Langdurige vermoeidheid en gewrichtspijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

verootjoo

Re: Langdurige vermoeidheid en gewrichtspijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 15:47

Ik zal vast aangevallen worden hierop, maar het is goedbedoeld, en meen het ook heel serieus ;)
Het lijkt erg op psychosomatische klachten. Dat is eigenlijk psychische druk, welke zich gaat uiten in lichamelijke klachten. Dat verklaart namelijk ook het onrustige slapen.
Je hoeft jezelf dan overigens absoluut niet stressvol te voelen. Ik heb zelf ervaring hiermee, voelde absoluut geen stress (of stopte het weg) maar na een aantal gesprekken bij een psychologe bleek ik toch erg veel spanning in mij te hebben, welke ik niet kon filteren. Hierdoor werd ik vaak ziek, hoewel er dus niks in mijn bloed te vinden was ;)

Ik zou als ik jou was toch even een afspraak maken met een psycholoog of een psychosomatisch werkend fysiotherapeut :)

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:47

Bedankt voor alle reacties en dat iedereen zo mee denkt.
Had helemaal niet verwacht dat er al zo snel een aantal mensen reageren die met dezelfde klachten kampen.
En klachten die veel op elkaar lijken, maar toch allemaal weer op iets anders duiden.
Er zijn eigenlijk echt veel mensen die met vermoeidheidsklachten en bijbehorende klachten rondlopen zeg...ik denk weleens dat het misschien komt door alle druk die op je staat. Er wordt van je verwacht dat je 5 dagen in de week werkt/of naar school gaat + bijbaan, sporten, met vrienden wat doen, vriendjes bijhouden enz enz. En dan vooral de drukke omgeving (Leiden en omstreken) er nog bij. Ik zou het liefste lekker ergens anders in Nederland gaan wonen, in ieder geval wat rust om me heen.

Ik heb vandaag die reumatoloog gesproken en die raadde me aan om misschien een cursus te volgen hoe je met vermoeidheidsklachten het beste om kan gaan. Ik ken wel iemand die daar goede ervaringen mee heeft. Iemand anders daar ook ervaring mee?

Ook wil ik me laten testen op voedselallergieen. Mijn moeder heeft daar veel over gelezen en daar kunnen ook zulk soort klachten van komen.

@ verootjoo. Waarom zou ik jou aanvallen op wat je zegt? Dit is ongeveer hetzelfde als die arts ook al zei. Dat iets wat veel impact op mij heeft gehad, misschien mijn lichaam heel erg heeft belast en dat het zich ook uit in lichamelijke klachten. Hij doelde dan ook op iets waar ik nog mee zou zitten en wat voor deze klachten zou kunnen zorgen.
Ben de laatste jaren vaker bij hulpverleners ook geweest, maar dit heeft eigenlijk weinig geholpen. Ook al voordat deze problemen speelden. Hoe heeft de psycholoog jou kunnen helpen? Want dat vraag ik me dan af en dan denk ik dat diegene me toch niet echt verder kan helpen.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:53

CarolShadow schreef:
Heb je verhaal gelezen, alle antwoorden niet.

Ikzelf herken me helemaal in jouw verhaal.
Ben 6 jaar lang helemaal binnenste buiten gekeerd.

Wat blijkt? Mijn vitamine b12 is niet helemaal zuiver.
Nu met vit.b12 injecties kan ik weer een redelijk normaal leven lijden.
Soms heb ik nog wel behoorlijke dipjes dat ik terugvallen heb, maar over het algemeen gaat het goed.

Diagnose stelling hiervan is een erg lang/ingewikkeld verhaal.
Voor degene die dat willen wil ik dit wel typen.

Ik zou het wel graag willen horen als je zin hebt om het helemaal uit te typen.
Misschien heb ik daar iets aan...

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 18:54

KylaLover schreef:
ik volg dit even. Herken deze punten bij mij:
- Vermoeidheid
- Gewrichtspijn (knieen, onderbenen)
- In de winter meer last, nergens zin in hebben
- Onrustig slapen.

Ben jij er ook al mee bezig en bij artsen geweest of nog niet? Kan je nog wel sporten met die last van je benen of niet? Ik alleen paardrijden, maarja ik heb geen eigen paard en geen verzorgpaard waar je op kan rijden, dus rijd maar 1 keer in de week een uurtje. Misschien als ik vaker/langer zou gaan dat ik wel last krijg.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:12

Heb je gepbt.
Zoals ik daarin ook al aangaf heb ik het voornamelijk in polsen en vingers.
Heb een eigen pony, maar mis vaak de krachten wel hóór.

