Het ik ben begonnen met hardlopen topic.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Imre

Re: Het ik ben begonnen met hardlopen topic.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:52

Het is nooit drie dagen achter elkaar, je lichaam moet ook tijd krijgen om te herstellen. Dus altijd verspreiden over de week.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 11:53

ik meld me ook aan.
ik word beroeps militair en moet regelmatig hardlopen en heb ook zo me dagen dat ik totaal geen zin heb :o

en ik heb ene militair schema binnen 6 weken kun je 30 minuten hardlopen erg handig :D

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:07

chance schreef:
Ik zit er al een hele lange tijd eraan te denken om te beginnen met hardlopen.
maar iedere dat uitstellen :+

Als je zo'n schema doet van 3x in de week is dat dan om de dag zeg maar? Of echt 3 dagen achterelkaar?

Het is om de dag.

chance

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 12:14

Okee, dan zal ik een poging gaan doen van de week :=
Moet dan alleen een goede horloge/stopwatchen schoenen kopen

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 12:18

Ik gebruik gewoon mijn horloge. Werkt ook prima.

Kirsten_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:02

Heb ook alle spullen al, helemaal nieuw..
maar het gaat niet meer.. elke keer
krijg ik weer last van me schenen, en dat is echt niet fijn..
Was in de periode dat ik dacht geen rust nodig te hebben
en alleen maar moest moest sporten. Rust kende ik niet en dat
resulteerde in een gescheurde hamstring wat niet overging (na 1.5 jaar pas ) en nu pijnlijke schenen. kissing splint heet dat volgens mij.. Duss alsjeblieft. luister naar je lichaam. Heb je pijn ergens, stop. Echt luister, zodat je de hel van fysio en therapeuten niet hoeft te hebben...

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 13:32

Kirsten_S schreef:
Heb ook alle spullen al, helemaal nieuw..
maar het gaat niet meer.. elke keer
krijg ik weer last van me schenen, en dat is echt niet fijn..
Was in de periode dat ik dacht geen rust nodig te hebben
en alleen maar moest moest sporten. Rust kende ik niet en dat
resulteerde in een gescheurde hamstring wat niet overging (na 1.5 jaar pas ) en nu pijnlijke schenen. kissing splint heet dat volgens mij.. Duss alsjeblieft. luister naar je lichaam. Heb je pijn ergens, stop. Echt luister, zodat je de hel van fysio en therapeuten niet hoeft te hebben...

:(:) Sterkte ermee.

Heb niet het idee dat ik zo'n fanatieke sporter ga worden :D

Grobegni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 13:40

Ik ben 1 dag begonnen :') , de volgende dag had ik een worstelpartijtje met een paard. Dus ben nog steeds geblesseerd, maar als mijn liesblessure over is, ga ik zeker weer aan de gang! Mijn zus is fysiotherapeut en die heeft via haar werk een programma op MP3. Dat begint met 15 min lopen, afwisselend snel en langzaam. De muziek gaat dan sneller en langzamer, erg leuk! Dus je hoeft zelf niet te timen hoe lang je hoe hard loopt. Wel dus na 7,5 minuut omkeren :D Met dit programma loop je bij 4 keer per week, na 6 weken 5 km hard, dus zonder wandelen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 14:14

@de bokkers die al een tijdje hardlopen:
Ben wel benieuwd wat merk je aan je lichaam wanneer je dit al tijdje doet?

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:17

Ik ga ook weer beginnen. In augustus was ik begonnen maar ik kreeg last van mijn knie, dus weer gestopt. Intussen heb ik bij een kinesiste gelopen en hoort alles weer in orde te zijn, dus mag ik weer rustig aan beginnen :)

Dit is het schema dat ik altijd gebruik, één van Adidas. Werkt supergoed! Meestal ben je ong. 40 minuten bezig.
Citaat:
Week 1
Dag 1: 5x 1min joggen, 1min wandelen (in het totaal 3 series hiervan, tussen iedere serie 6min wandelen)
Dag 3: 3x 1min joggen, 1min wandelen (5 series, tussen iedere serie 4min wandelen)
Dag 5: 10x 2min joggen, 2min wandelen
(Dagen 2, 4 en 6 rustdag)

Week 2
Dag 1: 5x 1min joggen, 1min wandelen (5 series, tussen iedere serie 6min wandelen)
Dag 3: 2x 2min joggen, 1min wandelen (5 series, tussen iedere serie 6min wandelen)
Dag 5: 3x 4min joggen, 3min wandelen

Week 3
Dag 1: 3x 2min joggen, 1min wandelen (4 series, tussen iedere serie 6min wandelen)
Dag 3: 2x 4min joggen, 2min wandelen
Dag 5: 3x 8min joggen, 3min wandelen

Week 4
Dag 1: 5x 4min joggen, 6min wandelen
Dag 3: 4x 6min joggen, 4min wandelen (3 series, tussen iedere serie 6min wandelen)
Dag 5: 3x 10min joggen, 5min wandelen

Week 5
Dag 1: 5x 6min joggen, 4min wandelen
Dag 3: 4x 8min joggen, 4min wandelen (2 series, tussen iedere serie 6min wandelen)
Dag 5: 3x 12min joggen, 5min wandelen

Week 6
Dag 1: 6x 4min joggen, 2min wandelen
Dag 3: 10x 2min joggen, 2min wandelen

