Niet kunnen slapen --> Slaapgebrek!!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Arabesk

Re: Niet kunnen slapen --> Slaapgebrek!!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 21:34

twee valeriaan pilletjes nemen een uur voor je gaat slapen ;-)

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-11-09 21:43

Valeriaan heb ik al geprobeerd... Ben ik nu weer aan het proberen al een tijdje. Nu druppels, vorige keer pillen, maar wil niet echt werken. Blijf in bed onrustig...

Maar na drie nachten weinig slapen ivm gezellig met vriendin weg geweest een lang weekend en twee nachten bijna niet slapen ben ik nu redelijk aan het einde van mn latijn... Kruip maar mn bed in en zie wel wat er voor vannacht gaat gebeuren!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 02:31

Hier nog één die slecht slaapt. Nou komt het bij mij echt door het piekeren. Ook al van alles geprobeerd, ook ontspanningsoefeningen / mediteren voor het slapen gaan. Soms kom ik dan wel in slaap maar dan ben ik na anderhalf uur weer wakker en dan is het gebeurd. Zo ook nu weer.

Het gebeurd ook vaak dat ik niet eens in slaap kom. Dan ga ik naar bed en ben ik best ontspannen en moe. Ik val dan bijna in slaap, maar op één of andere manier word ik dan steeds weer wakkerder en ga weer piekeren (of ik was al aan het piekeren onbewust waardoor ik steeds wakkerder word).

Ik heb wel slaappillen van de huisarts. Inslapers en doorslapers. Gebruik ze niet allebei tegelijk. De doorslapers eigenlijk liever niet dan wel omdat het best heftig spul is. Maar als ik een heftige fag gehad heb, wanneer er veel is gebeurd wat ik niet los kan laten en ik de volgende dag wel een beetje fit moet / wil zijn, gebruik ik het soms wel. De inslapers gebruik ik iets vaker, maar ook niet te vaak. Ik raak er anders aan gewend en dan werken ze minder goed. Melatonine hielp bij mij niet, maar waarschijnlijk omdat ik een te lage dosering gebruikte.

Ik zit trouwens thuis met een burnout. Daarvoor had ik eigenlijk nooit zulke problemen met slapen. Ben er wel achter gekomen hoe belangrijk een goede nachtrust is.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 08:25

O bah wat vervelend! Hoop voor je dat het snel beter wordt! Ik wil eerst die Melatonine proberen, als dat niet gaat helpen denk ik dat ik idd ook maar even langs HA moet...

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 08:37

Gister bij drogist Melatonine opgehaald. Heb Sleepzz Continu meegekregen. Omdat nachten doorslapen vaker een probleem is als het in slaap komen...

Proberen en afwachten wat het wordt...

NessaX

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:02

ik pieker ook altijd 's avonds of verveel ik me zo fel dat ik amper kan slapen.
de huisdokter wou geen zware pillen geven aangezien ik tijdje geleden om 6uur moest opstaan om naar school te gaan.

Hij zei dat ik toch moet proberen dat piekeren te laten en dat ik erg nerveus ben. Haha :)
ik word wakker van de kleinste dingen. maarja..

is die Melatonine voor een korte slaap of lange slaap? :Z

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 02:13

Zorg ten eerste voor regelmaat, ga elke avond op hetzelfde tijdstip naar bed. Als ik echt last had van blijven malen, dan gaf ik mezelf 5 minuten om te piekeren, en dan heel bewust aan andere dingen denken, die fijne buitenrit van laatst bv. Verder kan het best zinvol zijn om bv 1 week het op tijd naar bed gaan te combineren met medicijnen. Je slaapritme is nu zo vreselijk verstoord, dat moet als het ware ge-reboot worden. Door 1 week met medicijnen te slapen, komt je lichaam weer makkelijker in die regelmaat en wentt je lijf ook beter aan het inslapen.
Als je dan een nacht hebt dat het niet wil ga dan niet in bed liggen maar ga iets doen waar je moe van wordt. Bij mij werken legpuzzels goed, heel intensief is dat voor je hersens. Als ik dan moe wordt ga ik naar bed en dan slaap ik ook redelijk goed.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 08:44

