zwanger op 19jarige leeftijd.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:51

Delphi schreef:
Nee, hoor absoluut niet!!! Ik was 14 weken toen ik het vertelde, ik wist het niet eerder. Ik weet zeker dat je het langer mag verzwijgen ... zal het eens opzoeken ;)

Wettelijk gezien moet je minimaal drie weken voor het ingaan van het zwangerschapsverlof tegen je werkgever zeggen dat je zwanger bent, maar dat is natuurlijk niet handig omdat je werkgever al veel eerder zal zien dat je zwanger bent! De Arbo-dienst adviseert daarom om na 12 weken je zwangerschap te melden, zodat er voorzorgsmaatregelen genomen kunnen worden. Dit is een advies en geen verplichting!

Kortom de wet verplicht je niet om het vroeg aan je werkgever te vertellen.
Maar als je werk doet dat van invloed is op je zwangerschap (zwaar werk of werken met gevaarlijke stoffen) dan kan het zo zijn, dat er al vroeg rekening moet worden gehouden met je zwangerschap. In dat geval zul je het voor je eigen gezondheid en dat van de baby, zo snel mogelijk aan je werkgever moeten vertellen.

Ze mag het dus tot 31 weken geheim houden voor de werkgever, al is dat niet netjes. Maar bij het solliciteren en in de preftijd zou ik er nog even niets van zeggen.

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 15:53

even voor de duidelijkheid, abortus is geen optie voor mij, omdat ik tegen abortus ben maar ook omdat ik stiekem toch wel heel blij ben dat ik een kindje krijg alleen de situatie maakt het zo moeilijk op het moment.

Mijn opa heeft zijn hele leven lang in de bouw gewerkt en kent wel mensen van de woningbouw, hij is al rond aan het kijken en aan het vragen.

Verder heeft zo iedereen die het weet al gezegd van ja ik heb nog een bedje en ik heb nog een kinderwagen en ik heb nog dit en ik nog dat dus ik heb al ongeveer de hele kinderkamer bij elkaar gespaard.

Ik moet 12 oktober naar de verloskundige om een echo te maken dus dan weet ik precies hoelang ik zwanger ben.

De dokter kon niet precies berekenen hoelang ik al zwanger ben want mijn menstruatie bleef uit door de prikpil, ik ging een test doen omdat ik ging overgeven in de ochtend e.d.

Verder heb ik een afspraak gemaakt bij maatschappelijk werk en ben ik zo een beetje elke dag op het woningbureau te vinden. We staan idd al samen op een woonpas.

hesterve

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:54

pff moeilijke situatie! Ga ook eens langs bij het maatschappelijk werk. Kijk of zij iets voor je kunnen betekenen. In sommige gevallen kunnen zij ook een huis toewijzen(is bij een vriendin van me gebeurd). Ga ervoor!

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:55

Maar hoe zit het met het werk? Werk je nu of studeer je verder? En kan je vriend geen aangepast werk doen? En zo nee, krijgt hij dan geen uitkering?

En stel dat jij kostwinner wordt, kan je vriend dan de zorg voor jullie kleine op zich nemen als jij werkt?

Abercrombie

Re: zwanger op 19jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:57

heftig, is de prikpil die al in je lijf zit niet schadelijk voor je ongeboren kind??

Succes met het vinden van alle oplossingen, waar een wil is, is een weg..

kekaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 15:59

gefeliciteerd meis, ook al komt het onverwacht en is het niet gepland zo te lezen gaan jullie ervoor, top

je leeftijd zou ik niet over in zitten, je hebt een vaste relatie dus wat de liefde betreft zit het wel goed en dat is een goed begin.

voor wat betreft de urgentie, als jij kan aantonen dat je aan de prikpil was dan moet dat toch kunnen ?
maar goed daar weet ik verder het fijne niet van.

in ieder geval heel veel succes ! en probeer er van te genieten.

