Amitriptyline HCL

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 19:45

Ik reageer inderdaad onvriendelijk. Ik geef kort mijn mening, heb geen zin het hele verhaal uit te gaan typen en krijg meteen de reacties dat ik dan maar niet meer naar dokters moet gaan, omdat ik blablabla.
Dat soort reacties schieten bij mij verkeerd, want inderdaad, niemand hier weet hoe/wat/etc. Tuurlijk, mijn schuld, moet ik dat maar uitgebreid vertellen, maar ik vond de eerste reactie op mij ook bijzonder kort door de bocht en ongenuanceerd. Daar reageer ik dan niet vriendelijk op, klopt.

Aangezien ik ook écht geen zin heb om alles hier uit te tikken, zal ik het hier maar bij laten, want anders zal alles wat ik zeg door onbegrip verkeerd gehoord worden. Blijkbaar mag je alleen je mening geven met 6 A4tjes vol wat er vooraf ging..

Ik weet iig voor mezelf dat mijn paard nooit een zenuwsneetje zal krijgen zolang ik niet weet waarom ik dat zou doen (sowieso nooit, maar das andere discussie) en dat het voor mijzelf exact zo is.

Gelukkig voor mij zaten ze fout, heb ik al mn zenuwen nog in takt én ben ik pijnvrij. Thank god voor de mogelijkheid niet achter de horde aan te rennen en gewoon zelf na te denken :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:47

Noukie schreef:
Ik weet iig voor mezelf dat mijn paard nooit een zenuwsneetje zal krijgen zolang ik niet weet waarom ik dat zou doen (sowieso nooit, maar das andere discussie) en dat het voor mijzelf exact zo is.

Gelukkig voor mij zaten ze fout, heb ik al mn zenuwen nog in takt én ben ik pijnvrij. Thank god voor de mogelijkheid niet achter de horde aan te rennen en gewoon zelf na te denken :)

Maar weet je? Ik denk dat je met deze reactie veel meer mensen aan het denken zet dan met je eerdere reacties :j Met wat je hier schrijft ben ik het helemaal eens, en ik kan me best voorstellen dat er nu meelezers zijn die juist door deze reactie denken: 'ja, daar moet ik goed over nadenken, het is niet zomaar iets!' En het misschien als steun(tje) zien om hun eigen idee trouw te blijven ook al zeggen artsen iets anders. (Ik denk dat dat voor mij zo geldt. Op dit moment is het voor mij niet aan de orde, maar ik denk dat ik me dit ook zeker ga herinneren als ik ooit weer eens moet beslissen over wat voor behandeling ik al dan niet toe wil staan.)

Maar je eerdere reacties had dat effect op mij in elk geval helemaal niet, integendeel. Wat dat betreft ben ik blij dat je deze toelichting geschreven hebt, thanks. En uiteraard is het natuurlijk super dat je pijnvrij bent :j

Noukie

Re: Amitriptyline HCL

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:49

Fijn dat eea zo duidelijker is :)

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:52

Ik heb een tijdje amitriptyline gehad als slaapmiddel.
Mijn huisarts zei dat het in de dosering die ik kreeg niet werkzaam was als antidepressivum, maar wel als slaapmiddel. Dat klopte ook.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 20:53

Pollewoppy schreef:
Ik heb een tijdje amitriptyline gehad als slaapmiddel.
Mijn huisarts zei dat het in de dosering die ik kreeg niet werkzaam was als antidepressivum, maar wel als slaapmiddel. Dat klopte ook.

En in welke dosering heb jij het gekregen als ik vragen mag?

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:13

Triptyzol/triptyline heb ik ook gehad en gebruik ik nog wel eens. Nauwelijks last van bijwerkingen, behalve vermoeidheid bij hogere doseringen. Bij mij werkt dit type medicijnen best goed tegen neuropatische pijn. Ik gebruik wel een dosering van 75-125 mg per dag. Neem de grootste dosis 's avonds in: ik word er wel wat sneller moe van en 's nachts slaap ik toch. Heb trouwens ook Nortrilen, werkt bij mij hetzelfde.

Hoe de werking en de bijwerkingen bij jou zullen zijn, kun je maar op een manier ondervinden. Als de bijwerkingen tegenvallen, kun je toch direct stoppen met het gebruik?

Noukie zelf nadenken heeft bij mij geleid tot gebruik van dit soort medicijnen en ook een gedeeltelijke zenuwsnede, zoals paardenmensen dat nog steeds noemen. Gelukkig is er in de humane geneeskunde veel meer kennis over zenuwen en hun werking. Ik ben nog steeds ieder dag blij met mijn plastisch chirurg die er het mes in heeft gezet.
Ik heb heb een beetje het idee dat jij je door jouw artsen ooit besodemieterd hebt gevoeld, waardoor je nu de hele medische molen wantrouwt en ook maar vindt dat iedereen dat moet doen. Artsen zijn niet zomaar experimenterende losgeslagen gekken, ze hebben hetzelfde doel als de patiënt: diens leven aangenamer maken door pijn te bestrijden. Kun je de oorzaak niet aanpakken, dan probeer je de symptomen te onderdrukken, niets verkeerds mee toch? Natuurlijk moet je zelf blijven nadenken, maar ben ook blij met hoe serieus je arts je neemt. De neuroloog van de TS doet haar pijn niet af als onzin of aanstellerij, maar zoekt een weg haar welzijn te verbeteren. Als er veel mensen zijn die baat hebben bij deze medicatie in deze situatie zonder veel last te hebben van bijwerkingen, vind ik zijn voorstel bijzonder logisch. Het vooruitzicht is volgens mij ook niet dat de TS het eeuwig moet blijven gebruiken en dat gegeven is ook niet onbelangrijk. Ik zou het dan ook zeker proberen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:24

Heel erg bedankt vor jullie reacties tot nu toe. Op dit moment twijfel ik nog heel erg, maar dat komt misschien ook doordat ik nu al een paar goede, hoofdpijnvrije dagen heb gehad :j .

popcornlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:28

Heb zelf amitriptilyne gebruikt vanwege zenuwpijn in mijn arm. Dat middel is idd voor antidepressiva, maar ik kreeg het in dermate lage dosering dat het met name zenuwpijn tegen gaat. Het enige effect dat het voor mij had was dat ik er fantastisch op sliep. Ik zou dat middel vooral niet midden op de dag innemen.
Uiteindelijk helaas toch een ok nodig gehad, want buiten dat ik heerlijk sliep had ik nog steeds last van die zenuw (beklemming door littekenweefsel)
Ik zou zeggen, probeer het gewoon een paar weken. (duurt ook enkele weken voordat je effect merkt)

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:32

Ehm.. volgens mij heb ik nav Shadow's bericht een reactie gegeven en kan iedereen het daar misschien bij laten?! Zoals ik aangaf, ik heb geen zin om hier het hele verhaal uit te tikken, ik heb een net antwoord gegeven en heb ook geen zin om nu continue "aangevallen" te worden op mijn woorden.
Ik ga dus ook niet mer inhoudelijk op Snater reageren, die discussie is niet nodig om de vraag van de ts te beantwoorden en verder heb ik inderdaad redenen om míjn mening te hebben, fijn als dat ook gewoon gerespecteerd kan worden?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:33

Ik heb kalkvorming in mijn linkerschouder waardoor ik vaak erg slecht sliep en veel pijn had. Ik heb dus ook Amitriptyline :j
Ben er erg tevreden over en slaap veel beter ( momenteel gebruik ik het niet ivm borstvoeding maar maak ik gebruik van een spalk waardoor de pijn in mijn arm wat beter te verdragen is of een beetje paracetamol )
Ik heb het ook in een dusdanig lage dosering dat het als slaapmiddel werkt. Ik nam het altijd 2 uur voor de nacht in.

Danae

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:36

Ik heb het kortgeleden ook een paar maanden gebruikt.. tegen zenuwpijnen in gezicht en nek..

Hielp niet echt, werd er vreselijk moe van en duizelig.. verder zat ik in no time onder de uitslag..

