Hoogbegaafd!

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Bitterbal

Re: Hoogbegaafd!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:21

Aah nog erger dus eigenlijk, conclusies maken terwijl er niks getest word... wat is een wisc test als ik mag vragen? *ooh misschien gaan we zo wel te hard offtopic*

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:40

Die test het IQ

Many

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 09:51

Ik ben ook hoogbegaafd. Omdat ik in groep 1 van de basisschool al aangaf me te vervelen en toe te zijn aan iets anders, heb ik groep 2 overgeslagen en ben dus gelijk gaan leren lezen en schrijven in groep 3. Op de basisschool kreeg ik wel eens wat ander werk dan anderen: als ik klaar was met mijn opdrachten mocht ik andere dingen gaan doen die ik leuk vond, verhaaltjes schrijven of iets van dien aard.
Het VWO heb ik zonder al te veel problemen afgerond. Ik ben wel een beetje een streber :o dus deed altijd wel goed mijn best. Daardoor ben ik ook niet lui geworden, zoals sommige andere hoogbegaafden wel hebben dus. Nu doe ik HBO versneld en ook daar merk ik weer dat de stof op zich geen problemen oplevert, maar omdat ik het graag goed wil doen, ben ik wel veel aan het leren etc.
Ik heb eigenlijk nooit problemen ondervonden van mijn hoogbegaafd-zijn. Mijn ouders hebben me ook gewoon mijn gang laten gaan en er niet teveel aandacht aan besteed. Dat is ook het beste denk ik, anders kom je als kind veel te veel in een isolement terecht. Wel trok ik altijd met oudere kinderen op, doordat ik een klas overgeslagen heb. En dat doe ik nu nog steeds. Daar voelde ik me altijd prima bij, en ik vond die kinderen van mijn eigen leeftijd maar 'kinderachtig'. ;)

Wat ik dus zou doen is niet al teveel de aandacht erop vestigen dat je kind hoogbegaafd is. Als hij aangeeft moeilijkere dingen te willen doen, daar wel in meegaan, maar dingen als psychologen en weet ik het allemaal: niet doen. :)

Reyndir

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-09 10:10

Mijn beste vriendin op de basisschool is hoogbegaafd. Zij heeft groep 4 overgeslagen en kwam daardoor bij mij in groep 5 te zitten. Zelfs na het overslaan van een klas liep ze nog voor op de rest van de groep. Ze kreeg altijd extra opgaven. Werkte vooruit in de taken en kreeg in groep 8 andere boeken met meer stof. Op emotioneel gebied liep ze altijd goed mee. Ze is ook een streber, wilde altijd meer weten en het heel goed doen. Wij hadden Dalton onderwijs, alles zelf plannen. Omdat ze altijd meer te doen kreeg moest ze er ook echt aan werken om de weektaken op tijd af te krijgen. Na de basisschool is ze gymnasium gaan doen waar ze veel extra vakken had. Door het zo vroeg al zelf leren plannen heeft ze ook nooit problemen gahad met plannen en leren. Nu zit ze in Cambridge en doet ze daar wiskunde. Daar wordt ze nu eindelijk echt voor lastige opgaven gezet en krijgt ze uitdagingen die ze op de middelbare school niet kreeg.
Laat een hoogbegaafd kind kind zijn. Na school ravotten met vrienden, sporten en muziek. Op school extra uitdagingen. Stimuleren in het leren en niet laten versloffen.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:43

Hebben de HB-ers hier op Bokt moeite met emotionele beslissingen? En dan voornamelijk de beslissingen die anderen kunnen raken?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 09:54

Tja hoogbegaafd of laag begaafd, best is om gewoon begaafd te zijn.
Mijn broer is zelf hoofdbegaafd en nu mentaal een wrak.
Ondertussen is er wel al heel wat gebeterd en is de kennis omtrent deze problematiek ook al meer verspreid, doch lopen deze kinderen vaak tegen muren op.

Veel hangt af van de omgeving en hoe zij kansen bieden en inspelen op deze begaafdheid.

Vroeger was het routine om deze leerlingen klassen te doen overslagen. Zo was dat met mijn broer dus ook. Die ging van de eerste basis naar de 3e en van de 5e direct naar het 1ste middelbaar. Verstandelijk was er geen probleem, maar uiteindelijk zit je dan in het eerste middelbaar met een 10 jarige ipv een 12 jarige. En dan worden de lichamelijke en emotionele ontwikkelingen vergeten en dan kan het fout gaan.

