en ja hoor dan heb je een hernia!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 16:14

Ik denk, zolang je geen uitval hebt, je niet geopereerd wordt. Bij uitval drukt de tussenwervelschijf zo op je zenuwen dat dat praktisch niet met rust overgaat.

Hoezo ben je bang voor de narcose? T'is ook niet mijn favoriete bezigheid, maar zodra de anesthesist het slaapmiddel inspuit ben je weg.

V.w.b. je werk; een zieke werknemer heeft de baas niets aan, dat kost alleen maar geld. Zodoende moeten ze kijken naar werk wat je wel kan.
Zitten de hele dag is geen optie voor je, maar werk afgewisseld met staan, lopen en zitten zou een mogelijkheid zijn. Hou de mogelijkheid open dat je door bewegen eerder kans heb op herstel dan thuis op de bank...

Ik heb, voor mijn operatie, in mijn rolstoel nog wat werk gedaan, het was even behelpen, maar sommige dingen moeten nu eenmaal.
Het is maar wat je zelf wilt.....

Daffie

Re: en ja hoor dan heb je een hernia!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 16:48

de narcose is denk het idee dat ik het niet in de hand heb, ik wil altijd graag weten wat er gebeurt.

Ik heb helaas een zittend beroep (orthodontie assistente), maar hoop natuurlijk wel weer snel aan het werk te kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-09 17:20

Ga je zonder narcose :D kan je het helemaal meemaken, :D :D

Nee, zonder gekheid, ik heb het nu ook pas 2x in mijn leven meegemaakt, en natuurlijk is het eng. Alleen als je zo barst van de pijn vind je het op een gegeven moment alleen maar prima, hoor. Ik heb nog gezellig zitten beppen in de OK, toen de anesthesist kwam was ik *prik* weg. Vijf uur later werd ik wakker en het was net alsof er niets was gebeurt.

Qua werk.. ja, lastig.. snap het wel, hoor, je wordt op een gegeven moment bloedsaggo van de pijn, of te duf om uit je ogen te kijken van de pijnstillers..

Ik hoop echt voor je dat het met rust overgaat, maar mocht je geopereerd moeten worden, je bent meteen overal vanaf.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-11-09 17:34

ik wacht het maar rustig af, meer kan ik er niet aan doen nu..
nog een week dan naar het ziekenhuis!

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-09 08:45

Ik heb om 10.00 uur een afspraak bij de neuroloog. Zal mij benieuwen. Zie er wel een beetje tegenop.
T'was ook echt een k*tweek zo. Niet veel nuttige dingen kunnen doen.

Narcose geef ik niets om. Denk dat ik rond de 20 operaties kom, en allemaal onder algehele narcose. Voor mij de prettigste manier. Daffie, nog een weekje volhouden, dan ben je ook aan de beurt!

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 21:25

Ben al aan het aftellen :j

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-09 10:19

Bourrelier schreef:
Ik denk, zolang je geen uitval hebt, je niet geopereerd wordt. Bij uitval drukt de tussenwervelschijf zo op je zenuwen dat dat praktisch niet met rust overgaat.

Hoezo ben je bang voor de narcose? T'is ook niet mijn favoriete bezigheid, maar zodra de anesthesist het slaapmiddel inspuit ben je weg.

V.w.b. je werk; een zieke werknemer heeft de baas niets aan, dat kost alleen maar geld. Zodoende moeten ze kijken naar werk wat je wel kan.
Zitten de hele dag is geen optie voor je, maar werk afgewisseld met staan, lopen en zitten zou een mogelijkheid zijn. Hou de mogelijkheid open dat je door bewegen eerder kans heb op herstel dan thuis op de bank...

Ik heb, voor mijn operatie, in mijn rolstoel nog wat werk gedaan, het was even behelpen, maar sommige dingen moeten nu eenmaal.
Het is maar wat je zelf wilt.....

Ze zijn bij mij tot 3x toe met 'rust' overgegaan. 1ste keer duurde het 10 maanden, 2e keer 6 maanden (heb toen met mijn stomme kop gewoon doorgewerkt) 3e keer ook zoiets denk ik maar heb daarna nog heel lang last van mijn rug gehad . Ik ben nooit echt klachten vrij meer geweest sinds de laatste keer en die was in maart 2007. En rijd sindsdien ook gene paard meer wat ik nog het aller ergst vind.
De reden waarom ze niet zo snel operen is dat je later nogal kans hebt op litteken weefsel, als dit gaat drukken op je zenuw kunnen ze er niks aan doen. Dus heb je echt je hele leven lang pijn.
Daarnaast staat voor hernia herstel gewoon 6 tot 12 maanden. Opereren dus alleen in hele acute gevallen en bij incontinentie.

