carpaal tunnelsydroom

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 09:32

texelse schreef:
Zelf sta ik op de wachtlijst voor een operatie aan mijn rechterpols. Ik heb/had voornamelijk 's nachts klachten, maar dat gaat nu wel redelijk. Nu zijn de klachten bij fietsen, schilderen, etc. Ik heb wel getwijfeld of ik me zal laten helpen hieraan omdat het nu toch beter gaat, maar omdat het een vrij kleine ingreep is en ik tussen 1 febr. en 1 nov. er niet tussen uit kan ivm het werk (in de toerischtische sector) heb ik besloten om mij toch te laten "opereren" deze winter. Opereren tussen aanhalingsteken omdat ik het nogal een groot woord vind voor zo'n kleine ingreep.
Hier in het ziekenhuis wordt het een dagopname en de arm wordt verdoofd vanaf de elleboog. Ik ken meerdere mensen die eraan geholpen zijn en eigenlijk allemaal probleemloos.

Succes met je beslissing (en eventuele behandeling)

Ik denk dat er weinig te beslissen is voor me :D
Ook jij heel veel sterkte.

texelse

Re: carpaal tunnelsydroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 10:41

dank je wel, maar ik zie er helemaal niet tegen op. Het enige wat ik lastig vind is dat je wat "onthand" bent de eerste paar dagen. Ondertussen ben ik al zo vaak onder het mes geweest, dat dit "tussen het eten en de koffie doorgaat".

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 12:26

Nou, 4 december moet ik eerst op gesprek over het hoe en wat en dan zullen ze wel een datum prikken voor de operatie zelf.
Ik vind het heel eng, ben echt een held wat dat aan gaat.

desillies

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 12:30

Hoi, ik ben aan mijn beide polsen geopereerd aan het carpale tunnel syndroom.
De verdovingsprik vond ik het rottigste van allemaal (in de muis van de hand, schijnbaar scheelt dat per ziekenhuis als ik dat hier zo eens lees), de operatie an sich stelt niet heel veel voor.
Ik kon na een paar dagen alweer de was ophangen en mijn broek ophijsen, de eerste 2 dagen ging dat echt niet :D
Ik moet wel zeggen dat ik me niet snel laat tegenhouden door iets, dus ook niet door een mitella :)
Ik heb er ongelovelijk veel baat bij gehad en raad je aan je te laten helpen.
Het schijnt overigens ook vaak voor te komen dat als je aan de ene bent geholpen je plots minder last hebt van de andere...

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 13:36

vriendin van me is in Dordt geholpen en die ging geheel onder narcose, dat zie ik nog wel zitten, ik wordt er snachts ook vaak wakker van, van tijd tot tijd schiet het door in mijn ellebogen en heb ik er met rijden ook last van, ach ja..........het kan altijd erger denk ik maar zo

Solaria_Liz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:06

texelse schreef:
dank je wel, maar ik zie er helemaal niet tegen op. Het enige wat ik lastig vind is dat je wat "onthand" bent de eerste paar dagen. Ondertussen ben ik al zo vaak onder het mes geweest, dat dit "tussen het eten en de koffie doorgaat".

Valt nog reuze mee hoor ;) ik deed alles vanaf het begin gewoon met beide handen ;) alleen het echte zware moet je nog even vermijden :)

BrankaZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:12

_zwikkie_ schreef:
Wat gaan ze er trouwens aan doen dan als je er geopereerd aan wordt? :o iets waar ik nog niet bij heb stilgestaan :')

Ze gaan de carpale tunnel dan ruimer maken zodat de zenuw die er doorheen loopt niet meer klem komt te zitten.

Mijn moeder had aan beide kanten een cts en is aan 1 kant geopereerd. Ze was gewaarschuwd dat ze na de operatie redelijk wat napijn kon hebben en dat heeft ze inderdaad gehad. Bij haar was de operatie blijkbaar erger dan de kwaal, want haar reactie was "nooit meer!" en ze is ook niet aan haar andere hand (of eigenlijk pols) geopereerd.

