definitie van ziek zijn

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Nikka

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:11

Moontje1991 schreef:
Ik heb geen ziekte maar wel lichamelijken klachten!

Rugklachten valt wel onder bepaalde ziektebeelden en wordt wel geaccepteerd. Echter meestal is er na korte tijd wel aangepast werk mogelijk. Heb je overigens al je huisarts benaderd? Je wordt namelijk wel geacht adequate behandeling in te stellen.

MoriMann

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 12:17

Inderdaad, je mag je ziek melden als je je werk niet kunen uitvoeren. Ik ben call center medwerker. Als ik minj stem kwijt ben, kan ik mijn werk niet doen, ook niet als ik verder in topconditie ben. Er kunnen misschien wel wat klusjes gevonden worden, maar geen volledige werkdag, dus blijf ik in zo'n geval ook thuis. Ook als ik door rugpijn niet fatsoenlijk op een stoel kan zitten hoor :)

Overigens ligt de grens voor wanneer iemand zichzelf ziek meldt, bij iedereen anders. De een blijft al thuis na 3x hoesten, de ander verschijnt met 40 graden koorts nog op het werk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:54

Somebitch schreef:
Nee maar ik voelde me ook niet ziek. Ook het UWV belde mij op (controle) en kon zich helemaal in mijn probleem vinden en leefde erg met me mee. Daar hoef jij je verder geen zorgen over te maken. Ze controleren alleen of jij je werk niet kan uitvoeren. Niet of jij je ziek voelt of niet. :n

Nou dat klopt dus niet, een bedrijf heeft een arbo controle (Kan ook een andere instantie zijn) Die langs je huis komt, of je moet op spreekuur komen.
Hun plannen dan iom met jou en je werkgever wanneer je weer te werk gaat.
Zou wat wezen als daar helemaal geen controle voor was.
Je bent zelfs verplicht in die tijd bereikbaar te zijn voor zowel werkgever als arbodienst/UWV.

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 14:58

Nou ze hebben me echt gebeld en nog zelf brieven gekregen met een datum waarop ze me weer zou bellen als ik nog ziek was. Ik was ook altijd bereikbaar voor het UWV. Ook heb ik zelf geplant wanneer ik weer beter was dit wel samen met mijn werkgever. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:00

Somebitch schreef:
Nou ze hebben me echt gebeld en nog zelf brieven gekregen met een datum waarop ze me weer zou bellen als ik nog ziek was. Ik was ook altijd bereikbaar voor het UWV. Ook heb ik zelf geplant wanneer ik weer beter was dit wel samen met mijn werkgever. :)

Ik zie dat je 20 jaar bent, ik ben 37 en heb een vast dienstverband met een breed arbeidsverleden, ik denk idd dat dit niet te vergelijken is met jou :)
Vandaar de verwarring.

Somebitch

Re: definitie van ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:03

Nouja een andere collega van mij die moest wel opgesprek komen als ze haar niet beter meldde maar die was langer als 2 weken ziek dus je hebt wel een punt. :+ Misschien dat dat bij mij ook zo zou zijn? Of het scheelt dat ik mijn werkgever eerder al ingelicht had en er zelf al een week verlof voor had aangevraagt?

Nikka

Re: definitie van ziek zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:20

In principe doet het UWV niet de begeleiding bij ziekte, tenzij je geen dienstverband hebt of een speciaal dienstverband hebt (bijv uitzendbureau) Voor de rest wordt begeleiding én beoordeling door een arbodienst gedaan. Wat de regels zijn, is dan afhankelijk van het verzuimprotocol van de werkgever en de afspraken die zijn gemaakt met de arbodienst. Sommige werkgevers laten ziekgemelde werknemers al op de eerste dag komen, andere bijv na 2 weken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-09 15:22

Ik weet wel zeker, een zieke medewerker kost een werkgever ontzettend veel geld, en vooral als je een belangrijke functie heb en je slecht gemist kan worden, je een bepaalde planning heb zal de werkgever wel willen weten waar hij aan toe is, dat is normaal.
Anders zou het echt een puinhoop worden.
En als je langdurig ziek wordt heb je ook nog eens de wet van de poortwachter.