(wat werk betreft, ik moest het 3 maanden voor de uitgerekende datum vertellen, maar heb dit met 12 weken al gedaan voor mijn
eigen veiligheid, werk in de gevangenis tussen de " bewoners" dus daar voelde ik mezelf niet prettig bij)

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:00

Delphi schreef:
Delphi schreef:
Nee, hoor absoluut niet!!! Ik was 14 weken toen ik het vertelde, ik wist het niet eerder. Ik weet zeker dat je het langer mag verzwijgen ... zal het eens opzoeken ;)

Wettelijk gezien moet je minimaal drie weken voor het ingaan van het zwangerschapsverlof tegen je werkgever zeggen dat je zwanger bent, maar dat is natuurlijk niet handig omdat je werkgever al veel eerder zal zien dat je zwanger bent! De Arbo-dienst adviseert daarom om na 12 weken je zwangerschap te melden, zodat er voorzorgsmaatregelen genomen kunnen worden. Dit is een advies en geen verplichting!

Kortom de wet verplicht je niet om het vroeg aan je werkgever te vertellen.
Maar als je werk doet dat van invloed is op je zwangerschap (zwaar werk of werken met gevaarlijke stoffen) dan kan het zo zijn, dat er al vroeg rekening moet worden gehouden met je zwangerschap. In dat geval zul je het voor je eigen gezondheid en dat van de baby, zo snel mogelijk aan je werkgever moeten vertellen.

Ze mag het dus tot 31 weken geheim houden voor de werkgever, al is dat niet netjes. Maar bij het solliciteren en in de preftijd zou ik er nog even niets van zeggen.

Joh,dat wist ik helemaal niet!
Bedankt voor het stukje,nu snap ik ook hoe ik aan die 12 weken kom :)

@TS , als je het kindje met liefde wilt houden , zullen jullie er hard voor moeten vechten.
En geloof me,ookal lijkt nu alles niet ideaal, het zal wel lukken!
Wij hadden niets toen we wisten dat ik zwanger was.
Toch is het ons gelukt om voor de geboorte een huis te hebben,met een babykamer. Ons kind is niets te kort gekomen,ze weet niks af van hoe moeilijk wij het hebben gehad,en ze heeft er niks aan over gehouden.

Ik heb altijd gezegt: het lot heeft ons dit kindje gegeven,het is aan ons om er wat van te maken :)

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:02

ik was 17 toen ik moeder werd een mooiere "keuze"heb ik nooit kunnen wensen
als het goed is heeft jou vriend nu een uitkering toch?
en jij kunt straks misschien ook een uitkering aanvragen zou zeggen bel even de belasting telefoon waar je recht op hebt.
en maatschappelijk werk enz weet de weg ook wel te vinden in uitkeringen enz die kunnen hierin ook veel voor je betekenen! je mag me altijd pben als je vragen enz hebt
p.s: gefeliciteerd natuurlijk!

Wardie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:02

Misschien enigzins offtopic, maar een goede vriend van ons heeft zijn arm verloren bij een ongeval en die heeft hier een best behoorlijke schadevergoeding voor gekregen. Kunnen jullie hier niet iets mee? En er moet toch wel iets zijn wat hij zou kunnen? Onze vriend werkt ook gewoon en doet eigenlijk alles. Misschien iets achter de pc ofzo?
In ieder geval gefeliciteerd en veel kracht toegewenst. Als jullie er alletwee achter staan dan komen jullie er wel!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:03

de keuze heb je al gemaakt; je gaat er toch voor? doen en niet achterom kijken maar enkel nog vooruit.

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:03

vbl schreef:
Toch abortus, wees redelijk tegen over je kind, wat heb je dat nou te bieden behalve liefde?

Zelf ben je nog erg jong met nog een heletijd te gaan, geen huis, geen goed inkomen en geen vaste baan..

En het wil niet perdefenitie zeggen dat jij geen kinderen meer kan krijgen na een aborutus.

iig succes

Sorry, maar jij denkt wel erg makkelijk over een abortus!!! Wie weet hoe ver ze al is! En daarnaast wil de TS geen abortus. En stel dat je kinderen hebt maar een zware financiele tegenslag krijgt? Doe je dan ook je kinderen maar weg omdat je ze niets meer te bieden heeft??? Sorry, maar hier help je haar niet echt mee.