Cts kan overigens op meerdere manieren ontstaan. In mijn moeder haar geval was de oorzaak de veranderingen van haar weefsel na de overgang, maar het kan ook een vorm van rsi zijn.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:13

hey! wat herkenbaar!ik heb het carpaal tunnelsyndroom aan beide handen, rechts ben ik 2 jaar geleden geopareerd.
links moet nog. zelf heb ik de operatie heel naar ervaren.
de dag van de operatie(werd ochtends geopareerd) avonds begon de pijn,heftige pijn. ziekehius gebeld en weer heen bleek het weefswl rondom de wond zwart aan het worden te zijn.d
dat is ook de reden dat ik links nog niet heb laten opereren.

ik heb over 2 weken opnieuw een onderzoek omdat het met name in mijn rechterhand is teruggekomen. tintelingen en geen kleine dingen meer kunnen pakken.krachtverlies e.d

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:36

Volgens mij is 9 van de 10 keer dat carpaal tunnelsyndroom ontstaat door overbelasting. De zenuw raakt geirriteerd en zwelt op waardoor de klachten komen. Je zou er dus voor kunnen proberen te zorgen dat de belasting veranderd? Dat lijkt me veel reëeler dan maar 'gewoon' het mes erin zetten.

Werken met rechte polsen ipv geknikt moet al een hele stap vooruit zijn. Via een spalk misschien maar door gewoon een pleister vrij strak bovenop je pols te plakken en die niet door beweging los te trekken kun je ook flink oefenen.

Ik schrik een beetje dat er niet naar andere oplossingen of het voorkomen van ergere klachten gezocht wordt.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 01:45

Volgens mij is 9 van de 10 keer dat carpaal tunnelsyndroom ontstaat door overbelasting. De zenuw raakt geirriteerd en zwelt op waardoor de klachten komen. Je zou er dus voor kunnen proberen te zorgen dat de belasting veranderd? Dat lijkt me veel reëeler dan maar 'gewoon' het mes erin zetten.

@t Rosita
er zijn ook meerdere factoren die kunnen leiden tot carpaal tunnel syndroom kunnen veroorzaken, dus niet alleen overbelasting!
bijvoorbeeld bij mensen met diabetes (wat in mijn geval is) komt het carpale tunnelsyndroom vaker voor!

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-10-09 09:31

Rosita schreef:

Werken met rechte polsen ipv geknikt moet al een hele stap vooruit zijn. Via een spalk misschien maar door gewoon een pleister vrij strak bovenop je pols te plakken en die niet door beweging los te trekken kun je ook flink oefenen.

Ik schrik een beetje dat er niet naar andere oplossingen of het voorkomen van ergere klachten gezocht wordt.

Een beetje kort door de bocht, vind ik dit antwoord.
Als er andere middelen waren laat echt niet zomaar iedereen zich opereren.

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 09:50

Ik heb een spalk gekregen voor de hand met de meeste klachten. Die heb ik een tijd 's nachts gedragen.
Klachten zijn wel verminderd maar niet weg.
Ik heb ook niet zoveel zin in een operatie :o

gekkesies

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 11:45

Ik heb het ook, en zit een beetje in dezelfde situatie als jij, TS.

Ik vind die 'anders/minder belasten'-opmerking ook erg kort door de bocht. Ik speel al maaaanden geen gitaar meer omdat het simpelweg niet gaat, wat ik eerder urenlang per dag deed en dus erg belastend was voor in ieder geval mijn linkerpols, maar kan echt niet zeggen dat het beter gaat nu ik niet meer speel hoor, helaas. :\
Heb zelfs fysio, heb een steunverband gehad, spalkje (heel kort omdat ik daar echt gestoord van werd :o), maar ook dat helpt eigenlijk allemaal niet of nauwelijks.

Ik vrees ook dat een operatie onvermijdelijk wordt. :=

Carolinef

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:18

bij mij komt het net als bij Valeria van de suikers

_Mel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 13:22

Wat zijn bij jullie precies de klachten?

Mijn oma heeft het ook. En ik krijg steeds meer vermoedens dat ik dit ook heb in mijn linkerpols.
Ben bij de huisarts naar huis gestuurd, met dat ik het maar moet aankijken. Terwijl ik er nu al 2 jaar last van heb.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:27

_Mel schreef:
Wat zijn bij jullie precies de klachten?

Mijn oma heeft het ook. En ik krijg steeds meer vermoedens dat ik dit ook heb in mijn linkerpols.
Ben bij de huisarts naar huis gestuurd, met dat ik het maar moet aankijken. Terwijl ik er nu al 2 jaar last van heb.

Tintelingen gedurende de dag, maar ook snacht's, moeite met dingen vastpakken, vooral de hele kleine dingen.
dingen laten vallen omdat er geen gevoel meer in de hand is. altijd een koude hand en het gevoel dat mijn hand zo ontzettend opgeblazen is.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:28

BrankaZ schreef:
_zwikkie_ schreef:
Wat gaan ze er trouwens aan doen dan als je er geopereerd aan wordt? :o iets waar ik nog niet bij heb stilgestaan :')

Ze gaan de carpale tunnel dan ruimer maken zodat de zenuw die er doorheen loopt niet meer klem komt te zitten.

