Nachtmerries steeds over een bepaald onderwerp. Help?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 18:53

Dromen geven symbolisch weer wat je overdag meemaakt of waarmee je (onbewust) nog in je maag zit. Overdrag onderdruk je die gevoelens misschien, maar je geest moet ze op één of andere manier toch kwijt. Het heeft geen zin om de nachtmerries aan te pakken, het enige dat helpt is de oorzaak achterhalen en daarmee aan de slag.
Er zijn hier al goede tips gegeven voor wat betreft verwerking, ik kan me daar alleen maar bij aansluiten. Ten slotte wil ik je meegeven hier niet te licht over te denken en jezelf de tijd gunnen eventuele problemen/zaken waar je mee zit aan te pakken.

amanda2

Re: Nachtmerries steeds over een bepaald onderwerp. Help?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:03

Tja aanpakken is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.
Ben in de tussentijd mooi blij met mn pillen :D

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:06

Verwerken kan inderdaad veel tijd kosten en als medicijnen je in die tussentijd kunnen helpen om zonder nachtmerries te slapen, zodat je goed uitrust, lijkt me dit alleen maar een hele gezonde beslissing.

Amanda2: Kan me dus voorstellen dat je blij bent met je medicijnen. Wanneer je de oorzaak aan gaat pakken komt er in het begin vaak nog meer los, waardoor je nachtmerries misschien alleen maar erger worden.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-09 19:07

amanda2 schreef:
Tja aanpakken is vaak makkelijker gezegd dan gedaan.

Dat is ook zo :j
Vandaar ook mijn advies hier niet te licht over te denken en de tijd te nemen na te gaan waar de droom vandaan komt. :)

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:23

Het slaapproces is in vrijwel alle opzichten een verwerkings proces. Zoals TS het hier omschrijft lijkt het erop dat het een puur met verwerking heeft te maken. Zoals Mas eerder heeft omschreven.

Steeds over hetzelfde dromen kunnen vele nare ziekten inhouden, ik denk dat je eerst uit moet gaan van een emotioneel probleem.
Een piekerboekje kan soms goed zijn, voor het slapen gaan 15 minuten alles opschrijven wat je dwarszit, en alleen dat ene moment per dag daar aandacht aan besteden.
Verder kun je altijd eens met een professioneel iemand gaan praten. Ik weet niet wat je "probleem om te verwerken" is, als het een ingrijpende, langdurend iets is, raad ik je professionele hulp aan. Hier heb ik het dan over een psycholoog. Ga naar je huisarts, overleg daar je probleem. Proberen kan nooit kwaad. En wie weet gaan je nachtmerries wel over op den duur. Misschien heb je aan 2 of drie gesprekken wel genoeg. Daar kan ook duidelijk worden of je nachtmerries door het probleem komen, of door een slaapstoornis door een andere oorzaak. :) wij bokkers kunnen je dat met deze beperkte info nooit geven ;)

sterkte, en hopelijk slaap lekker vannacht

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 18:25

heb ik ook wel eens, vroeger vaker dan nu.

Ik droom, over cijfers :+
Met van alles er om heen.

Op het moment dat ik wakker word weet ik het precies, en nu ook maar kan het niet omschrijven.

Bang, zweten, hart dat klopt in de keel, alles sneller zien, duizelig, en denken dat je dood gaat, niet alleen willen zijn, en huilen heel veel huilen.

Zo voel ik me dan.

Weet de remedie nog steeds niet.