@ chocobroodje; ik probeer er nu iig regelmaat in te houden en ga als ik niet kan slapen een boek lezen. Tussen 10 en half 11 naar bed, voor de tijd nog even een kopje thee en dan lekker relaxed even tandenpoetsen, wassen etcetc en dan even een paar bladzijdes lezen en dan slapen. En blijkbaar heeft het effect dat rustig op bed gaan... Heb in combinatie met dat spul van de drogist vannacht voor t eerst sinds weken een nacht doorgeslapen!! :D Helemaal blij :D

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 09:25

Is Melatilonne ook verkrijgbaar bij een Kruidvat, Etos?

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 10:01

Ik heb het van de Etos, maar kwam het gister bij de Kruidvat tegen... Wel even vragen of iemand je kan helpen, er zijn meerdere soorten. Ik heb heel fijn hulp gehad van een vrouw in de winkel.

justahorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:15

Waar het ook vaak aan ligt is geen goede matras en of kussen. Bij mij was dat het geval totdat ik een nieuwe kussen kocht. Verders al ben je heel druk in je hoofd probeer dan aan fijne dingen te denken dat wil ook nog wel eens helpen. Als dat niet lukt dan die melatilonne.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 10:52

Goed matras en kussen is inderdaad heel belangrijk.
Ik heb een goed matras en kussen en merk het meteen als ik eens een keer ergens anders slaap :j

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 11:08

Lekker he, een nacht doorslapen :D
Moet je kijken wat er gebeurt als dat drie nachten achter elkaar kan...

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 11:19

Dan ben ik volgens mij helemaal topfit en denk dat mn afstudeermaatje dt ook fijner gaat vinden ;) Wil nog wel eens wat chagrijnig zijn als ik moe ben....

--> heb al super fijn kussen en een goed matras.

Midy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 20:46

Ik heb vandaag Melatonine gehaald bij de drogist. Ga het vanavond gelijk maar proberen, hoop dat het helpt. Wat doen jullie, gelijk doorslikken of onder de tong laten smelten?

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 21:45

Women schreef:
@ chocobroodje; ik probeer er nu iig regelmaat in te houden en ga als ik niet kan slapen een boek lezen. Tussen 10 en half 11 naar bed, voor de tijd nog even een kopje thee en dan lekker relaxed even tandenpoetsen, wassen etcetc en dan even een paar bladzijdes lezen en dan slapen. En blijkbaar heeft het effect dat rustig op bed gaan... Heb in combinatie met dat spul van de drogist vannacht voor t eerst sinds weken een nacht doorgeslapen!! :D Helemaal blij :D

He dat is goed nieuws! Voor sommige mensen is dat ritueel gewoon belangrijk. Ben blij dat je je iig beter voelt!

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 04:36

Ik ben al weer een tijdje wakker, het doorslapen wil nog niet zo lukken. Teveel aan mijn hoofd denk ik..

Women

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 08:24

Midy schreef:
Ik heb vandaag Melatonine gehaald bij de drogist. Ga het vanavond gelijk maar proberen, hoop dat het helpt. Wat doen jullie, gelijk doorslikken of onder de tong laten smelten?

Staat in de gebruiksaanwijzing.... Is per soort wisselend schijnt. Ik moet ze met water gelijk doorslikken.

Pollewoppy schreef:
Ik ben al weer een tijdje wakker, het doorslapen wil nog niet zo lukken. Teveel aan mijn hoofd denk ik..

Wat balen dat je nu al wakker bent! Hoop voor je dat je nog een beetje geslapen hebt na die tijd.

