Grote angst voor de tandarts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

CoopersB

Re: Grote angst voor de tandarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 11:57

Er is nog heel veel hoop!

ik ben op mijn 20e weer naar de tandarts gegaan na 5 jaar niet te zijn geweest!
Zelfs toen mijn kies ontsoken was,en ik heel erg kiespijn had ben ik niet gegaan!
Ik kreeg op mijn tandvlees een bultje en soms kwam er viezigheid uit...maar....niet gaan hoor!!!

Tot ik bij een andere tandarts terecht kon op aanraden van mij broer ben ik gegaan.
Ik zat te huilen in die behandelkamer...zo bang was ik!!

En jaar hoor, ik moest toch een aantal behandelingen ondergaan.
ik had geen gaatjes,tenminste geen grote, dus mijn gebid was redelijk goed!
ze hebben eerst alles onder verdoving in stappen gedaan.

en toen kwam het ergste.....de wortelkanaalbehandeling!!!
het is mij 100% meegevallen zelfs de prik deed geen zeer!

ben nog bij de mondhygieniste geweest en die heeft wat uitgelegt.

Ik dacht als we toch bezig zijn...laten we ook nog maar naar de kaakchirurg gaan...
Ook dat gedaan en 3 verstandskiezen eruit....

Ik kan alleen maar zeggen ik ben blij dat ik het gedaan heb.....ik heb geen pijn meer
en al 3 jaar geen gaatjes!

Toch ben ik ngo steeds zenuwachtig,maar veel minder en ik weet dat het goed is om te gaan,ga je niet krijg je rare dingen en is het alleen maar erger

pandour4evuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 18:11

ik ben zo verschrikkelijk bang

Ik had een tandarts die homeopatische middelen gebruikte als verdoving. Dit wisten wij niet!. je hebt gewoon nog steeds pijn. en die man zei nee kan niet ik heb je goed verdoofd maar ik zal het nog een keer verdoven. en hij blijft maar prikken totdat hij de maximale dosis heeft gegeven. en gaat hij gewoon door. zo heb ik een wortelkanaal behandeling ondergaan. ik ga nooit meer

vorig jaar in engeland had ik abses ten gevolge van een zenuwontsteking en ben ik naar het ziekenhuis gegaan voor antibiotica en hebik dat gekregen ze wouden eigenlijk dat ik naar de TA ging maar dat wou ik niet ik zei dat ik een afspraak had in nederland (gelogen)

nou zit het gat nog steeds maar ik heb geen pijn meer, maar ben bang dat het abses terug komt
ik ben nu denk ik 4 jaar niet geweest

_Nadia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 19:48

Ik ben al 10 jaar niet geweest, en 5 jaar geleden zijn 2 kiezen afgebroken. Dit heeft een tijd heel veel pijn gedaan, maar heb me er door gesleept met ibuprofen/naproxen/paracetamol cocktails.
Bij mij is het zo erg dat ik niet eens met mijn kinderen naar de tandarts kan, ik raak compleet in paniek.

Sinds eergisteren heb ik weer vreselijke kiespijn, kan er niet van slapen en pijnstillers doen zo goed als niets.
Morgen ga ik dus eerst naar de huisarts voor diazepam en dan een afspraak maken bij een tandarts. Onder narcose is geen optie, ik ben panisch voor naalden, en al helemaal voor een infuus. Daarbij wordt dit niet vergoed door de belgische ziektekostenverzekering (bij mij normale tandartskosten maar tot 100 euro per jaar) en kan ik dat dus gewoon niet betalen.
Ik zit nu al compleet in de stress, ben misselijk van het idee, en hoop ergens toch dat het met pijnstillers nu beter gaat worden...

citroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:13

Pff hier nog èèn!

Moet morgen nieuwe afspraak maken voor controle ! :( :(
maar ben nu dus al misselijk bij t idee om te bellen! * normaal geen problemen met belllen enzo.. *

K vond t de laatste keer niet zo leuk daar ( nog erger als normaal )
Heb daar jankend in die stoel gelegen ( 3gaatjes en van de verdoving werd k al panisch dus die is niet gegeven ;) )
En dan word er tegen je gezegt 'stel je ns niet zo aan' :(

jij ook heel veel sterkte ! ( voor idereen trouwens die ook in zn broeks schijt :o )

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-09 22:15

Ik ben 2,5 jaar niet geweest en dus heeft mijn vader gewoon maar een afspraak gemaakt hahah en ik ben samen met hem gegaan (dan heb ik toch een stok achter de deur).

