Kou > pijn in gewrichten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bloem24

Re: Kou > pijn in gewrichten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-09 17:35

Ik heb het ook..
Maar ik heb hypermobile gewrichten, dit wil zeggen dat mijn banden langer zijn als die van anderen.
Mijn duimen gaan snel uit de kom, ik kan niet rennen want dan zak ik door mn enkels, slechte knieen.
Na een tijd na de dokter gegaan en die dacht aan reuma. Bloed laten prikken en ik was kerngezond maar ik blééf lasthouden.

Kinderarts --> orthopeet --> instrumentenmaker.

Instrumenten maker heeft bracen voor me gemaakt die heel trendy zijn.
Maar, dit blijf ik mijn leven lang houden, met kou is het het ergst, vaak kan ik geen eens lopen.
Begin binnekort aan fysio, kijken hoe dat zich uitpakt...

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-09 18:54

Dat een meisje uit mijn voltige groep ook,, ook behoorlijk veel last van... Inderdaad heel vervelend en die bracen zijn nou niet echt geweldig om te moeten dragen :=
Maar wel fijn dat de jouwe nog een beetje trendy zijn!
Jij ook sterkte deze winter weer, en hopelijk helpt fysiotherapie.

Vandaag geen knieband omgehad en om mijn pols ook niks,, vanochtend al gigantisch veel pijn in mijn pols...
Knie vanmiddag pas, daarom met rijden wel allebei mn banden om gedaan (en pols en knie)

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-09 20:56

Je moet doen waar je jezelf prettig bij voelt, mar zelf ben ik niet zo'n fan van dingen uitproberen zonder dat je weet wat het is en waar het door komt.

Zelf heb ik sinds mn 11e reuma, ben nu 30 jr...ik kan met koud vochtig weer minder dan in de zomer.
Nu ben ik stijver en mn gewrichten en spieren zijn pijnlijker....maar omdat ik al zolang heb ben ik eraan gewent geraakt, het hoord nu eenmaal bij mij.

Warmte is bij mij niet per defentie prettig, wel warmte dootr de zon, maar niet door compresse of kruiken dan gaat het vaak meer pijn doen.
Wel heb ik baad bij een spalk, die heb ik voor mn polsen en dan wordt de pijn wel degelijk minder.
Soms doe ik een steunbrache om voor mn knieen ook die geven steun en is dus prettig.

Duivelsklauw gebruik ik niet, wel mijn paard die artrose heeft, het is een natuurlijke pijnstiller, die je naar mening alleen moet gebruiken nadat er onderzocht is waarom je last hebt.

Heb je ook vocht in je gewrichten? en zijn de plekken dik of misschien rood gekleurd?

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-09 22:36

Cissie, mijn knieen waren vandaag wel wat rood, maar mijn
polsen zijn nooit rood als ik er last van heb..

Vandaag had ik ook weer behoorlijk last. Eerst alleen mijn knieen. Ik zat te leren, dus veel stilzitten in een koude kamer (kachel uit, want dan kan ik me niet goed concentreren door de warmte en hoofdpijn door de lucht die er dan hangt). Dat was dus al niet zo fijn.. Vanavond ook nog eens gewerkt 6½ uur dus heel de tijd gestaan, nu behoorlijk pijn dus.. Gelukkig wel mijn knieband omgehad dus dat scheelt al.

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-09 20:12

Op het moment isde pijn erg slecht uit te houden in mijn knie, zelfs een warme douche heeft even niet geholpen.
Ik heb excursieweek en we lopen nu elke dag buiten en op koude station wachten.. Daarbij lange treinreizen, dus stilzitten en dat maakt het vooral erg. Kon vanmiddag even niet goed meer lopen door de pijn,, nu ook in mijn linkerknie.

Deze week een afspraak maken voor volgende week,,
Zouden er nog dingen zijn die ik vooral moet zeggen of vragen? Voor het geval ze me gewoon weg sturen met rust oid.

xJustMe6

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 20:52

Ik zou heel duidelijk zeggen op welke momenten je meer last krijgt enzo. Bij mij is het op het moment ook echt heel erg. Gister avond en vanmiddag mn knie, nu mn rug..pff word dr gek van

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:11

t'Is voor mij al lang geleden toen er reuma werd ontdekt en daar gingen enkele jaren (4 jr.) overheen.
Niet dat jij reuma zou hebben maar ik werd in eerste instantie afgewimpeld met de conclusie dat het groeipijnen waren (was toen 11 jr), op zich niet zo heel gek gezien mijn leeftijd.
Mijn l-knie zat vol met vocht en deed vooral veel pijn meer niet, was niet rood.
Pas toen bleek dat de pijnstilling niet hielp die ik destijds kreeg werd ik doorgestuurd naar een reumatoloog.
Toen was ik in inmiddels 2 jr verder, er zijn foto's gemaakt/bloed geprikt en alles leek in orde.
Dus nog 2 jr verder gehobbeld, kon niet meer meedoen aan sport op school en paardrijden ging steeds moeilijker.
Totdat ik 15 jr was deed men niet zoveel, behalve pijnstilling, ik blijk een zeldzame vorm van reuma te hebben, want toen ook mijn organen gingen opspelen en mijn longen achteruit gingen, kwam ik op de IC uit aan de beademing, daar heb ik 1,5 week in coma gelegen.
De artsen wisten niet wat eraan de hand was, mijn ouders moesten zich voorbreiden op het overlijden van mij, want zodra de beademing eraf zou gaan zou ik niet zelfstandig kunnen ademen en dus overlijden.
Ik heb mijn leven te danken aan een reumatoloog uit Frankrijk die voor diverse symhposia in Nederland was, hij had enkele maanden geleden een vreemde vorm van reuma ontdekt waarbij niet alleen de gewrichten maar ook de spieren in de organen gaan onsteken.
De ziekte Van Still een auto-immuun aandoening in combinatie met traditionele reuma.
Er hadden destijds 5 mensen in Europa de ziekte Van Still, en er werd een beenmergtransplantie gepland.
Daarna ben ik weer opgeknapt en sindsdien streng onder controle....ik weet nu hoe mijn lijf in elkaar zit en wat ik zou kunnen verwachten.

