Hoe het eten van "pompoen"soep bijna verkeerd afliep...

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:35

Tja, gelukkig is het goed afgelopen maar jij zal je lesje wel geleerd hebben... |(
Ikzelf ben allergisch voor schelpdieren en ik vraag altijd bij de minste twijfel wat ergens in zit. In restaurants zeg ik altijd al bij het bestellen dat ik dood ga van mosselen en andere schelpdieren, dat maakt wel indruk.

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:43

Jeetje, zo te horen heb je geluk gehad :)
Even om je vragen te beantwoorden:

-vinden jullie het een slechte zaak van de school dat er geen vermelding bij stond wat voor soep het was? Zeker omdat zoiets al eerder is gebeurd.
Nee, absoluut niet :n
Het is niet hun taak om te zorgen dat jij geen dingen eet die je niet kan hebben.
Zoals opisop_shop al aanhaalt, ik ben ook vegetarisch, dus ook ik moet dat soort dingen vragen,
en als ik heel eerlijk ben vind ik het echt niet zo veel moeite.. :)

-kunnen jullie een allergische reactie herkennen als iemand in je omgeving het krijgt? Hoe zou jij handelen? Vind je het ook belangrijk dat je dat kan of zou kunnen?
waarschijnlijk zou ik het niet als een allergische reactie herkennen,
maar wel als iets wat even helemaal fout gaat en dus zou waarschijnlijk het eerste wat ik doe vragen of het wel gaat,
en daarna evt. er iemand bijroepen of afhankelijk van hoe gevaarlijk het er uit ziet 112 bellen zijn..

Sorriso

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:46

Jezus zeg! Dan schrik je je wel kapot zeg... Gadverdamme.

Beter had je ook de minestronesoep genomen, die is veel lekkerder ;)

Merk je er nu nog iets van?

Ben het trouwens verder met TE5 eens :j.

Kiim

Re: Hoe het eten van "pompoen"soep bijna verkeerd afliep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 11:12

Woo paulien wat een verhaal zeg..
Je hebt echt geluk gehad dat er zo snel gehandeld is en dat je zelf optijd wist wat er aan de hand was.
Heb je naderhand nog last gehad?

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:22

Plien meis! Schrikken zeg!
Fijna dat alles goed is afgelopen (ook van Wendy trouwens, die had het op je hyves gelezen ;) )
En nu maar nog beter opletten bij wat je eetn :(:)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:25

Hoe gaat het nu met je? Ben je inmiddels weer helemaal opgeknapt?

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:34

Hoi,

Mijn vriend heeft ook een zware notenallergie, ook hij heeft altijd de epipen bij zich om e.v.t in zijn been te kunnen spuiten.
Het is een zeer gevaarlijk allergie, waar je gewoon iedere dag op moet letten, omdat het je leven kan kosten.
Ik vind het dan ook vreselijk stom van je dat je niet vraagt wat iets is, als je het niet zeker weet..
Je zal maar geen mensen om je heen hebben met verstand van zaken en je speelt met je eigen leven!

Gelukkig heb ik het nog niet mee gemaakt, ben nu een jaar met hem samen.
Maar we nemen altijd het zekere voor het onzekere, witbrood tijdens uit eten gaan bijv.
En als je iets niet vertrouwd gewoon vragen of niet opeten !
Laat dit een wijze les voor je wezen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:38

Goed om te lezen dat TS erop terugkomt dat de verantwoording niet bij de school ligt, afschuiven in zo'n situatie is nooit goed, jíj bent ernstig allergisch alleen jíj kan jouzelf hier tegen beschermen.
Gelukkig zie je zelf ook in dat dit niet het probleem van de school is, anders zou je als een blinde van alles gaan eten en kan je dus nog wel eens fataal worden...

Schrikken zeg dat je zó ziek bent geworden, ben je vaker zo ziek geweest van pinda?

Moosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:40

Jemig, das heftig zeg...
Hoe gaat het nu?

Mijn moeder is allergisch voor NSAID's (o.a. veel pijnstillers), en heeft al 2 keer een anafylactische shock gehad (zie google :D).
Ik herken allergische reacties vrij snel, ook bij anderen.

cijsalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:46

Fabrikanten moeten op hun producten toch ook etiketten plaatsten waarop de ingrediënten vermeldt staan? Dan vind ik het een kleine moeite om op zijn minst de naam van de soep te vermelden, zeker als het al eerder is gebeurd en als allergische reacties van pinda's echt zo heftig zijn.
Tuurlijk, je moet er zelf ook wel op letten als je allergisch voor bent, maar de school had er ook over na kunnen denken gezien deze en voorgaande situatie. :)

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:52

sowdeknolle!
Wat moet jij geschrokken zijn!
Ik hoop dat je geen nare bijwerkingen hebt gehad ofzo?
Hopelijk gebeurt het je nooit weer!

