bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 20:59

Het scheelt dat je het al verwachtte femmefatale. Ik begrijp het niet dat je zulke onderzoeken niet als een soort van kans ziet.
Geloof me, als je kanker zou krijgen, dan had je het vast graag eerder geweten, zodat er dan misschien nog meer mogelijkheden zouden zijn. Als je er later achter komt, dan ga je ook wel ziekenhuis in, ziekenhuis uit. Dan liever wat eerder, maar goed, jij hebt er al lang en breed over nagedacht, iedereen maakt zijn eigen keuzes. Maar ik moet eerlijk zeggen dat het me erg zwaar valt om zulke keuzes te begrijpen en er niet bovenop te springen. (mijn vader is overleden aan kanker, als we het eerder hadden ontdekt, etcetera. Eerder weten is geen garantie natuurlijk, maar biedt wel meer kansen)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:03

Ik begrijp dat je er bovenop wilt springen.. :+
Mijn man is omgekomen in een auto ongeluk, en ik zou ook graag iedereen met zijn neus op de feiten willen drukken, die stomme acties uithalen in het verkeer.. Maarja dat kan ik ook niet doen.. iedereen maakt zijn eigen keuzes hè?

Overigens vind ik het heel erg van je vader, begrijp me niet verkeerd..
Misschien was mijn keuze wel anders geweest als ik aan kinderen zou beginnen.. want dan ben je daar verantwoordelijk voor..
Maar die keuze hoef ik niet te maken, ik ben alleen verantwoordelijk voor mezelf..
Laatst bijgewerkt door Casarell op 28-09-09 21:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:04

Alet74 schreef:
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het me erg zwaar valt om zulke keuzes te begrijpen en er niet bovenop te springen.

Zie het nog niet eens als 'dr op springen' puur je verstand gebruiken en je ongerustheid uitspreken.
Vriendin van mij dacht precies als jou Femmefatale, had nooit klachten. Was ook te 'koppig' om een uitstrijkje te laten maken.
Tot ze klachten kreeg, en iedereen weet als je klachten krijgt ben je echt veel te laat.
Zij is overleden, ze konden niets meer doen voor haar, dit had niet gehoeven.
Begrijp je onze ongerustheid?

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:05

Wat akelig femmefatale1, jeetje. Dat soort dingen drukt je (me) altijd weer even extra op de feiten, morgen weer extra goed opletten in het verkeer. Sterkte.

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:10

Chiqa schreef:
Alet74 schreef:
Maar ik moet eerlijk zeggen dat het me erg zwaar valt om zulke keuzes te begrijpen en er niet bovenop te springen.

Zie het nog niet eens als 'dr op springen' puur je verstand gebruiken en je ongerustheid uitspreken.
Vriendin van mij dacht precies als jou Femmefatale, had nooit klachten. Was ook te 'koppig' om een uitstrijkje te laten maken.
Tot ze klachten kreeg, en iedereen weet als je klachten krijgt ben je echt veel te laat.
Zij is overleden, ze konden niets meer doen voor haar, dit had niet gehoeven.
Begrijp je onze ongerustheid?

Dat begrijp ik wel.
Iedereen die mij kent snapt ook dat ik heel graag weer bij mijn overleden man ben..
Niet dat ik graag dood ga, maar als het toch gebeurd, ben ik weer bij hem..
Maar dan heb ik iig geleefd 'zonder die zorgen'.. (want ik heb al genoeg kopzorgen)
Mijn huidige man begrijpt het heel goed en staat volledig achter mijn keuze, hoe moeilijk dat dan ook voor hem zal zijn..
Gelukkig heeft hij dezelfde denkwijze.. ;)
Laatst bijgewerkt door Casarell op 28-09-09 21:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:11

Er zijn nu eenmaal mensen die hun kop in het zand steken...dat is idd hun eigen keus, hoe vervelend voor de omstanders.
Wat naar van je man FF1. Maar je hebt nog ouders/familie/vrienden/dieren/bokkers die je ook allemaal hier willen houden!

Er was eens een patiënte in het ziekenhuis (waar ik werk) die had haar borsttumor te lang genegeerd, het was nu open en het rotte nogal...
De verpleegkundige vroeg me hoe dat middeltje ook alweer heette wat de stank daarvan tegen gaat...
Dat vond ik onbegrijpelijk!!

TO: goed van je dat je een afspraak hebt gemaakt! Het valt reuze mee!

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:16

JaneJansen schreef:
Er zijn nu eenmaal mensen die hun kop in het zand steken...dat is idd hun eigen keus, hoe vervelend voor de omstanders.
Wat naar van je man FF1. Maar je hebt nog ouders/familie/vrienden/dieren/bokkers die je ook allemaal hier willen houden!

