Grote(re) littekens

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 00:38

ik heb een litteken op mijn scheenbeen. ik was ergens waar ze een trap hadden waar in het midden van de trap voor de grip ijzeren platen zijn neergelegd. alleen toen ik naar boven liep ben ik uitgegleden en is de punt ( waar het ijzer omvouwde om naar beneden te gaan) mijn scheenbeen in gegaan. daarna heb ik hem naar boven getrokken waardoor ik een enorme jaap had. ik heb dus een rondje. en die lijkt letterlijk naar onder getrokken te zijn

Britt

Re: Grote(re) littekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 08:30

Pfoe heftige verhalen komen er langs!
Ik heb ook nog een litteken in mn andere elleboog, dus die zijn nu beiden niet meer 'normaal' en op mn heup van het achter een paard aanhangen op grind :=

Wat nu nog wel raar aanvoelt met het litteken is dat de zenuwen van de huid kapot zijn waardoor je met de hechtingen verwijderen de ene wel heel goed voelde en de andere niet. Het tintelt ook heel erg als je er aan komt (zelfs over het verband heen) dus daar moet ik nog wel erg aan wennen.

Maar zo te horen ben ik idd niet de enige met een flinke plek :P

merel90

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 10:40

Ik heb een litteken van ongeveer 6 cm op mijn knie, doordat ik een vissenkom kapot liet vallen op de aanrecht, en een scherf in mijn been kwam. Stom genoeg was ik te bang om het te laten hechten, waardoor het nu best een breed litteken is.

Verder krijg ik in de toekomst (waarschijnlijk volgend jaar) een heupoperatie voor mijn heupdysplasie. Daar houd ik in mijn lies een litteken van 20 cm aan over, en op mijn bil een litteken van 15 cm. Ik lees dus even mee in dit topic hoe ik die het beste kan laten genezen!

nanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:16

Ik heb ook littekens. 3egraads brandwonden.
Littekens zijn nog (zeer duidelijk vind ik) te zien op mn rechterarm, plekje in mn nek en over mn rechterborst.
Tevens op mn rechterbeen een huidtransplantatie gehad wat te zien is maar gelukkig niet heel duidelijk.

Hoe en wat je het beste kan doen qua genezen en verminderen van litteken(weefsel) weet ik niet. Dit is voor mij echter TE laat want ik heb die brandwonen al vanaf m'n 1e jaar.

00peetje00
Woonplaats: Ik in gouda en Barney op de beijersche hoeve in stolwijk.

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:21

Ik heb 4 littekens. 1x op mijn rug door een brijnaald. 1x op mijn hand, door een bijl. 1x op mijn hand door een regenpijp en 1x op mijn vinger. tussen een deur gekomen. Het lijkt nu wel of mijn vinger misvormd is. :=

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:22

Insmeren met littekencreme kan al een heleboel helpen (niet overal en helemaal, maar wel voor een groot gedeelte). Bio-oil en PCLE creme zijn ook goede producten hiervoor. De slakkencreme schijnt ook goed te helpen.

judith_irene

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:27

Ik heb een litteken van 22 cm op mijn buik. gevolg van een spoedoperatie vanwege een geklapte cyste op een van mijn eierstokken.

Het is erg mooi genezen terwijl ik er niets aan gedaan heb, geen zalfjes gesmeerd niks. het is nu een streepje, geen kuil, geen bobbel, helemaal vlak. als ik niet kijk kan ik hem op de tast niet vinden, zo glad is hij.
Nu is de streep nog rood op de meeste plekken( is afgelopen kerstavond geweest) maar hij wordt al op steeds meer plaatsen gewoon mijn huidskleur met als gevolg dat ik nu al goed moet kijken wil ik het begin en het einde kunnen vinden.

Verder nog wel een hoop kleine littekens van het verwijderen van moedervlekken. Een in mijn navel van een kijkoperatie.

Yucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:27

Littekenverhalen...haha hoe kom je erop?!

Ik heb zelf een litteken van 20 cm van een hartoperatie toen ik 1.5 jaar oud was.
Het litteken loopt tussen mijn borsten door, tot ongeveer 10-15 cm boven mijn navel.
Ik heb ook nog een deukje zitten van een drainslangetje, mijn tweede navel zeg maar :D

Opzich valt het litteken niet heel erg op, maar mensen zien hem vaak wel vrij snel omdat het litteken toch wel vaak boven een shirtje uitsteekt, en het is wel op een plek die wat ongewoon is...
In de zomer kleurt ie aardig mooi mee, en opzich is ie aardig 'glad'

Ik heb er verder geen probleem mee ofzo, ik weet niet beter!

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 11:29

Het genezen van littekens ligt puur aan het herstellend vermogen van je huid en dat is bij iedereen anders.
Mijn huid geneest heel slecht en langzaam, vandaar ook het lelijke litteken op mijn rug terwijl ik wel gesmeerd heb.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 11:33

Nanka; wat mijn schoonmoeder dus vertelde over die huidtherapeut is dat het bij die kennis ook heel erg goed heeft geholpen bij oude littekens, ik weet niet hoe het werkt met brandwonden, maar misschien is het ook iets voor jou? Het wordt meestal vergoed door je verzekering, dus als je er echt last van hebt; wie niet waagt wie niet wint?

