Wortelkanaalbehandeling - HELLUP!!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Suuskipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:19

hoop dat ik je niet bang maak :+
Maar ik heb dus wel een nare ervaring met een wortelkanaalbehandeling gehad :\..
Tandarts heeft me 4x moeten verdoven (1x in de wang, 2x in het tandvlees en de laatste keer recht mn zenuw in, dat deed zoveel pijn! ) en nog voelde ik het, heb ook vrij veel napijn gehad..
Heb nu een vrij groot gaatje in mn kies en ben de opties aan het bekijken voor het te laten behandelen onde rnarcose, heb er echt een trauma van opgelopen want de tandarts vond dat ik me aanstelde.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 00:45

Hoi,

Zelf ben ik als de dood voor de tantarts.
Heb gelukkig nooit iets, misschien dat ik daarom wel niks gewend ben ;)

1 keer heb ik een wortelkanaal behandeling gehad.
Ik vond het ook dood eng en zag er heel erg tegenop.
Dacht ook dat het verschrikkelijk veel pijn ging doen en wilde bijna niet gaan.
Maar ja de pijn die ik al had was ook niet prettig.

Dus toch maar gegaan en achteraf viel de pijn heel erg mee.
Het geven van de verdovingen vond ik doodeng, maar ook dat deed minder pijn als dat ik gedacht had en geloof me, ik heb een hele lage pijngrens ;)

Ook de napijn viel bij mij heel erg mee, had wel het gevoel dat ik een super dikke hamsterwang had maar dat was niet echt pijnlijk, eerder een vreemd en vervelend gevoel maar echt pijn, nee hoor.
Dus achteraf gezien had ik er niet zo bang voor hoeven te zijn.
Nou scheelt het ook wel dat ik gewoon een aardige tantarts heb, die zijn werk netjes doet en altijd vriendelijk is.

Ik mocht zelf kiezen of ik verdoofd wilde worden, en ik heb daar wel voor gekozen want zonder lijkt me pijnlijk.

Ik hoop dat je nu iets minder gestressed bent als je er naar toe gaat.
Sterkte ermee, het komt wel goed.

Erna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-09 08:37

Ik heb ook twee weken geleden een wortelkanaalbehandeling gehad. Van de behandeling zelf voelde ik niks, dankzij de verdoving.
Wel heb ik een paar dagen last van napijn gehad, maar alleen als er wat tegenaan kwam (met eten of tandenpoetsen bijvoorbeeld).
Over een paar weken krijg ik er nog een en ik moet zeggen dat ik er niet tegenop zie :D

studentje1

Re: Wortelkanaalbehandeling - HELLUP!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-09 01:35

Traumeel? Wat is dat!
Ik ben wel een beetje gerustgesteld - verhalen lopen een beetje uiteen maar de verdoving is dus het ergste. Maar zelfs dat valt eig-en-lijk- wel mee. En napijn - tja, het is niet niks natuurlijk dus je zal er wel wat van voelen. Maar het scheelt om te weten dat ik niet dágen in bed hoef te liggen ;)..

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 07:00

Ik heb helemaal nooit last van napijn gehad. Kan ook eigenlijk niet want ze halen de zenuwen uit je tand of kies, dus pijn kan het eigenlijk niet meer doen.
Misschien wordt een stijve kaak bedoelt?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 07:15

Bij mij inderdaad Cayenne, het gevoel alsof je voor je kaken geslagen bent.

adecuada

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 07:23

Ik heb ook een keer een wortelkanaal behandeling gehad.
Omdat de zenuw in mijn tand dood was ofzo?! (Dacht ik..)
Dus ik voelde er helemaal niks van alleen ik had wel een beetje last van napijn.
Omdat ze een pinnetje in je tand plaatsen deed het bij mij best zeer als ik te hard me tanden opelkaar zette, bijvoorbeeld met/na kauwen van eten..

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 07:35

ach dat steld geen zak voor hahaha heb het al 3x gehad!
Word toch verdoofd en voor je het weet is het klaar.
Geen rede om bang voor te zijn hoor!!!

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 08:48

Ik heb 1 keer een wortel kanaal behandeling gehad,

ZONDER! verdoving, want dat kon niet volgens mijn tandarts,
ik heb liggen janken daar op die stoel, vooral toen die mijn zenuw dood ging vijlen,
terwijl niks verdoofd was, ik was maar een watje, en ik moest me niet zo aanstellen en ik was
de eerste die hij in 30 jaar zag die zoon aansteller was.