In mijn geval wouden ze ook niet opereren omdat de tussenwervel eronder ook niet al te best meer is. Deze zou dus na het verwijderen van de hernia alleen maar meer te verduren krijgen. En wie weet wat dat voor ellende in de toekomst mee brengt. En ik ben nog geen 80. Ik was 27 toen ik de eerste kreeg...dus.
Het wordt ook alleen maar een zwakker punt na een operatie.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-11-09 12:28

Heb je dan die 10 maanden niet gewerkt?

Heb sinds gister andere pijnstillers gekregen, nu maar hopen dat dat beter gaat werken. Het is gelukkig al bijna vrijdag.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 13:54

hey, nou, ik ben een expert ondertussen. Toen ik 16 was dubbele hernia op L4/5 en L5/S1, daarna eigenlijk altijd pijn gehad, cortico steroide injecties als het echt niet meer ging en maar rustig verder hobbelen. Neuroloog vond me te jong om te laten opereren en de kans da het hielp was te klein en de kans dat het fout ging te groot. Ik ging steeds raarder lopen om de pijn maar te ontzien.
Toen ik 22 was een hernia op L3/L4 gehad, en weer 6 prikken in mijn rug.
En in juni dit jaar,dus toen ik 23 was, weer een hernia op L4/L5 en L5/S1. Dit was niet meer te harden, dus van neuroloog Apeldoorn naar neurochirirg in Zwolle, die heeft me 14 dagen geleden geopereerd en ik voel me beter dan dat ik ooit gedaan heb! Ik heb jaren scheef gelopen/gezeten en wist niet meer wat het midden van mijn lijf was. Ik voele na 7 jaar eindelijk weer 23, en heb het gevoel dat ik hier mag zijn en dat mijn leven weer zin heeft. Dat is allemaal echt weggeweest, dus ik ben zo dankbaar, en zo verschrikkelijk blij! Tijdens de operatie bleek ik ook nog stenose te hebben, dus dat hebben ze ook maar even weggehaald...

Ik ben trouwens geopereerd zonder dat ik uitstralingspijn had, dus dat wat gezegd werd is niet altijd waar.

Heel veel sterkte ermee. Ik weet wat het is. Bij mij hebben medicijnen ook niet geholpen en rust ook niet

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 17:36

Ook hier een 'ervaren' hernia-patient. Op mijn 19e geopereerd aan de dubbele hernia: L4-L5 en L5-S1. Helaas is de pijn daarna nooit weg geweest en ben ik vorig jaar op mijn 24e voor de tweede keer geopereerd aan weer een hernia op L5-S1. Ook hebben ze een cyste gevonden in mijn ruggemerg, welke ongemakkelijke klachten veroorzaakt. Wel kan ik zeggen dat ik na de operatie van vorig jaar eindelijk weer dingen kan doen zoals paardrijden!

Mijn advies aan de TS is, laat alsjeblieft een MRI scan maken! Een huisarts kan geen diagnose hernia stellen door een paar testjes te doen en je dan met twee weken rust weer weg sturen. Geloof me, dit hebben ze van mijn 16e tot mijn 19e gedaan bij mij en uiteindelijk was de chirurg zo boos toen de eerste operatie uitgevoerd was, omdat de hernia op L4-L5 zo groot was dat hij blijvende schade heeft toegebracht. (o.a. nog steeds dove plekken en vermindere spierfunctie in rechterbeen...)
Dus zorg voor een verwijzing naar een neuroloog en vraag die beste man of vrouw om een scan!

Renate1970

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:11

@arvanti haf, welke neurochirurg heb jij gehad in Zwolle? Ik heb voor 16 dec een afspraak staan daar.

Ik ben zondag totaal out gegaan van de tramadol, kon ineens niet meer verstaanbaar praten en de linkerkant functioneerde ook niet meer. In het ziekenhuis dachten ze eerst aan een hersenbloeding.
Na onderzoek bleek dat ik heel heftig reageerde op de tramadol, vreemd ik slik het al vanaf augustus en heb er nooit problemen meegehad, maar volgens de neuroloog is het toch mogelijk dat je ineens een reactie krijg.
Heb 3 dagen in het ziekenhuis gelegen, en de tramadol is per direct gestopt, lig nu thuis op de bank en het is echt afkicken |( de hele dag overgeven en misselijk. Zal blij zijn als ik 16 dec. naar Zwolle kan.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:23