Gelukkig: super goed gebit! :) Geen gaatjes en zelfs geen tandsteen :)

Al ga ik volgend jaar wel heen en wacht ik niet meer zo lang want van uitstel komt afstel ;)

Succes!
Het zal mijn grote vriend ook nooit worden :=

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:24

:wave:

Meld zich nog een kneus :D
Ik ben jaren niet geweest en dat heb ik geweten ook. Er moest ontzettend veel gebeuren. Het enige wat ik al jaren blijf uitstellen zijn die irritante verstandskiezen. Vanmiddag op controle zei de tandarts die ene moet er echt uit het heeft echt veel te weinig ruimte in de kaak. Nu ben ik net gaan zoeken op het internet (en heel handig is dat niet heb ik mogen ervaren) Maar ze adviseren om het bij de kaakchirurg te laten doen wanneer de kies niet door is, wanneer je boven de 25 bent en wanneer de kies schuin in de kaak zit. Mijn tandarts wil dit dus zelf gaan doen, ik zie het helemaal niet zitten. Blijf neigen naar lekker laten zitten, ik heb er geen last van. Die ene kies staat toch al helemaal naar buiten, daarvoor is het toch al te laat :o Ik heb eigenlijk geen vertrouwen in mijn eigen tandarts en al helemaal niet als er zoiets op de planning staat...

_helga_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:37

Ik ben ook egt super bang voor de tandarts en al 3 jaar ofzo niet meer geweest :(:)
ik wil graag een andere omdat ik bij de tandarts die ik nu heb geen fijne ervaringen heb.
maar me ouders beginnen dan elke keer weer te zeuren als ik zeg dat ik naar de tandarts ga maar wel naar een andere.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-09 21:39

er is zeker nog hoop!!!!!!

ten eerste raad ik je een narcose tandarts erg af ten eerste zo kom je nooit over je angst
ten tweede het is erg duur en is narcose zeer slecht voor lichaam!!
ik ben ook 10 jaar ong niet gegaan alleen als ik pijn had(superveepijn en 1 week onder de pillen 6 paracetamol van 100 gram en 6 ibropufen en fles drank en had nog pijn)

ten eerste mijn kaak staat scheef wat de boel nog eens verergerd
alles wat ik had moest totaal gerenoveerd worden (mis voornamelijk kiezen)
3 wortelkanaal behandelingen verstand kiezen verwijderen kies resten gaatjes vullen)
alles is nu klaar alleen heeft mijn verzekering mijn aanvraag voor de kronen afgewezen zodat ik nog met ene half gebit rond loop
dat terzijde
de eerste x is altijd vreselijk eng!!
maar ga toch gewoon een tandarts zoeken die je goed kan helpen zoals een angst tandarts ik heb die ook (http://www.tandartsede.nl)
na een paar keer vind je het al minder eng
leg goed uit wat je fijn vind en wat niet!
zoals zeggen wat ze gaan doen tijdens de behandeling,niks zeggen,gewoon praten,eventueel tv kijken of muziek luisteren
ga er gewoon voor!
geloof me het valt allemal reuze mee maar je bouwt in der loop der jaren gewoon meer angst op en waarvoor eigenlijk?
tja ik heb heel veel slechte ervaringen met tandartsen ik kwam bij deze tandarts met de vraag om de boel er uit te laten halen en ben zo blij dat ik hem die laatste kans heb gegeven!!!
pff lang verhaal maar je mag me altijd pben als er wat is!
sucses

Somebitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 05:58

Tja een narcose kan je misschien afraden maar ik heb er erg veel baat aan gehad. Ga nu ook zonder angst naar de kliniek toe. :j
En wat is er tegenwoordig niet slecht voor je lichaam?

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:15

En het kan je natuurlijk net het vertrouwen geven om na het 'grote werk' verder te gaan bij bijv. een angsttandarts.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:26

Ik ben ook ongelovelijk bang voor de tandarts. Ik ben ook al ruim 5 jaar niet meer geweest. Maar ik vind het zo zonde van mijn gebit en ik wil zo graag goed voor mijn tanden zorgen en een mooi gebit hebben. Vandaag moet ik naar het ziekenhuis ( centrum bijzondere tandheelkunde ) en dan gaan ze kijken hoe het er mee gesteld is en of ik in aanmerking kom om onder narcose mijn gebit in orde te laten maken en dan wordt ik door gestuurd naar een angsttandarts. Ik ben zoow benauwd voor straks maar het moet gebeuren. Ik weet dat ze vandaag nog niets gaan doen, maar toch sta ik stijf van de zenuwen.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:38