Heb m'n hele levensstijl om moeten gooien.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:17

CarolShadow schreef:
Heb je gepbt.
Zoals ik daarin ook al aangaf heb ik het voornamelijk in polsen en vingers.
Heb een eigen pony, maar mis vaak de krachten wel hóór.

Heb m'n hele levensstijl om moeten gooien.

Ja moet je toch elke dag na je werk/school of wat dan ook nog heen. Kost toch veel tijd en energie, zeker als je niet zoveel energie hebt. Maar ik merk wel dat als ik bij mijn verzorgpaard (2x p week) ben of op de manege (1 x per week) dat ik daar wel mijn ontspanning in vind, maar dat is wel wat anders dan dat je er elke dag heen moet.

Hoe heb je je levensstijl verandert als ik vragen mag?

PreciousViva

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:28

Hoi.

Deze klachten zijn voor mij allemaal heel herkenbaar. 2 jaar geleden begonnen bij mij ook van het een op het andere moment gewrichtspijnen. Het begon in mn rug en trok door naar al mijn andere gewrichten, zelfs mijn vingers deden pijn. Hier heb ik ook heel veel fysiotherapie voor gehad omdat mijn spieren zogezegd te lax waren, te lang en te slap waardoor mijn gewrichtbanden dit moesten opvangen en dit zou de pijn veroorzaken. Maar door de fysiotherapie kreeg ik alleen maar meer pijn. Hier ben ik dus ook al snel mee gestopt. Iets minder dan een jaar later heb ik 2 ziekenhuisopnames gehad van ieder een week. Hier heb ik ettelijke onderzoeken gehad. Bloedonderzoeken van 12 buisjes, mri-scan, scan met chemische troep die je ingespoten kreeg etc. Hier kwam ook allemaal niks uit.
Geen reuma en de reumatoloog (toen nog kinderreumatoloog) wilde fybromyalgie niet erkennen omdat ik daar nog te jong voor was.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op hydrotherapie. Dit is therapie in het water. Ik kreeg aan het begin en aan het einde een waterstraalmassage. Dit was zo fijn en heel verlichtend voor mn gewrichten. Dit deed ik wel op de dag dat ik ging paardrijden want dan kon ik het wel een uur volhouden. Op een gegeven moment ook gestopt met deze therapie doordat ik er toch niet echt baad bij had.
Ook ben ik altijd ontzettend moe en kan ik soms dagen achter elkaar slapen als ik niet wakker gemaakt wordt. In de winter worden mijn gewrichten ontzettend stijf en kan ik vrijwel niks anders doen dan naar school gaan en paardrijden (dit zelfs nog met moeite).

Ondertussen heb ik wel leren leven met de pijn. Ik doe dingen niet meer zoveel als anders, ik ga minder op stap en ik ben wel gaan letten op hoe ik sta. Het kan bijvoorbeeld helpen als je niet overstrekt gaat staan met je knieën, dus een klein beetje door je knieën zakken. Dit leidt meteen tot een rechtere rug en een minder stijve nek. Als ik echt heel erg pijn heb, pak ik een dafalgan forte. Een pijnstiller van 1000 mg. Dit verlicht iets, maar lang niet alles.

Wat ze bij mij ook nog dachten is dat het psychisch was. Tijdens de opnames in het ziekenhuis heb ik met psychiaters en psychologen moeten praten en daar kwam uit dat ik licht tot matig depressief zou zijn. Hiervoor heb ik aan de prozac gegeven. Maar dit gaf geen enkele verbetering dus hier ben ik al vrij snel weer mee gestopt, ook omdat ik ontzettend misselijk werd van die pillen.

Wat ik altijd doe is gewoon de belangrijkste dingen van de dag doen. Dus school en paard staan op de eerste plek. Dan komen pas de dingen die ik daarnaast wil doen zoals winkelen en uitgaan. Dat is in het begin moeilijk om te laten maar op gegeven moment merkte ik wel dat ik minder moe was en minder last van mn gewrichten omdat ik ook minder lang stond. Ik ga op tijd naar bed en slaap zoveel ik kan uit. Hierdoor hou ik het op school ook langer vol.
Prioriteiten stellen is nu éen van mijn specialiteiten geworden :P.
Bij mij knakken mijn gewrichten wel sinds ik die pijn heb. Maar dat kon geen kwaad zeiden ze, maar dit zegt mij wel dat er binnenin toch iets niet goed moet zijn omdat het knakken ook pijn doet, iemand die dit herkent?