ik ben vorig jaar geopereerd aan en hernia.
ik moest eerst 2 maanden plat zodat de hernia uit zichzelf weg zou gaan,ik heb de 2 maanden niet volgehouden,zo stoned als een garnaal van de medicijnen en nog ging de pijn niet weg,ben toen met de ambulance opgehaalt en heb een week in het ziekenhuis gelegen voor pijn medicatie,ben toen nog 2 weken thuis geweest en toen geopereerd,nou dat was echt een verlichting!ik werd wakker zonder pijn en kon weer op mijn zij slapen(ik kon alleen nog maar op mijn rug liggen anders was de pijn niet uit te houden)de volgende dag liep ik al weer!(zat dus ook in een rolstoel)ik had geen uitval maar echt verschrikkelijke pijn.
ik ben nu een jaar verder en het gaat heel goed,wel blijft het altijd een zwakke plek,ik mest geen stallen uit en til geen zware dingen.nu het wat kouder is dan heb ik wel wat meer last ,maar dat is meer van mijn spieren,alleen als ik ongesteld ben heb ik nog wel eens uitval in mijn benen en billen.
maar als ik kijk hoe het was en hoe het nu is gaat het heeel goed gelukkig.
als je vragen hebt stel ze gerust,ik heb toendertijd ook een topic aangemaakt als je de zoekfuncktie gebruik vind je hem wel,staat vol met allemaal informatie,ook over klinieken.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:25

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 18:59

Renate1970 schreef:
@arvanti haf, welke neurochirurg heb jij gehad in Zwolle? Ik heb voor 16 dec een afspraak staan daar.

Ik ben bij dr Zeilstra geweest, die heeft mij ook geopereerd. Ik bleek achteraf ook stenose te hebben gehad, echt fc drama dus! Zeilstra is echt goed! Erg tevreden over hem! ik ben destijds aan de Zaldiar gezet (lichte morfine) misschien is dat dan wat voor je?

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-11-09 19:15

dank jullie voor de info :D
Even een vraagje, wat is stenose?
Morgen nog een dag en dan vrijdag ochtend naar de neuroloog!

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-09 22:36

stenose is een vergroeiing van het bot aan de tussenwerelschijven. Hierdoor komen je zenuwen natuurlijk in de klem te zitten en komen ze natuurlijk niet meer uit zichzelf los. Dit is normaal bij mensen ouder dan 55, en ik was dus weer de uitzondering met 23.. :S Dus dat bot hebben ze bij mij verwijderd, het overmatige stukkie dan, en 2 hernia's weg. Snappie dat ik me een ander mens voel?

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 09:58

Zo ja dat snap ik :D
Dan ben je echt door een hel gegaan als ik kijk hoe ik me met waarschijnlijk alleen een hernia voel.

Kunnen jullie wel weer normaal rijden of hebben de artsen daar niks over gezegd?

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-09 10:26

ik voel me nu geweldig en ga morgen voor het eerst weer een rondje over het erf rijden! even dat gevoel weer voelen! ik loop beter dan ooit, ik zit beter dan ooit, ik kan weer rennen. Ben straks anky joh!!!!

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-09 10:29

haha dat zou wat zijn :D
Ik reed al niet zoveel meer maar mis dat wel.

Daffie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-09 10:21

Net terug uit het ziekenhuis vandaan, het is volgens de neurloog een dubbele hernia.
Heb een nieuwe pijnstiller (tramal) gekregen, nu hopen dat dat een beetje werkt. 25 nov word er een mri gemaakt.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:21

okee... ik ken het, weet wat je voelt... aan een mri heb je meer dan zo de mening van een neuroloog ja. Hopen dat die pijnstillers werken

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:25

Nou ben naar de neuroloog geweest vanmorgen voor de uitslag van de MRI scan die vorige week gemaakt is van mn rug.
Zitten 2 hernia's... Ik wordt nu doorgestuurd naar de neurochirurg in Enschede. Krijg daar een oproep voor.
Nieuwe pijnstiller gekregen. Raak ik aardig van onder de pannen zegt ze, dus maar even afwachten. Hopelijk niet zo beroerd daarvan als tramadol.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 14:56

ik help je hopen, waar heb je de hernia's zitten dan?

Bianca__

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:00

L-4 L-5. Heb nu 2x daags Lyrica. Moet zeggen ben nog niet beroerd maar ijzig kalm en beetje draaierig.

Arvanti_haf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-09 15:16

L4/L5 is er 1, want je hebt hernia's TUSSEN de wervels in de tussenwervelschijven, en de tussenwervelschijf tussen wervel L4 en L5 noemen ze een hernia op L4/L5.
Maargoed, lastig!