Teveel gaatjes wat nu?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:05

stef schreef:
op je tanden bijten gaat niet, want dan kan de TA er niet bij ;)

Maar bij mensen die écht bang zijn, werkt "even op je tanden bijten" niet

Wel als hij net zijn hand in je mond heeft }:)

Maar inderdaad als je echt bang bent dan heeft het geen nut.
Ik zit zelf in de wachtkamer al vingers te bijten.
En dan moet ik op die stoel dan wordt het nog erger.
En als hij dan zo`n speigel en prikker pakt en in me mond kijkt.
Dan begin ik helemaal te trappelen met me benen enz.
Nee zelfs zonder sedatie tandsteen verwijderen is niet mogelijk bij mij.

Anoniem

Re: Teveel gaatjes wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:10

Ik ben zelf na 10 jaar geen tandarts te hebben gezien nu weer onder behandeling bij een tandarts. Had ca. 6 gaatjes en had tot een paar weken terug nog nooit een gaatje gehad. Lees: geeeeen idee wat me te wachten stond. Ik was als de dood voor de tandarts, maar het viel me reuze mee.

De verdovingsprikken voel je wel, maar dat doet geen pijn. Tis alleen wel vervelend, in de uren daarna is eten en drinken echt een ramp. Zorg dus in ieder geval dat je goed gegeten hebt voor je naar de tandarts gaat.

Mijn tandarts heeft overigens besloten de gaatjes in drie behandelingen aan te pakken. Vind ik best prettig, anders mag je heel lang zitten en dat lijkt me echt heel naar. Nu is 't met 3x een half uurtje gefixt.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:10

Ik was ook al een aantal jaar ( 4 jaar ) niet meer bij de tandarts geweest, vorig jaar toch maar weer moed verzameld en gegaan.
Had ook een aantal gaatjes wat gevuld moesten worden. Ik ben nog nooit verdoofd met gaatjes vullen, zowel vroeger niet met de zwarte vullingen als nu niet met de witte vullingen.
En ze kunnen wel boven en onder vullen, vorige keer heb ik 2 gaatjes onder gevuld gekregen en eentje boven dus het kan wel.

Ik ga nu netjes elk half jaar, dan hoeft er het minste te gebeuren denk ik maar :P

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:11

Trouwens waar ik aan zit te denken. Die verdoving die je krijgt dat voelt gewoon hetzelfde als een infuus inbrengen. Dus als het jou alleen om de verdoving zou gaan. Wat blijkbaar zo is heeft het ook weinig nut.. Want voor de narcose krijg je ook een infuus. Doet even veel zeer (vind ik dan). :o

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:12

het is trouwens wel zo dat je angst ook jezelf wijs maakt.
Ik lig in die stoel continu te voelen of ik echt niks voel... Lig mezelf verschrikkelijk druk te maken..
neem nu dus een MP3 speler mee, en hanteer ondertussen ademhalingsoefeningen, waardoor ik me dusdanig op mijn ademhaling moet concentreren, dat ik geen tijd heb om aan andere dingen te denken

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:12

Oja, herkenbaar! :=
Dit jaar ben ik overgestapt naar een andere tandarts, na iets van anderhalf/twee jaar niet te zijn geweest. :o Mn hele leven nooit gaatjes gehad en nu op mn 23ste was het raak. Foto's gemaakt en 8 á 10 gaatjes! :oo |( Die zijn in drie afspraken allemaal geboord en gevuld, ZONDER verdoving!! *D

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 14:15

stef schreef:
TS: Als je zo'n hekel aan het zetten van de verdoving hebt kan je vragen of ze voor ze prikken willen "voorverdoven". Dan smeren ze een of ander goedje op je tandvlees en je voelt er niks van.
Doen ze bij mij ook aangezien ik ook al niks van de TA moet hebben ;)

inmiddels heb ik even helemaal bijgelezen iedereen bedankt voor de reactie's!! maar dat is wel een heel goed idee!! Je hebt geen idee hoe dat spul heet?
Ik wil het zowieso wel met verdoving want zonder is volgensmij nog erger!
we kwamen er net ook achter dat ik vorig jaar voor het laatst naar de TA ben geweest heel raar dus! want ik hoor namelijk ieder half jaar te gaan! ;) weet iemand of het echt niet mogelijk is om het in 1x klaar te hebben? Wat wel heel raar was was dat de TA iets zei van dat hij vooraf volgensmij nog 2 afspraken wilde... :?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:17

ik heb idd geen idee hoe het heet, maar ik vermoed dat crazycactus tandarts of assistente is, dus die weet het vast wel ;)
In 1x klaar ligt eraan waar de gaatjes zitten. Ze kunnen je onderkaak nl niet in zn geheel verdoven aangezien je dan het risico loopt in je tong te stikken

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:18

Mogelijk si het wel maar dat wordt wel een lange afspraak.
Mijn tandarts doet normaal per afspraak 1 gaatje ik heb er nu 2 en heb gevraagd om het in een keer te doen en dat gebeurt over 3 weken ook

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:24

Vraag aan de mensen die lang niet naar de tandarts geweest waren: Ik heb gehoord dat je minstens 1x per jaar moet want anders wordt het niet meer vergoed, kan dat kloppen?

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:25

Nee volgens mij was het iets anders.. Geen idee wat. :=

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:29

imd schreef:
Vraag aan de mensen die lang niet naar de tandarts geweest waren: Ik heb gehoord dat je minstens 1x per jaar moet want anders wordt het niet meer vergoed, kan dat kloppen?

Mijn verzekering (VGZ) heeft alles gewoon vergoed. Ik ben toen iets van 1,5-2 jaar niet voor controle geweest. Tussendoor wel bij kaakchirurg geweest ivm verstandskiezen.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:29

@stef idd ik ben tandartsassistente :D Je onderkaak kan idd niet helemaal verdooft worden ivm het slikken. Dat moet altijd in 2 keer.

liiisette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-09 14:30

@crazycactus.. hoeveel gebeurd meestal bij jullie in 1x?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:32

imd schreef:

Vroeger (voor 2006) was dit zo, sinds de nieuwe zorgverzekeringswet hoeft dit niet meer

mistid

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:33

Toen ik mijn beugel had gekregen zei de ortho dat als er iets aan mijn gebit was, dus gaatjes, hij het zou melden en me door zou sturen naar de tandarts.
Afijn, ik zo'n 3 jaar niet naar de tandarts geweest, maar omdat de hele familie heen ging maar mijn zusje niet kon ben ik in haar plaats gegaan.
7 gaatjes :oo .
Ze zijn in 2 keer opgevuld, eerst onder en toen boven.
Zonder verdoving omdat ik doodsbang ben voor prikken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:33

imd schreef:

Dat was altijd zo maar dat schijnt nu anders te zijn. Ik krijg alles vergoed iig (wel met dank aan aanvullende verzekering)

Moontje1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:34

crazycactus schreef:
@stef idd ik ben tandartsassistente :D Je onderkaak kan idd niet helemaal verdooft worden ivm het slikken. Dat moet altijd in 2 keer.

Apart!
En wat nou als er een rechts boven zit en een links onder.
Kan dat wel tegelijk?

Coony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:36

Ik ben nog nooit verdoofd voor het vullen van gaatjes hoor!

Toekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:40

Nee het vullen is ook nog niet zo erg, maar het boren!!
Pff, ik vond het echt een vreselijk gevoel...

LadyMadonna

dat doet toch verrekte zeer? Kan me daar echt niks bij voorstellen! ;)

Moontje: alleen links onder en rechts onder kan niet tegelijk. boven aan weerskanten of diagonaal is geen probleem

LADPR

Bij mij is het ook gewoon vergoed.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:41

er zijn verzekeringsmaatschappijen die bepaalde voorwaarden stellen voor een angsttandarts (psygologische test bijv).
Maar goed, dat is een kwestie van je polisvoorwaarden doorlezen

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:43

stef schreef:
imd schreef:

Vroeger (voor 2006) was dit zo, sinds de nieuwe zorgverzekeringswet hoeft dit niet meer

Ah, dat is alweer verouderd dus. Bedankt voor de info :)

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 14:44

Ligt ook aan de 'angst'tandarts zelf of het vergoed wordt of niet, hangt van meerdere factoren af. Bij mij is alles vergoed geloof ik, behalve de narcose.