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:38

Ik ben toen ik 11 was aangevalen geweest door een hond en had toen een flinke winkelhaak in m'n been maar die flap is toen gaan rotten en hebben ze weg moeten snijden. Gevolg was dus dat ik huidtransplantatie heb gehad en aan de binnen en buitenkant van mn rechter been een groot litteken heb.
Afgelopen september een grote vetbult weg laten halen met een snee van 11,5 cm maar die is al heel mooi aan het genezen. Smeer ik ook die bio-oil op en dat werkt toch wel naar mijn idee.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 13:41

Die kans bestond bij mijn 'flapje' ook. Die was flink paars bij de eerste controle, tweede controle als op de foto. Deze gaat het redden gelukkig, er komt een korst op en dan nieuwe huid. Ben wel blij dat hij niet afsterft, daar was ik wel een beetje bang voor. Weer onder het mes voor huidtransplantatie etc.
Je naam is wel toepasselijk dan he :=

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 13:44

hihihi maar het was een zwarte labrador....

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 15:59

Ik heb hele flinke littekens door een borstverkleining :o
Wilde die zelf, dus mag niet zeuren over de littekens, maar echt mooi is het natuurlijk niet :o
Via de chirurg heb ik Dermatix gekregen, een siliconengel die je op je littekens smeert en wat echt heel goed schijnt te helpen. Nadeel van deze creme is dat het €120.- per 60 gram kost (4 tubetjes van 15 gram) Chirurg zei dat mijn verzekering het zou betalen, maar heb toch mooi een rekening ontvangen helaas :o

T is wel superspul, echt een aanrader! Is ook alleen op doktersrecept en via de aphotheek te krijgen.

Toen ik nog in het ziekenhuis lag, adviseerde de mevrouw naast mij, om te smeren met iets waar vitamine E inzit. Zij gebruikte zelf zalf van de Hema :P
Dusss vitamine E smeren :D

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 17:23

BrittKitt schreef:
Pfoe heftige verhalen komen er langs!
Ik heb ook nog een litteken in mn andere elleboog, dus die zijn nu beiden niet meer 'normaal' en op mn heup van het achter een paard aanhangen op grind :=

Wat nu nog wel raar aanvoelt met het litteken is dat de zenuwen van de huid kapot zijn waardoor je met de hechtingen verwijderen de ene wel heel goed voelde en de andere niet. Het tintelt ook heel erg als je er aan komt (zelfs over het verband heen) dus daar moet ik nog wel erg aan wennen.

Maar zo te horen ben ik idd niet de enige met een flinke plek :P

Daar had ik ook erg last van. De zenuwuiteinden moeten teruggroeien, dat kan soms wel een half jaar duren. Weet je zeker dat de tintelingen niet dieper zitten? Daar moet je wel op letten! Bij mij heeft de dokter mijn pols te strak in het gips gezet, waardoor er een hele blauwe plek was ontstaan en daar zijn ook zenuwen beschadigd (permanent) dat tintelde ook, maar dan wel pijnlijk.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 19:11

De spalk zit niet strak gelukkig, dus als het goed is komt het daar niet door. Maar op het litteken zal het altijd doof blijven met een beetje pech, omdat zenuwen niet echt meer teruggroeien begreep ik? Ik heb het geluk dat mn moeder in de verpleging zit en mij dus eens in de zoveel tijd weer even oplapt. We hebben het vanmiddag even allemaal schoon gemaakt en bekeken en het flapje had een korstje (door het vette gaas helemaal klef en nat :') ) en die kon ze er zo afvegen als ze zou willen en er zit dus al nieuwe huid onder!
De hechting begint zich nu een beetje te vormen, op de foto zie je nog duidelijk twee 'losse helften' en nu zit er al een dun paars lijntje tussen. Alleen de hechtinhkjes zie je nog duidelijk zitten, keine wondjes enzo. Maar het ziet er goed uit gelukkig.
De huid is helemaal doof, maar nu ook bovenop mn arm waar hij dat eerst niet perse was, dus dat ga ik donderdag nog even navragen :P
Hebben zachte kussentjes op de elleboog'knobbels' geplakt, want daarom hebben we het ook er af gehaald vandaag, dat doet zooo'n zeer, is gewoon beurs door de harde spalk en nu zit ik weer goed ingepakt dus is wel fijn :j

Patricia; het zijn dan misschien wel littekens waar je voor 'kiest', maar daar kies je nooit voor natuurlijk. Hopelijk is het eindresultaat naast je littekens wel mooi? :))

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:14

Ben de tel kwijt hoeveel littekens ik heb haha, maar echte van operaties zijn er 3.
1 van een blindedarmontsteking, die is lelijk want ze moesten de wond openmaken na 3 dagen ivm buikvliesontsteking.
2 links en rechts van mijn rechterknie ivm een operatie, hele lelijke en brede strepen van bijna 15 cm lang en bijna een cm breed. Ik bleek allergisch te zijn voor de binnenhechtingen waardoor ik dus geen mooie dunne streepjes gekregen heb.
Verder heb ik genoeg butsen en krassen van allerlei domme ongelukjes (vallen met de brommer, spelende hond, enz enz)

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:19

Ik heb een lange streep op me onderbeen aan de achterkant, het is niet ingedeukt ofzo gewoon glad, maar je ziet het litteken wel.
Verder nog heel veel kleine littekentjes die je amper ziet :+

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:25

Ik heb klein littekentje op m'n rug van moedervlek die is weg gehaald.
En ik heb niet echt een litteken (wel donkerdere plek) maar meer een dove plek op m'n linker kuit. Door paard dat er half overheen gerend is.

Mij is geadviseerd die littekencreme van biothermal, die schijnt echt te werken, zowel op nieuwe als op oudere littekens. Ik heb het wel gekocht, maar ben zelf niet zo'n trouwe smeerder, dus kan niet uit eigen ervaring vertellen of het werkelijk klopt.

nanka

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:28

BrittKitt schreef:
Nanka; wat mijn schoonmoeder dus vertelde over die huidtherapeut is dat het bij die kennis ook heel erg goed heeft geholpen bij oude littekens, ik weet niet hoe het werkt met brandwonden, maar misschien is het ook iets voor jou? Het wordt meestal vergoed door je verzekering, dus als je er echt last van hebt; wie niet waagt wie niet wint?

Lief van je ;-) maar het is niet nodig. Ik laat het zitten waar het zit.

lovesSkippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 19:44

ik heb op me onderbuik een litteken van ong. 20 cm (begint boven me navel en dan om me navel heen naar beneden), gekregen als baby door een spoedoperatie. me dunne darm was helemaal in elkaar geschoven tot er geen beweging meer in zat( word telescoopdarm genoemd.), is best lelijk, het is eerst aan de binnenkant gehecht en toen aan de buitenkant, dus het trek altijd naar binnen heb dus een soort langwerpige krater in me buik.

verder heb ik nog een litteken op me hand omdat me kat me gebeten had, was 1 cm diep precies tussen me botjes.

verders nog heel erg veel littekens op me handen en armen van het werk enzo.

Steefjevos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:03

TS: mijn arts vertelde me dat de zenuw wel teruggroeit, maar ik weet niet precies of hierbij verschil is met de zenuwen in de huid en die in de pols (de langere) waar de arts mij toen over vertelde. Wat fijn dat het ook zo goed gaat met je 'flapje'! Dat scheelt een hoop ongerustheid kan ik me zo voorstellen. Goed soepelhouden, met massage en crème, zodra de hechtingen eruit zijn en dan moet het goed komen :)

Argh, kan me nog heel goed die beurse plekken v.d. spalk herinneren :S Ben toen aan de gang gegaan met allemaal watjes enzo, maar later toch even naar de EHBO gegaan waar ze wat zachte geperste watten erin hebben gelegd toen. Véél beter. Daar zal je moeder dan ook wel voor kunnen zorgen = handig!

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-09 20:13

Ze heeft er deze tussen gestopt, soort van sponsje wat normaal wondvocht ed op neemt en er voor zorgt dat de wond soepel blijft, maar ook lekker zacht en drukverdelend :))
Van die geperste watten had ik hiervoor, had een goede kennis op de gipskamer (jaja, handig om mensen te kennen in het ziekenhuis :P Ben al paar keer bij haar terug geweest omdat het gewoon net niet lekker zat) met een gat er in, maar die was een beetje 'op'. Ik ben echt heel erg blij dat ik een aantal mensen ken die me kunnen verbinden en spalken etc die ik vertrouw. Op de plastische leek het er helaas een beetje op alsof ze geen kaas hadden gegeten van verbinden, mn moeder heeft daar zelf maar bijna alles gedaan :+

Oei, die van je pols is wel belangrijk, die van mij is een aftakking daarvan, van de duim en een strook van de arm.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:24

Ik heb een litteken onder op mijn buik. Naja heel erg onder zeg maar, onder mn onderbroek :+
Daar was mijn toenmalige pony ooit al eens overheen gelopen, maar het was onder water dus dat heeft een hoop van de klap opgevangen. (raar verhaal i know := ). Ik heb uiteindelijk veel geluk gehad want vanbinnen was alles prima, had alleen een wond in de vorm van een hoefijzer, en dat is nu nog steeds (ruim 10 jaar later) een litteken. Maar ik vind em wel cool, dus heb er geen problemen mee :+ hij valt ook niet echt op ofzo.

tessacheyenne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-09 20:28

Littekencreme van Biodermal....heb drie keer een laparoscopische operatie gehad waarvan de sneetjes bijna niet meer zichtbaar zijn.