Total Body Scan laten doen ?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

lindatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:33

IkbenMarije schreef:
Kennis van ons heeft het laatst laten doen in Duitsland, er bleken een aantal poliepen in de darmen te zitten die uit zouden groeien tot tumoren. De arts feliciteerde hem na de scan met '' gefeliciteerd, u leeft 20 jaar langer''

Het is wel een momentopname, maar toch..

Nou precies, dat zou voor mij een reden zijn om het te doen :) Je weet niet wat er in je lichaam gebeurt en als ze er achter komen ben je soms al te laat.

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-09 21:34

WillemYntJee schreef:
Dus jij gaat elke 2 jaar éven naar thailand daarvoor? Duur grapje dan :P K heb er ook wel is aangedacht ook al ben k nog heel jong, maar t kost me toch veel te veel.

sja wat is veel ???? een ticket kost je wat ( nu ben je voor een goeie 500 euro heen en weer )

onderzoek kost uitgebreid nog geen 200 euro, mijn paarden kosten meer per maand :+

freespirit

Re: Total Body Scan laten doen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-10-09 23:11

Hmmm...500 voor ticket, 200 voor de scans, komen natuurlijk nog verblijfskosten bij...

Nu is er een aanbieding bij Prescan voor 915 en twee voor 1750, da's dan toch niet zo gek. Of je moet het natuurlijk even combineren met vakantie aldaar.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 05:49

Hangt er maar net vanaf waar je je geld aan uit wilt geven... De een koopt dure kleren, de ander een dure auto en weer een ander laat zo'n scan doen.

Dat die scans steeds maar een stukje scannen wist ik niet. Geeft inderdaad wel valse zekerheid dan...

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 05:57

Weet iemand of je met zo'n scan metingen kan doen op verstopping ed en sterkte van de aderwanden;ben echt al vanaf pubertijd hoge bloeddruk patiënt en wil graag weten of er inmiddels beschadigingen zijn. Tja liever ga ik eens goed shoppen of op vakantie..maar nu
ik een financiële meevaller heb wil ik dit toch besteden aan mijn
gezondheid. Heeft iemand nog tips, waar en hoe en wat?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 11:15

Wat zou je winst zijn, celtic? Wat kun je ermee als je weet dat er aderverkalking aanwezig is?

Over de prijs: het neerzetten van een MRI-scan kost een paar miljoen. Persoonlijk vind ik het bijzonder terecht dat we dit niet vergoeden in het basispakket - ik vind de stelling dat je 20 jaar langer leeft omdat je poliepen zijn gevonden veel te zeer zwartwit. Voor de aandoeningen waarvoor het zinvol is om op grote schaal te screenen, zijn er of worden er screeningsprogramma's ontwikkeld. En tuurlijk blijft er een kans, maar hey, 1 op de 4 mensen krijgt kanker, 1 op de 10 vrouwen krijgt borstkanker. Dat kunnen we niet allemaal voorkomen, en scannen gaat mij daar de wereld niet op verbeteren - het geeft een gevoel van schijnveiligheid. Gezond leven, veel bewegen en heel goed luisteren naar je lichaam lijkt me een prachtig alternatief :)

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 18:14

WhiteRose schreef:
Wat zou je winst zijn, celtic? Wat kun je ermee als je weet dat er aderverkalking aanwezig is?

Over de prijs: het neerzetten van een MRI-scan kost een paar miljoen. Persoonlijk vind ik het bijzonder terecht dat we dit niet vergoeden in het basispakket - ik vind de stelling dat je 20 jaar langer leeft omdat je poliepen zijn gevonden veel te zeer zwartwit. Voor de aandoeningen waarvoor het zinvol is om op grote schaal te screenen, zijn er of worden er screeningsprogramma's ontwikkeld. En tuurlijk blijft er een kans, maar hey, 1 op de 4 mensen krijgt kanker, 1 op de 10 vrouwen krijgt borstkanker. Dat kunnen we niet allemaal voorkomen, en scannen gaat mij daar de wereld niet op verbeteren - het geeft een gevoel van schijnveiligheid. Gezond leven, veel bewegen en heel goed luisteren naar je lichaam lijkt me een prachtig alternatief :)

Valse zekerheid vind ik een groot woord, ik zou bij een positieve uitslag (geen abnormaliën) er niet blind vanuit gaan dat alles okay is en blijft. Maar ik zou er dan wél vanuit mogen gaan dat er vooralsnog geen 'grote' problemen zijn.
Daarbij word bij een mammografie, niet standaard in de bodyscan, gebruik gemaakt van rontgenapparatuur en kan wél de hele borst onder de 'loep' genomen en kan ik op dat moment er redelijk vanuit gaan dat alles okay is.

