Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Lynske78 schreef:Ik weet niet hoe zwaar je bent maar als je een bepaald bmi hebt en zeker in combinatie met psychische klachten + het advies van een internist dan dekt ook jouw verzekering een maagband of maagverkleing.
Als ik jouw verhaal zo lees denk ik dat dit de juiste stap is om voor jouw te nemen. Tuurlijk ligt geluk niet alleen in het feit hoeveel je weegt. Maar het kan wel meehelpen om lekkerder in je vel te komen en vanuit daar verdere problemen op te lossen.
Je kunt wel talloze psychiaters af gaan lopen maar ik denk dat die zelfacceptatie toch altijd een punt blijft. Iedere keer weer een poging om af te vallen, een nieuw dieet of diëtist of veel gaan sporten waardoor je iets afvalt en daarna weer net zo hard terug jojo't. Dat is ook niet goed voor je zelfvertrouwen.
Maar voor veel mensen is het nog niet duidelijk maar een dieet volgen is het slechtste wat je kan doen om af te vallen! Ken jij iemand met aanzienlijk overgewicht( dus 30+ Kilo)
die blijvend is afgevallen? Blijvend noem ik meer als 5 jaar dus.
Stel je valt bijvoorbeeld die 30 kilo af. Het blijft er misschien een half jaar af ,misschien als je HEEL sterk in je schoenen staat een jaar. Misschien zelfs wel 2.
Maar uit nieuw onderzoek is gebleken dat bij het lichaam van mensen met (zwaar) overgewicht je lichaam denkt dat dat het juiste gewicht voor je is en als je af gaat vallen dat lichaam er alles aan gaat doen om je weer naar dat oude zware gewicht te krijgen. Je hoeft er niet eens veel voor te eten.
Dat houd geen mens vol. Het is makkelijker om af te kicken van harddrugs.
Ga praten met je huisarts en mss wel met een psychiater. Kijk of je misschien een doorverwijzing kan krijgen naar een internist. Laat je wel goed voorlichten want het zijn zware ingrepen waar je helemaal achter moet staan.
Anders blijf je misschien nog wel jaren doormodderen en dat is niet goed voor je lichamelijke en geestelijke gezondheid.
Ilja000 schreef:Met de kilo's die ik tot nu toe kwijt ben, is wel mijn zelfvertrouwen toegenomen en dus ook mijn 'gelukkig zijn'. E.e.a. staat in verbinding met elkaar, maar je bent niet per definitie gelukkig als je afgevallen bent. Daar komt ietsje meer bij kijken
luuntje schreef:Ik denk dat je beter eerst de oorzaak van het eten kan uitzoeken.
Het lijkt mij verstandig om dit met hulp (psycholoog) te doen.
Zodra de oorzaak bekend is kan je pas gaan werken aan het afvallen.
Wel zal je er zelf achter moeten staan.
Dus niet de aangeboden hulp om de tuin gaan leiden.
Jij hebt de hulp nodig, zij hebben jou niet nodig.
Afvallen is enorm moeilijk, net als aankomen.
Verwacht niet dat je in een week al je overtollige kilo's kwijt bent.
Maar door realistische doelen te stellen kom je er wel.
katiavl schreef:Ilja000 schreef:Met de kilo's die ik tot nu toe kwijt ben, is wel mijn zelfvertrouwen toegenomen en dus ook mijn 'gelukkig zijn'. E.e.a. staat in verbinding met elkaar, maar je bent niet per definitie gelukkig als je afgevallen bent. Daar komt ietsje meer bij kijken
Dan ben jij bij de gelukkige, onderzoek zegt toch anders ik ben helaas uit de boot gevallen en zit bij degene die minder zelfvertrouwen hebben met 60 kilo lichter. Had ook niets anders verwacht bij veel dikkertjes zijn er ook enorm achterliggende psychische problemen daar heeft het ook mee te maken.
Ilja het gaat er gewoon over dat je vetcellen bij het dikkerworden vermeerderen, en bij het afvallen niet weggaan maar kleiner worden. En dat ben ik vergeten kom je sneller aan. En een andere theorie zegt dat het te maken met bloed. Zijn veel van zulke theorien
zonnebloem18 schreef:Mijn moeder is in anderhalf jaar ongeveer 35 kilo afgevallen.
Dit is er nu al bijna 2 jaar af dit kost haar nauwelijks moeite maar je moet niet terug willen vallen in je oude eetpatroon want dan gaat het mis.
Alleen een maagband zal zeker niet voldoende zijn want zoals iemand anders al zei de kans is echt heel groot (ik geloof 40%) dat je een andere verslaving krijgt.
Want er is nog steeds iets dat je weg wilt drukken en als dat niet meer met eten kan dan met drank, drugs of spullen.