Natuurlijk zullen de eerste jaren zwaar zijn en moeilijk, maar ik weet zeker dat het je gaat lukken![/quote]

Ik denk niet makkelijk over abortus, maar denk wel aan het kind.
Als je niks hebt, kun je dat kind ook weinig bieden, geloof niet dat een kind daar gelukkig van wordt..
en als je ineens een tegenslag krijgt, kun je er niks meer aan doen dan moet je er mee dealen nu heb je nog een keus (mits abortus nog toegestaan is weet niet hoelang ts al zwanger is)[/quote]

Moet zeggen dat ik het hier wel een klein beetje mee eens ben..
Wat als dat kindje straks ziek wordt, naar school gaat enz..
Je moet alle positieve en negatieve punten naast elkaar zetten en voor jezelf en je vriend gaan bekijken of je hier aan kunt voldoen..
Tis wel leuk dat wij hier op bokt gaan zeggen je moet het zo en zo doen maar wij kunnen makkelijk praten, zitten niet in jullie situatie..
Welke keus je ook neemt heel veel succes maar wees natuurlijk wel reeél tegenover je zelf en tegenover jullie kindje..

xSaarSaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:05

vbl schreef:
Toch abortus, wees redelijk tegen over je kind, wat heb je dat nou te bieden behalve liefde?

Zelf ben je nog erg jong met nog een heletijd te gaan, geen huis, geen goed inkomen en geen vaste baan..

En het wil niet perdefenitie zeggen dat jij geen kinderen meer kan krijgen na een aborutus.

iig succes

Ik denk dt als je liefde hebt te bieden dat je al heel ver bent hoor! En als je oma enz achter je staan, dan sta je er in ieder geval niet alleen voor. Grote kans dat je moeder nog bijdraait als de rest van de familie je steunt! Ik zou je kindje zeker houden, succes ermee! :o

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:05

geloof me een kind word gelukkiger van liefde dan bergen speelgoed en de nieuwste kleding en schoenen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:08

MiSz_SaNdY schreef:
geloof me een kind word gelukkiger van liefde dan bergen speelgoed en de nieuwste kleding en schoenen

Dat is zeker zo, maar er zijn toch wel een aantal basisvoorwaarden waar TS (nog) niet over beschikt. Ze heeft dan ook groot gelijk dat ze zich hierover zorgen maakt. Voldoende inkomen, onderdak, veiligheid, geborgenheid. Je kunt geen pampers kopen van de liefde he ;)

benangelique schreef:
de keuze heb je al gemaakt; je gaat er toch voor? doen en niet achterom kijken maar enkel nog vooruit.

Helemaal mee eens! Als je écht wilt, dan beiden schouders eronder en ervoor gaan! Je kunt bergen verzetten met de juiste mentaliteit!

Ti_Amo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-09 16:09

mijn vriend heeft idd een uitkering, hij is voor 70% afgekeurd en de sociale dienst is voor hem op zoek naar geschikt en aangepast werk.

Ikzelf volg momenteel de cursus hondentrimmen maar ik ben er nog wel een jaartje mee bezig dus voor de tijd dat ik ga bevallen ben ik er nog niet mee klaar.
Ik werk momenteel niet.
Ik ben wel met behulp van het jongerenloket van het cwi op zoek naar een baan, maar zij hebben mij verteld dat ik misschien een uitkering krijg omdat ik zwanger ben en als ik via hun ga werken dan moeten ze dat vertellen aan de werkplek.

Weet iemand of je nog paard kan rijden en zo ja tot hoelang?

Dankjewel voor alle positieve reacties!