Tja, en die zullen het moeten verwerken.. klinkt hard, maar die wereld is hard..
Zij accepteren mijn keuze.. ze zullen wel moeten..
En ik een egoist.. ja.. wat dat betreft wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:26

femmefatale1 schreef:
Maar dan heb ik iig geleefd 'zonder die zorgen'.. (want ik heb al genoeg kopzorgen)

Dat is idd wel een hele mooie gedachte, je komt nu een iig duidelijker over wat je standpunt is,
denk dat het woord 'koppig' dan ook een andere betekenis heeft.
Alleen vind ik het wel verdrietig om te lezen dat je er zo'n gedachte op nahoudt, lijkt net of je niet wil leven.....(Kan er naast zitten maar zo komt het op mij over) heb zelf ook mn moeder verloren aan kanker hoor....Dus ja ik kan het aan de ene kant wel begrijpen dat het je niets doet.

Aan de andere kant....Je tweede stukkie, dat je dan geleefd heb zonder zorgen, dat bevat ik dan weer niet helemaal.
Zelf zie ik dat uitstrijkje als bevestiging, het is in orde, hoef ik mij 5 jaar geen zorgen meer te maken.
Hoe zie jij dat dan, denk jij er gewoon niet aan of probeer je het angstvallig weg te drukken?
Zo'n uitstrijkje is toch niet zo erg?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:26

gewoon gaan!

Dankzij dit onderzoek zijn bij mij cellen weggehaald die (over jaren) kanker hadden kunnen worden als ze waren blijven zitten (voor de "kenners": Pap 3A, CIN 3)... moet er niet aan denken als ik dit onderzoek niet had gehad... wie weet wat het over een aantal jaar geweest zou zijn...

Overigens sta ik nu nog steeds onder controle (godzijdank!) en de uitslag van de laatste controle was goed... als de uitslag over een half jaar ook goed is een jaar wegblijven en daarna weer om de 5 jaar, mag vaker... :)

Casarell

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:38

Chiqa schreef:
femmefatale1 schreef:

Dat is idd wel een hele mooie gedachte, je komt nu een iig duidelijker over wat je standpunt is,
denk dat het woord 'koppig' dan ook een andere betekenis heeft.
Alleen vind ik het wel verdrietig om te lezen dat je er zo'n gedachte op nahoudt, lijkt net of je niet wil leven.....(Kan er naast zitten maar zo komt het op mij over) heb zelf ook mn moeder verloren aan kanker hoor....Dus ja ik kan het aan de ene kant wel begrijpen dat het je niets doet.

Aan de andere kant....Je tweede stukkie, dat je dan geleefd heb zonder zorgen, dat bevat ik dan weer niet helemaal.
Zelf zie ik dat uitstrijkje als bevestiging, het is in orde, hoef ik mij 5 jaar geen zorgen meer te maken.
Hoe zie jij dat dan, denk jij er gewoon niet aan of probeer je het angstvallig weg te drukken?
Zo'n uitstrijkje is toch niet zo erg?

Het is niet zozeer dat ik het weg druk, maar wat niet weet wat niet deert..
En het is overigens niet zo dat ik niet leef nu.. ik leef en geniet juist!
Ik heb ontdekt hoe kort het kan zijn, dus daarom leef ik juist nu, en wat er in de toekomst gebeurd zien we dan wel weer..
Maar in die korte tijd, hoef ik niks te weten over mogelijke ziektes ed.. zoals ik al zei, wat niet weet..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:44

femmefatale1 schreef:
En het is overigens niet zo dat ik niet leef nu.. ik leef en geniet juist!

Mooi zo! En op dat punt ben ik het wel met je eens, de toekomst kan je niet veranderen die komt zoals hij komt, desalniettemin zou ik dit stukje zekerheid wel voor lief nemen, gewoon omdat ik heel bang ben voor kanker en als ik daar wat aan zou kúnnen doen om te testen, zou ik dan doen.
Jij lijkt een beetje te doen aan struisvogelpolitiek, maar begrijp je gedachtegang nu wel :)
Neemt weg dat het dus geen simpele koppigheid is zoals je eerst deed vermoeden.

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:45

Is baarmoederhalskanker een virus wat (veroorzaakt wordt) overdraagbaar is bij sex? :oo Dat wist ik helemaal niet!

Gewoon doen TS! ze stoppen er even een wattenstaafje in, stelt echt niets voor :P

(ik zou meer tegenop borst onderzoek kijken, die heb ik nog niet gehad)

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:47

Hmmm.. Ik zelf zou niet gaan maar dat komt omdat ik enorm preuts (?) ben en er echt niet van hou dat er iemand in mijn gat gaat graven! :+
Heb ik het, tsja dan zei het zo, dan is het me eigen fout die ik heb gemaakt en dan moet ik daar ook de consequenties van ondervinden! :j

(Overigens duurt het nog wel even voordat ik zo'n verzoekje krijg en heb nog geen sexueel contact gehad! :))

Babsie_Flash

Re: bevolkingsonderzoek baarmoederhalskanker

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:49

lig je straks langzaam aan, zeer pijnlijk dood te gaan op je sterfbed en denk je was ik maar niet zo preuts geweest

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:51

Babsie_Flash schreef:
Is baarmoederhalskanker een virus wat (veroorzaakt wordt) overdraagbaar is bij sex? :oo Dat wist ik helemaal niet!

Yup kan je tegenwoordig voor ingeent worden als je jong bent en maagd, heb je daar niets over gehoord?