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 18:57

jeutje wat schrikken zeg! wel een les voor de volgende keer idd. ben blij dat je nog leeft :)

over je vragen:

Citaat:
-vinden jullie het een slechte zaak van de school dat er geen vermelding bij stond wat voor soep het was? Zeker omdat zoiets al eerder is gebeurd.

elke keuken moet duidelijk aan kunnen geven wat ze serveren. of dat nou in een 5 sterren restaurant is of in een schoolkantine, ze zijn gewoon verplicht om duidelijk te vertellen wat ze verkopen.
natuurlijk had jij het ook moeten vragen, maar imo had de school óók gewoon een bordje bij de soep moeten zetten.

Citaat:
-kunnen jullie een allergische reactie herkennen als iemand in je omgeving het krijgt? Hoe zou jij handelen? Vind je het ook belangrijk dat je dat kan of zou kunnen?

ik denk niet direct als allergische reactie, maar als iemand groen en geel ziet en rare bewegingen begint te maken dan zal ik toch wel meteen een ambulance bellen. en een BHV'er (laten) halen. en natuurlijk altijd iemand bij het slachtoffer laten blijven :D
ben zelf geen BHV'er, maar zou het nog wel eens willen doen, en vind het ook super belangrijk dat zoveel mogelijk mensen weten wat ze in zo'n situatie moeten doen!

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:10

Ik vind het niet laks van de school dat ze er geen bordjes bij hadden gezet, vind het eerder laks van jezelf. Je wéét dat je een pinda-allergie hebt, dus ík zou bij onbekende dingen áltijd vragen wat het is of wat erin zit (mits ik een allergie had dan).

Mijn ex-schoonzusje had het ook, die raakte met regelmaat in een anafylactische shock, echt verschrikkelijk om te zien. Ook altijd had ze haar epipen bij zich en zelfs als ze wist wat er in het betreffende eten zat, vroeg ze het voor de zekerheid alsnog. In restaurants vroeg ze zelfs of het op een apart bord klaargemaakt kon worden, indien er toevallig ook pindasaus in de keuken stond. Nu snap ik dat zij een ergere vorm had dan jij, maar toch...

Helaas is het bij haar zover gekomen dat ze toendertijd bang is geworden om buitenshuis te eten, omdat het ondanks haar voorzichtigheid toch 2 keer is gebeurd dat ze in die shock raakte. Zuiver door niet goed voorgelicht personeel. Maargoed, da's een heel ander verhaal :).

Nee, vind dat je hier zelf verantwoordelijk voor bent geweest. Haalt natuurlijk niet weg dat het een vervelende ervaring voor je moet zijn geweest. Hoe gaat het nu met je?

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:17

Nou ja zeg... ik vind de reacties dat het je eigen verantwoording is en dat de school dit niet hoef te vermelden veel te kort door de bocht.

Tuurlijk moet je, als je zo allergisch bent, er wel op letten. Maar ik vind dat zeker op een school dit soort info gegeven moet worden in de kantine (jongeren zijn toch niet zo oplettend als oudere mensen en ook impulsiever, zoals hier ook uit blijkt). Een pinda-allergie is ernstig (ik ken niemand ermee, maar zelfs ik weet hoe gevaarlijk het kan zijn) en overal wordt het ook vermeld als er pinda's in zitten. Of zelfs als producten gemaakt zijn in dezelfde fabriek waar ook pinda's worden verwerkt. Zo ver gaat de verplichte informatie op producten hier dus over.

Ik vind het eigenlijk gewoon een schande als zoiets links al pindasoep zonder naambordje in een schoolkantine wordt verkocht! Dus ik vind het absoluut wel een slechte zaak!

Als je ook bijvoorbeeld allergisch bent voor gluten, dan weet je vaak wel waar gluten inzitten. Maar zoiets als pindasoep... ik vind het niet zo heel gek dat TS zich vergist heeft in de soep. Ze kent ook de smaak en geur niet.

TE5 schreef:
...Zoals opisop_shop al aanhaalt, ik ben ook vegetarisch, dus ook ik moet dat soort dingen vragen,
en als ik heel eerlijk ben vind ik het echt niet zo veel moeite.. :)

Ik vind dat je vegetarisch niet hiermee mag verglijken, tenzij je vegetarisch bent omdat je allergisch voor vlees bent. Vegetarisch zijn is (in het leeuwendeel van de gevallen) vrijwillig en je gaat niet dood als je per ongeluk toch vlees eet. Pinda-allergie is geen eigen keuze en wel levensgevaarlijk.