Dan heb je vaak het onbegrip van medestudenten maar evenzeer leerkrachten. Want krijg maar eens een leerling in de klas die fouten opmerkt waar een ander overheen kijkt, die meer gedetailleerde vragen stelt, die vaak verder gaan dan de eigenlijk oefening of vraagstelling zelf.

Het ergste dat ze kunnen doen is van een hoogbegaafd kind een buitenbeentje maken. Laat een kind een kind zijn, zorg voor voldoende uitdagingen, maar bekijk het volledig ontwikkelingspatroon van een kind en niet enkel het verstandelijke aspect.

celticpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:01

verdieping, dat is imo het kernwoord, niets zomaar een klas overslaan, maar uitgebreider ingaan op de stof, maar ook doe-aktiviteiten aanbieden, zodat je ook het doen stimuleert ipv alleen het denken. Juist het ook meekunnen draaien op andere gebieden maakt dat je kind profijt heeft van dit extraatje.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:29

Heel herkenbaar deze verhalen, ik ben zelf ook hoogbegaafd, en wat Authentic zegt is herkenbaar, dat je extreem lui word. Ook dat je stappen in het denkproces overslaat waardoor je moeilijker te volgen bent voor anderen, en ook dat anderen jouw humor niets snappen. Mijn neefje van vijf is ook hoogbegaafd en wij snappen elkaar perfect. Merk dus ook niet als ik met dat kind op stap ben, dat ik met een vijfjarige op stap ben (of ik ben niet zo hoogbegaafd als ik denk! :D ).

Mijn moeder is onderwijzeres en herkende het in mij en in mijn neefje. Ik zelf ging naar een Jenaplanschool, waarin je eigen tempo mocht werken. Met als gevolg dat ik in de vijfde klas, alles van de zes af had, in de zesde klas wiskunde van de brugklas deed. Toen snapte mijn leraar het ook niet meer en toen deden ik en mijn vriendinnetje niks meer (ja de afwas van de leraren en de gymtoestellen voor de kleuters klaar zetten en we organiseerden dingen zoals playback shows, musicals en fundraisers, kan ook niet helemaal de bedoeling zijn).

Voor sociaal isolement moet je ook echt beducht zijn. Ik heb daar ook wel degelijk last van. Kan alleen met slimme mensen omgaan, en heb die gelukkig ook altijd om mij heen.

Mijn zwager was ook niet zo blij dat mijn neefje hoogbegaafd is... Die had ook liever dat ie maar wat gewoner was...

Ikzelf ook, ben een tobber, (overdreven?) kritisch etc...

Klas overslaan is inderdaad ook problematisch, in verband met het sociale en ook het lichamelijke, de motoriek. Dus bij mijn neefjes is daar ook (nog) niet voor gekozen. En ze blijven sneller, ze blijven voorlopen, dus over een volgende klas, doet zo'n kind ook weer korter...

Shadow0 schreef:
Hoewel dit wel iets is dat zeker meespeelt, stel je het hier wel heel absoluut. De sociale ontwikkeling is niet geheel onafhankelijk van de rest van de ontwikkeling. Er zijn dus kinderen die zich wel degelijk op alle vlakken wat sneller ontwikkelen en die gewoon weinig gemeenschappelijks hebben met hun leeftijdgenoten. In dat geval is het niet zinvol ze uit principe bij hun leeftijdgroep te houden. Ook kom je vroeg of laat toch wel in een uitzonderingspositie, als je steeds ander werk krijgt of in een ander groepje aan de gang gaat. Dat is niet erg, maar het is niet reeel om te denken dat het koste wat kost binnen dezelfde groep houden de enige of juiste manier is om met die zaken om te gaan.

Bovendien heb je binnen een willekeurige groep ook al flinke verschillen, niet iedereen ontwikkelt zich op hetzelfde tempo, en leerlingen die aan het begin jarig zijn schelen toch zowat een jaar met de leerlingen die aan het eind pas jarig zijn. Dat is allemaal niet zo absoluut, de ontwikkeling van de verschillende jaren overlapt ook wel wat, en als je daar goed mee om kunt gaan is dat allemaal niet zo'n probleem.