Ik wil je in ieder geval wel heel sterkte wensen en heel fijn dat je bioresonantietherapie wel aanslaat!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:31

Ik was altijd heel actief, met van alles en nog wat. Werkte in de zorg, dat is ook best zwaar.

Ik moest gewoon veeeeeel rustiger aan doen. Leren luisteren naar mijn lichaam, mijn grenzen stellen.
Dat is niet iets wat je zo 1,2,3, doet, maar dat moet groeien.

Op slechte dagen is de stal van mijn pony uitmesten al een ramp. Ik heb een andere baan, en werk maar 3 uur op een ochtend. Hoe meer ik werk des te minder ik waard ben.

Moet zeggen dat ik nu eindelijk alles een beetje op de rit krijg.
Hoewel ik soms nog over mijn grenzen wil gaan omdat ik echt iets wil doen ofzo, maar dat moet ik later bezuren van de pijn.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:40

PreciousViva schreef:
Hoi.

Deze klachten zijn voor mij allemaal heel herkenbaar. 2 jaar geleden begonnen bij mij ook van het een op het andere moment gewrichtspijnen. Het begon in mn rug en trok door naar al mijn andere gewrichten, zelfs mijn vingers deden pijn. Hier heb ik ook heel veel fysiotherapie voor gehad omdat mijn spieren zogezegd te lax waren, te lang en te slap waardoor mijn gewrichtbanden dit moesten opvangen en dit zou de pijn veroorzaken. Maar door de fysiotherapie kreeg ik alleen maar meer pijn. Hier ben ik dus ook al snel mee gestopt. Iets minder dan een jaar later heb ik 2 ziekenhuisopnames gehad van ieder een week. Hier heb ik ettelijke onderzoeken gehad. Bloedonderzoeken van 12 buisjes, mri-scan, scan met chemische troep die je ingespoten kreeg etc. Hier kwam ook allemaal niks uit.
Geen reuma en de reumatoloog (toen nog kinderreumatoloog) wilde fybromyalgie niet erkennen omdat ik daar nog te jong voor was.
Uiteindelijk ben ik uitgekomen op hydrotherapie. Dit is therapie in het water. Ik kreeg aan het begin en aan het einde een waterstraalmassage. Dit was zo fijn en heel verlichtend voor mn gewrichten. Dit deed ik wel op de dag dat ik ging paardrijden want dan kon ik het wel een uur volhouden. Op een gegeven moment ook gestopt met deze therapie doordat ik er toch niet echt baad bij had.
Ook ben ik altijd ontzettend moe en kan ik soms dagen achter elkaar slapen als ik niet wakker gemaakt wordt. In de winter worden mijn gewrichten ontzettend stijf en kan ik vrijwel niks anders doen dan naar school gaan en paardrijden (dit zelfs nog met moeite).

Ondertussen heb ik wel leren leven met de pijn. Ik doe dingen niet meer zoveel als anders, ik ga minder op stap en ik ben wel gaan letten op hoe ik sta. Het kan bijvoorbeeld helpen als je niet overstrekt gaat staan met je knieën, dus een klein beetje door je knieën zakken. Dit leidt meteen tot een rechtere rug en een minder stijve nek. Als ik echt heel erg pijn heb, pak ik een dafalgan forte. Een pijnstiller van 1000 mg. Dit verlicht iets, maar lang niet alles.

Wat ze bij mij ook nog dachten is dat het psychisch was. Tijdens de opnames in het ziekenhuis heb ik met psychiaters en psychologen moeten praten en daar kwam uit dat ik licht tot matig depressief zou zijn. Hiervoor heb ik aan de prozac gegeven. Maar dit gaf geen enkele verbetering dus hier ben ik al vrij snel weer mee gestopt, ook omdat ik ontzettend misselijk werd van die pillen.

Wat ik altijd doe is gewoon de belangrijkste dingen van de dag doen. Dus school en paard staan op de eerste plek. Dan komen pas de dingen die ik daarnaast wil doen zoals winkelen en uitgaan. Dat is in het begin moeilijk om te laten maar op gegeven moment merkte ik wel dat ik minder moe was en minder last van mn gewrichten omdat ik ook minder lang stond. Ik ga op tijd naar bed en slaap zoveel ik kan uit. Hierdoor hou ik het op school ook langer vol.
Prioriteiten stellen is nu éen van mijn specialiteiten geworden :P.
Bij mij knakken mijn gewrichten wel sinds ik die pijn heb. Maar dat kon geen kwaad zeiden ze, maar dit zegt mij wel dat er binnenin toch iets niet goed moet zijn omdat het knakken ook pijn doet, iemand die dit herkent?

