentje.
Vind het ook heel erg, en probeer ook een manier zoeken om ervan af te komen.
Bij mij is het zo erg, dat ik direct al aggresief word en ga flippen.
Heb zelfs al een keer de assistente een bloedneus geramt, ook omdat ik een prik moest halen, maar was zo bang en gaf al aan dat ik bang was, maar ze hielden er geen rekening mee. Dus begon ik door te draaien en te slaan..

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:45

Citaat:
er lagen 3 mensen boven op me, schreeuwen en gewoon helemaal hysterisch worden ..

Hier word natuurlijk de angst alleen nog maar meer gevoed ipv omgezet.
Erg vreemde manier van iemand dwingen overigens?! (ps. Hoe oud ben je)

mystery1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 10:53

hier nog 1, ga het al jaren uit de weg.

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:20

Hier ook nog een ja, ben afgelopen keer met bloedprikken ook helemaal door het lint gegaan..

Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je ook 'positief' blijft denken. Als jij gaat denken dat het pijn gaat doen, dat je flauw gaat vallen en gaat hyperventileren, dan zal het waarschijnlijk ook wel gebeuren.

Vind het toch wel vreemd dat ze je hebben geprikt met 3 mensen boven op je eigenlijk. Dan hadden ze je beter kunnen kalmeren. Zou het eigenlijk mogelijk zijn om met behulp van een narcose/lachgas te zorgen dat je er niks van meekrijgt?
Misschien een hele domme vraag, maar het zou wel handig zijn haha :D.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 11:24

http://www.maritaversteeg.nl
Daar loop ik nu ook om van mijn fobie af te komen. Ik moet zeggen (al ben ik er nog lang niet) het gaat de goede richting op :j

Een fobie is ook niet te snappen. Het is ook heel moeilijk om je te verplaatsen in iemand die ergens echt heel erg bang voor is, terwijl je er zelf het nut niet van inziet.
Dat er mensen op je gaan liggen om je rustig te houden, word het alleen nog maar erger. Dan krijg je er ook nog eens een trauma boven op. Zodra jij naar de dokter gaat om een prik te halen, gaan je hersennen gelijk alle alarmbellen aanzetten omdat de vorige keer mensen op je zijn gaan liggen.
Erg foute aanpak dus.

Als het je echt belemerd in je leven, dan zou ik inderdaad professionele hulp gaan zoeken. Bijvoorbeeld zoiets als de site die ik hier bovenaan heb gegeven :j
De manier die zij gebruikt, gebruiken ze ook bij oorlogskinderen om van hun trauma's af te komen.

Patty14

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 12:55

Ik heb er ook heel erg last van. Probeer me ook zo min mogelijk te laten prikken. Vroeger (nu nog steeds) werd ik altijd heel erg naar, tegen het flauwvallen aan. Daarom vind ik de tandarts ook eng, als ik een gaatje heb en die moet gevuld worden met verdoving..

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 13:17

annebe schreef:
Citaat:
er lagen 3 mensen boven op me, schreeuwen en gewoon helemaal hysterisch worden ..

Ja maar wat dan? Als het echt noodzaak is om te prikken? Die mensen kunnen ook geen 3 uur op je gaan inpraten!
Het eerste wat je je moet realiseren is dat het een ireële angst is. Wat is de reden dat je zo bang bent. En waarom reageer je zo. Wat is nou het ergste wat kan gebeuren als ze wel zouden prikken. Zeker bloedprikken doet normaal echt geen pijn, de truuk zit hem in het ontspannen. Hoe meer spanning hoe pijnlijker het wordt. Ik voel er nagenoeg niks van als ze mij prikken en dat is al best vaak geweest. Het wordt ook steeds makkelijker, vandaar mijn opmerking wordt bloeddonor daar hebben ze ook de tijd om je rustig te prikken en zitten er zeer ervaren mensen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:33

Over pijn: volgens mij heb ik echt een hele lage pijngrens... Ik ben dan ook bang voor de pijn, niet voor de prik zelf. Net als waar ik overal in het ZKH bang voor ben, puur voor de pijn. Als ik bv. op tv iemand geprikt zie worden voel ik de pijn al. Als ik eraan denk dat ik geprikt moet worden voel ik de pijn ook al.