Ik gebruik overigens geen horloge maar playlists op mijn iPod. Ik sorteer mijn muziek op afspeeltijd en zet dan telkens nummers van de juiste lengte achter elkaar. Dus als ik 1min lopen, 1min stappen moet doen, zet ik ofwel 2 nummers van een minuut achter elkaar, ofwel gewoon een nummer van 2 minuten en dan begin ik halverwege met stappen. Ik vind dit persoonlijk een stuk makkelijker dan lopen klooien met een timer oid. Bij de overgang van één nummer op een ander begin ik met lopen/stappen en verder moet je niet naar de tijd omkijken :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 14:25

Ik wil eigenlijk ook gaan hardlopen.
Maar ik moet even een drempel over. :o

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 15:00

Ik moet vanmiddag weer maar als ik nu zo naar buiten kijk, moet ik mezelf wel een hele dikke schop onder mijn kont geven :+

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:28

Ik ben/wil ook weer beginnen met hardlopen. In de vakantie nu 2x in de week gedaan. Maar niet volgens een schema, gewoon een rondje door het bos hier. Voel me ook altijd 'dom/bekeken' als ik alleen hardloop..neem meestal de hond dan ook mee, maar die is niet de snelste dus dat loopt ook niet prettig.

Ik denk dat ik ook maar eens zo'n hardlooprooster ga zoeken, dan heb je voor jezelf ook echt een schema waar je je aan kunt houden.

En ik las hier iemand die al 30 min kan hardlopen! men dan moet ik nog ff trainen denk ik :P

Marije__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 15:30

Nou.. ik moet voor school over een aantal weken gaan hardlopen.
in het Goffertpark, vlakbij schooll hebben ze een speciale hardloop/skateronde door het hele park
1 rondje is 1240 meter.
en wij moeten als sport opdracht zoveel mogenlijk rondjes rennen in 25 minuten,
ik met mn *goede* conditie wil best graag ook door de weeks een blokje hardlopen door de buurt
maar meestal kom ik niet verder dan de renband in de sportschool :P

binnekort moet ik er tog echt aan geloven!
en als het zo'n vies weertje is..
muziek aanzetten doet wonderen :)

Lovely1

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:03

Ik ga met jullie meedoen! Helaas al verschillende keren afgehaakt na pijnlijke scheenbenen en heup en rugkwalen en ga het nu maar opnieuw proberen en ga het afvalschema doen!

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:07

Snipsnap

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 16:59

Hier nog iemand die wil gaan beginnen, heb heb al wel een paar keer gedaan maar vind het erg moeilijk om toch te gaan als ik geen zin heb.

Kun je van hardlopen nou echt afvallen? Niet dat ik overgewicht heb maar wil eigenlijk nog steeds die kilo's eraf hebben van de vakantie :P Worden je benen gespierder? Want wil eigenlijk niet hebben dat mijn benen gespierder worden, anders pas ik straks niet meer in mijn nieuwe laarsen :P

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:01

Met hardlopen verbeter je vooral je conditie. Het is niet dat je er magisch 5 kilo van gaat afvallen zonder dat je verder gezond gaat eten oid. Ik doe het vooral om mijn conditie op peil te houden.

Let overigens wel op dat je niet zomaar plots heel hard gaat beginnen trainen. Rustig aan beginnen want harlopen is sùperbelastend voor je lichaam. Ik was ook erg fanatiek begonnen, maar heb daarna een maand verschrikkelijke last gehad van m'n knieën. Door bovenbeenspieren die niet sterk genoeg was bleek later.

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:06

ik ben 6 weken geleden begonnen.. En ik heb me niet gehouden an zo'n schema onder het mom van:ik weet zelf wel wanneer ik mezelf kapot ren en het gaat me te langzaam. En eerlijk gezegd heeft mij dat wél goed gedaan. Ik ren nu gemiddeld 10 min aan 1 stuk door, beetje langzaam tempo, dan even rekken en strekken (en ook wat buikspier oefeningen, want die mogen ook weer wat strakker) en dan ren ik nog 10 min door in hoger tempo (en sprintjes tussendoor om mezelf te pushen). Ik ben een flinke roker en het gaat me prima af. (heb vroeger heeeeel veeeeel gefiets, en geloof dat ik daar nog een goede basis conditie van over heb gehouden.). Nu is het de bedoeling dat het hardlopen mijn roken gaar vervangen, en dit lukt heel erg goed op de dagen dat ik hardloop.. alleen de dag(-en) daarna (en dus rust dag(en)) kan ik het niet laten. Op de dag zelf heb ik geen behoefte, dus dat is sowieso al een vooruitgang. Nu uitbouwen. ik heb alleen de 1e keer last gehad van spierpijn, maar nu voel ik er niets meer van, ookal doe ik wat meer intensievere interval tussendoor. Denk dat ik binnenkort moet uitbouwen naar meer minuutjes.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 17:15

Zo. Ik ben thuis en heb mijn kleren aan. Ga nu voor 1 min langer lopen. Mij benieuwen.

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 17:16

Lovely1 schreef:
Ik ga met jullie meedoen! Helaas al verschillende keren afgehaakt na pijnlijke scheenbenen en heup en rugkwalen en ga het nu maar opnieuw proberen en ga het afvalschema doen!

Super! Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:20

intral

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 17:26

Ik ga zometeen beginnen met het adidas schema :D . Niet om af te vallen, maar gewoon om conditie te krijgen :D

raylaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 18:13

Ik wil eigelijk ook al heel lang weer beginnen met harlopen, maar door tijd tekort komt het er elke x niet van :o
Maar ik begin vanaf morgen met dat schema!! :D :D (vanavond véél te veel huiswerk.. |( )

Emilia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 18:48

*\o/* *\o/* Moest vandaag 4x3 min en dat heb ik gehaald. Het viel mee. Alleen stond er een vieze wind en het regende. Maar zelfs in deze situatie heb ik het overleefd!