Ik wil je in ieder geval wel heel sterkte wensen en heel fijn dat je bioresonantietherapie wel aanslaat!

Wat jij zegt over die gewrichtsbanden die dat moeten opvangen lijkt een beetje op wat de fysio ooit tegen me zei. Dat mijn spieren of gewrichten te soepel zijn ofso, ik weet het niet meer precies.
Ik merk ook dat als het koud of vochtig is mijn gewrichten pijnlijker zijn. In de winter heb ik echt meer last dan in de zomer.

Mij is juist aangeraden om niet langer dan 8 uur te slapen, omdat je anders nog moeier zou worden. Hier houdt ik me niet altijd aan, in het weekend ga ik liever lekker uitslapen. Hoe denken jullie hierover?

Ik laat ook langzaam aan wat dingetjes vallen. Ik ga bijvoorbeeld niet vaak meer uit, omdat ik weet dat ik de dag erna echt verrot ben en het soms nog wel een week kan duren voordat ik weer een beetje opgeknapt ben. Ook drink ik vrijwel geen alcohol meer, omdat EN alcohol EN laat slapen helemaal voor een rotgevoel zorgt de volgende dag...

Mijn gewrichten knakken ook weleens. Bij mijn knieen heb ik dan een soort vast gevoel en dan buig ik mijn been een aantal keer en dan knakt het. Dit doet meestal geen pijn. De fysio waar ik kwam zei dat ook ja, dat ik moet proberen mijn knieen niet te overstrekken. Hier let ik de laatste tijd wel erg op!

Bedankt voor je tips

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 19:43

CarolShadow schreef:
Ik was altijd heel actief, met van alles en nog wat. Werkte in de zorg, dat is ook best zwaar.

Ik moest gewoon veeeeeel rustiger aan doen. Leren luisteren naar mijn lichaam, mijn grenzen stellen.
Dat is niet iets wat je zo 1,2,3, doet, maar dat moet groeien.

Op slechte dagen is de stal van mijn pony uitmesten al een ramp. Ik heb een andere baan, en werk maar 3 uur op een ochtend. Hoe meer ik werk des te minder ik waard ben.

Moet zeggen dat ik nu eindelijk alles een beetje op de rit krijg.
Hoewel ik soms nog over mijn grenzen wil gaan omdat ik echt iets wil doen ofzo, maar dat moet ik later bezuren van de pijn.

Ik werkte ook in de zorg, op een woonvorm voor meervoudig beperkte mensen, maar dan als bijbaantje naast mijn studie. Maar na een dag werken was ik kapot.
Nu loop ik 4 dagen stage bij een kinderdagcentrum voor gehandicapte kinderen en merk wel dat dit veel beter gaat. Het is een stuk minder zwaar.

Die cursus wil ik gaan doen om dus te leren niet over mijn grenzen te gaan.
Ik weet niet of ik dat nu doe, ik heb nu ook veel dingen die ik MOET doen. Anders moet ik mijn opleiding stoppen als ik niet meer kan stage lopen of volgend jaar niet alle lessen + vrijwilligerswerk meer kan volgen. En ik wil natuurlijk ook nog wat geld verdienen, maar als het nodig is moet ik dat volgend jaar misschien maar niet erbij doen. Maar misschien ga ik wel constant over mijn grenzen heen, weet wel zeker dat ik dat regelmatig doe... Omdat ik gewoon door wil leven en ook leuke dingen wil doen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 19:57

Rooow schreef:
@ verootjoo. Waarom zou ik jou aanvallen op wat je zegt? Dit is ongeveer hetzelfde als die arts ook al zei. Dat iets wat veel impact op mij heeft gehad, misschien mijn lichaam heel erg heeft belast en dat het zich ook uit in lichamelijke klachten. Hij doelde dan ook op iets waar ik nog mee zou zitten en wat voor deze klachten zou kunnen zorgen.
Ben de laatste jaren vaker bij hulpverleners ook geweest, maar dit heeft eigenlijk weinig geholpen. Ook al voordat deze problemen speelden. Hoe heeft de psycholoog jou kunnen helpen? Want dat vraag ik me dan af en dan denk ik dat diegene me toch niet echt verder kan helpen.