Mensen zeggen dat je er niks van voelt, maar elke prik/inenting/bloedprikken doet mij serieus pijn :\ Een paar dagen erna blijf ik het nog voelen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:38

Hahahahaa, er staat bij mij nu een banner onder het topic. "De Fobiedokter"
Dat is wel heeel toepasselijk!

verootjoo: Is het dan echt pijn, zoals bewezen op hersenscans? Of is het pijn 'maken'? Begrijp niet niet verkeerd, het is voor mij heel lastig om te begrijpen dat iemand dat pijn vindt doen. Angst voor pijn begrijp ik dan weer wel, evenals angst voor naalden. Maar dat begrijp ik meer omdat ik zelf ook bekend ben met een fobie ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:38

Ik heb het idee dat iets al snel een fobie wordt genoemd,
beetje bang en hoppa ze denken al dat ze een fobie hebben, ik vind prikken ook niet fijn hoor maar het is wel te handelen.
Bij een fobie zie ik voor mij, dagen van streek, nachten niet kunnen slapen, trillen zweten en zelfs flauwvallen, lichamelijke klachten.
Zijn er mensen die dat echt hebben, bestaat dat?

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:43

Bij mij is het niet echt een fobie, wel écht een trauma door ervaringen op hele jonge leeftijd aan inentingen/bloedprikken. Piercenaalden vind ik dan weer niet eng. Maar nouja, bij mij is het heel hard op mijn tanden bijten, ogen dichtknijpen, met mijn handen iets fijn knijpen, vaak de stoel/het 'bed' waar je op ligt, en de tranen lopen uit mijn ogen. En dan vraag ik altijd of ze me niet willen vertellen wanneer ze gaan prikken, maar iig pas als ik mijn ogen dicht heb, zodat ik het niet aan zie komen en dus niet helemaal gek wordt van te voren. Dat is het enige wat voor mij werkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:45

Maar het is toch maar eventjes? Paar tellen is het al weer voorbij :) En het is toch ook wel relativeren? Even een klein prikje, je gaat er niet dood aan, het is niet diep, het is voor je eigen bestwil, wordt er niet ziek van en je hoeft ook niets op te ruimen.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:46

Chiqa; Ik heb echt een fobie en word er op het moment ook aan geholpen.
Ik heb een week voordat het gebeurt, slapenloze nachten, diarree, stemmingswisselingen, geen controle op mijn eetpatroon, hoofdpijn, duiseligheid, zenuwachtigheid. En de dag van ga ik wel 10 keer (niet overdreven) naar de wc vanwege diarree. En op het moment dat ik er ben, functioneer ik niet meer goed. Hoofdpijn, duizelig, diarree, misselijk, neiging tot flauwvallen, niet normaal antwoord kunnen geven (stotteren of er komt helemaal niet uit mijn mond), niet kunnen eten of drinken.
Dus het bestaat wel degelijk. Ik heb het alleen niet over naalden, ik heb een andere fobie. Maar ik kan me heel goed voorstellen dat je bang/fobie hebt voor naalden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:48

Nassie ik zeg ook niet dat het niet zou bestaan, een fobie. Zal ik nooit durven zeggen,
maar een fobie voor een speldenprikje? Sorrie ik heb dr geen enkele voorstelling bij,
ik probeer het wel te begrijpen. Vandaar mijn vragen, en ben gewoon heel eerlijk.

Nassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:49

Dat is ook zo raar van een fobie. Mensen begrijpen het niet.
Ik moet zeggen, ik val ook flauw als ik aan bloedprikken/injecties ect denk of moet krijgen. Maar bij mij is het geen fobie, ik vind het gewoon eng.

