Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cyntje

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 00:31

Leuk, die reacties al! Lig nu mobiel op bed te bokken dus lange lappen typen lukt ff niet, ga er morgen even verder op in.
@Angela: op hoeveel voedingen zat je dochtertje toen met de 4 maanden?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 07:35

Leuk, een borstvoedingtopic :j
Mijn jochie krijgt al weer 28 maanden borstvoeding na in het begin spruw, borstonsteking en een jongetje dat niet snapte hoe je moest drinken en er ook te moe voor was gehad te hebben :+

Combi borst en fles kan prima samantha! Probeer de eerste week even zonder/zo min mogelijk fles te doen, het leren drinken is al lastig genoeg.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:19

Vinden jullie het nu nooit veel gedoe?
Als moeder van FV-kind had ik het idee dat je veel flexibeler was; als je je voeding maar bij je had (of iemand anders; man of oppas), kon je gewoon je gang gaan. Als bv-moeder moet je toch wel veel vooruit kijken: moet ik kolven, hoeveel staat er nog in de koelkast.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:28

Ik vond het juist ideaal. Geen gesleep met flesje, geen flesjes uitkoken, niet nadenken hoeveel voedingen je moet meenemen, of er daar wel warm water is, 's nachts geen flesjes klaar staan maken in de keuken maar lekker samen in het warme bed gaan liggen, niet rekken tussen voedingen omdat het nog geen tijd voor de volgende voeding is, melkpoeder is nooit op, als je overwacht langer bij visite blijft hangen is het geen probleem.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:45

Cyntje schreef:
@Angela: op hoeveel voedingen zat je dochtertje toen met de 4 maanden?

Met 4 maanden oud kreeg ze 7 voedingen geloof ik. Ik voedde altijd op verzoek, dus soms iets meer, maar minder geloof ik nooit. Soms kwam ze nog wel een 's nachts, maar dan ging mijn man eruit, legde haar bij mij in bed aan, en na het drinken legde hij haar weer terug, dus ik kon zo goed als doorslapen.

Daarnaast kreeg ze met 4 maanden ook een fruithapje (zelf gemaakt) en een groentehapje bij (ook zelf gemaakt).

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 08:48

Ik vind de BV ook echt ideaal. Nooit hoef ik te bedenken hoe lang ik met haar ergens heen ga, want voeding heb ik toch altijd bij me. We hebben zo'n Denyan tentje altijd in de auto liggen, en daar slaapt ze heerlijk in. We blijven dus nog wel eens onverwacht ergens slapen, en dat is geen enkel probleem. Juist door de BV voel ik me heel flexibel. Oke, als ze niet bij me is, dan moet ik kolven, maar daar heb ik altijd nog een plekje voor kunnen vinden (laatst met outdoor gelderland bijv. nog bij de EHBO. Dat was ging enkel probleem, en ik mocht van de koelkast gebruik maken).

En ik voed haar ook gewoon in het openbaar hoor, dan neem ik een doek mee om ervoor te doen, en niemand die echt iets kan zien. Ja, je ziet wat er waarschijnlijk gebeurt, maar er is geen stukje (*) te zien.

Ondertussen ben ik haar ook langzaam aan gewone koemelk aan het laten wennen (de poedermelk :r ze dus echt uit... nu geef ik haar af en toe een beetje gewone melk met biologisch niets toegevoegde puur perensap bij, en dat gaat er, na een beetje protest, toch in. Wel fijn voor straks, als ze geen BV meer krijgt, dat ze wel iets van melkproducten wilt drinken.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:40

wat heeft jullie doen doorzetten bij pijn en onstekingen? ik heb van nature al onwijs gevoelige tepels, echt heel vervelend. zelfs een bh kan al zeer doen op sommige dagen.
nu ben ik 19 weken in verwachting en neig ik daardoor toch erg naar fv...

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 09:56

Een borstonsteking kan je net zo goed krijgen als je besluit flesvoeding te geven... je maakt melk aan dus kunnen die kliertjes verstopt raken. De snelste manier om van een borstontsteking af te komen is de melk te laten stromen, dus door te voeden of kolven. En spruw is ook ellende, maar omdat ik wist dat het met een zalfje met ongeveer 3 dagen weer over is, is het te overzien. Kloven heb ik gelukkig nooit gehad, maar dat kwam omdat de kraamzorg geweldig goed geholpen had met aanleggen en leren aanleggen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:35

Ik heb tegen een b.o. aangezeten en heb Milan 2 dagen lang zoveel mogelijk aangelegd of gekolfd als hij niet wilde.
Toen ik die kloven had heb ik wel eens gedacht om er mee te kappen want ik zag er gewoon tegenop om hem aan te leggen maar toch ging ik door en ben daar nu erg blij om. Je tepels moeten er gewoon ook even aan wennen denk ik. Ik heb wel eens gehoord dat de eerste 3 maanden het moeilijkste zijn en dat de meesten in die tijd opgeven. Vandaag geef ik 8 weken BV en ik vond de eerste 4 weken zwaar maar nu gaat het vanzelf en ik heb doorgezet omdat BV toch het beste is wat je je baby kan geven.

Joyckuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 10:53

Ik heb 4 maanden BV gegeven. Jari word zondag alweer 5 dus dat is alweer een hele lange tijd terug.
Ik ben er toen uiteindelijk mee gestopt omdat ik weer volledig naar school moest en ik niet als melkkoe wilde fungeren :o Stond me echt tegen om op school te moeten gaan kolven :n en tussendoor naar huis fietsen zat er ook niet in.

Marloes_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:14

Benangelique, ik heb ook gevoelige tepels en voed dan ook alleen maar met tepelhoedje. Ik wil niet zonder, dat heb ik bij de oudste gedaan en deed me erg veel pijn. Nu gaat het super!

Sommigen zeggen dat de baby dan minder goed kan drinken of je te weinig voeding zou aanmaken. Ik merk er niks van. Het gaat al 4 maanden prima met. Ik heb er gelijk een in het ziekenhuis gekregen, maar je kunt ze ook al vantevoren kopen. De Medela zijn het fijnst. Wel de grote maat nemen!

En waarom doorzetten? Tja, toch ook wel voor eventuele allergieen en voor het gemak. Nooit gedoe met flesjes meenemen of snachts naar de magnetron rennen ;)

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 11:29

Toen ik die kloven had heb ik ook 2 dagen met tepelhoedje gevoed, alleen rechts trouwens maar Milan knoeide ontzettend veel met dat ding. Ik heb zelf ook een voedselallergie (nu trouwens totaal geen last van sinds ik zwanger was, ben benieuwd of het terug komt als ik stop met BV) dus dat was voor mij ook een reden om BV te gaan geven.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:35

Kloven heb ik wel gehad, maar ze waren ook heel snel weer weg. Lang leven de creme! De borstonsteking was gelukkig snel weg door haar veel aan te leggen, tussendoor te kolven, en de antibiotica (want ik was dus te laat, en de ontsteking zette door, ik was te laat doordat ik dacht dat de pijn nog van de stuwing was..)

En een tip voor iedereen die nog gaat BV: zorg dat je al WEL van tevoren een kolf in huis hebt. Ik zou echt niet weten wat ik had gedaan als ik dat ding niet zou hebben tijdens de stuwingsdagen.. pas toen ik ze helemaal leeg had gekolft, kon ik weer wat doen. Daarvoor was het echt niet normaal... en door de stuwing dus ook de b.o. gekregen, puur omdat er te lang teveel melk in bleef zitten, en mijn meisje het echt niet allemaal weg kon krijgen.

En waarom doorzetten? Ik wilde echt heel graag bv geven, en ik genoot er echt van dat mijn meisje van mijn lijf weer verder kon groeien. Ik vond het eigenlijk niet meer dan logisch om voor bv te kiezen. Helemaal omdat ik in mijn omgeving vaak zag dat het mislukte, wilde ik doorzetten, en het wel tot een succes maken. En dat is het nu, na ruim 10 1/2 maand nog steeds!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:37

Vanaf het begin af aan heb ik er echt op gelet dat ik mijn dochtertje iedere voeding in een andere positie voedde. Zo worden de tepels telkens op een andere wijze belast, waardoor het "leed" verspreid wordt. Met als gevolg dus aan iedere kant maar een klein kloofje gehad.

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:43

Een vraagje uit nieuwsgierigheid. (absoluut geen kinderwens hier)
Maar wat is nou het nu van bortsvoeding?
Waarom doen jullie jezelf zoiets aan?
Niet onvriendelijk bedoelt hoor.
Maar waarom?
Ik bedoel je kind gaat er niet dood aan als je het niet doet.
En ik zie de lol er niet van in eerlijk gezegt.
Want ik zie het echt niet.
En iedereen die doet het maar en vindt het maar slecht en raar als iemand het niet doet terwijl ik het juist ondersom zie.

Dus mensen voel je niet beledigd ik wil het proberen te begrijpen wat jullie herin zien.
Want ik zie het niet en als ik het niet vraag zal ik het ook nooit weten
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 17-10-09 15:45, in het totaal 1 keer bewerkt

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:45

Het nut? Wat dacht je van je kind te eten geven? :+

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:46

haha ninita dat bedoel ik ook niet.
Weet niet of dat grappig bedoelt was maar zo vat ik het wel op.
Ik bedoel waarom bostvoeding verkiezen boven de fles?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:47

Nou ff mijn verhaaltje wat uitgebreider :D
Ik ben Cynthia, 25 jaar en mijn dochter heet Chiara ( Kjara ) geboren op 15 mei 2009!

Ik heb gelukkig geen last gehad van kloven of borstontstekingen,...
Chiara en ik hebben een week in het ziekenhuis moeten blijven na de geboorte ivm Streptokokke B.
Ze dronk hierdoor ook erg slecht,... nouja ze was gewoonweg te zien om zelf te drinken. Heb haar wel gelijk aangelegd gekregen maar het wilde ook niet toeschieten :n
Was toen gelijk al bang dat het niet zou lukken ;(
Mijn motto mbt BV is namelijk: Je hebt die dingen niet voor niets ;)
Gelijk begonnen met kolven die dag en ik kreeg er telkens maar een bodempje uit, dit kreeg ze op de couveuseafdeling samen gevoed met KV. Na 2 dagen kreeg ik er al voldoende uit om haar via de fles te kunnen geven. Aanleggen ging nog niet omdat ze te zwak was.
Na 5 dagen hiermee begonnen en het ging prima maar wel met tepelhoedjes en op dat moment was ik er blij mee omdat ik mijn kleine meid toen helemaal zelf kon voeden :D
Het heeft me echt een hoop tranen en gedoe gekost om haar van die dingen af te helpen! Maar het is gelukt, wilde niet dat mijn voeding terug zou lopen!
Voedde in het ziekenhuis overigens altijd in rugby-houding op het bed. Thuis voed ik altijd liggend op bed omdat ik dit met mijn schouders en armen het beste kan. Door de rugby houding in het begin heb ik een tijd met een spalk gelopen voor mijn pols. ( gebruik ik regelmatig, heeft niks met verkeerde houding te maken maar met mijn lich.klachten ) Spalk heb ik dus regelmatig nodig, maar na 1,5 maand was de pijn niet meer te houden := En dat gaf prettige problemen als ik naar de wc moest bijvoorbeeld :+
Als ik elders ben voed ik gewoon zittend maar merk dat ze dan zelf ook niet zo lang drinkt als dat ik liggend zou voeden, dus beperk ik dit zoveel mogelijk.
Helaas hebben we de eerste 3 maanden enorm veel last gehad van spruw. De dokters wilde er in eerste instantie niks voor geven omdat ze nog zo jong was :? Maar ze begrepen dan ook wel weer dat wij er meer last van hadden omdat we beide aan de anti-biotica hadden gezeten. Heb het eerst met die Daktaringel gedaan maar dat werkte niet, daarna één of andere zoete substantie. Maar nu gelukkig geen last meer van.
Heb soms last gehad van wat blaasje op de tepel ( overigens alleen links, die borst heeft altijd sneller pijntjes ) maar met Bepanthen is dat snel verholpen :j
Ik ben blij dat ik niet werk want dat was zeker het einde van BV geweest. Ik krijg gewoonweg niet enorm veel afgekolfd om hele voedingen te kunnen produceren :+
Baarmoedersamentrekkingen of toeschietreflexen voel ik niet :n

Chiara accepteerde de fles aardig snel, makkelijk als we een keer oppas nodig hebben.
Ze drinkt alleen uit de fles lang niet wat ze volgens de berekening zou mogen hebben? :?
Ik ben gister ook begonnen met een beetje pap, maar dan terwijl wij ook aan tafel zitten te eten, ze vind het alleen enorm smerig :+
Ik ben nog nooit in slaap gevallen en heb tot nu toe alle voedingen zelf gedaan thuis. Zwaar maar ik vind het wel prettig zo.

@Samanth: Ik zou het gewoon proberen :j
Ik riep in het begin ook dat pat eens een voeding over moest nemen en alhoewel ik soms echt kapot ben voed ik toch liever zelf. Ook omdat ik lang zoveel niet afgekolfd krijg als dat zij zelf eruit kan drinken dus dan loopt mijn voeding ook niet zo gauw terug ;)

@Alet: Ik vind het geen gedoe :n Denk niet dat het meer gedoe is dan KV.
Ik hoef niet iedere voeding te kolven omdat ik weinig last heb van stuwing, dan kolf ik bijvoorbeeld na het feestje af of leg haar de volgende dag meer aan of kolf tussendoor wat meer, werkt prima ;)
@Odet: Geen gesleep met flesjes is niet helemaal waar, tenzij je echt alle voedingen helemaal zelf doet en niet kolft :+
Want die kolf en flesjes etc voor de oppas moeten ook schoongemaakt/uitgekookt worden :P
Ik sla de voeding overigens op in kleine medela flesjes met datum en de hoeveelheid ML's. Had die flesjes vanuit het ZH meegekregen omdat ik inmiddels lid was van Melkunie-koeien destijds :=

Doorslapen deed Chiara eigenlijk binnen een maand al en ze kan echt lang teren op mijn voeding. Ze ging de laatste weken steeds slechter drinken en moest toch meer wachten tot ze echt honger had van het CB omdat ik toch meer op schema was gaan voeden. Soms zat ze op 5 uur maar inmiddels drinkt ze weer langer :j

@BA: Wat heeft de borstpijntjes doen doorzetten?
Nou simpel genoeg :') De bevalling heeft zoveel pijn gedaan dat niets dat kan evenaren :+
Dus die pijntjes moet ik maar weten te behappen maar ook omdat ik het voor mijn eigen gevoel aan mijn dochter 'verplicht' ben. Ik heb voor BV gekozen en omdat IK pijn heb vind ik dat ik er maar doorheen moet bijten, zie dit niet als iets om dan maar te stoppen :n
Heb van de spruw ook weleens kromgelegen, maar alles wordt beter :j

Ik ga in april trouwen en mocht ik dan BV geven zit ik eigenlijk een beetje met de jurk icm de voedingsBH. Heb cupF,... iemand raad??? :P
Ik houd overigens nog steeds een schema bij van de voedingen, vind ik eigenlijk wel fijn ook om terug te kijken enzo :o
Meer mensen die dit doen?

Heel verhaal :o

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:49

Angela, ik was ook ontzettend blij dat de kraamhulp een kolf bij had en we ze de 5e dag een keer helemaal leeg konden maken. Dat was echt een opluchting.

Welke houding voeden jullie trouwens het vaakste? Ik gewoon de standaard buik tegen buik houding.
Als we 's morgens nog in bed liggen ook wel eens liggend. Die rugbyhouding lukt me dus echt niet he.

Eerst deed ik het 's nachts altijd liggend maar na een tijdje gebroken nachten ging ik half hallucineren en werd ik iedere keer in paniek wakker op zoek naar Milan terwijl die gewoon in zijn bedje langs me lag :+. Sindsdien ga ik 's nachts overeind zitten en heb dat toen ook niet meer gehad.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 15:50

Moontje1991 schreef:
Een vraagje uit nieuwsgierigheid. (absoluut geen kinderwens hier)
Maar wat is nou het nu van bortsvoeding?
Waarom doen jullie jezelf zoiets aan?
Niet onvriendelijk bedoelt hoor.
Maar waarom?
Ik bedoel je kind gaat er niet dood aan als je het niet doet.
En ik zie de lol er niet van in eerlijk gezegt.
Want ik zie het echt niet.
En iedereen die doet het maar en vindt het maar slecht en raar als iemand het niet doet terwijl ik het juist ondersom zie.

Dus mensen voel je niet beledigd ik wil het proberen te begrijpen wat jullie herin zien.
Want ik zie het niet en als ik het niet vraag zal ik het ook nooit weten

Omdat BV misschien natuurlijk is dan poeder uit de fabriek :+
En mezelf iets aandoen??? Ik heb weinig problemen gehad op spruw na en het afleren van het tepelhoedje,... ik heb wel ergere dingen in het leven meegemaakt :')
Wat voor beeld heb je er zelf bij??

Ik heb de Medela Swing, had eerst de mini-electric, damn... das een hel :=

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:56

Ik heb die mini electric, vind het juist een fijn ding :)

Moontje, BV is gewoon veel beter dan KV. En hoezo wat doen we onszelf aan? Het is toch het meest natuurlijke wat je als moeder voor je kindje kunt doen dus dat beetje pijn in het begin heb ik er graag voor over gehad. Trouwens.. als je een bevalling hebt doorstaan valt daarna alle pijn in het niet ;)

Vergelijk het maar met andere zoogdieren, die zogen hun jongen toch ook allemaal zelf?

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 15:57

Ik lees hier allemaal enge dingen over onstekingen en bijtende kinderen enz.
En ik denk echt waarom doe je het jezelf aan.
Al lees ik dat er hier mensen zijn die hun kind ergens anders eten geven?
Ik zie mezelf niet op me werk in de kantine zitten half in me nakie met een morsende baby aan me borst als een soort melk koe/mens.
Oke dat klinkt wel heel erg.
Maar ik lees mensen die tot 8 maanden borstvoeding heben gegeven?
Hebben die nu echt 8 maanden lang alleen maar thuis gezeten?
Of heben die gewoon echt hun kind meegenomen naar het werk omhem daar borstvoeding te geven?
EN daar moet je baas dan ook maar net mee akoord gaan anders heb je toch een groot probleem. (werk zou bij mij echt voor het kind gaan)

En ik denk ook babyvoeding wordt niet voor niks gemaakt.
Ik heb me trouwes ook laten vertellen dat als je bevalt in het ziekenhuis ze je daarna gaan leren borstvoeding geven?
Is dit echt waar?
Ik bedoel ze verplchten je dan in het ziekenhuis eigenlijk gewoon tot het geven van borstvoeding?

Ninita andere zoogdieren die gaan niet elke ochtend naar hun werk en komen savonds weer thuis.
Of heb jij een koe wel eens over straat zien lopen naar kantoor?

En oke borstvoeding is natuurlijker maar verder?
Als dat uit de winkel even goed is waarom dan niet daarvoor kiezen?
Laatst bijgewerkt door Moontje1991 op 17-10-09 16:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 16:00

Ninita schreef:
Ik heb die mini electric, vind het juist een fijn ding :)

Moontje, BV is gewoon veel beter dan KV. En hoezo wat doen we onszelf aan? Het is toch het meest natuurlijke wat je als moeder voor je kindje kunt doen dus dat beetje pijn in het begin heb ik er graag voor over gehad. Trouwens.. als je een bevalling hebt doorstaan valt daarna alle pijn in het niet ;)

Vergelijk het maar met andere zoogdieren, die zogen hun jongen toch ook allemaal zelf?

Ik vind het nog meer herrie maken dan een stofzuiger :=
Die ik in het ZH had was echt fijn, 2 kolven en bijna geluidsloos :D

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:00

1ste had geen zuigreflex en kreeg eerst BV (afgekolfd) via een sonde later via de fles met een speciale speen.

2de ging na 3 dagen BV huilen en stopte niet meer. Na 4 weken overgestapt op speciale FV en daarna nog diverse malen, waarna ze eindelijk (na 4 maanden) stopte met huilen. (Dit bleek een zeer zware koemelk allergie en zij kon ook geen soja verdragen).

3de ging ook na 3 dagen BV huilen (moest toen zelf koemelk- en kippenei-vrij eten), maar dat was mij te zwaar. Gelijk daarna overgestapt op de speciale voeding (die de 2de ook op het laatst kreeg). Na 2 hele dure maanden (moesten de voeding zelf betalen) over gestapt op de sojamelk, en dat ging gelukkig perfect.

Als er nog 1 komt ga ik niet weer proberen om BV te geven, voor mij hoeft het allemaal niet. Ik gaf BV vooral tegen evt. allergieën (die veel voorkomen in onze familie), maar daar moet ikzelf ook zo mijn eigen voeding op aanpassen dat het voor mij te zwaar werd. Ook hebben alle 3 de kids toch nog allergieën gekregen.

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 16:02

Je kunt gaan kolven als je weer gaat werken of zoals mij: ik rij dadelijk een paar keer per dag op en neer want ik woon maar 5 min van mijn werk/kdv af.

Als je echt geen BV wilt geven dan kun je dat zeggen in het ziekenhuis en dan dwingen ze je heus niet hoor. Hooguit dat ze misschien vragen of je het toch niet wilt proberen maar het blijft je eigen keuze.

Ik heb niet zo'n probleem met voeden in het openbaar. Woensdag tijdens het winkelen nog in La Place zitten voeden. Omslagdoek erbij en niemand die wat bloots ziet hoor.