Ik kreeg ineens nog een ingeving.... :)* Ik heb ooit een keer een kersenpitten kussentje gekregen van iemand en lavendelolie. Maakte dat kussen warm in de magnetron nadat je er een klein beetje olie op gedaan, dan kwamen ze vrij en die nam je dan mee op bed. Ik werd er altijd wel rustig van, als ik te veel aan mn hoofd had nam ik m altijd mee op bed... Hoevaak vriendje er wel niet uit is geweest s nachts om dat ding warm te maken omdat ik niet kon slapen en het zelf vergeten was om m mee te nemen op bed..... Ik ga maar weer een keer nieuwe olie halen en dat weer eens proberen, zal uiteindelijk toch weer van die pillen afmoeten....

Mss voor jou ook een idee pollewoppy om te proberen? Misschien wordt je er wat rustiger van... en kun je wel beter doorslapen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 09:10

Mijn moeder heeft nog wel zo'n kussentje liggen. Het is in ieder geval het proberen waard! Bedankt voor de tip.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:10

Hahaha Ik ben de grootste niet slaper- geweest! Soms heb ik het nog.
Piekeren? Vind ik eigenlijk een negatieve bewoording. Er speelt gewoon veel in je hoofd en je geest neemt de tijd dat allemaal een plek te geven. Normaal doe je dat tijdens je dromen.
Een overactieve geest heeft aan die dromen niet meer genoeg en wellicht is het nodig je ergens van bewust te maken.
Je kan het piekeren noemen, maar hoe dan ook slaap je nog niet na allerlei middeltjes en truukjes.
Ik had zelf zelfs een cd gekocht op aanraden van. Met zelfhypnose instructies.
Toen dat 1 keer hielp en daarna ook niet meer besloot ik toch eens al die gedachtestromen hun gang te laten gaan en op een gegeven moment was het als een boek lezen, een film kijken en meegaan op al die gedachtes en ze de vrije loop geven. Ik verzette me niet meer.
Ik kreeg nieuwe inzichten en had nog wel gedeeltelijke slapeloze nachten maar ik was niet meer zo uitgeput.
Mijn idee is dat slapeloze nachten komen op een moment dat een talent of kwaliteit wacht om verder ontwikkeld te worden, alleen is jouw inzicht daar voor nodig.
Niet meer piekeren dus maar met enthousiasme die slapeloze nacht ingaan!

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:19

Als ik jou tekst zo lees herken ik mezelf daarin. Een aantal jaren terug had ik dit ook. En ik kreeg er ook keelontsteking en verkouden bij. 4 antibioticakuren verder toch maar is bloedprikken en ik bleek pfeiffer te hebben.
Ik was toen ook zo moe dat ik er niet van kon slapen.
Als het aanhoud zou ik toch maar is voor de zekerheid naar de dokter gaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:36

Enthousiast de slapeloze nacht ingaan is een mooi advies, als het je dagelijkse leven niet negatief beïnvloedt. En het heeft ook risico's: langdurig slaapgebrek kan bijvoorbeeld tot psychose leiden. Ik zou daar toch heel voorzichtig mee zijn.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:42

Prrr, ik zou liever willen zeggen: wees heel voorzichtig zijn met negatief en met angst en verzet de nacht in gaan.

Prrrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 11:44

Nee hoor. Zuiver neurologisch gezien is alle slaapgebrek echt een van de vervelendste dingen die je je hersens aan kan doen. Het is niet voor niks een populaire martelmethode.

bedouin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 12:50

Hoe dan ook zou ik wanneer het lang duurt -die slapeloze nachten, toch echt professionele hulp inroepen. Op zn minst je huisarts ervan op de hoogte brengen. Of je het nu negatief ervaart of positief ervaren kan, wanneer alle huis en keukenmiddeltjes niet helpen, hoef je het toch ook niet alleen op te lossen? Overdag heb je geheid een naeffect.
Om hulp vragen is geen teken van zwakte. Het is een teken dat je vooruit wilt met je leven en dat je kunt toegeven dat je niet alles alleen kan.