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:24

Maar wat valt er te verwerken als je keer op keer droomt dat je met je auto te water raakt? Met angstaanval en al.
Dat is slechts 1 van mijn 'enge onderwerpen' maar als iemand tips heeft?
Voor alle duidelijkheid ik ben nog nooit met mn auto te water geraakt en ik hoop het ook nooit mee te maken.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 19:41

dromen zijn slechts hersenspinsels die op zich nergens op hoeven te slaan. het is niet altijd de letterlijke vertaling van wat er overdag met je gebeurd. En nogmaals, het kan door vanalles komen. Door verewerkingsprobleem, maar ook een slaapafwijking.

beide los je op verschillende manieren op.

een auto die ter water raakt, wat is het gevoel daarbij? dood? schade? niet terug kunnen draaien? fout maken? etc. Probeer dat maar eens voor jezelf te benoemen. Is er een link met dat bepaalde angstgevoel en je andere dromen? Zo ja, dan zou er best een emotioneel probleem kunnen zijn. Maar ik heb vijf regels tekst over je gelezen, dus ik kan daar niet over oordelen.
Als je het echt wilt weten, bel je huisarts met het verzoek voor een verwijzing naar een passende psycholoog.

Ik ben zelf een fantasierijke slaper, ik weet precies waar het door komt en wanneer ik ze weer kan verwachten. Ervanaf komen heeft voor mij te maken met goed in mn vel zitten en geen stressfactoren hebben door studie in combinatie met niet goed in mn vel zitten. De dromen hebben niks met mijn "emotionele" problemen te maken, maar geven gewoon weer dat ik me machteloos voel, niks anders kan doen dan het ondergaan en hopen op een mooie uitkomst.

Zolang je er niet echt last van hebt (vermoeidheid, weerstand, concentratie/prestatie) zou ik persoonlijk niet veel ondernemen. Voor iedereen die zegt ik heb er echt last van, ben erdoor vermoeid, of het gaat maar niet over, dan misschien toch eens langs de huisarts en zijn/haar mening horen en eventueel verwijzen.

Kan zinloos zin (niet nodig) of kan je helpen erover heen te komen en lekker te slapen ;)

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 06:36

@daphaan: Leuk om iemand te lezen die er verstand van heeft!

Het gevoel dat ik heb in mn te water-dromen is het gevoel opgesloten te zitten, te stikken. Of dat ik onder water niet mee weet wat boven of onder is, en dat ik daardoor stik.
Ook droom ik van enge beestjes die in horden om me heen krioelen. (ik ben erg bang voor spinnen)
Of dat mijn katten ergens in gevaar zijn dat ik ze moet redden. (en dat ik vervolgens wakker word dat k met 1 hand mn 2ersoonsbed omhoog hou om zogenaamd mn kat te bevrijden :') )

Ook eet en drink ik in mijn slaap en weet er vervolgens niets van af.
Vroeger liep ik ook door het hele huis en gaf ik de kan jus d'orange.

Erg he...? :(:)

Het speelt bij mij dus niet over 1 onderwerp, maar de rode draad is angst.
Terwijl ik overdag behoorijk relaxed ben, al zeg ik het zelf. :o

Ik ben er ooit voor naar de dokter geweest, die kon niets doen, nu heb ik via een andere arts al een hele tijd tryptofaan en magnesium pillen en dat scheelt de helft.
Ik weet dat het symptoombestrijding is, maar voor nu is het -voor mij- een goede oplossing.

Daphaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-09 09:32

ik ben geen expert op het gebied, maar heb er wel het een en ander over geleerd. vind dit wel boeiend!

ik zou die angst eerder machteloosheid noemen. ;) je kunt niks tegen je situatie doen of weet niet hoe en je komt er in om. Zeker weten dat je dat in het dagelijks leven niet ergens hebt?

's nachts uit je bed komen en iets eten en er niks van weten, dat is een echte slaap afwijking. Als je dat nu nog hebt, zou je daar best eens naar laten kunnen kijken. Maar dan zou er grondig onderzoek naar gedaan moeten worden (je hersenactiviteiten in je slaap in kaart brengen, kijken waar en hoe het misgaat). Wel fijn dat je in elk geval iets hebt wat het verminderd.

Nogmaals, als je er geen last van ondervind, zou het niet zorgwekkend hoeven zijn. Ik ken bijvoorbeeld een case waar man en vrouw gescheiden moeten slapen in verschillende kamers omdat de man oorlogsdromen heeft en twee keer zijn vrouw probeerde te wurgen in zijn slaap zonder het door te hebben.