vriendin wil zelfmoord plegen door pesten!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:03

Welshcobfan schreef:
Bij echte dreiging van een mogelijke poging: stap aub naar de mentor, ouders of directeur. Want die kunnen helpen met professionele hulp in te schakelen. Voor jou alleen is het nu te groot geworden... enige wat jij kunt doen is er voor haar zijn.
Eventueel kun je een contract laten opstellen met haar dat zij beloofd geen zelfmoord te plegen, maar hulp gaat zoeken. (al is dat meer iets voor een proffesionele hulpverlener, maar goed: het valt te proberen)
Motiveer haar om hulp te zoeken, doet ze het niet? Onderneem dan zelf stappen om hulp te zoeken.

Heb tot deze reactie gelezen, verder nog niet. Maar hier wou ik toch nog even op inhaken..
Ik snap je punt, maar iemand die echt dood wil, echt geen zin meer heeft in het leven.. één of ander stom contract heeft wel of niet.. gaat tóch wel over die streep. Heel banketstaaf en grof gezegd, maar dit is mij verteld twee jaar geleden.. en helaas zie ik dit weer gaande. Een goede vriendin van mij zit al jaren bij de hulpverlening -ik sinds 2 jaar, maar zit láng niet zo ver in de shít- en wat wil ze? Het enige wat ze wil... is dood. Echt hoor, ze is overal al opgenomen inmiddels, soort van isoleercel dit, leegpompen daar.. zoveel keer. En nog blijft ze schreeuwen; ik wil dood. Laat me gaan. Waarom laten ze me niet gewoon verdomme dood gaan?!

Even een extreem geval, maar toch.. beetje raar te zeggen van 'een contract om geen zelfmoord te plegen'..

Shoran123

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:19

Zo snel mogelijk naar mentor of ouders toegaan!:)
Tijd speelt nu wel een rol, ik ga duimen!

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:23

Cynn_x schreef:
Welshcobfan schreef:
Bij echte dreiging van een mogelijke poging: stap aub naar de mentor, ouders of directeur. Want die kunnen helpen met professionele hulp in te schakelen. Voor jou alleen is het nu te groot geworden... enige wat jij kunt doen is er voor haar zijn.
Eventueel kun je een contract laten opstellen met haar dat zij beloofd geen zelfmoord te plegen, maar hulp gaat zoeken. (al is dat meer iets voor een proffesionele hulpverlener, maar goed: het valt te proberen)
Motiveer haar om hulp te zoeken, doet ze het niet? Onderneem dan zelf stappen om hulp te zoeken.

Heb tot deze reactie gelezen, verder nog niet. Maar hier wou ik toch nog even op inhaken..
Ik snap je punt, maar iemand die echt dood wil, echt geen zin meer heeft in het leven.. één of ander stom contract heeft wel of niet.. gaat tóch wel over die streep. Heel banketstaaf en grof gezegd, maar dit is mij verteld twee jaar geleden.. en helaas zie ik dit weer gaande. Een goede vriendin van mij zit al jaren bij de hulpverlening -ik sinds 2 jaar, maar zit láng niet zo ver in de shít- en wat wil ze? Het enige wat ze wil... is dood. Echt hoor, ze is overal al opgenomen inmiddels, soort van isoleercel dit, leegpompen daar.. zoveel keer. En nog blijft ze schreeuwen; ik wil dood. Laat me gaan. Waarom laten ze me niet gewoon verdomme dood gaan?!

Even een extreem geval, maar toch.. beetje raar te zeggen van 'een contract om geen zelfmoord te plegen'..

Het schijnt toch te helpen om zo'n contract op te stellen is mij op school verteld (opleiding SPH). Uitleg hierbij kan ik niet geven, weet niet meer precies wat daar de reden van was.
Ook heb ik vorige week dat programma over Zelfmoord onder jongeren gekeken bij BNN en daar werd ook verteld dat bijna iedereen die echt lange tijd zelfmoord wilde plegen en ook pogingen heeft gedaan, uiteindelijk na de goede hulp gevonden te hebben, toch blij te zijn dit niet te hebben gedaan/dat dit niet gelukt is. En zelfs kunnen zeggen nu gelukkig te zijn. Je leven is nooit alleen maar poedersuiker, maar daar moet je wel zelf achter komen met de goede ondersteuning...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:29

Ja, ik heb dat progamma ook gezien.
En weet dat heel veel mensen blij zijn dat ze nu nog leven.