Vraag 2 of ik een allergische reactie herken... Ik weet het niet. Ik zou het wel zien als een toeval of allergische reactie en in ieder geval (als de persoon nog aanspreekbaar is) vragen naar eventuele medicijnen of injecties die hij of zij bij zich heeft en sowieso 112 bellen. Mijn nichtje is namelijk ook hyperallergisch (ze weten nog niet eens voor wat) en heeft daarom ook altijd een injectienaald bij zich. Heel eng eigenlijk omdat ze dus ineens die reactie kan krijgen, omdat ze niet weten waar ze allergisch voor is, en als er niet wordt ingegrepen, kan ze in coma raken of zelfs overlijden. Daarom mag je ze nooit alleen op pad zijn, want ze kan vaak zichzelf niet eens meer die injectie toedienen omdat het zo snel kan gaan.

Ik ben blij voor de TS dat het nog goed is afgelopen en ze heeft weer een wijze les geleerd: beter opletten de volgende keer. Maar ik hoop ook dat de school nu een les heeft geleerd. Of niet meer de soep verkopen of voortaan een bordje erbij.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:19

Ze kunnen toch niet bij alles wat ze maken de ingredieènten erbij vermelden.Daar hebben ze een dagtaak aan.

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:21

Ingredienten vermelden kan natuurlijk niet.. Maar een bordje 'pindasoep' had TS al duidelijk gemaakt dat ze het dus niet mocht hebben. ;)

De school is verplicht om er bij te zetten wat het is. Ik heb net mijn HACCP examen gehad, en behoor dat soort dingen dus ook te weten :P Maar goed, zelf had je ook kunnen vragen natuurlijk! Wees blij dat je er nog bent! Fijn dat het goed is afgelopen!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:23

Jeetje wat schrikken zeg! Erg jammer van de bordjes dat die er niet stonden, hopelijk zetten ze die er snel bij!

Ik hoorde laatst ook al zo'n verhaal van een vriendin van mij. Haar moeder hielp bij een uitje van de basisschool van haar zusje. Toen kregen alle kinderen een snoepje en een jongentje zegt in een keer: Hier zit pinda in bel nú de dokter anders ga ik dood. En die begeleidsters wisten dus eerst niet zo goed wat ze moesten doen maar ze zagen dat hij allemaal dikke bulten kreeg en ze waren meteen naar het ziekenhuis gegaan. Is gelukkig goed afgelopen maar heb eigenlijk nooit geweten dat een kleine hoeveelheid van pinda zo'n invloed kan hebben op je lichaam.

Gelukkig is het goed afgelopen. :)

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:25

Duke, daar ben ik het totaal niet mee eens. Om als voorbeeld je nichtje te noemen, zij zal toch ook neit zomaar iets eten waarvan ze niet weet wat erin zit? Kun je zeggen dat jongeren minder oplettend zijn, daar heb je gelijk in, maar de verantwoording ligt toch echt bij henzelf. Zij weten dat ze ergens allergisch voor zijn, dat weet de school niet...
Een school heeft over het algemeen meer dan 1000 leerlingen, het zou mooi worden als ze van al die leerlingen het persoonlijk dossier moeten kennen (als daar uberhaupt al zoiets instaat als een allergie?).

En ik vind dat de ingredienten op ee nverpakking wel totaal iets anders dan bij een klaargemaakte soep. In een restaurant moet je toch ook zelf om de ingredienten vragen, staat toch ook niet op de menukaart?

kuzznathalie: waarom is de school het verplicht? Ben ik wel benieuwd naar?

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:29

He bah, dat is even schrikken! Wat fijn dat het goed is afgelopen én dat je de volgende keer ook jezelf durft te prikken!

Sja, ik vind het ook niet netjes dat de school er geen bordje bij had staan, maar zoals je zelf ook zegt: volgende keer gewoon weer vragen. Ik vraag ook altijd aan de kok welke soep wij krijgen op mijn werk, omdat ik intolerantie ben voor bepaalde producten. Gelukkig is het geen enge allergische reactie, maar ik word er wel ziek van.

Hoe ik zelf reageer bij een allergische reactie? Heel snel in de tas zoeken naar de epipen! (of heet dat ding anders :P), rustig blijven, 112 bellen als het niet afneemt door de pen.

Wel erg vervelend dat je zo heftig reageert op pinda's!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:31

Tja, nou Yv, ik ben het dus niet met jou eens.

Uiteraard heeft TS een eigen verantwoording, maar ook de school in dit geval imo!!!