Tamara21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:10

Citaat:
Ik denk niet makkelijk over abortus, maar denk wel aan het kind.
Als je niks hebt, kun je dat kind ook weinig bieden, geloof niet dat een kind daar gelukkig van wordt..
en als je ineens een tegenslag krijgt, kun je er niks meer aan doen dan moet je er mee dealen nu heb je nog een keus (mits abortus nog toegestaan is weet niet hoelang ts al zwanger is)

Moet zeggen dat ik het hier wel een klein beetje mee eens ben..
Wat als dat kindje straks ziek wordt, naar school gaat enz..
Je moet alle positieve en negatieve punten naast elkaar zetten en voor jezelf en je vriend gaan bekijken of je hier aan kunt voldoen..
Tis wel leuk dat wij hier op bokt gaan zeggen je moet het zo en zo doen maar wij kunnen makkelijk praten, zitten niet in jullie situatie..
Welke keus je ook neemt heel veel succes maar wees natuurlijk wel reeél tegenover je zelf en tegenover jullie kindje..
Maar dat er nu al zoveel mensen achter jullie staan zal het echt wel goedkomen als jullie er voor kiezen om het kindje te houden..
Kwa woonruimte heb je nog 9 maanden de tijd dus zal me daar nu niet al te druk om maken..(je hebt nu sowieso een dak boven je hoofd)
Laatst bijgewerkt door Tamara21 op 05-10-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:11

Zoek ik elk geval goed uit waar je recht op hebt als ouders.
Hebben jullie een uitkering hebben jullie recht op en klein bedrag voor de inrichting van de kinderkamer en spulletjes voor de baby.
Kijk goed rond op marktplaats vuilniszakken vol met goeie kleertjes voor maar een paar euro zie je regelmatig.
Ook meubeltjes zijn er erg goedkoop te vinden.

Over abortus moet je niet te licht denken het is best heftig ook al is het op dat moment de beste beslissing.

Het overgeven kwam bij mij na 6 weken pas, ben benieuwd hoe ver je al bent.

@Chubby
Wie bepaald wat voldoende inkomen is?
Ik ken mensen met uitkering waarbij de kinderen alles krijgen wat hun hartje begeert daarvoor moeten ze veel andere dingen laten maar dat hebben ze er voor over.
Je bent niet perse een betere ouder als je meer dan 2000 aan inkomen hebt dan dat je maar 1300 ontvangt per maand.
Wat te denken van alle 2 verdieners die hun kind 40 uur per week in een kinderdagverblijf stoppen of rijke mensen waarvan de kinderen worden opgevoed door au-pairs en papa en mama misschien maar een uurtje per dag zien.

MiSz_SaNdY

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:13

ja je kan natuurlijk paardrijden mits je verder ervaren ben met rijden en je een betrouwbaar paard hebt en je kan zo lang rijden als je zelf wilt maar ik zelf vond het al snel niet meer fijn

ik zou al je inkomsten eens op papier zetten en waar je eventueel recht op hebt zoals heffingskorting enz
en inderdaad van liefde kun je helaas geen pampers kopen mischien kan je bij familie schoonmaak werk enz klusjes doen voor wat zwart geld erbij om te sparen alvast?

MiSz_SaNdY

Re: zwanger op 19jarige leeftijd.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:15

en inderdaad meubels enz voor je nieuwe huis zijn ook niet duur hoor
kijk eens op maktplaats bv een tv kastje 10 euro wel eiken nou verf je m mooi wit heb je een heel leuk kastje aan zoiets

Morning

Persoonlijker vind ik het ook fijner als me ouders zeggen dat ik van
me hou dan speelgoed dat is maar een bijzaak om je kinderen bezig mee te houden ;)

Verder vind ik het heel knap van jullie dat jullie het kindje gaan houden en samen gaan opvoeden.
Er zijn genoeg mensen die onverwachts zwanger worden, mocht het mij overkomen zal ik er ook
nooit voor kiezen om abortus te doen.

Er zijn altijd uitwegen om je kind wel te kunnen helpen,
ik denk dat jullie dat niet zouden willen maar adoptie is altijd nog een optie.
Dagelijks zit ik in een pleeggezin met stuk of 4/5 kindertjes die daar ook om
verschillende redenen zitten hebben het harstikke goed daar.