Ik ben ook erg bang voor de tandarts, ik ga wel altijd netjes maar kom er altijd ziek vandaan (misselijk, hoofdpijn en veel spierpijn in mn nek en schouders) van de spanning.
Mijn verstandskiezen zijn er vorige week maandag uitgehaald onder narcose, beste beslissing die ik ooit genomen heb!
Zelfs mn kiezen rechtsonder, waar ik 1,5 jaar niet meer mee kon eten, nadat ze gevuld waren bij de tandarts, omdat ze zo gevoelig waren zijn minder gevoelig geworden, dus kan ook bijna weer eten met rechts :=

Een goede tip voor als je behandelt moet worden; neem je mp3speler mee, dan hoef je niet alles mee te krijgen. Ogen dicht, muziek hard en gaan met die banaan. Ik hou ook altijd de hand van de assistente vast bij de verdoving omdat ik het zo eng vind. Tandarts vind mij niet leuk om te behandelen en heeft me al verzocht er iets aan te gaan doen :o

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:51

Zou ik dan ook doen BrittKitt: andere tandarts zoeken.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 07:56

Huh? Ik? Ik mag juist heel tevreden zijn met mijn tandarts! Ik maak mezelf ziek, niet hij :P Hij is super rustig en is al ooit 3 kwartier met een gaatje bezig geweest, neemt alle tijd, luisterd naar me en verdooft bij als ik het vraag ook al zou ik theoretisch niks meer kunnen/mogen voelen. Daarom ben ik ook zo bang, ik ben zo gevoelig in mn mond en zelfs na 2 verdovingen heb ik kans dat ik weer iets voel.. En ik trek weg, wat natuurlijk gevaarlijk is, daarom ook de keus voor narcose bij de verstandskiezen ;)

kamsel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:37

Omdat je zei dat hij je niet leuk vindt om te behandelen en dat je er iets aan moet doen.
En een speciale angsttandarts? Zou dat nog werken?
Want deze is dus eigenlijk al bijna de ideale tandarts voor de meesten van ons.

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:43

arian_wolf schreef:
Oké... :o

Ik ben meer dan 2 jaar niet naar de tandarts geweest, omdat ik er écht grote angst voor heb. Ik krijg het er al benauwd van als ik er aan denk. :o

Maar nu.. sinds een week -misschien is het al langer aan de gang- maar deze week merkte ik iets op.

Het begon eerst met mijn voortand. Ik had écht onwijs mooie tanden, en kreeg vaak reactie's, maar opeens begon mijn voortand een beetje scheef te gaan zitten. Niks aan de hand, het is nauwelijks zichtbaar.. en meerdere mensen zeiden.. '' stel je niet aan, je hebt een prachtig gebit '' Dit is dan ong 3 weken terug, maar ik heb het idee dat het steeds schever gaat zitten, en dat heb ik ook met meerdere tanden.

Nu zat ik van de week mijn gebit eens grondig te bekijken, en zag ik een grote ruimte tussen 1 tand zitten. De tand staat een beetje ''alleen'' beetje lastig om uitteleggen Dit is me eigenlijk nooit eerder opgemerkt... Naar mijn idee zat er wel een klein kiertje tussen, maar lang niet zo erg als dit >;)

Het lijkt wel of me tandvlees een beetje omhoog getrokken is. Ook zitten er een beetje witte bultjes op, bij de ene tand is het meer opgezwollen dan bij de andere tand. ( het is niet bij al mijn tanden) Me tanden zijn reuze gevoelig, ook als ik me tanden soms op elkaar zet.. In de avond/nacht lijk ik er meer last van te hebben. Het doet absoluut geen pijn ofzo, het is een beetje een naar gevoel.

máár gister werd ik toch echt wel een beetje angstig %) Ik zat een beetje aan me tanden te voelen en het leek wel alsof het een beetje los zat. Niet dat je een tand helemaal heen en weer kon duwen maar er zat wel speling in. Ik dacht eerst dat ik mezelf aan het gek maken was. Ik zag me al lopen, zonder tanden.. :\

Pff, herkent iemand dit? Ik heb het eerst een week afgewacht, maar het lijkt steeds erger te worden. Dus maandag moet ik wel even bellen om een afspraak te maken := :=

Ik krijg al spontaan hardkloppingen... :o

ik ken het, ik ben al bijna 7 jaar niet meer geweest, mis inmiddels een stuk kies.....
ik krijg spontaan hartkloppingen als ik alleen maar aan die stoel denk en ik weet niet hoe het komt,
de verdovingen zijn me al te veel :(

er zijn wel 2 kiezen getrokken bij en 2 uitgesneden en dan nog 4 verstandskiezen,
maar om nou te zeggen dat ik daar extreem last van heb gehad, nee de angst was gewoon ineens heel erg...heel stom

ben nu zwanger maar na mijn zwangerschap wil ik graag naar een angsttandarts, kijken of die iets voor me kunnen doen voor het allemaal te erg word
ik heb nu nog mooie tanden en die wil ik eigenlijk wel houden