Je kan voor veel dingen allergisch zijn, maar een pinda-allergie is nog redelijk voorkomend én heel gevaarlijk. Ik vind zeker dat als er ergens pinda's inzitten, zeker als ze niet herkenbaar zijn als zodanig, dit vermeld moet worden. Zeker op een school dus!

En als je de verglijking met een menukaart van een restaurant wil maken: allergie-gevoelige producten zoals pinda's, schelpdieren, etc. worden wel juist vermeld op de kaart.

Mijn nichtje weet dus niet waar ze allergisch voor is... dus vooralsnog eet ze alles. Waarschijnlijk is het trouwens voor een stofje in de lucht (van een bloem of boom), maar alle testen zijn tot nu toe nog negatief, dus ze blijven doortesten. Er zijn namelijk teveel stofjes om op te noemen om te testen, maar dit is even een zijspoor van het topic. Gaat niet over mijn nichtje tenslotte. ;)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:32

Staat er nooit een bordje bij de soepen? of heeft je klasgenootje het gewoon over het hoofd gezien en gedacht dat het pompoensoep was?

kuzznathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:37

Yv_ schreef:
kuzznathalie: waarom is de school het verplicht? Ben ik wel benieuwd naar?

Dat is hetzelfde als dat je alles moet stickeren met dagstickers en wat voor product het is. Als je niet kan lezen wat voor product het is, moet je er zelf bijzetten wat voor product het is. Dat is iedereen die voedsel verkoopt verplicht. Zijn gewoon regeltjes.

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:40

Duke, toevallig zit hier een vriend van me en vroeg het eens aan hem, over die menukaarten, omdat ik ze bijna nog nooit ben tegengekomen (pinda's dan, schelpdieren wel). Goed ,ik ga niet uit eten naar de tenten van Herman den Blijker, maar eerder naar een middenklasse-restaurant, misschien ligt het daaraan. Maar ik ben het zelden tegengekomen. Zo ook die vriend van mij. Misschien ligt het ook wel aan onze leeftijd, dat kan ook, maar zoals ik al eerder zei, ik ga gewoon naar de middenklasse restaurants.

Tsja, verder denk ik dat gewoon iedereen hier zijn eigen mening erover heeft, wnat ik blijf erbij dat ik de school niet verantwoordelijk vind. Net zoals jij erbij blijft dat je dat wel vindt :D.

Kan je nichtje niet een allergietest ondergaan? Is misschien makkelijker dan altijd maar bang moeten zijn dat ze misschien een allergische reactie krijgt? Weet nieteens of dat mogelijk is hoor, maar dat schiet er zo ff in... Maar inderdaad, het ging niet over je nichtje :).

Yv_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:41

Ok kuzznathalie, bedankt. In dat geval herschrijf ik mijn mening. Als het iets verplichts is waar de school niet aan heeft voldaan, is de school natuurlijk wél verantwoordelijk...

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 19:48

Yv_ schreef:
Tsja, verder denk ik dat gewoon iedereen hier zijn eigen mening erover heeft, wnat ik blijf erbij dat ik de school niet verantwoordelijk vind. Net zoals jij erbij blijft dat je dat wel vindt :D.

Kan je nichtje niet een allergietest ondergaan? Is misschien makkelijker dan altijd maar bang moeten zijn dat ze misschien een allergische reactie krijgt? Weet nieteens of dat mogelijk is hoor, maar dat schiet er zo ff in... Maar inderdaad, het ging niet over je nichtje :).

Precies. ;) Ieder ziet het vanuit zijn eigen perceptie.
Oh, en was het maar zo dat ik naar zulke dure restaurants kon gaan... maar de 'gewone eetcafé's' kom ik ook niet nee. De menukaarts die ik dus voor me krijg, staan welk dit soort dingen op vermeld, hoewel er weinig gerechten zijn waar pinda's in voorkomen. Ik meen wel te weten dat bij bepaalde gerechten waar cashewnoten inzitten dit altijd op de kaart stond. Dit ben ik namelijk weleens enkele malen tegengekomen ja. Oh en uiteraard de satéschotels... daar zit altijd pindasaus bij. Staat er ook altijd bij. ;)

Mijn nichtje is dus nu allerlei allergietesten aan het ondergaan. Dat heb ik ook gemeld. Maar ze kunnen maar voor een bepaald aantal stofjes tegelijk per keer testen. Ik weet niet precies hoe het zit, dus alles wat ik erover zou zeggen, zou mijn eigen speculatie zijn, maar ik weet wel dat ze al een redelijke tijd aan het zoeken zijn wat het is en dat ze veel in het ziekenhuis komt.