Delphi schreef:Nee, hoor absoluut niet!!! Ik was 14 weken toen ik het vertelde, ik wist het niet eerder. Ik weet zeker dat je het langer mag verzwijgen ... zal het eens opzoeken
Wettelijk gezien moet je minimaal drie weken voor het ingaan van het zwangerschapsverlof tegen je werkgever zeggen dat je zwanger bent, maar dat is natuurlijk niet handig omdat je werkgever al veel eerder zal zien dat je zwanger bent! De Arbo-dienst adviseert daarom om na 12 weken je zwangerschap te melden, zodat er voorzorgsmaatregelen genomen kunnen worden. Dit is een advies en geen verplichting!
Kortom de wet verplicht je niet om het vroeg aan je werkgever te vertellen.
Maar als je werk doet dat van invloed is op je zwangerschap (zwaar werk of werken met gevaarlijke stoffen) dan kan het zo zijn, dat er al vroeg rekening moet worden gehouden met je zwangerschap. In dat geval zul je het voor je eigen gezondheid en dat van de baby, zo snel mogelijk aan je werkgever moeten vertellen.
Ze mag het dus tot 31 weken geheim houden voor de werkgever, al is dat niet netjes. Maar bij het solliciteren en in de preftijd zou ik er nog even niets van zeggen.