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 08:46

Kamsel; Ja omdat ik weg trek en dat gevaarlijk is, hij zal in deze situatie nooit iets meer kunnen doen dan een gaatje vullen en dat kan nog wel eens moeilijk zijn als je ooit een wortelkanaalbehandeling moet :+ Daarom moet ik eigenlijk iets doen aan mn angst (voor naalden en de tandarts, vooral de geluiden en angst voor (mogelijke) pijn). Hij zet ptima verdovingen, zeker vergeleken met onze vorige als ik mijn ouders mag geloven, dus ben allang blij dat ik daar niet vaak verdoofd ben :') Daar is het ook begonnen denk ik, toen hij een kies moest trekken voor mn beugel heb ik zijn hand weggeslagen waardoor de spuit bijna door mn wang ging :=

Medea

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 09:59

Bekende verhalen hier, ik ben ook echt geen held bij de tandarts. Ik heb ook altijd gaatjes, terwijl ik heel netjes altijd poets.. vreselijk. Bij de laatste keer dat er een gaatje gevuld moest worden ben ik vreselijk in paniek geraakt.. daar lig je dan trillend, huilend als toen 21-jarige.. Ik heb nu weer een gaatje maar durf er echt niets aan te laten doen totdat ik een fatsoenlijke tandarts heb gevonden die WEL begrip heeft voor mensen zoals wij..

FlairS

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:09

Hier nog een angsthaas! ;(
Ben inmiddels al bijna 49 maar nog steeds als de dood!
Het is bij mij ontstaan door de schooltandarts die ieder 1/2 jaar een bezoek bracht aan onze school en waardoor iedereen 3 weken lang van de rel was. |o
Ik ga wel maar het kost me vreselijk veel energie.Ik heb wel eens in de behandelkamer gestaan dat de tandarts zei dat ik maar weer naar huis moest gaan en moest bellen als ik er aan toe was.Ook heb ik wel eens gierend van de lach op de stoel gelegen.Tranen over mijn wangen! :))
Het is bij mij niet eens de behandeling waar ik bang voor ben maar het feit dat ik me moet overgeven,iets waar ik in het dagelijks leven ook niet echt een ster in ben.Ik houd graag de regie in eigen hand. :j en da's nou net een beetje lastig op een tandartsstoel.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:14

hier nog een bangepoeperd
ben vanaf me 12e jaar ofzo bang was ik jaren niet geweest op me 16e naar een angsttandaarts gegaan 45 min met de auto van thuis vandaan 1e x gekeken niks aan de hand
2e behandeling wortelkanaal behandeling groot paniek had hij snel een noodvulling erin gedaan een week later kon ik terug komen om af te laten maken hij weer bezig en druwt weer een noodvulling erin en zei jou help ik niet meer ga maar naar huis en daar stond ik dan met een half afgemaakte wortelkanaal behandeling ik huisarts gebeld die heeft mij doorverwezen naar ziekenhuis om het onder narocose af te laten maken want bij de tandarts was het een ramp

Elise88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:22

Ik heb het ook niet op tandartsen :o

.. maar; het trekken van m'n verstandskiezen bij de kaakchirurg viel -ondanks het prutsen door studenten en moeten breken van een vd kiezen e.d. - héél erg mee.

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 10:43

Nou ik ben net weer terug en heb de eerste 5 afspraken staan in het ziekenhuis. Kheb een paar kleine gaatjes en bij 1 kies is de vulling eruit gegaan. Mischein is daar een wortelkanaal behandeling nodig of moet hij eruit. Ik vind het nu al echt vreselijk eng. De eerst volgende keer wordt er alleen gepolijst en verder nog niets, tgaat rustig aan, dat gelukkig wel. En als het echt niet wou werd ik onder narcose geholpen met die kies.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 11:41

FlairS; exact de reden waarom ik mijn kiezen niet gewoon heb laten weghalen, niet meer zelf kunnen bepalen wat en wanneer en hoe etc. Vreselijk :')

MISTRAL94

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-09 12:21

Elise88 schreef:
Ik heb het ook niet op tandartsen :o

.. maar; het trekken van m'n verstandskiezen bij de kaakchirurg viel -ondanks het prutsen door studenten en moeten breken van een vd kiezen e.d. - héél erg mee.

Studenten? Daar had ik nog niet eens over nagedacht maar een academisch ziekenhuis werkt met studenten idd. Nou alles leuk lief en aardig, maar ik ben geen proefkonijn :oo

arian_wolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-09 13:28

Nou, vanmiddag heb ik dan toch een afspraak bij de tandarts...
bij de ''spoedtandarts''

*slik*

-O-