Bij mij heeft het zeker geholpen :) Maar je moet wel iemand hebben die bij je past, en die bij je aansluit. Ik heb er wel even over gedaan om echt een fijn iemand te vinden. Daardoor weet ik nu waar ik de spanning van krijg wat me ziek maakt, en hoe ik dichter tot mezelf kan komen, en wat rustiger kan worden zodat ik minder ziek ben :) Uiteindelijk moet je natuurlijk wel alles zelf doen, maar het kan een heel goed opstapje zijn.
In jouw geval is het misschien slim om eens naar een psychosomatisch werkend fysiotherapeut te gaan, vooral ook omdat jij veel lichamelijke klachten hebt. Deze handelt ook vanuit de psyche en pakt zo beide problemen aan :j

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-09 20:11

verootjoo schreef:
Rooow schreef:

Bij mij heeft het zeker geholpen :) Maar je moet wel iemand hebben die bij je past, en die bij je aansluit. Ik heb er wel even over gedaan om echt een fijn iemand te vinden. Daardoor weet ik nu waar ik de spanning van krijg wat me ziek maakt, en hoe ik dichter tot mezelf kan komen, en wat rustiger kan worden zodat ik minder ziek ben :) Uiteindelijk moet je natuurlijk wel alles zelf doen, maar het kan een heel goed opstapje zijn.
In jouw geval is het misschien slim om eens naar een psychosomatisch werkend fysiotherapeut te gaan, vooral ook omdat jij veel lichamelijke klachten hebt. Deze handelt ook vanuit de psyche en pakt zo beide problemen aan :j

Tjah en die mensen pasten niet bij me denk ik, want er kwam ook niets uit. Ook nooit op het echte probleem uitgekomen.
Ik ga eens kijken of er een psychosomatisch werkende fysiotherapeut zit hier in de buurt. Dat zie ik wel zitten, een psycholoog door die eerdere ervaringen niet.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-09 10:23

Ranna, ik lees in een ander topic dat je in het begin van de overgang zit. Ik zit ook in de overgang (gedwongen, d.m.v. medicijnen, t.b.v. mijn hormonenkuur die werkt als preventie tegen de borstkanker die ik enige jaren geleden kreeg ) en ik herken: vermoeidheid, stijve gewrichten en het verwarde wakker worden. Misschien zit daar een (deel van de) oorzaak in?

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:21

Ik ben vandaag bij de huisarts geweest en de reumatoloog heeft hem een brief gestuurd. Het wordt mij aangeraden om naar een revalidatiecentrum te gaan en daar een cursus te volgen om beter met deze klachten om te gaan. In de brief stond dat ik een chronisch pijnsyndroom heb. Ik weet nu wel EINDELIJK wat ik heb....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-09 17:52

Chronisch pijnsyndroom? voor alle mensen hier met vage klachten, toch even kijken op lymenet.nl, mijn dochter heeft vroeger wel tekenbeten gehad maar nooit die rode ring en nu jaren later begonnen de klachten, vervelende is dat de Lymetesten hier in Nederland niet goed genoeg zijn in het ontdekken en ben je negatief getest dan houd het op, bij mijn dochter was alles negatief en heb ik, ook omdat alle andere aandoeningen uitgesloten waren, bloed en urine op eigen kosten laten onderzoeken en bloed was goed maar dna van de bacterie is wel in haar urine gevonden, helaas begint dan de strijd pas want de behandelingsrichtlijnen in Nederland zijn ook niet voldoende om deze bacterie aan te pakken, heel veel sterkte iedereen hier en sluit Lyme ondanks een negatieve test niet direct uit.

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-09 17:58

bigone schreef:
Chronisch pijnsyndroom? voor alle mensen hier met vage klachten, toch even kijken op lymenet.nl, mijn dochter heeft vroeger wel tekenbeten gehad maar nooit die rode ring en nu jaren later begonnen de klachten, vervelende is dat de Lymetesten hier in Nederland niet goed genoeg zijn in het ontdekken en ben je negatief getest dan houd het op, bij mijn dochter was alles negatief en heb ik, ook omdat alle andere aandoeningen uitgesloten waren, bloed en urine op eigen kosten laten onderzoeken en bloed was goed maar dna van de bacterie is wel in haar urine gevonden, helaas begint dan de strijd pas want de behandelingsrichtlijnen in Nederland zijn ook niet voldoende om deze bacterie aan te pakken, heel veel sterkte iedereen hier en sluit Lyme ondanks een negatieve test niet direct uit.

Goede tip, houd ik in mijn achterhoofd. Jeetje wat een verhaal, je moet ook overal zelf achter aan gaan zeg. Succes en sterkte. Dus ze kan nu nog niet behandeld worden?
Ja ik weet nog niet precies wat het is. Ik vind op internet dat het eigenlijk net zoiets als fibromyalgie, fibromyalgie is een chronisch pijnsyndroom. Ik hoop dus eigenlijk dat er hier nog meer mensen zijn met dezelfde diagnose en me er meer over kunnen vertellen.