Hanna ik hoop dat je van gedachte veranderd als je de leeftijd bereikt heb, echt het stelt niets voor is slechts een paar minuten van je leven

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:53

Chiqa schreef:
Yup kan je tegenwoordig voor ingeent worden als je jong bent en maagd, heb je daar niets over gehoord?

het inenten heb ik over gehoord, maar ben al 33. Geldt voor mij niet meer

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:54

Babsie_Flash schreef:
lig je straks langzaam aan, zeer pijnlijk dood te gaan op je sterfbed en denk je was ik maar niet zo preuts geweest

Zei toch al; dat is dan mijn eigen fout! ;)

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 21:56

@ Maartje1990, dat geldt in principe niet alleen voor heteroseks inderdaad. Omdat je via huid op huidcontact dus ook de bacterie kan overdragen. Het risico is wel kleiner omdat het virus meer moeite moet doen om op ' de plaats van bestemming' te komen. Maar uitgesloten dat dat gebeurd is het zeker niet! :)

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:03

Ik moet vrijdag gaan, ik heb er geen zin in, maar ik weet dat ik een vrouwelijke assistente krijg dus ik ben wel op mijn gemak.

En het is gratis en het zo stom zijn om niet te gaan, en dan ben je weer voor 5 jaren gerustgesteld, als alles goed is en zo nee, dan ben je er op tijd bij.

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:06

Babsie_Flash schreef:

Gewoon doen TS! ze stoppen er even een wattenstaafje in, stelt echt niets voor :P

(ik zou meer tegenop borst onderzoek kijken, die heb ik nog niet gehad)

Zag ook heel erg tegen het uitstrijkje, heb er een jaar over gedaan om de afspraak te maken en vervolgens moest ik een maand wachten. Was er bijna van overtuigd dat er iets mis was. Gelukkig niets aan de hand.
Had bij de assistente ook duidelijk aangegeven dat ik er behoorlijk tegenop zag. Ben toen echt goed gerustgesteld. Prettig was het niet, maar het was zo gepiept.

Borstonderzoek heb ik ook al gehad ivm een knobbel in mijn borst. Onderzoek stelt niets voor. Is ook zo gepiept. In mijn omgeving had ik allemaal horror verhalen gehoord over de mamografie. Deze verhalen had ik in mijn hoofd toen ik daar voor dat apparaat stond en de boel geplet werd. Zat toen te denken, nou nu komt dan die pijn en toen werd er geroepen "we zijn klaar". Het had niet eens pijn gedaan, prettig is anders, maar geen horror verhaal.

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 22:14

tja ga ook niet, maar vind het erg knap van mensen die wel gaan. Ik ben gewoon een schijterd

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:21

maaike2800 schreef:
tja ga ook niet, maar vind het erg knap van mensen die wel gaan. Ik ben gewoon een schijterd

Tja, dat snap ik dan weer niet hé. Niet gaan omdat je preuts bent of omdat je bang bent dat iemand je blote kont ziet. Die mensen zien niet anders! Kijk, als je voor jezelf een goede reden hebt om niet te gaan oké. Maar niet gaan omdat ze je blote kont niet mogen zien ... Ik neem dan ook aan dat jullie nooit geen kindjes willen.

Ik zou het wel doen omdat het niets voorstelt en omdat het helemaal gratis is. En het is weer een geruststelling om te horen dat alles goed is. Maar ja, als je er goed over nagedacht hebt en het niet wilt laten doen dat is dan je vrije keuze. Ik vind niet dat je 'gedwongen' moet gaan omdat de omgeving dat wilt.

Ach, ik heb een collega die dus een keer een verkeerde uitslag heeft gehad. Gelukkig is nu alles goed, maar nu 'dwingt' ze bijna mensen om voor een uitstrijkje te gaan. Dat vind ik echt te ver gaan, iedereen moet zelf die keuze maken. Volgens haar moet je alles er aan doen om kanker te voorkomen en op tijd op te sporen. Overigens rookt ze wel een pakje sigaretten per dag .... lekker hypocriet :+

jolandje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:25

ik heb de vorige keer gewoon naar een andere arts gevraagd, bij ons in de praktijk zit een hele fijne vrouwlijke arts, die had het zó voor elkaar, ook had ik mijn mp-3 speler mee voor een relaxed muziekje , de arts moest er wel erg om lachen maar het werkte wél :D

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:33

maaike2800 schreef:

En dat is dan je enige argument? Lekker makkelijk vind ik dat.
Weet je wel hoe ze het gaan doen? Want het stelt dus niets voor. Het spijt me zeer, maar het is niet knap om wel te gaan, we laten geen vingers afhakken ofzo, het is gewoon een soort van wattenstaafje waarmee ze even naar binnen gaan om wat weefsel af te nemen, dat is alles. Het is te gemakkelijk om jezelf dan een schijterd te noemen en niet te gaan. Stel dat je kanker zou krijgen, dan ga je ook niet naar het ziekenhuis? Die onderzoeken zullen nl. nog veel vervelender zijn!

Babsie_Flash

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-09 08:53

Delphi schreef:
Overigens rookt ze wel een pakje sigaretten per dag .... lekker hypocriet :+

nogal :P