Die vriendin waar ik het over heb, wordt ook écht wel geholpen hoor. -Oké, momenteel gaat het heel slecht en wordt ze bijna nergens meer 'aangenomen' in een kliniek. Omdat ze 'te sucidiaal is en niet te hendelen'.. en zoiets heet dan húlp.- 8)7 >;)
School laat haar zéker niet stikken. Mentor, zorgcoördinator, ik en nog meer van haar vrienden proberen haar te helpen.. maar ze is er al zólang mee bezig.. met doodgaan, eigenlijk, letterlijk. Zij -en dit is wel een extreem geval, I know- dus absoluut niet het type zijn die even een contract/deal whatever, doet, om vervolgens 'zekerheid' te hebben, dat het allemaal maar goed komt..

Weet echt niet hóe ik dit precies moet uitleggen.. maar het is allemaal heel ingewikkeld, en ieder heeft zijn eigen verhaal, ervaring -al hoop ik het niet voor je, dit is echt niet leuk om mee om te gaan- en zicht hierop natuurlijk. ;)

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:34

Cynn_x schreef:
Ja, ik heb dat progamma ook gezien.
En weet dat heel veel mensen blij zijn dat ze nu nog leven.

Die vriendin waar ik het over heb, wordt ook écht wel geholpen hoor. -Oké, momenteel gaat het heel slecht en wordt ze bijna nergens meer 'aangenomen' in een kliniek. Omdat ze 'te sucidiaal is en niet te hendelen'.. en zoiets heet dan húlp.- 8)7 >;)
School laat haar zéker niet stikken. Mentor, zorgcoördinator, ik en nog meer van haar vrienden proberen haar te helpen.. maar ze is er al zólang mee bezig.. met doodgaan, eigenlijk, letterlijk. Zij -en dit is wel een extreem geval, I know- dus absoluut niet het type zijn die even een contract/deal whatever, doet, om vervolgens 'zekerheid' te hebben, dat het allemaal maar goed komt..

Weet echt niet hóe ik dit precies moet uitleggen.. maar het is allemaal heel ingewikkeld, en ieder heeft zijn eigen verhaal, ervaring -al hoop ik het niet voor je, dit is echt niet leuk om mee om te gaan- en zicht hierop natuurlijk. ;)

Ja en ik denk dat iedereen op gegeven moment wel weer betere tijden zal hebben in zijn/haar leven waarin diegene min of meer gelukkig kan zijn. Maar daar moet je wel zelf mee aan de slag gaan en er zelf weer zin in gaan krijgen, kan niemand anders voor je doen. Wat soms weleens balen is, want meer dan steunen en zorgen dat iemand in de hulpverlening terecht komt kan je niet doen....
Wel heftig als zoiets zo dichtbij komt voor je, hoop dat het goed komt met die vriendin van je. En dat ze een plek vindt waar ze haar hulp kan bieden en dat deze hulp ook bij haar past en werkt, waardoor ze ook weer wat positieve dingen van het leven gaat zien...
Er is zoveel hulp in Nederland, maar de hulpverlening schiet ook erg vaak tekort...

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:42

Ja, ze zijn er wel.. maar dan ook weer niet.. Ik zit er dus zelf ook, heb ook een niet zo leuke tijd achter de rug.
Was depressief, gezondheidsklachten al een aantal jaren, school liep niet lekker.. ook gepest, en ernstige problemen thuis. Maar ik ben nooit, maar dan ook echt nóóit zo ver heen geweest als zij. Ik heb het redelijk snel weer op kunnen pakken, mezelf wat schoppen onder m'n kont weten te geven, en alles weer bij elkaar geraapt.
Leuk was het niet, maar ik kan niet zeggen dat ik super ver heen was ofzo. Als ik er zo over na denk. :)
Ik had nog een redelijke vriendenkring, een zorgcoördinator(zelfde als die van haar) en een top mentor, een lief vriendje en een top halfbroer om mij heen staan om me te helpen. Ik stond gewoon echt niet alleen, en dat heeft mij heel veel geholpen er snel(ler) 'overheen' te komen.
Gelukkig heeft de hulpverlening mij wél kunnen helpen met van alles -tuurlijk met zijn ups en downs hoor ;)- en blijf mijn vriendin erin steunen, omdat ik nu weet dat het ook anders kan. :)

xJustMe6

Re: vriendin wil zelfmoord plegen door pesten!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:52

Ik begrijp dat je je belofte niet wil breken... maar ik denk dat je toch wel beter naar je mentor kan gaan...