Ik wil je absoluut niet ongerust maken met mijn verhaal, want de ziekte Van Still zul je vast niet hebben, maar je moet wel zuinig zijn op je gezondheid een ander doet dat niet voor je daar ben ik wel achter de afgelopen jaren.
Laat je niet afschepen met een simpel receptje, je wilt toch graag weten wat er aan de hand is.
Ook al is het iets onschuldigs, het is wel je lijf waar je goed voor moet zorgen.

Vaak worden mensen reuma stijf van stilzitten en de gewrichen pijnlijker en dikker, omdat je zegt dat het soms ook rood is zou ik dit zeker tegen de arts zeggen.
Wat mij helpt is om de dagen ervoor de klachten en vragen op te schrijven want ik ben iemand die anders de helft vergeet en als ik buitensta de helft niet gezegt of gevraagd heeft.
Probeer uit te leggen:

-Wanneer je vooral pijn hebt, welk dagdeel of misschien na een bepaaalde activiteit.
-Leg uit WAT je voelt, en wijs de plekken aan waar je het voelt.
-Leg uit waardoor de klachten verergeren, bewegen/rust/teveel rust bijvoorbeeld na een nacht slapen.
-Geef aan of kou/warmte prettig of niet of misschien is dit wisselend.
-Zeg wat het psychisch met je doet, ongerustheid/stress/concentratie ect.
-Zeg hoelang je er last van hebt

Veel succes!
Groetjes Marjon

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:20

Ja ik herken het wel..
Ik ging vorig jaar naar de huisarts met klachten en veel pijn.
Uiteindelijk is er fibromyalgie geconstateerd.
Ik heb een brace voor de polsen voor als ik er veel last van heb en verder zoveel mogelijk warm houden.
Maar goed blijft de pijn aanhouden dan zou ik de huisarts gewoon even bellen :)

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-09 21:24

Mijn trendy bracen zitten best vervelend.. Ze zijn van zilver en tja, het is wennen maar ik doe ze niet zo vaak om..
Nu begint mijn conditie wat af te takelen, het begint echt koud te worden en ik merk dat mn gewrichten weer helemaal vast zitten.
Had vandaag moeite met de stal uit te mesten, mn rug doet dan zoveel pijn!
Heb het nu aan mn enkels, knieen, handen en dan voornamelijk duimen en mn rug.. Bestonden er maar medicijnen voor..

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-09 13:41

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-10-09 00:32

Bedankt voor de reacties!

JulienSVU, ik zal jouw topic ook eens doorlezen. Nu niet meer, maar zeker deze vakantie!

Fijn dat jullie ook wat tips geven om vooral niet te vergeten bij de dokter te melden, want daar ben ik ook heel goed in; dingen vergeten!
Maandagochtend al om half 9 erheen..

Cissie, ik heb je verhaal nog niet helemaal goed gelezen (ben heel erg moe) maar iniedergeval bedankt voor je uitgebreidde reactie :)

Ik ben deze week op excursie geweest met school, veel lopen dus. En vooral in roterdam en amsterdam (maandag, dinsdag) veel last gehad want toen was het echt heeel erg koud!
Vanochtend ook ineens in mijn linkerhand, en dan voornamelijk duim.
Deze week was iig geen pretje wat betreft de pijn, ben blij dat het nu voorbij is en dat ik maandag bij de dokter terecht kan :)

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-10-09 09:33

Ben net terug van de dokter.. ik mag gaan bloedprikken voor bloedbeeld en reuma.
Ergens ben ik er wel blij mee dat de dokter een bloedonderzoek wil, dan kunnen we reuma iig uitsluiten

JulienSVU

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-09 09:54

Aii jakkes zeg Manon!
Bij mij bleek het overbelasting te zijn.. ik zit nu aan de ontstekingremmers en pijnstillers..

Manon_V

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-10-09 10:02

Nou dat klinkt ok niet als een pretje zeg.. heb je er echt heel veel pijn aan?

Net heb ik mijn vader ook even geinformeerd over het bloedprikken. Hij schrok er eigenlijk helemaal niet van, omdat het bij mijn moeder in de familie zit. Een tante van haar heeft en en volgens hem zou ik het ook makkelijk kunnen hebben.
Zelf geloof ik t niet echt, ook niet dat we iets wijzer worden van de bloedtest.