Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
patos schreef:Ik krijg uit sommige posts wel het idee dat er mensen zijn die denken dat een arts opzettelijk mensen een goede behandeling onthoudt. Het is ook een baan en die probeer je zo goed mogelijk uit te voeren, maar ook een arts kan fouten maken. Waarom zou een persoon bij een callcenter wel een fout kunnen maken en een arts niet? De gevolgen zijn veel groter, maar zolang je artsen niet vervangt voor robots oid zal daar niet veel aan veranderd kunnen worden.
Daarnaast blijft mensenkennis een belangrijk item, sommige artsen zijn beter instaat om hun patiënt in te schatten dan anderen. Persoonlijk merk ik dat vooral de artsen van de oude garde zich boven hun patiënt verheven voelen, de nieuwe generatie artsen heeft in hun opleiding meer tijd besteedt aan communicatie-vaardigheden en de verhouding arts-patiënt.
Lovely1 schreef:patos schreef:Ik krijg uit sommige posts wel het idee dat er mensen zijn die denken dat een arts opzettelijk mensen een goede behandeling onthoudt. Het is ook een baan en die probeer je zo goed mogelijk uit te voeren, maar ook een arts kan fouten maken. Waarom zou een persoon bij een callcenter wel een fout kunnen maken en een arts niet? De gevolgen zijn veel groter, maar zolang je artsen niet vervangt voor robots oid zal daar niet veel aan veranderd kunnen worden.
Daarnaast blijft mensenkennis een belangrijk item, sommige artsen zijn beter instaat om hun patiënt in te schatten dan anderen. Persoonlijk merk ik dat vooral de artsen van de oude garde zich boven hun patiënt verheven voelen, de nieuwe generatie artsen heeft in hun opleiding meer tijd besteedt aan communicatie-vaardigheden en de verhouding arts-patiënt.
Tevens vind ik fijn om te lezen hoe jij er zo over denkt. Je ziet de fouten wel maar begrijp ook dat je het beroep beschermt (terecht!) en het in een ander perspectief zet. Je lijkt me heel erg realistisch en reëel en je wordt straks vast een goede arts!
Echwel schreef:orienta schreef:das helemaal vervelend ja
maar hoe kan er in vredesnaam een gat in je darmen komen
Domme pech door een doorgebroken ontsteking in een darmkronkel
Patos een patient die braakt(poeplucht) en wegvalt van de pijn, moet je gewoon doorsturen had mij 6uur pijn en vervuiling gescheeld
Lithya schreef:Het blijft altijd moeilijk om een goede diagnose te stellen, omdat veel dingen anders tot uiting komen bij mensen. Tref het vaak aan dat iemand niet duidelijk kan vertellen waar de pijn zit. Soms kom je er met praten achter en soms niet. En een arts kent zijn patiënten? Ja soms wel en soms niet. Tuurlijk is het ernstig als er schade achter weg komt en als je een veearts belt is die er sneller dan de dokterswacht. Maar vraag eens een dag mee te lopen en je gaat het van twee kanten bekijken.

Das knap als je het chronisch hebt!
of de bekende: neem maar een paracetamolletje...

Het is en blijft mensen werk, dus tuurlijk gaat er wel eens iets minder goed. Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden, ze onderzoeken mij goed, luisteren goed en stellen een fijn behandelplan op met mij. En verwijzen direct door als het buiten hun gebied valt of als ze een second opinion willen (ik loop momenteel bij de longarts, allergoloog en kno-arts die met elkaar overleggen).
Ik speel zelf een belangrijke rol. patos schreef:Lovely1 schreef:
Tevens vind ik fijn om te lezen hoe jij er zo over denkt. Je ziet de fouten wel maar begrijp ook dat je het beroep beschermt (terecht!) en het in een ander perspectief zet. Je lijkt me heel erg realistisch en reëel en je wordt straks vast een goede arts!
Bedankt voor je leuke reactie! Als je eenmaal binnen het medische wereldje bent, ben je al snel geneigd om elkaar de hand boven het hoofd te houden. Gelukkig ben ik nog niet zover, ik hoop dat ik ook in de toekomst zo nuchter kan blijven. Gelukkig komt er tegenwoordig zowel vanaf de patiënt als uit de media veel kritiek op deze beroepsgroep, dat zet de artsen wel weer even met beide benen op de grond. En sluit daarnaast het medisch tuchtcolllege niet uit.
En als je het niet vertrouwd altijd een second opinion vragen!
) Welshcobfan schreef:Mijn eigen huisarts wil liever zelf alles oplossen en verwijst mij zelden door naar het ziekenhuis. De oplossing die werkt bij mijn HA? Zelf actief patient te zijn en erop blijven hameren dat het nodig is. Als ik zelf aangeef dat ik doorverwezen wil worden, gebeurt dat ook
De dokterassistentes daarintegen is een ander verhaal... die zeggen bij mij te snel: gaat vanzelf overDas knap als je het chronisch hebt!
of de bekende: neem maar een paracetamolletje...
De assistenten bij ons nemen iets te snel de dokterrol op zich
Alleen kunnen zij al een diagnose doen via de telefoon
In het ziekenhuis zijn ze altijd erg correct bij mij, ik ben er al bekend vanaf mijn 4e en doen altijd veel moeite voor mijHet is en blijft mensen werk, dus tuurlijk gaat er wel eens iets minder goed. Maar over het algemeen ben ik zeer tevreden, ze onderzoeken mij goed, luisteren goed en stellen een fijn behandelplan op met mij. En verwijzen direct door als het buiten hun gebied valt of als ze een second opinion willen (ik loop momenteel bij de longarts, allergoloog en kno-arts die met elkaar overleggen).
Nu heb ik het voordeel dat ik een zwakke gezondheid heb, dus ben bekend bij zowel HA als ziekenhuis.
Bovendien ben ik altijd een actieve patient en dat werkt welIk speel zelf een belangrijke rol.
Lithya schreef:Denk dat internet ook een grote rol speelt in het stellen van 'foutieve' diagnoses. Patiënten zoeken zoveel op op internet en zoeken dan iets dat bij 'hun ziektebeeld' past. Dit leidt er soms ook toe dat ze dingen vertellen die ze gelezen hebben, waardoor de arts op een dwaalspoor wordt gezet. Hoe vaak je de zin niet hoort: ik heb even op internet gekeken en..
Dat denk ik ook zeer zeker.