Ben nu dus ook niet van de pijnen af, moet nu weer verder voor onderzoek..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:38

Ik weet zo niet meer welke dosering. Heb het doosje ook niet meer, want het is al een tijdje geleden. Daarna heb ik nog zoveel andere medicijnen gehad in verschillende doseringen, dat ik het echt niet durf te zeggen..Het was bij mij inderdaad ook een lage dosering, puur voor het slapen.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:44

Ik had dus 1 x 10 MG per dag.

snater

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:48

Noukie je posts suggereren dat pijnstillende medicijnen gebruiken zonder de oorzaak te behandelen, onverstandig is. Dat kan kloppen, maar zo ongenuanceerd als jij het hebt gesteld is het niet. Sterker nog: het is net zo stom iemand met een kreupel paard voor te stellen een zenuwsnede te doen voor het dier onderzocht is.
Als je simpelweg had gesteld dat er risico's verbonden zijn aan het gebruik van deze medicijnen en jouw ervaring had verteld, had jij je mening gegeven, een waarschuwing zelfs, en had de TS iets aan je reactie gehad. Wat er met jou allemaal gebeurd is, is wellicht heel triest en vervelend geweest, maar daar heeft de TS niets aan. Wat jij met je paard doet net zo min.
Ik val je helemaal niet aan, zelfs niet tussen aanhalingstekens. Niemand hier die jouw mening niet respecteert. Sterker nog: ik beaam alleen maar dat je altijd zelf moet blijven nadenken. Maar dat wil niet zeggen dat geen arts te vertrouwen is. Jouw 'uitleg' hierboven vind ik weinig toevoegen aan je eerdere posts, vandaar dat ik er nog op inging. Ik probeerde jouw uitlatingen alleen te plaatsen en te relativeren. That's it :)

Caroline90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:50

Ook ik heb dit middel een tijd tegen chronische hoofdpijn geslikt. Bij mij heeft het uiteindelijk niet geholpen maar wat mij verteld werd door mijn Neuroloog wil ik wel graag met je delen. In een bijsluiter word alles wat maar enigszins mogelijk zou kunnen voorkomen als bijwerking benoemd. Bij dit middel (een anti depressiva) word voor hoofdpijn een dusdanige lage dosering voorgeschreven dat het niet werkt als een anti depressiva, maar als pijnstiller/spierontspanner. Bij mij waren de bijwerkingen 0,0 eng. Het enige was dat ik er heel snel van aankwam. 10 kilo in 3 weken, voor mijn gevoel meer vocht dan vet. Ook staat in de bijsluiter omschreven dat je meer vocht kunt vasthouden. Dus dit klopte bij mij wel aardig. Wees niet bang voor ernstige bijwerkingen, artsen weten wat ze doen en waar ze mee bezig zijn. Mocht je als je het gebruikt toch last krijgen van bijwerkingen, gewoon de behandelend arts bellen en vragen om advies. Ik heb met een heel ander medicijn gehad dat het geheel verkeerd uitpakte, was van te voren hiervoor ook gewaarschuwd dat het een gok was, dat het kon zijn dat ik last van bijwerkingen zou kunnen krijgen, en als ik het ook maar dacht te voelen moest ik gelijk stoppen met slikken en de arts bellen voor overleg. De bijwerkingen begonnen toen na zo'n 14 dagen het medicijn geslikt te hebben, 's ochtends toen ik mn bed uit kwam. na 2 uurtjes waren de bijwerkingen weer verdwenen en heb sinds dien die medicijnen niet meer aangeraakt en overlegd met mijn arts.

Mijn advies is: gewoon proberen, gaat het niet, geef dat dan aan bij de arts en overleg. Anders loop je een kans mis die je misschien wel kan genezen. Ik loop nu 2 jaar rond met chronische hoofdpijn, artsen staan bij mij voor een raadsel, maar zodra ze met nieuwe opties komen ga ik die ook geheid proberen!!

Heel veel succes!

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:56

OPnieuw de vraag of mensen zich bezig kunnen houden met de vraag van de ts?
Ik had al aangeven dat ik inderdaad ongenuanceerd reageerde, dus het lijkt mij verre van zinvol nu door te gaan over wat dat wel of niet suggereert.
Daarbij worden mijn uitspraken nu heel anders op papier gezet dan ik ze zelf bedoelde, de ts is daar al helemaal niet mee geholpen.
Laatst bijgewerkt door Noukie op 29-09-09 21:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 21:56

snater schreef:
Noukie je posts suggereren dat pijnstillende medicijnen gebruiken zonder de oorzaak te behandelen, onverstandig is. Dat kan kloppen, maar zo ongenuanceerd als jij het hebt gesteld is het niet.

Ik vind dat Noukie het later wel degelijk heeft genuanceerd, en wat er precies tussen haar en de artsen is voorgevallen weten we geen van allen. Maar artsen kunnen daarin natuurlijk even goed fouten maken of verkeerde ideeen aanhangen als ieder ander.