No way dat ik nog bij die tantarst bleef, ben naar een andere tandarts gegaan,
waar bleek dat ik nog 5 gaatjes had die de vorige tantarts ''over het hoofd had gezien''.
en dat al mijn vullingen verkeerd waren gezet.

ik kreegvoor dank: een afschuwelijke angst voor de tantarts.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 09:10

Jockey_my schreef:

ik heb liggen janken daar op die stoel, vooral toen die mijn zenuw dood ging vijlen,
terwijl niks verdoofd was, ik was maar een watje, en ik moest me niet zo aanstellen en ik was

waar bleek dat ik nog 5 gaatjes had die de vorige tantarts ''over het hoofd had gezien''.

En?was dat the doctor of death?
Dat mag geneens zonder verdoving,das toch niet vol te houden?
En die man heeft nog zn praktijk?
Daar had ik het toch niet bij laten zitten hoor!!!!Wat een malloot!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 10:33

Ik heb exact hetzelfde gehad, TS! Eerst gaan ze een stuk of wat verdovingen inspuiten (je voelt wat prikjes en zo) en dan moet je volgens mij een half uurtje wachten. Dan krijg je een hele bolle wang en gaat de tandarts je tand eruit trekken, waar je dus HELEMAAL NIETS van voelt alleen hoor je wat gekraak van metaal tegen bot... klinkt luguber maar dat is het niet. Vaak is de tand in één ruk er al uit en moet je voor een uur op een watje bijten. (zal dan wel een groot gat zitten waar eens de kies in zat) Daarna ga je naar de apotheek en koop je wat pijnstillers en waterstofperoxide. Dit laatste moet je een hele week blijven gebruiken, 2 maal daags, vlak na het poetsen. Je mag de kuur niet overslaan. Over een tijdje zal er een bloedprop op de wond komen die je niet weg mag halen, anders begint het bloeden opnieuw. Je zal de eerstkomende dagen wel 's-ochtends wakker worden in een bebloed bed (met je kussen vol met bloed) maar vaak is dat éénmalig. Maar nogmaals: blijf van de ontstane bloedprop AF! Laat het genezen! Ook zal je de komende dagen wat last krijgen van je kaken die je haast niet van elkaar kan krijgen (kaakverstijving) als dit aanduurt, ga dan terug naar de kaakchirurg.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:01

TS d'r tand hoeft er helemaal niet uit :D

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 11:43

funnyhorses schreef:
Jockey_my schreef:

bij mij tot 4 x toe zonder verdoving,het moet niet mogen.
mijn tandart zij dat je het ook niet kon verdoven,pas bij de 5e x kwam er een verdoving bij,ik eiste dat hij er de hele handel uit moest trekken,wilde never nooit meer weer een behandeling,en toen pas zette hij een verdoving,toen ik zei dat kan toch niet!!! zij hij het ligt aan de aard van de ontsteking.......tja hij had het gewoon die andere 4 x ook zo moeten doen.
geen centje pijn.
maar die andere 4 x was gewoon niet normaal,
jockey,heb jij toevallig ook een tandarts uit udenhout? lijkt er wel bijna op.
ik weet pressies wat je gevoeld hebt,en je bent absoluut geen aansteller hoor,het doet gewoon echt vreselijk veel pij

lees nu pas dat je in boxmeer woont,misschien is het zijn broer haha

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:08

funnyhorses schreef:
Jockey_my schreef:

Mijn vader heeft hij ook voor veel geld opgelicht, met nie passende bruggen.

Heb gehoord dat er rechtzaken tegen hem lopen, dan zal niet voor niets zijn ;)

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:09

@ amazone: ik neme aan dat jij ook naar een andere tandarts bent gegaan?

het zou verboden moeten zijn om zo te handelen, en van mij mogenlijk ze
die tantartsen gelijk opsluiten ofzo.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 12:23

Ik heb aan 1 tand en 1 kies een wortelkanaalbehandeling gehad. Dat was in totaal 5 keer in de stoel liggen.

Ook ik had een topic geopend omdat ik er benauwd voor was, maar het stelde werkelijk helemaal niets voor.

Die spuit voel je nauwelijks en daarna voel je niets meer. :)
Napijn is goed te doen met Ibuprofen.