Ik denk dat het enige zinnige uitgangspunt hiervoor de situatie zelf is: wat het beste kan zijn verschilt per kind, per groep, per situatie. Daar moet je oog voor hebben, een strakke regel als 'nooit' of 'zodra ze zus en zoveel lesstof hebben afgerond' is veel te rigide.

@Shadow0: er zijn inderdaad kinderen die zich op alle vlakken sneller ontwikkelen. In het geval van mijn neefje en mij gaat dat dus niet op. Helaas!

Bitterbal schreef:
Ik ben nooit verder geraakt dan 2de klas middelbare school, ik heb nooit leren leren, en ik had er gewoonweg Geen zin meer in... omdat niemand mijn manier van denken begreep, omdat niemand iets samen met mij wilde doen, ik voelde me echt alleen op school...

Ik vond het zelf erg prettig dat mijn ouders me af en toe meenamen naar meetings voor hoogbegaafden. Ja het klinkt misschien heel raar, maar door zo'n meeting kon ik weer even een maand of 2 tegen de buitenwereld.. kon ik het van me afzetten dat hun me niet begrepen, omdat ik wist dat er mensen waren op de wereld die me Wel begrepen en daar kreeg ik dan weer de energie van om mn schouders eronder te zetten en door te gaan.

Ik heb zelf een broertje van nu 10, en die heeft veel minder dat soort meetings meegemaakt dan ik rond die leeftijd en hij voelt zich vooral eenzaam en alleen. Zit eigenlijk maar de hele dag met zichzelf...
Ik zeg dus, probeer je Wel aan te sluiten bij mensa, pharos, choochem enz en je Hoeft er niet heen te gaan ,maar als je zoon zegt dat hij het graag wil, houd hem dan niet tegen... Geef hem zelf die keus :) Wat evetueel ook erg leuk is.. is de dag van de hoogbegaafdheid, hier komen ook veel kinderen en ze vinden daar mekaar echt, je hebt de hele dag geen kind meer (zeggen mijn ouders dan :D ) Het word maar 1 keer per jaar gehouden, in juni :)

Wat ik ook nog wil meegeven is inderdaad, zorg voor uitdaging en dan vooral op school! Want anders dan beland hij dadelijk zonder diploma, daar durf ik een weddenschap op te zetten ;)

*ik las net je eigen rekatie nog even* Ik heb ook een plusklasje een tijdje gehad, erg leuk idee maar de uitvoering is vaak bagger. Het probleem is ook, op dat moment krijg je uitdaging maar als je weer terug moet naar ej groep 3.. dan baal je drie keer zo hard.. wnat je hebt ineens Niks meer te doen. Het is een oplossing voor even, maar dat duurt niet lang helaas :)Ik weet niet in welke klaas hij op t moment zit? maar als hij nu aangeeft te willen leren lezen, meis Alsjeblieft! Geef hem die kans om Nu te leren lezen. Als je hem die niet geeft zal hij in groep 3 hoogst waarschijnlijk weigeren te leren lezen ;) want dan hoeft het allemaal niet meer. Als hij aangeeft dat hij graag iets wil, probeer hem daarin te helpen, want er zijn al genoeg mensen die hem niet begrijpen en als zn eigen moeder hem dan ook niet begrijpt, dan is de wereld zo ontzettend eenzaam voor hem!

Het klinkt misschien heel erg wat ik hier opschrijf, maar ik hoop Zo verschrikkelijk hard dat ik niet over een paar jaar hier op bokt moet lezen dat het zo slecht gaat met je zoontje als het toendertijd met mij ging.... (en waarschijnlijk met mij nog zoveel andere hoogbegaafden)

@Bitterbal: het probleem van "leren leren" speelt bij mij ook. Op de Middelbare school kon ik het af met lessen volgen, de rest van de tijd reed ik paard. Maar toen ik naar de universiteit ging een een dikke pil kreeg en ze zeiden: "Hier, lees dit maar, over acht weken heb je tentamen". Toen had ik werkelijk waar geen idee. Hoe en waar ik moest beginnen... gevolg: desinteresse en een hopeloze flop. En ook inderdaad doodeenzaam in Amsterdam.
Laatst bijgewerkt door Ilzas op 05-10-09 10:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:30

Ik ben persoonlijk ook niet zo'n voorstander van dingen als Mensa en Pharos, vind ook dat je daar nog meer het stempel "outcast" op de hals haalt en nog minder je best gaat doen voor de rest van de wereld.