Mijn moeder had aan beide kanten een cts en is aan 1 kant geopereerd. Ze was gewaarschuwd dat ze na de operatie redelijk wat napijn kon hebben en dat heeft ze inderdaad gehad. Bij haar was de operatie blijkbaar erger dan de kwaal, want haar reactie was "nooit meer!" en ze is ook niet aan haar andere hand (of eigenlijk pols) geopereerd.

Cts kan overigens op meerdere manieren ontstaan. In mijn moeder haar geval was de oorzaak de veranderingen van haar weefsel na de overgang, maar het kan ook een vorm van rsi zijn.

ik heb precies hetzelfde ervaren als jou moeder. ik ben rechts geopareerd, links moet nog alleen omdat ik de operatie zo slecht ervaren heb hoeft het van mij ook nooit meer!

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 14:30

wat zijn jullie ervaringen met een spalk cq. steunverband?

Rosita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 18:50

gekkesies schreef:
Ik heb het ook, en zit een beetje in dezelfde situatie als jij, TS.

Ik vind die 'anders/minder belasten'-opmerking ook erg kort door de bocht. Ik speel al maaaanden geen gitaar meer omdat het simpelweg niet gaat, wat ik eerder urenlang per dag deed en dus erg belastend was voor in ieder geval mijn linkerpols, maar kan echt niet zeggen dat het beter gaat nu ik niet meer speel hoor, helaas. :\
Heb zelfs fysio, heb een steunverband gehad, spalkje (heel kort omdat ik daar echt gestoord van werd :o), maar ook dat helpt eigenlijk allemaal niet of nauwelijks.

Ik vrees ook dat een operatie onvermijdelijk wordt. :=

Ja maar je draait de zaken nu toch om? Voor mij is de aanleiding van jouw klachten duidelijk; het urenlang gitaarspelen per dag. Tijdens dat gitaarspelen zul je je pols verkeerd gebruikt/belast hebben. Dit heeft een ontsteking veroorzaakt in je carpale zenuw. De oplossing is natuurlijk niet alleen stoppen met gitaarspelen maar óók je ontsteking wegwerken. Daarna zul je je gitaarspeeltechniek drastisch moeten veranderen/verbeteren wil je niet meteen weer problemen krijgen.

Valeria

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:06

@T Rosita ik vind jou reactie eigenlijks helemaal nergens op slaan tegenover gekkesies, je concludeert dat ze door het gitaarspelen een beknelling in de carpale zenuw heeft gekregen.
mischien zijn er ook nog andere factoren!
ik weet niet of je zelf het carpaal tunnel syndroom hebt gehad. ik concludeer het in ieder geval niet uit je verhaal.
dit is een topic om ervaringen en verhalen uit te wisselen voor de mensen die daar behoefte aan hebben. en niet om een diagnose te stellen voor een ander!!

Nobel01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-09 19:25

-
Laatst bijgewerkt door Nobel01 op 02-08-23 13:03, in het totaal 1 keer bewerkt

shera

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:11

Valeria schreef:
wat zijn jullie ervaringen met een spalk cq. steunverband?

Ik heb een tijd 's nachts een spalk gedragen. Het hielp wel iets maar wat een onding zeg... :P
Ik draag hem nu nooit meer

Morrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-09 15:43

ik ben er een jaar of 15 geleden aan geopereerd, na eerst een jaar met een spalk om gelopen te hebben. Ik heb eerst rechts laten opereren, toenw as ik weken uit de running en een half jaar laten links en toen zat ik na een week alweer met verband en al op m'n paard.
Het nu af en toe weer last bij verkeerd liggen, maar weet wat ik moet doen om geen slapende handen te krijgen.
Als het weer erger wordt, weet ik nog niet of ik me weer laat opereren.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-11-09 07:27

Ik laat voorlopig ook alleen rechts doen, want links heb ik eigenlijk verder weinig last van.
Maar links hoefde ook niet van de arts.
Dus dat is alweer een opluchting.

texelse

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 08:21

bij mij is het op het moment bijna probleemloos. Maar omdat ik hier tussen 1 februari en 1 november geen letsel aan mijn hand kan gebruiken, durf ik het niet af te wachten. Dan zul je niet zien dat op 2 februari het gelazer weer begint.

Het zal wel net zo zijn als met kiespijn: in de wachtkamer bij de tandarts is het over...