Winterdepressie..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 19:55

Arabesk schreef:
Kruip in Wageningen in die plantenkas, daar was het waar ik even in vijf minuten in die kas stond. :-)

Helaas ben ik niet zo vaak op school :Y) :o
maar zal voor de gein eens proberen..
Is het niet juist extra küt als je erweer uitloopt? ik haat die warm-koud overgang!

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:01

Ik ben naar het zuiden vertrokken en dat helpt wel,maar niet 100%.Als je depressie-gevoelig bent,neem je dat gewoon mee in je bagage ^)
St janskruid doet bij mij niets.Omega 3 helpt wel enigsinds.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:05

Hm, emigreren naar Frankrijk word m dus niet. :\
(Dacht zelf ook meer aan Spanje, Australië oid. :') )

muiszje schreef:
Ik heb het nodig voor over mn hele lichaam voor mn eczeem (complete zonnebank dus).. voor mn depressie is zo'n lamp al goed denk ik? nog niet geprobeerd.

Zo'n lamp voor je gezicht schijnt voor de depressie goed te helpen. :j Zelf heb ik er dan nog geen ervaring mee.. Maar wat ontzettend lastig zeg dat je zo'n eczeem hebt. Helpt zout water ook niet? Mn broer heeft psoriasus (schrijf ik vast verkeerd), en dat is ook zoiets, en bij hem hielp het als hij regelmatig in zout water zwom.

edit; ik ben geen viseter, lust alleen vissticks en kibbeling. :+ Maar hoevaak zou je dat dan moeten eten om er resultaat van te merken?

jodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:11

In pil-vorm is het veel eetbaarder! :+

absque_dubio

Re: Winterdepressie..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 20:12

Oh dat bestaat ook? :')
Maandag dan maar is even naar de drogist. :+

muiszje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 20:37

absque_dubio schreef:
Hm, emigreren naar Frankrijk word m dus niet. :\
(Dacht zelf ook meer aan Spanje, Australië oid. :') )

muiszje schreef:
Ik heb het nodig voor over mn hele lichaam voor mn eczeem (complete zonnebank dus).. voor mn depressie is zo'n lamp al goed denk ik? nog niet geprobeerd.

Zo'n lamp voor je gezicht schijnt voor de depressie goed te helpen. :j Zelf heb ik er dan nog geen ervaring mee.. Maar wat ontzettend lastig zeg dat je zo'n eczeem hebt. Helpt zout water ook niet? Mn broer heeft psoriasus (schrijf ik vast verkeerd), en dat is ook zoiets, en bij hem hielp het als hij regelmatig in zout water zwom.

edit; ik ben geen viseter, lust alleen vissticks en kibbeling. :+ Maar hoevaak zou je dat dan moeten eten om er resultaat van te merken?

ja zout water werkt ook, maar door paardje natuurlijk niet de gelegenheid om veel op vakantie te gaan en geen geld voor dure zoutwaterbaden ;)
maaaar.. topic gaat over depressie, dus ik houd me even afzijdig wat eczeem betreft

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 14:25

Vorig jaar nog gigantisch onderuit gegaan in de herfst. Dit jaar zit/ zat ik in een beoordelingstraject, en was ik er nogal huiverig voor weer onderuit te gaan; zou behoorlijk gevolgen hebben...

Maar, hiep hoera; het gaat gewoon goed!
Wat ik nu anders doe als vorige jaren;
- vanwege beoordelingstraject heb ik gesprekken met een coach gehad; ik heb van hem geleerd iets anders naar mezelf en situaties te kijken. Iets positiever, voornamelijk :+
- door andere insteek en vele huiswerk ben ik anders met cliënten (verstandelijk gehandicapten) en collega's gaan werken; maak het minder persoonlijk als bijvoorbeeld een cliënt geen zin heeft in konijnehok uitmesten. Ondanks dat mn werk inhoudelijk zwaarder is geworden, is het werk door mn andere insteek/ manier van werken makkelijker geworden. Ik ga er nu met plezier naar toe ...ok, behalve op maandag
- vorig jaar wake up light aangeschaft, is s'ochtends iets minder een domper
- vrienden wonen ver weg, hebben het druk enz enz, en leuke dingen deed ik in mn eentje niet; dit jaar mee begonnen dat wél te doen 8-)
- in beweging blijven, maar niet het onderste uit de kan halen zodat ik me wel fit blijf voelen. Yoga vind ik hier erg fijn voor, omdat dat richt op ademhaling en ontspanning.
- en vast vooruit kijken naar het voorjaar, dan staan weer verschillende leuke dingen gepland *\o/*
- ook ben ik gestart met meditatie. Geen wondermiddel, maar soms wel handig om een momentje afstand te nemen van vervelende situaties. Kan helpen om er toch nét wat anders weer naar te kijken

Tuurlijk heb ik nu ook off-days, maar die put heb ik weten te vermijden *trots op zichzelf*

Apoc

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 15:15

Ah verschrikkelijk. Ik zit er nu ook echt tegen aan te hikken, heb er helemaal geen zin in. Zo'n lamp helpt inderdaad wel, zoals hier ook al veel word aangegeven.

Het liefst blijf ik ook echt binnen, lekker warm, veel licht (heb ook express een heel licht huis). Helaas staan de paarden buiten en hoe graag ik ook bij ze ben, in de winter is het voor mijn gevoel altijd een drama, helemaal omdat er weinig ligt is en het zo snel donker wordt.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:52

Oh bah, hou op.
Ik moet binnenkort echt ervoor naar de dokter.

Huilbuien om niks, jezelf vreselijk voelen (waarom?), urenlang slapen, overal tegenaan hikken, jezelf lichamelijk ook niet goed voelen..

En dat terwijl ik echt een heel vrolijk persoon ben normaal gesproken. Ik zie overal het positieve van in, maar soms gaat 't gewoon niet.

Ik ga wel vanaf nu regelmatig onder de zonnebank.
Weg met de winterdepressies.

1Boefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 16:58

Ik heb er ook elk jaar last van. Vooral januari en februari.
Wat bij mij veel helpt is elk weekend minimaal 1x weggaan.
Buiten zijn dus.
Daarom heb ik onder andere een paard gekocht, om wat plezier te hebben in de natuur.
Soms heb ik er nu al last van als heel het weekend grijs is. Hopelijk hebben we een paar heldere koude dagen in de winter, dan heb ik er aanzienlijk minder last van.
Ik doe in januari altijd een zonnebank kuurtje. De warmte doet me goed in mijn winterdip!
Maar humeurig wordt ik er niet meer van. Wel gehad overigens.

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-09 19:45

Ik denk niet dat het bij mij echt een winterdepressie te noemen is, maar ik heb in ieder geval wel veel last van de winter. Ik heb echt een hékel aan alles wat met de winter te maken heeft, ook de gezelligheid en de feestdagen doen me niet zoveel, doe mij maar gewoon licht en warm weer. Het begint bij mij in augustus, dan zit ik al zo tegen de herfst aan te hikken dat ik niet eens meer geniet van de zomerdagen die er dan nog zijn.
Vooral het energieloos zijn vind ik zo erg, daardoor ga ik minder ondernemen, blijf ik liever thuis, het liefst in bed. En om dat te doorbreken is heel moeilijk, ook al wil ik écht niet zo futloos zijn. Ik weet gewoon niet waar ik mijn energie vandaan moet halen. Ik voel me dan alleen maar down, kan overal om huilen, voel me lichamelijk niet goed, geestelijk niet, en ik denk alleen maar aan de zonnige zomerdagen, waar ik vervolgens nog verdrietiger om word, want die zomer ís er dan niet. Ook krijg ik eczeem op mijn handen van de kou, en elk jaar heb ik daar weer zo'n gevecht mee.
Afgelopen winter ging het echter wel al iets beter :) door een nieuwe leuke opleiding met leuke mensen zat ik veel beter in mijn vel waardoor ik toch wat meer ging ondernemen, waar ik me dan beter door voelde en daar haalde ik weer energie uit.

Ik ben net klaar met mijn daglichtlamp, ik heb er 10 dagen elke dag voor gezeten. Ik merk nog geen effect, maar misschien dat dat meer op de lange termijn is. Ik hoop echt dat het helpt. Ook heb ik iets gevonden waarmee ik in beweging blijf en wat ik gewoon kan doen ondanks mijn heupaandoening (Zumba :D ), en paardrijden en bij de paarden zijn helpt ook altijd goed.
Emigreren naar een ander land is iets wat wel in mijn gedachten zit. Daar ben ik nu nog te jong voor, ik wil hier gewoon mijn opleiding afronden, maar als het zo blijft dat ik telkens de helft van het jaar niet lekker in mijn vel zit ga ik er toch wel serieus over nadenken.

Ik blijf dit topic even lezen, misschien kan ik er iets mee :)

In ieder geval sterkte voor iedereen die er last van heeft :(:)

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 10:39

Omdat de dagen nu toch duidelijk korter zijn voel ik mijn winterdepressie alweer opkomen.
Denk dat het weer tijd wordt voor een zonnebank kuurtje, waar ik dan ook snel aan ga beginnen.
Ik weet dat er al even niet is gereageerd, maar dacht dat we elkaar misschien een beetje door de winter heen konden slepen. Wilde een topic openen maar kwam dit tegen.

Kon van morgen mn bed niet uitkomen, heb het altijd koud en ben zodra het donker wordt moe en lusteloos. Blegh!

Denk dat het voor mij ook goed zou zijn te emigreren, maar helaas vriendlief ziet dat echt niet zitten.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:36

Ik merk wel dat ik de herfst al wat meer gevoeliger word, en ook stuk negatiever en ben erg moe. Hoeft maar iets negatiefs te gebeuren of ik zit steeds tegen randje van janken aan :\
Die daglicht lamp vind ik opzich wel een goed idee, maar even 130 euro := voor iets dat maybe niet werkt. Het omega-3 vind ik erg aannemlijke klinken, dus ik ga denk ik maar eens opzoek naar de pil vorm ervan. Indien ik alles waar het in zit niet lekker vind :n .
Jullie hebben in dit topic vaker over pillen, wat zijn dit van pillen als ik vragen mag? Ik weet alleen iets over idd sint jans kruid, maar die bots weer met werking van andere pillen las ik in de bijsluiter.

hetbommeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:49

Hier ook een met een winterdepressie én eczeem. Van mij mogen de maanden november en januari worden afgeschaft.

Wb de lamp, die kun je ook huren, misschien even informeren bij een thuiszorgwinkel.

En wb de eczeem, sinds ik begin dit jaar op advies van een homeopaat 2 maal daags 1 vitamine C tablet slik van 1000mg Time Released gaat het een stuk beter met mijn eczeem. Ook een stalgenootjes is ermee begonnen en na een paar weken zag zij ook verbetering in haar eczeem optreden. Zo'n pot kost ongeveer 9 euro bij het Kruidvat, zou het zeker proberen voor dat geld.

Heb zelf zo'n lamp gekocht met een vriendin samen, de ene 10 dagen ik erachter, de andere 10 dagen zij. Of andersom, net wie 'm nodig heeft.

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 12:57

Hij begint bij mij nu behoorlijk toe te slaan. Iets later dan andere jaren maar ik zit sinds begin oktober aan de sint jans kruid. Helaas gaat die niet goed met de pil maar ja. Ik ben to maar alleen.

Clev

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:02

Pff hier nog 1!
Ik heb juist niet eens een hekel aan de winter, maar ik kan er gewoon niet goed tegen.
Vorig jaar ben ik de winter redelijk door gekomen, het jaar daarvoor was een ramp. Dit jaar merk ik alweer dat ik zo moe ben en nergens zin in heb. Waar ik normaal heel veel dingen onderneem in een week, doe ik nu gewoon helemaal niets. Ben alweer heerlijk emotioneel :S en vraag me iedere keer af of ik wel gelukkig ben, en dat terwijl ik juist normaal altijd vrolijk en gelukkig ben :S
Dit jaar speelt ook wel mee dat mn paardje hoefbevangen is, dus iedere dag die lekkere buitenrit om even uit te waaien zit er niet in :( Ik denk dat ik er dit jaar weer voor moet zorgen dat ik mezelf op de been hou, want voor ik het weet kom ik echt mijn bed alleen nog maar uit voor werk en de paarden.
Zijn de ervaringen voor zo'n energy light echt positief?

_Emma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 13:34

Ik heb de daglichtlamp begin oktober gebruikt, maar merk eigenlijk geen verschil. Misschien is het meer voor op de langere termijn.
Met mij gaat het nu niet zo denderend, ben 's avonds elke keer doodmoe en ben weer lekker emotioneel.. ook de eczeem op mijn handen begint te komen.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 17:12

Roosch schreef:
Oh bah, hou op.

Huilbuien om niks, jezelf vreselijk voelen (waarom?), urenlang slapen, overal tegenaan hikken, jezelf lichamelijk ook niet goed voelen..

En dat terwijl ik echt een heel vrolijk persoon ben normaal gesproken. Ik zie overal het positieve van in, maar soms gaat 't gewoon niet.

Dit was vorig jaar mijn verhaal. Liep mezelf daardoor ook helemaal voorbij. Ik heb lichttherapie gehad, en dat hielp ontzettend goed en snel. Ik heb nu zelf zo'n lamp aangeschaft en heb er al weer 10 ochtenden achter gezeten. Ik merk nu al weer zo'n verschil met ervóór, zo heb ik gelukkig geen winter waarin in elke avond om 20.00 op bed wil!
Wat mij betreft is het dus een echte aanrader.

8Eveline schreef:
Die daglicht lamp vind ik opzich wel een goed idee, maar even 130 euro := voor iets dat maybe niet werkt.

als je naar de huisarts gaat kan die je doorverwijzen zodat je eerst lichttherapie kan proberen. Misschien slaat het inderdaad niet aan, en dan is het zonde van het geld. In Groningen ga je dan gewoon een week lang elke ochtend naar het ziekenhuis om daar achter een lamp te zitten.

8Eveline

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:10

dovish schreef:
8Eveline schreef:
Die daglicht lamp vind ik opzich wel een goed idee, maar even 130 euro := voor iets dat maybe niet werkt.

als je naar de huisarts gaat kan die je doorverwijzen zodat je eerst lichttherapie kan proberen. Misschien slaat het inderdaad niet aan, en dan is het zonde van het geld. In Groningen ga je dan gewoon een week lang elke ochtend naar het ziekenhuis om daar achter een lamp te zitten.

Ah dat wist ik niet dat zelfs kon, ik ga het eens thuis overleggen wat hun ervan vinden. Is wel handig dat je het eerst kan uitproberen :j !

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-09 19:13

Ik heb er zelf gelukkig totaal geen last van,

Maar je hebt in Groningen een speciale winterdepressie poli,
Dus wie weet zit er ook zoiets bij jullie in de buurt? :)

Zie een handige tip voor mijzelf langskomen, eczeem heb ik wel maar wist niet dat een zonnebank heilzaam was ervoor. Ga het proberen! :j

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:28

Pffff weer een tegenslag, weer een dag verpest. En hij is nog zo vroeg!

Iriscope

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:34

Kop op meid!
Even aan iets leuks denken en proberen er toch nog wat van te maken :(:)

Suus__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-09 10:42

Roosch schreef:
Oh bah, hou op.

Hier precies hetzelfde verhaal... :/

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-11-09 20:50

Sorry, al een tijdje niet op bokt geweest.. :o

Hoe is het inmiddels met jullie? :(:)

Ik zit nog steeds lekker aan de pillen. Werkte de eerste tijd wel redelijk, maar merk dat het nu toch weer minder gaat.. Afgelopen weekend ben ik helemaal ingestort, net alsof alles wat onderdrukt werd door de pillen, er in één keer uitkwam. Moest er dan ook de hele week van bijkomen. :\

druppeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-09 16:26

Wat voor pillen heb jij eigenlijk? Ik heb die van a. vogel en die werken wel redelijk.

Op dit moment gaat het wel redelijk af en toe ff niet lekker maar het gaat beter dan andere jaren...