En ookal word het lijf dan in grote lijnen gescant en is het maar een momentopname....nu kan ik ook niet in m'n lijf kijken en bij iedere 'bobbel' in m'n borst breekt me het zweet uit...toch wel fijn om even te laten controleren en die mogelijkheid heb ik niet anders dan met zo'n bodyscan. Je zúlt er maar net op tijd bij zijn....

Heb je het over schijnveiligheid dat hoef je ook niet regelmatig je borst te controleren, want voel je niks, is er ook niks aan de hand ?????

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:24

zelf je borsten onderzoeken wordt ook niet meer geadviseerd door het KWF...

freespirit

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-09 18:32

Kev schreef:
zelf je borsten onderzoeken wordt ook niet meer geadviseerd door het KWF...

Okay....maar mijn huisarts, Oprah en dr. Oz wel _O- !!!

Kev

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 18:52

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:11

Ik zou dit nooit doen. Het is bewezen dat mensen die verschrikkelijk bang zijn juist meer kans hebben op ziektes als kanker dan mensen die dr niet bij nadenken.
Heb ooit een briefje in mijn handen gedrukt gekregen van mijn HA waarin stond dat een dochter haar vader had verloren aan kanker.
Deze dochter was zó bang dat zij het ook kreeg, dat zij dus ook echt ziek is geworden.

Ik was namelijk ook ooit heel bang, heb heel wat familieleden verloren aan kanker namelijk, zelfs mijn moeder toen ze 42 jaar was.

Ik zat dus om elke steekje en bultje bij de HA. Tot hij me de diagnose 'psychosomatisch' gaf.
Ik moest hiervoor in therapie, omdat ik dus ook echt steeds ziek was.

Hij stuurde me in het begin wel steeds door hoor, maar op een gegeven moment zei mn HA ook, meid, de kans dat je overlijd aan kanker is kleiner dan dat je komt te overlijden tijdens de rit naar het ziekenhuis.

Ik heb er toen mee leren leven, als er symptomen zijn ga ik wel heen maar daar houd het wel mee op.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-09 19:54

freespirit schreef:
WhiteRose schreef:

Valse zekerheid vind ik een groot woord, ik zou bij een positieve uitslag (geen abnormaliën) er niet blind vanuit gaan dat alles okay is en blijft. Maar ik zou er dan wél vanuit mogen gaan dat er vooralsnog geen 'grote' problemen zijn.
Daarbij word bij een mammografie, niet standaard in de bodyscan, gebruik gemaakt van rontgenapparatuur en kan wél de hele borst onder de 'loep' genomen en kan ik op dat moment er redelijk vanuit gaan dat alles okay is.

Valse zekerheid vind ik een passend begrip. Een scan sluit niets uit, een scan laat op dat moment geen zichtbare afwijkingen zien... En wat zegt dat? Niets... Wat niet zichtbaar is, kan er wel zijn. Zo mist een mammografie in een behoorlijk aantal cases tumoren. Waarom is er dan een screeningsprogramma borstkanker door mammografiën? Omdat 1 op de 10 vrouwen borstkanker krijgt, je zoekt naar een specifieke ziekte en de mate waarin er wél tumoren worden opgespoord is er hoog genoeg voor. Uit onderzoek blijkt vervolgens dat mét screening de 5-jaarsoverleving (het aantal patiënten dat na 5 jaar nog in leven is) stijgt bij periodieke screening. Daarmee betekent het dat je de overlevingskansen verhoogd. Onder hetzelfde motto wordt gewerkt aan een screeningsprogramma voor darmkanker.
Overigens, waarom zelf borstonderzoek doen niet zinvol is? Zelfonderzoek heeft totaal geen invloed op de 5-jaarsoverleving bij borstkanker - je (over)leeft er dus niet langer van. Bij een preventief onderzoek wil je dat je ziektegevallen eerder opspoort en dus de overlevingskansen verhoogd. Dat gebeurt niet, dus het is niet zinvol.

Je geeft zelf al aan dat je wel conclusies aan zo'n scan verbindt hoewel niet heel uitgebreid (maar ws. onbewust veel meer), en persoonlijk zie ik daar geen hele stabiele grond voor. Mij is duidelijk ingeprent dat je geen bloedonderzoek doet zonder dat je weet waar je naar zoekt (je vindt namelijk altijd wel iets wonderlijks, maar je moet mensen niet ziek "maken"). Vanuit diezelfde redenatie kijk ik naar een total body scan. Wat is je winst als je weet dat je longen er niet goed uitzien? Wellicht dat je er gezonder van gaat leven - maar die optie benoem ik voor de scan.

Nogmaals, gezond leven, veel bewegen en goed luisteren naar je lichaam - daar voorkóm je ziektes mee, en das veel zinvoller :)