Lovely schreef:
Voor een hoogbegaafde is de sociale ontwikkeling juist wel belangrijk en dan vooral om om te leren gaan met 'de rest'. Als hoogbegaafd kind heb je namelijk een toekomst voor je waarin je het nogal te verduren krijgt van de normaalbegaafde wereld, het is belangrijk om daartegen gewapend te zijn.

@Lovely: helemaal mee eens!

Bitterbal schreef:
Maar doordat ik wel die sociale contacten heb gemist kan ik bijv. geen ruzie maken. Ik weet niet of iemand anders dat ook herkent?

Nope, ben inmiddels een ster in ruzie maken. Naja, komt misschien doordat ik het idee heb dat ik toch niet begrepen word en dat frustreert me dan enorm en daarom kan ik dan al snel boos worden.

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 10:30

Myukii schreef:
Omdat ik zonder ook maar íéts te doen, álles haalde, ben ik inderdaad erg lui geworden. In groep 3 stroomde ik in in AVI-niveau 7, om maar iets te noemen. Rekenwerk kreeg ik van groep 4, maar op den duur is het extra werk wel op.. :=

Ja, ook heel herkenbaar, haalde in de derde klas avi 9, las vervolgens alles in de bakken van avi 9 en het was ook weer klaar. Als ik me heel erg verveelde, ging ik alsnog de andere avi's dan alsnog maar lezen, je moest wat tenslotte... waar de anderen zaten te kloten met bak-ker-tje-deeg las ik, las ik... ja, wat las ik niet?

peanutbutter schreef:
Schoolbegeleidingsdiensten heb ik persoonlijk geen goede ervaring mee. Ben zelf ook hoogbegaafd en toen ik 7 was kwam er uit hun onderzoek dat ik ernstig zwakbegaafd was en dat zelfs de lagere school afmaken niet zou lukken.

OH MY GOD! Hoe erg is dat!

Reyndir schreef:
Wij hadden Dalton onderwijs, alles zelf plannen. Omdat ze altijd meer te doen kreeg moest ze er ook echt aan werken om de weektaken op tijd af te krijgen.

Ja, ik had Jenaplan en weektaken. Altijd op maandag al af, soms op dinsdag als ik wat luier was...

Ik had zo veel te miemelen, dat ik mijn tekst op moest splitsen van Bokt... :=

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 11:09

De grootste uitdaging is ervoor te zorgen dat jouw kind voldoende uitdaging heeft.... Mijn broer is hoogbegaafd, maar voordat hij getest werd dachten ze dat hij dom was omdat hij zijn rekensommen nooit op tijd en goed af had. Hij moest altijd nablijven. Uit de test bleek uiteindelijk dat hij discalculie had, en dus simpelweg niet in staat was om te rekenen, met een IQ van boven de 140. Mijn vader is hoogbegaafd, maar sociaal zeer onhandig. Hij wordt bestempeld als een lastige man, en dat is hij ook wel, maar daar kan hij over het algemeen weinig aan doen, omdat zijn hoogbegaafdheid gepaard gaat met een gebrek aan sociale vaardigheden zoals bij meerdere intelligente mensen het geval is. Ikzelf ben hoogbegaafd, maar gelukkig sociaal gezien ook sterk genoeg. Mijn broer, mijn vader en ik zijn elkaars tegenpolen. de een is onderpresteerder, de ander juist niet. Een algemene tip kan denk ik niet gegeven worden, het hangt af van het karakter van jouw kind.
Zie het als een voordeel dat bij jouw kind op jonge leeftijd al is vastgesteld dat ie zo intelligent is, dan kunnen daarover in ieder geval geen misverstanden ontstaan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:44

Ilzas schreef:
Ik ben persoonlijk ook niet zo'n voorstander van dingen als Mensa en Pharos, vind ook dat je daar nog meer het stempel "outcast" op de hals haalt en nog minder je best gaat doen voor de rest van de wereld.

Dat hangt er heel erg vanaf. Over het algemeen gaan dat soort dingen in golfbewegingen: soms moet je de mogelijkheid hebben om je af te zetten tegen de rest, en soms moet je ermee integreren. Bijna iedereen die in het reine moet komen met het 'anderszijn' (en dat kan gaan om hoogbegaafdheid, maar ook homoseksualiteit of een handicap bijvoorbeeld, maakt een paar slingeringen door. In eerste instantie treedt er wat spanning op omdat je niet voldoet aan de verwachtingen van de buitenwereld, de meeste mensen onderdrukken dat in eerste instantie en passen zich (onbewust) aan maar voelen zich daar niet fijn onder.
Daarna willen ze voor hun eigen identiteit uitkomen, en benadrukken dat heel erg, je wilt dan vooral bevestiging van anderen die 'ook zo' zijn. En daar komen Gay Pride, Mensa en allerlei andere belangengroeperingen naar voren. En na verloop van tijd weten mensen de boel wat meer in evenwicht te brengen, en hoeven ze dat deel van zichzelf niet meer voortdurend hoeven te benadrukken, en dan wordt het vanzelf wat meer mix.

Ik denk dat je de ruimte moet bieden om beide kanten ook te ervaren: soms moet je je aanpassen, soms mag je ook best ervaren dat je niet de aparte bent. Kinderen die hoogbegaafd zijn, zijn in zekere zin een buitenbeentje. Dat is niet erg, en daar hoeft ook niet voortdurend wat mee gedaan te worden, maar het mag wel wat ruimte krijgen want anders ontken je wie het kind is, en dat is ook niet goed. Het gaat er (volgens mij) om, om daar een goede balans te vinden

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 17:49

Shadow0 schreef:
Daarna willen ze voor hun eigen identiteit uitkomen, en benadrukken dat heel erg, je wilt dan vooral bevestiging van anderen die 'ook zo' zijn. En daar komen Gay Pride, Mensa en allerlei andere belangengroeperingen naar voren. En na verloop van tijd weten mensen de boel wat meer in evenwicht te brengen, en hoeven ze dat deel van zichzelf niet meer voortdurend hoeven te benadrukken, en dan wordt het vanzelf wat meer mix.

Goede post Shadow. Ik (her)ken alleen bij een aantal mensen dat ze dus zijn blijven hangen in dat anderszijn en dat stuit me kennelijk tegen de borst. Heb een toelatingstest voor Mensa gedaan, en mocht ook door, maar het er bij laten zitten. Heb ook testen gedaan op de universiteit trouwens, omdat ik zelf dacht dat ik er te dom voor was, maar dat was dus niet zo.

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:27

Ik ben ook hoogbegaafd, en het vervelendste is voor iemand die dat is om te doen alsof ze anders zijn. Het leren gaat wel makkelijker, maar je blijft een mens of je makkelijk kan leren of niet :D

Op de basisschool had ik een groep overgeslagen en zelfs daarna liep ik nog ver voor. Maar in plaats van dat ik gezellig een keer met vriendjes uit me klas mocht spelen als ik klaar was, mocht ik fijn extra opdrachten gaan maken. Dat stimuleert niet, en kinderen gingen ook anders tegen me aankijken. Ik werd heel lang gepest en daarbij was ik alleen voor hen goed genoeg om te helpen met opdrachten.

Op de middelbare school werd het er ook niet echt makkelijker op, ik begon me te vervelen op havo/vwo en wilde toen opstromen naar vwo+ op een andere school. Ik moest toen wel een jaar terug ivm vakken die ik eerder nooit had, maar het bleek een stuk betere uitkomst. Vooral omdat ik in de klas zat met kinderen net als ik scheelde het een hoop gedoe en werd ik gewoon geaccepteerd voor wie ik was.

Als je vragen hebt, pb gerust, want ik heb eerlijk gezegd niet veel zin om alles op Bokt te zetten, en dit is dus ook heus niet alles ;)

Drunksheep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:27

Elaine schreef:
Hebben de HB-ers hier op Bokt moeite met emotionele beslissingen? En dan voornamelijk de beslissingen die anderen kunnen raken?

Ik heb hier zelf héél veel moeite mee, vaak klap ik dan dicht, of begin heel hard te huilen :=

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-09 18:31

Ik ben niet hoogbegaafd, maar laten we zeggen, 'hartstikke' slim. Om het maar zo te zeggen.
Helaas werd er op mijn basisschool niet echt wat aan gedaan. Ik verveelde me vaak in de lessen.
Ik haalde voor mijn niveau ook best wel slechte punten. Vooral bij leerwerk waarbij ik makkelijk een 9/10 zou kunnen halen, had ik maar een 7.
Dat kwam dus omdat de leerstof voor mij dus gewoonweg te makkelijk was.
Gelukkig zit ik nu op de brugklas Gymnasium en dit is gewoon super! Mijn niveau, geen saaie lessen en genoeg uitdaging. :)

Trouwens wel fijn om met mensen te praten die dit probleem ook hebben gehad. :j
Mensen die even slim zijn en die begrijpen hoe het soms is. :)

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:29

Elaine schreef:

Ja, want ik overzie vaak de consequenties voor anderen. Denk aan teveel dingen tegelijk. Zie de link in mijn onderschrift bijvoorbeeld. UIteindelijk vonden mijn collega's daar het helemaal geen punt ;)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:36

XxFristixX schreef:
Ik ben niet hoogbegaafd, maar laten we zeggen, 'hartstikke' slim. Om het maar zo te zeggen.
Helaas werd er op mijn basisschool niet echt wat aan gedaan. Ik verveelde me vaak in de lessen.
Ik haalde voor mijn niveau ook best wel slechte punten. Vooral bij leerwerk waarbij ik makkelijk een 9/10 zou kunnen halen, had ik maar een 7.
Dat kwam dus omdat de leerstof voor mij dus gewoonweg te makkelijk was.
Gelukkig zit ik nu op de brugklas Gymnasium en dit is gewoon super! Mijn niveau, geen saaie lessen en genoeg uitdaging. :)

Trouwens wel fijn om met mensen te praten die dit probleem ook hebben gehad. :j
Mensen die even slim zijn en die begrijpen hoe het soms is. :)

herkenbaar :)) Ik ben nooit getest, afgezien van standaard IQ testen ed, en dat vind ik ook niet interessant eerlijk gezegd. Ik weet wel dat ik op de lagere school (ben nu 38 ;) ) een klas had mogen overslaan maar dat wilden mijn ouders niet. Ik denk ook dat dat alleen maar goed is geweest, ik was al een jonge leerling (geboren in augustus) en dan was ik wel erg jong geweest tov klasgenootjes.
Ik weet wel dat ik niet echt ben uitgedaagd met leren, ben met weinig doen geslaagd voor het gym met net geen 8 gemiddeld. Dat is wel jammer, ik mocht op de lagere school wel wat moeilijkere dingen doen als ik klaar was, maar ik heb ook vaak genoeg gehoord 'schrijf je dictee dan nog maar een keer over, en dan netjes" (ik heb een dramatisch handschrift) en dat is wel demotiverend.

Kortom, niet te 'moelijk' over doen, zorgen dat er op school wel uitdaging wordt geboden en verder vooral kind laten zijn.

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 09:38

Dat heb ik dus ook. Zie altijd de spreekwoordlijke beren op de weg, voor iedereen.. denk vtv 10000x aan ieders reacties. Negen van de tien keer blijkt het dan toch mee te vallen.

Ik ga je topic eens lezen.

(Overigens ben ik soort van nieuw op dit terrein. Gisteren gesprek met HA gehad over combinatie ADHD+HB, binnenkort afspraak met PsyQ)

kysia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:40

mijn zoon van 8 is ook hoogbegaafd
dit weten we na aanleiding van testen toen hij 3 jaar was
al met al vind ik het niet makelijk om zo`n kind ,kind te laten zijn
(En om hem op te voeden)
koop je dozen playmobile voor hem...geen intresse
kinderen van school meenemen om te spelen.. NOT!
en zo kan ik een heleboel dingen opsommen wat hij niet doet wat `normaal`is voor zijn leeftijd.
`rare` theorieen, denkwijzes waar leeftijdsgenoten geen bal van snappen
Sociaal emotioneel heeft hij best een achterstand
verder `hangt hij aan elkaar met gamen en dan het liefst spellen, waar ie zijn hersens bij moet laten kraken, want anders zijn ze ook gauw afgedaan
ik vind het ontzettend moeilijk om er mee om te gaan
we zijn ondertussen wel van school veranderd,omdat de vorige school totaal geen begrip opbracht en ook maar enigsinds moeite deed om hem te begeleiden
wat smorgens een hoop verzet en buikpijn te weeg bracht bij hem
nu zit hij voor het 2de jaar op zijn nieuwe school en vanaf volgend jaar gaat hij 1 dag in de week naar de `plus`klas
iniedergeval zit hij op deze school wel op zijn plaats , gaat het redelijk met de klasgenootjes, maar hoe je het ook keert of draait blijft ie toch een `loner`
Ze vinden hem apart, en tja dat valt niet te ontkennen :o

Ilzas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:42

Zoals mijn neefje van vijf, die zit dan voor de tv, en echt serieuze programma's te kijken. Ik tegen mijn zus: wat doettie? Zus: "hij zuigt informatie op". Ik: "oké".

En dan later ook echt gaan lopen herhalen en vragen er over stellen he? "hoe is het heelal onstaan?"....

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 10:50

Op mijn werk (onderwijs) zien we van klassen overslaan, speciale trajecten etc, eigenlijk alleen maar 'slechte' dingen komen doordat de kinderen communicatief dusdanig zwak zijn dat ze liever wilden dat ze minder slim waren en leuke dingen met vrienden konden doen dan andersom :n

Ons advies: geen groepen over laten slaan, het kind normaal behandelen, véél extra hulp in sociale vaardigheden. :j

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:10

UK_eef: leuk over nagedacht, maar lijkt me zwaar onvolledig...

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:39

Myukii schreef:
Ook hier niet iemand die hoogbegaafd is, maar wel erg makkelijk leert.
Toen ik 4 was las ik stukjes uit de krant, mocht groep 2 en later groep 3 overslaan, maar gezien ik daar sociaal-emotioneel niet aan toe was (erg verlegen, nog heel kinds), heeft mijn moeder gekozen het niet te doen. Omdat ik zonder ook maar íéts te doen, álles haalde, ben ik inderdaad erg lui geworden. In groep 3 stroomde ik in in AVI-niveau 7, om maar iets te noemen. Rekenwerk kreeg ik van groep 4, maar op den duur is het extra werk wel op.. :=

Ook in de eerste klassen van de middelbare school hoefde ik iets maar één keer te horen of te zien en ik haalde zonder moeite een 9 voor toetsen. Tot ik in de 4e kwam en ineens wel wat moest doen, wat ik nooit gedaan had. Ik kon (kan!) niet plannen en heb een enorme hekel aan werken, want had dat 14 jaar nooit hoeven doen voor een mooi cijfer. :=

Ook nu op het HBO moet ik mezelf stééds achter mijn eigen kont aanzitten, alles is chaos en werken gaat moeilijk.

Tip van een ervaringsdeskundige is dus zéker: voorkom luiheid, laat hem uitdagen, maar doe vooral gewoon 'alsof' het een kind is. Want dat is ie gewoon. :)

Wow dit stukje zou ik geschreven kunnen hebben, héél herkenbaar! Wat Myukii al zei; blijf je kind stimuleren met nieuwe dingen. Niet opdringen, maar zolang je kind interesse heeft nieuwe stof aan blijven bieden. Ik zou je kind geen klas over laten slaan, bij mij is dat destijds ook ter sprake geweest en ben nu erg blij dat mijn ouders daar niet voor gekozen hebben. 'Slim' zijn is leuk, maar je moet niet vergeten dat een kind ook 'sociaal slim' moet worden en dan júist die lagere klassen nodig heeft om zich te ontwikkelen op dat gebied.
Ik zit nu op de universiteit en ik zit in een vergelijkbare situatie als waar Myukii in zit; ik weet van mezelf dat ik het makkelijk kan (ben 3e jaars), maar ik ben echt totaal niet gemotiveerd omdat ik gewend ben dat ik overal zo doorheen wandel en dat is af en toe best frustrerend..

Themba

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-09 11:44

Ik ben zelf niet hoogbegaafd maar heb wel een broer die het wel is,
op de basischool wisten ze al niet echt wat ze met hem aanmoesten en net zo op de middelbare.. en nu universiteit cum laude gelsaagd (internationale school met ipv 1 hoofdvak heeft hij in 3 jaar 24 hoofdvakken afgerond!) en nog verveeld hij zich! nooit heeft hij ergens aan hoeven werken of echt moeten leren! er is te weinig ondersteuning vind ik vanuit de normale reguliere scholen bij kinderen die hoogbegaafd zijn!