Ben gelijk dezelfde avond na de 1e behandeling uit eten geweest.

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:07

adecuada schreef:
...
Omdat ze een pinnetje in je tand plaatsen deed het bij mij best zeer als ik te hard me tanden opelkaar zette, bijvoorbeeld met/na kauwen van eten..

Even ter verduidelijking: er wordt géén pinnetje in je tand of kies geplaatst. Wat er wel wordt gedaan: het wortelkanaal wordt opengeboord en met hele kleine vijltjes (of pinnetjes) wordt de zenuw -of wat daar van over is- eruit gehaald . Vervolgens wordt de kies of tand weer gevuld. Dit pinnetje blijft er nooit inzitten !

De verhalen over deze behandeling zónder verdoving hoeven niet echt allemaal als horrorverhalen gezien te worden: als de zenuw al dood is (en dat kan een tandarts constateren) kan dit best zonder verdoving gedaan worden, omdat je zonder zenuw niks voelt van het boren en veilen. De truc is natuurlijk wel dat de tandarts goéd constateert dat de zenuw dood is (want anders voel je het uiteraard wel) :D .

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:12

Mijn 5e keer durfde ik zelfs zonder verdoving! :D (terwijl ik een jaar daarvoor echt stond te janken voordat ik de stoel in moest)
Nou bleek de zenuw nog niet helemaal dood dus hebben ze na een paar minuten toch nog een verdoving gezet, maar ik vond mezelf echt best wel een bikkel. :)

zazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:13

Ik heb al verschillende keren een wortelkanaal behandeling gehad en ook het inkorten van de wortel via het tandvlees aan de zijkant. de behandeling zelf voel je niet omdat je een goede verdoving hebt gekregen. bij mij ging het daarna een aantal keren heel goed, moest het koelen met ijs, maar 1 keer had ik wel last en was mijn kaak behoorlijk gezwollen en blauw.
maar als ze via de tand een behandeling doen, dan denk ik niet
dat je er veel last van gaat hebben.
Nnu heb ik weer een ontsteking op een wortel, maar ik heb dan toch besloten om de tand er volledig uit te laten halen, omdat als ze de wortel moeten inkorten, er bijna niets meer van overblijft en dat ik dan toch na een paar maanden met een losse tand zit en dat deze er toch nog uit moet. succes en vooral laten doen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:14

Even op aanvulling van Netje, er komt wel een rubber stiftje in je kies voordat die definitief gevuld wordt (gutha perga).

Wel kan een tandarts er later voor kiezen om een stift te plaatsen als de vulling te vaak afbreekt. Dat noem je stift + opbouw.
Kiezen waar die een wortelkanaalbehandeling hebben gehad zijn wat zwakker dan een levende.

Iedere wortelkanaalbehandeling is anders, iedere patiënt is anders. De meeste gaan gewoon prima, zonder al te veel pijn en moeite.

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:18

Bij mij werkte de verdovingen niet.... geen pretje, dat geboor en in je zenuw!!!

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:25

Embe schreef:
Bij mij werkte de verdovingen niet.... geen pretje, dat geboor en in je zenuw!!!

AUW!!! heb je zeker zitten te gillen van de pijn zeker? :oo :(:)

Embe

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 13:26

Nou gillen lukte niet, wel liggen janken en elke keer dat ie op de zenuw kwam kreeg ik letterlijk een schok. De tweede keer wilde die enorme e*kel mij aan de verkeerde kant verdoven :( (dat kon ik nog net voorkomen) maar 2e keer lukte verdoven ook niet. M'n wang was bont en blauw van de prikken. Dus toen ook zonder verdoving. Ik ben sinds die tijd niet meer naar de tandarts geweest. Het is nu ongeveer een jaar geleden.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 17:51

Sjesus er lopen nog echt veel beulen rond :oo KAN toch niet, aan de verkeerde kant verdoven...

amazone77

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-09 18:45

Jockey_my schreef:
@ amazone: ik neme aan dat jij ook naar een andere tandarts bent gegaan?

het zou verboden moeten zijn om zo te handelen, en van mij mogenlijk ze
die tantartsen gelijk opsluiten ofzo.

nee ben nog steeds bij dezelfde :o snap eerlijk gezegd ook niet waarom ik niet gelijk ben opgestapt.....heb de laatste 5 jaar geen gaatje meer gehad,misschien daarom :D