Heel veel succes met het verloop van je zwangerschap en dat het een heel
gezond en gelukkig kindje mag worden met jullie als trotse ouders ;)

koetjeboe

Meis, ik zou er gewoon voor gaan.
Ga voor info en hulp naar de instanties die er voor zijn maar dan gaat het uiteindelijk best wel goed komen hoor.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:16

Ti_Amo schreef:
mijn vriend heeft idd een uitkering, hij is voor 70% afgekeurd en de sociale dienst is voor hem op zoek naar geschikt en aangepast werk.

Ikzelf volg momenteel de cursus hondentrimmen maar ik ben er nog wel een jaartje mee bezig dus voor de tijd dat ik ga bevallen ben ik er nog niet mee klaar.
Ik werk momenteel niet.
Ik ben wel met behulp van het jongerenloket van het cwi op zoek naar een baan, maar zij hebben mij verteld dat ik misschien een uitkering krijg omdat ik zwanger ben en als ik via hun ga werken dan moeten ze dat vertellen aan de werkplek.

Kijk dan heb je in ieder geval een inkomen waarvan je wat kunt sparen! Kijk idd goed waar jij recht op hebt. Als ik het goed heb moet je dan één keer per week naar die cursus en dan iets van 500 uur stage lopen toch? Of heb je tijd om daarnaast wat bij te werken?
Denk je dat je van het inkomen van je vriend de huur en andere vaste lasten kunt betalen?

Over het paardrijden. Tja er zijn mensen die tot de dag van de bevalling, of tot wanneer het niet meer comfortabel voel rijden. En er zijn mensen die gelijk stoppen uit angst te vallen. Ik zou kijken naar hoe je paard is en hoe jij je er bij voelt.

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:17

zonnebloem18 schreef:
@Chubby
Wie bepaald wat voldoende inkomen is?

Er is een sociaal minimum vastgesteld:

CBS schreef:
Minimuminkomen
Huishoudens worden tot de minima gerekend als hun besteedbaar huishoudinkomen lager is dan 105 procent van het sociale minimum. Het sociale minimum is het wettelijk bestaansminimum zoals dat in de politieke besluitvorming is vastgesteld. Het is gelijk aan de hoogte van een bijstands- of AOW-uitkering inclusief eventuele kinderbijslag.

Het besteedbaar inkomen is gelijk aan het bruto inkomen verminderd met:
- Betaalde inkomensoverdrachten,
- Premies inkomensverzekeringen,
- Premies ziektekostenverzekeringen, en
- Belastingen op inkomen en vermogen.

Zie ook: http://www.postbus51.nl/nl/home/themas/ ... nimum.html

enniee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:18

Ti_Amo schreef:

Ik werk momenteel niet.

Je kan zeker nog paardrijden, mijn buurvrouw heeft ook nog een hele lange tijd paardgereden, ik weet niet precies tot hoelang! tot op het laatst van haar zwangerschap tilde ze zelf de trailerklep omhoog die verschrikkelijk zwaar was! dus je kan paardrijden, of het verantwoord is dat weet ik nou ook weer niet

Pashon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 16:19

allereerst gefeliciteerd met je zwangerschap.

je krijgt echt geen uitkering omdat je zwanger bent.
Zou toch alles wat binnen je macht ligt om werk te zoeken al is het maar tijdelijk. al zal je een maand werken is wel weer een maand lang extra centjes.

Je komt er echt wel, je staat 100% achter je beslissing en je zult op momenten echt moeten vechten maar geloof dat je dat er graag voor over hebt.

edit:

de verloskundige heeft mij afgeraden om na de 16 week zwangerschap nog te gaan paardrijden.
echter ben ik over 4 week uitgerekend van de 2e en ik zit nog steeds afentoe op het paard, heb tot 6 week geleden intensief gereden (eigen stal, dus gemiddeld 6 paarden per dag) maar je voeld zelf wanneer je niet meer kan of het niet meer vertrouwd.
Met de eerste ben ik na 18 week gestopt met rijden.
Laatst bijgewerkt door Pashon op 05-10-09 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt