Oververmoeid...hoe merk je dat? wat doe je eraan?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:12

vanitymay schreef:
Uhm...als je het je nog moet afvragen, ben je vast nog niet zover, hihi..Als je echt oververmoeid ben dan weet je dat direct wel.. :z

Mee eens :j

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:14

Kim, meid ga naar de dokter.
Schrijf van te voren even je klachten op, die je hier in topic ook noemt. Dan is het bij de HA ook niet meer zo lastig!

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:29

Heel herkenbaar.
Ik zelf ben een ex burn-out patient en ruim 1.5 jaar onderweg geweest om weer terug te komen op mijn werkplek.
Dat is uiteindelijk wel gelukt...

Nu na 4/5 jaar merk ik dat ik even weer teveel van mezelf vraag.

Het was een hectisch jaar met een verhuizing naar het noorden, collega ontslagen, nieuwe inwerken, verkoop van ons huis, huis nu leeg gaan maken in Rotterdam dus al met al kost dat veel tijd en energie.
Ik werk daarbij idd ook 40 uur.. en heb uiteraard een paard.

De symptomen die je omschrijft zijn herkenbaar... moe, geen moed, koud van moeheid, vaak slecht slapen, niet uitrusten, ....enz enz... echt je grens bereikt.

Wat ik heb geleerd van dat burn-out jaar is: (en wat ik nu dus ook doe)

- neem af en toe een day off.... (vrij...) en ga dan in de middag een uurtje slapen.
- doe je paardje een dagje uit handen geven zodat je een avondje kan bankhangen.
- ga op tijd naar bed of ga om een uur of 8 naar bed en ga nog een uurtje lezen....
- neem in de weekenden je rust.
- ga supradyn of andere aanvullende vitamines gebruiken dat help echt wel.
- pak eens een zonnebankje (al is het alleen voor het licht)
- als je even niets moet doe dan ook niets..... geniet van die momenten.

En ... ga even langs je huisarts......

zie ook de website http://www.burnin.nl/

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:41

ik volg ook even.
aankomende week ga ik toch maar weer eens een afspraakje met de huisarts inplannen...
al maaaaanden ben ik moe en duf en nog veel meer klachten. daarvoor naar de HA geweest, die heeft bloed onderzocht en daar kwam niks uit.
vervolgens kreeg ik te horen dat ik per 1 januari geen baan meer heb, en daarna heb ik het allemaal op stress gegooid, en mn bezoek aan de HA maar even uitgesteld.
echter wordt de hoofdpijn nu toch echt ondraaglijk, en moet hier echt wat aan gedaan worden. heb alweer 2 dagen ziek gemeld, en mn manager gevraagd of ik de laatste periode minder kan werken. alleen heb ik echt en #!*&@*( van een manager die gewoon niet reageert :(. dus dat wordt stalken totdat hij antwoord geeft :Y)

wat ik zelf probeer te doen om me nog een béétje op de been te houden is een zo regelmatig mogelijk schema te houden. ik werk wisselende diensten, dus ik kan niet op een vaste tijd opstaan en slapen, maar zorg dat ik 8 uur aaneen kan slapen. wat extra vitaminepilletjes, minder frisdrank en meer gezonde dranken, 's avonds veel rust nemen en niet teveel van mezelf vragen.
ga ik bijvoorbeeld naar mn pony, en ik voel me al niet zo lekker, dan ga ik liever even longeren ofzo ipv dat ik ga rijden. als ik dan ga rijden krijg ik last van andere dingen (pijn in mn benen enzo), en wanneer ik zelf niet lekker zit gaat het rijden niet goed, pony reflecteert dit weer terug op mij en zo heb ik een nóg slechter gevoel terwijl ik het had kunnen voorkomen :')

Stormchaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:54

Veel mensen hebben er last van en dan voornamelijk in deze tijd van het jaar. Ik lijd zelf al jaren aan slapeloosheid wat komt met vlagen.

Wat je er aan kunt doen? Op zich weinig maar je kunt wel met een aantal dingen rekening houden: ga elke avond op een vast tijdstip naar bed bijv. 23.00 uur. Ook al val je om 22.00 uur om van de slaap, wacht tot dat het 23.00 uur is. Drink geen thee of koffie en kijk het laatste uur geen tv maar lees een kinderboek (ik lees altijd de Bianca boekjes van vroeger, verstand op 0 dus).

Als je 's nachts wakker wordt ga er dan uit en blijf niet liggen. Sla je bed open zodat deze weer fris wordt, drink een beker warme melk en ga daarna je bed weer in. Ik gebruik ook melatonine tabletjes, dat helpt ook wel iets en is verder niet verslavend maar een lichaamseigen stof.

Verder kun je er overdag rekening mee houden door veel buiten te zijn, voldoende te bewegen en goed en gezond te eten. Eet bijv. niet zoveel vlees omdat je lichaam dan veels te veel bezig is met het verteren daarvan. Vaak is het een patroon wat even doorbroken moet worden en voor dat je het weet slaap je weer als een roosje!

Succes ermee!

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:03

misschien moet je ook eens je bloed laten nakijken door de huisarts , bloedarmoede kan ook vermoeidheid veroorzaken, en je kunt , vooral in deze tijd van het jaar ook een beetje depri worden, ik heb dat soms ook, dan lijkt het wel of ik helemaal apatisch ben, doe alles "op de automaat"vitamine -B doet het erg goed, ik koop altijd die van HEMA bruistabletten, en een wat duurdere oplossing wat echt erg goed helpt is een kuurtje Q-10, verkrijgbaar bij de drogist(DA) ik knap daar altijd heel erg van op, en ik las dat iemand zei, de leuke dingen maar even vergeten en eerder gaan slapen, is volgens mij geen optie, juist de leuke dingen moet je blijven doen ook al word je er moe van. voor het slapen gaan een boek lezen is prettig, ik lees dan speciaal bouquet reeks boekjes, lekker makkelijk, geen enge dingen en je komt ervan in een romantische en ontspannen stemming , wat volgens mij je slaap gunstig beeinvloed :D

Mando

Re: Oververmoeid...hoe merk je dat? wat doe je eraan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 11:10

Ik krijg idd wel weer energie als ik bij mijn pony geweest ben.. maar dat is echt ontspannen.. ook al ben ik moe.
Idd niet rijden maar lekker longeren... beetje aantutten... ach hij werkt de laatste 3 weken niet hard dus dat is voor hem ook wel eens lekker.
Ik rij geloof ik nu 1x per week.... en de rest longeren, werken aan de hand, dubbele longe en lange lijnen...

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 12:20

zeker de leuke dingen niet weglaten! het kost op dat moment wel energie, maar je krijgt er ook energie voor terug.

2 weken geleden ben ik naar walibi geweest op zaterdag. dan zorg ik gewoon dat ik op vrijdag iets vroeger in bed lig en mijn hele zondag vrij houd. in walibi heb ik dan wel een hoop energie verbruikt, maar het laad me ook weer op omdat ik het leuk vind.. :D

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 19:11

Ik was gisteren om 21.50uur pas klaar met werken....
toen ik thuis kwam even wat gegeten en gedronken en toen naar bed.

de leuke dingen wil ik juist blijven doen.
verder gewoon rekening houden met veel dingen.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 22:07

Zou echt even naar de huisarts gaan... :j
Ik was ook altijd heel moe, en daardoor werd ik prikkelbaar, chagrijnig
Bloed laten testen. Vitamine B12 tekort. Daar krijg ik nu prikken voor in m'n bips := En dat helpt best wel :j