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:54

Rooow schreef:
Ook heb ik vorige week dat programma over Zelfmoord onder jongeren gekeken bij BNN

Er is ook een website geopend die misschien hulp kan bieden hier: http://www.113online.nl/home
De conclusie van het programma was in elk geval: PRAAT!

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 20:58

TS; ik vind het heel erg knap voor je dat je opkomt voor je vriendin en haar probeert te beschermen, hele grote respect!!!

Je hebt alles gedaan wat je zo te horen kon, nu is het tijd om de touwtjes uit handen te geven. Praat met je mentor, of schrijf een anonieme brief naar de vertrouwenspersoon op school. Ik denk dat het ook geen slecht idee is om contact op te nemen met haar ouders.
Desnoods bel je naar een hulplijn of naar de GGZ, alle kleine beetjes kunnen helpen!

Heel veel succes meid, je doet het super!

Rooow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:01

Cynn_x schreef:
Ja, ze zijn er wel.. maar dan ook weer niet.. Ik zit er dus zelf ook, heb ook een niet zo leuke tijd achter de rug.
Was depressief, gezondheidsklachten al een aantal jaren, school liep niet lekker.. ook gepest, en ernstige problemen thuis. Maar ik ben nooit, maar dan ook echt nóóit zo ver heen geweest als zij. Ik heb het redelijk snel weer op kunnen pakken, mezelf wat schoppen onder m'n kont weten te geven, en alles weer bij elkaar geraapt.
Leuk was het niet, maar ik kan niet zeggen dat ik super ver heen was ofzo. Als ik er zo over na denk. :)
Ik had nog een redelijke vriendenkring, een zorgcoördinator(zelfde als die van haar) en een top mentor, een lief vriendje en een top halfbroer om mij heen staan om me te helpen. Ik stond gewoon echt niet alleen, en dat heeft mij heel veel geholpen er snel(ler) 'overheen' te komen.
Gelukkig heeft de hulpverlening mij wél kunnen helpen met van alles -tuurlijk met zijn ups en downs hoor ;)- en blijf mijn vriendin erin steunen, omdat ik nu weet dat het ook anders kan. :)

Heftig zoveel dingen tegelijk, knap dat het redelijk snel weer wat beter met je ging en dat je mensen had die je daarin steunden.
Ligt denk ik aan zoveel factoren; wat voor problemen heb je en hoe ernstig zijn die voor jou, je omgeving en de steun die je krijgt, je karakter enz hoe je ermee omgaat.
Je vriendin heeft in ieder geval jou als steun, dus staat zij er gelukkig niet alleen voor:)
Hopen dat het met jou vriendin en de vriendin van de TS snel beter gaat!
En vergeet jezelf niet, de problemen van iemand anders doen jou zelf ook geen goed. In ieder geval ik heb best last gehad van heftige problemen die anderen mij vertelden.

Sterkte jullie beide!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:09

ik moet eerlijk zeggen dat ik het heel zwaar vindt om haar te helpen, ze gebruikt me echt als klaagpaal (maakt niet uit! dat is het niet)
maar ik ben nu 3 maand weer wat opgeknapt na dysthyme stoornis etc, en nou komen haar problemen erbij.
ik wil haar dolgraag helpen, en daar zet ik me 100% voor in, maar soms kan ze best hard voor me zijn.

dan sta ik echt op barsten, en kan ik me met moeite inhouden niet keihard te gaan janken,..
maar dan denk ik van ze heeft het moeilijk en over een paar minuten is ze weer vriendelijk en ben ik het ook wel weer een beetje vergeten :)

een andere school is voor haar geen oplossing, ze komt al van andere scholen af..
ze heeft zowat alle scholen in de buurt al gehad, en nergens word ze geaccepteerd!

morgen ga ik met haar en met mijn mentor praten, ook om mijn hart even te luchten..
ik twijfel of ik mijn mentor vanavond ook alvast zal mailen..?

Sharon_Jims

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:10

Zou ik zeker doen!

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:12

Mailen kun je altijd doen, vraag is alleen of hij/zij het nu nog leest.

Goed van je dat je morgen met hun gaat praten.

Heel veel sterkte en succes!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-09 21:14

vanavond zal ze het niet meer lezen, maar morgen hoef ik pas laat op school te zijn, vandaar.
dan zal ze het in de ochtend 8 uur/half 9 lezen. :)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:14

Ik zou ook contact opnemen met je mentor of vertrouwenspersoon, in elk geval iemand met zwijgplicht. Dit is veel te zwaar voor jou alleen, zelfs proffessionals werken nooit alleen met dit soort zaken!

Contract opstellen werkte bij mij alleen maar averechts, ik ging juist alles stiekem doen (heb een flinke lading pillen en drank de PAAZ op weten te krijgen zonder dat het opgemerkt werd, ze vonden alleen dat ik erg duf en van de wereld was). Het kan werken, maar kan ook helemaal verkeerd uitpakken. Laat dat soort dingen maar over aan de profs, die kunnen dat over het algemeen beter inschatten.

Het enige wat jij echt kan doen is dat meisje haar "praatpaal" zijn. En eventueel met haar meegaan naar moeilijke en/ of enge dingen/ gesprekken.

Verder raad ik je dringend aan niet de hele last op je schouders te nemen, jij hebt ook je eigen leven. Het is geweldig dat je het voor haar opneemt maar vergeet niet dat je er zelf ook nog bent. En mensen in zo'n situatie kunnen behoorlijk claimerig zijn. Trek een duidelijke grens naar haar toe. Zodanig dat ze weet dat je er voor haar bent, maar dat jij ook je grenzen hebt. Je kan niet het leed van de wereld op je schouders nemen.

amillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 00:25

Praten helpt echt, laat haar merken dat ze wél belangrijk is en dat iemand om haar geeft, en zeg haar eerlijk hoe erg je het zou vinden als ze zelfmoord pleegt. verder zou ik het nu ook ff niet weten, sorry

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:59

Heb je je mentor nog gemaild? Ik zou in ieder geval vandaag met je mentor gaan praten. Niemand mag en kan van jou verwachten dat je dit in je eentje verhapstukt, daar is het te ernstig voor.

En het is goed wat Mick75: bescherm zo goed mogelijk je grenzen, er zijn voor anderen is super, maar in principe moet je jezelf toch in zekere zin voorop stellen.
Dit meisje is professionele hulp nodig, klasgenootjes zoals jij kunnen niet meer dan luisteren en zorgen dat ze bij de hulpverlening terecht komt.

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:05

ik weet precies hoe dit meisje zich voelt en als je die cirkel niet onderbreekt gaat het fout
grijp in onder neem stappen want het loopt een keer fout maar belangrijkste is blijf met haar om gaan vraag haar regelmatig om leuke dingen te doen.
probeer als iemand in de klas begint wel voor haar op te nemen
ik heb deze cirkel pas kunnen doorbreken toen ik van de middelbare ben afgegaan en ben in die cirkel terecht gekomen toen ik in groep 4 zat en een vriendin heb je op zo'n momenten echt heel veel.
super dat je dit doet maar onder neem alsje blieft stappen want als ze de gedachten heeft zit ze er al ver in, en geloof me daar kom je niet zo makkelijk uit.

je mag me altijd pben als je meer wilt weten hoe het verder loopt en hoe ik me er over gedacht heb enzo dit pleur ik liever niet zomaar op het net

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:12

Ik hoop dat een gesprek met de mentor in ieder geval een opluchting voor jou kan zijn, want het is altijd fijn om je verhaal kwijt te kunnen. Lijkt mij heel zwaar als je vriendin zelfmoord wil plegen, vooral als je zelf net weer goed in het leven staat. Laat je in ieder geval niet mee naar beneden zuigen!
Ik hoop dat er snel hulp voor je vriendin is.

Sterkte en heel veel succes ermee!

(cynn: er zijn altijd mensen voor wie een contract niet helpt, maar ook ik heb van de praktijk vernomen dat het voor een groot deel toch werkt. Het is natuurlijk geen garantie dat er niets zal gebeuren... Voor mijn kennis had het ook niet kunnen helpen: die was schizofreen dus de stemmen in zijn hoofd waren de baas. Daar kon zelfs de gesloten inrichting niet tegen op.... Onderzoek loopt nog steeds tegen de inrichting overigens wegens nalatigheid. Lang verhaal :+)

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:32

@ Welshcobfan: Ja, precies. Bij dat soort gevallen helpt dat idd dan totaal niet. Zij (die vriendin dus) is ook schizofreen, dus daar werkt het ook niet.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 16:57

amillia schreef:
Praten helpt echt, laat haar merken dat ze wél belangrijk is en dat iemand om haar geeft, en zeg haar eerlijk hoe erg je het zou vinden als ze zelfmoord pleegt. verder zou ik het nu ook ff niet weten, sorry

Ik begrijp deze tip, het wordt vaak geroepen, maar in een situatie waarin iemand al zo ver heen is wat betreft zelfmoordgedachten en zelfs al pogingen (al hebben die weinig kans van slagen) heeft praten met een willekeurig iemand geen zin! Het voorkomt niets. Hier moet duidelijk hulp worden ingeschakeld van mensen die deskundig genoeg zijn om in ieder geval op een juiste en efficiente manier met zo'n kind te praten.

diana1

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:24

Het is wel erg stil vanaf de kant van TS.
Hoe is het vandaag gegaan?

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:25

Ze heeft gisteren als laatste gereageerd, en het is nu nog geen eens 7 uur 's avonds.
Ik denk dat er iets bestaat als school en sociaal thuisleven. :) De TS komt heus terug! :)

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:44

lieve ts, wat fijn dat je je zo opkomt voor dit meisje. je kan haar alleen maar helpen daar samen met haar professionele hulp te gaan zoeken. Ik snap dat je je belofte niet wil breken, maar even heel bot gezegd, je wilt ook niet dat je je straks schuldig voelt als ze echt zichzelf wat aandoet. ik zeg niet dat je daar dan voor verantwoordelijk bent, helemaal niet zelfs, maar ik weet uit (werk) ervaring dat je dat stomme schuldgevoel niet zomaar kan loslaten. En echt, Je kan haar wel helpen en samen met haar stappen gaan ondernemen. Hoe dan ook het pesten met stoppen. De mentor en de schoolleiding moet daar echt wat aandoen. Haar zelfbeeld is waarschijnlijk erg beschadigd. Dit gaat ook niet zomaar over of voorbij, maar heeft tijd nodig, positieve ervaringen en steun van omgeving; vriendinnetjes, ouders, school, etc.
Misschien is zij al heel erg geholpen met een luisterend oor, maar wie weet is er ook echt psychiatrische hulp nodig, dat zou ze samen met iemand moeten gaan bespreken/uitzoeken. Soms helpt het ook om naar een andere school te gaan. Dit lijkt vluchten, maar soms is er geen andere manier. Daarnaast kan er dan aan iemand zelfbeeld worden gewerkt. Bespreek met haar dat je samen met haar hulp wilt gaan zoeken omdat je je echt zorgen maakt. Op elke school zit wel een counselor/schoolmaatschappelijk werker (net als ik ) hebben zij te maken met de wet op de privacy. Dit betekent dat haar verhaal ook niet zomaar op straat komt te liggen. Hoe oud is ze trouwens? in sommige gevallen is het mogelijk om zonder medeweten van ouders hulp te krijgen. Liever niet, want dit maakt het veel lastiger, maar soms is het nodig om haar vertrouwen te geven en een goede zet in de richting te geven. Blijf er zelf niet te lang mee rondlopen, want daar help je haar echt niet mee..en je wordt er zelf ook alleen maar ellendiger van. sterkte!!!!!! pb-en mag! (ik werk nu 10 jaar als smw-er en kom dit soort situaties helaas vaker tegen..ik kan je wel vertellen dat gelukkig het grootste gedeelte met hulp echt beter word en de situatie verandert, ondanks de uitzonderingen natuurlijk.)

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 17:52

Hoihoi,

Ik heb het ook even meegelezen, hoe is het afgelopen op school?

Super van je dat je het voor haar opneemt en haar de steun geeft die ze toch zoekt bij iemand.