Colorado

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:54

Bij mij is het ook geen fobie, en het is inderdaad maar eventjes, doet niet echt pijn alleen een minder fijn gevoel. Als ik er zo over nadenk, is het ook helemaal niet eng, ik bedoel, een piercenaald doet waarschijnlijk 3x zoveel pijn, maar die vind ik niet eng. Bij mij is het vroeger alleen zó erg verneukt, dat ik gewoon echt de rillingen krijg bij verdoof-, inent- en bloedpriknaalden. Vroeger had ik astma en nog iets, en daarvoor moest er heel vaak bloed geprikt worden, dat is alleen zo vaak zó erg fout gedaan(voor 1 prikje, 5x op verschillende plekken, want "Oeps, ik zit verkeerd.. Oeps, ik zit er naast." Er is ook heel vaak echt verkeerd geprikt, waardoor ik hele geirriteerde plekken kreeg, beurse armen, blauwe plekken om het plekje waar geprikt was heen enz.) en dat heeft nu nog steeds invloed.
Laatst bijgewerkt door Colorado op 07-11-09 14:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-09 14:55

Chiqa schreef:
Ik heb het idee dat iets al snel een fobie wordt genoemd,
beetje bang en hoppa ze denken al dat ze een fobie hebben, ik vind prikken ook niet fijn hoor maar het is wel te handelen.
Bij een fobie zie ik voor mij, dagen van streek, nachten niet kunnen slapen, trillen zweten en zelfs flauwvallen, lichamelijke klachten.
Zijn er mensen die dat echt hebben, bestaat dat?

Ik denk niet dat wanneer je met drie man plat gehouden wordt, het gewoon simpelweg angst is.

Je hebt verschillende fobiën, elke fobie is weer anders. Mensenvrees kan ik me bijvoorbeeld van voorstellen dat je nachten niet kunt slapen.
Evenals deze fobie voor naalden, daar kan je ook je slaap door worden ontnomen.

Maar zou ik met mijn vlinderfobie me druk gaan maken, heb ik geen leven meer. Die vlinders komen wanneer het hen uitkomt en ik kan het niet (verplicht) opzoeken. Wel ben ik echt fobisch voor die beestjes.
Toen ik twee jaar geleden in een restaurant zat, ontdekte mijn moeder een motvlinder. Ik had 'm nog niet door, en hij zat stil. Niets aan de hand dus. Op een gegeven moment wordt het donker en gaan er lichten aan, waardoor die mot in beweging komt. Aan onze tafel. Vol met eten en drinken. Ik kon niet gillen in een restaurant, maar begon te huilen, liep rood aan, trok wit weg. Zweette, kreeg het ijskoud. Had het gevoel dat ik bijna flauw zou vallen, vervolgens kan ik van de angst mijn hoofd wel tegen een muur aan knallen.
Totdat m'n moeder het dier naar buiten liet. Ik huilde nog wat, had wat naweëen en at weer lekker verder.
Zit zo'n dier stil durf ik er niet in de buurt te komen, of ontdek ik 'm, verroer ik me niet meer en hou het dier angstvallig in de gaten. Ik word misselijk van de gedachte aan vlinders. Etc.
Het is een erkende fobie, ik heb ook de kenmerken die erbij horen. Het hele plaatje klopt.
Maar zo heb je veel meer fobiën, die anders worden ervaren door de dragers ervan. De een wordt geholpen, de ander ziet het nut er niet van in.
Iemand met mensenvrees zou heel veel baat hebben bij hulp. Mijn vlindervrees vind ik weinig voorstellen verder en zolang ik er zelf om kan lachen vind ik het niet zo erg. Als ze maar niet dichtbij komen.

En ik kan me heel goed voorstellen dat je er geen voorstelling van kunt maken hoor! Want dat is voor iemand die de angstaanvallen niet kent ook niet voor te stellen.

Sabinee__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-11-09 15:04

annebe schreef:
Citaat:

17

Mn moeder had mn hoofd/arm vast, andere dokter mn benen en de 2de dokter had de arm vast waar ik in te prikt werd.
Dus ik zat nogal klem ja.
Laatst bijgewerkt door Sabinee__ op 07-11-09 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt