Tussenwervelschijf puilt uit, ervaringen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bon_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:00

Karolien_ schreef:
Ik heb denk ik hetzelfde gehad als jij (al een keer of vier). Mijn huisarts is ook manueel therapeut, maar aan die uitstulping zelf kon hij niets veranderen. Dat moest uit zichzelf weer op zijn plaats komen. Wel kon hij er (na een paar dagen met pijnstilling) voor zorgen dat alles eromheen op zijn plek zat en los was.
Ik moest toen als oefening een soort van opdrukken, maar dan met een holle rug, waardoor de uitstulping als het ware weer terug geduwd werd (heel pijnlijk).

Die oefening kreeg ik indd ook ja

Karolien_

Re: Tussenwervelschijf puilt uit, ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 16:59

Bij nader inzien was het geen spit. De juiste term is me ontschoten. Zodra ik het weer weet post ik het wel.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:08

Spit komt van opgerekte/gescheurde/beschadigde spieren en/of banden.

Ik denk dat TS een bulging disc heeft.

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 17:09

Ik moet me idd ook elk uur opdrukken. Ik hoop dat het met de medicijnen nu beter zal gaan.

Karolien_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 17:22

Bij mij was het ook een probleem dat de rest van mijn rug en zelfs mijn heupen helemaal verkrampte. Ik knikte in in mijn heup en kon dat niet meer los laten. Daarom kon de huisarts/manueel therapeut er in eerste instantie ook niets aan doen.

Het is wel een hele rare gewaarwording dat je lichaam het op zo'n moment gewoon overneemt en zelf een zodanige houding aanneemt dat het bijna onmogelijk wordt om de pijnlijke bewegingen te maken. Ik had echt niks te zeggen over mijn rugspieren. Ik had er dus ook het meeste last van als er van buitenaf plotseling iets gebeurde, zoals ergens tegen stoten, de hond die tegen me aansprong of een paard die aan zijn halstertouw trok.

Ik ben destijds ook steeds wel een paar dagen thuis gebleven van mijn werk en daarna een paar dagen halve dagen. Op kantoor zat ik zo min mogelijk en schuifelde een beetje rond tussen het werken door. Thuis lag ik veel op bed of op de bank met kussens in mijn rug om hem hol te houden en probeerde ik regelmatig op te staan en een beetje over ons erf te strompelen.

Rebel_Jits

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 21:18

De kern hoeft er niet helemaal uit te komen, om het een hernia te kunnen noemen. Gelukkig niet zeg.
Tegenwoordig hebben ze een conservatief beleid voor een hernia. Dat wil zeggen: geen operatie. Vaak is de pijn met 6 weken verdwenen.
Hierbij is belangrijk dat je niet dagenlang op bed ligt. In beweging blijven is echt het beste. Alleen als het echt niet anders kan, mag je HOOGUIT 2 dagen op bed liggen.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 09:12

ai ai ai... ik ben zelf fysio, en lees hier erg veel misvattingen!

Een hernia betekent niks anders dan uitstulping. Of dat in een tussenwervelschijf is of in een andere structuur.
In een tussenwervelschijf zijn er 4 stadia: bulging disc, protrusie, prolaps en sequester.
Een bulging disc is een iets geirriteerde tussenwervelschijf, welke uitstraling kan geven naar de billen/benen.
Een protrusie puilt al iets meer uit dan een bulging disc en drukt daarmee op de zenuw, en geeft iets meer neurologische tekenen.
Bij een prolaps zijn er wat vezels kapot, waardoor de tussenwervelschijf meer uitpuilt, en serieuze neurologische tekenen geeft.
Bij een sequester is de tussenwervelschijf kapot, en gaat de kern eruit.

Een fysio kan dit heel makkelijk testen. Als er echt neurologische uitval is, zal hij de patient altijd terugsturen naar de HA, welke hem op zijn beurt door zal sturen naar de neuroloog als dat nodig is. Als het minder erg is, dus in het geval van de TS, kan hij de behandeling gewoon starten. Een MRI is lang niet altijd nodig :n

Belangrijk is hierbij een goede uitleg, en goede leefregels :)

Jits

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 13:48

@ verootje: bedankt voor de duidelijke uitleg!
Wat zijn jouw ervaringen met de duur van herstel?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 14:07

De meeste bulging discs gaan in een tijdsbestek van 6 weken vanzelf over. Protrusies trekken zich in dat tijdsbestek ook vaak terug. Het is belangrijk de zenuw met rust te laten, dus de tussenwervelschijf niet te irriteren. Dit door provocerende bewegingen/ houdingen te vermijden. De fysio geeft hiervoor oefeningen, uitleg, en houdingscorrecties en maakt zelf de bovenliggende wervels wat los, deze zitten meestal vast.
Bij een prolaps duurt het wat langer, dit kan maar zo een aantal maanden zijn. Soms verdwijnen de klachten helemaal door conservatief behandelen (fysiotherapie&trainen)en soms is een operatie nodig.
Bij een sequester die op de zenuw drukt is een operatie noodzakelijk. Maar met deze symptomen kom je meestal niet naar de fysiotherapie.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:57

Citaat:
Een protrusie puilt al iets meer uit dan een bulging disc en drukt daarmee op de zenuw, en geeft iets meer neurologische tekenen.

Dan heb ik deze gehad tot 3x aan toe.
3e keer wel erger dan de 1ste keer zoals op de mri te zien was.

1ste keer 1 jaar nodig gehad voor herstel
2e keer 6 maanden
3e keer..tja ook wel 3/4 jaar denk ik. De nasleep ervan duurt inmiddels al 2,5 jaar.