Wat doen tegen het knakken van de vingers.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Kikkie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 19:58

Larissa3 schreef:
Bij mij knakt alles zodra ik op sta. :')

Hier idd ook ;), heb er niet echt last van, hoewel, als ik niet knak, heb ik echt het gevoel dat alles vastzit, maar als ik begin met bewegen kraakt alles en zit 't weer goed :)

Hermelijn

Re: Wat doen tegen het knakken van de vingers.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:37

Haha hier ook, zodra ik opsta gaat 't in m'n rug een paar keer knak, zegt een van de twee (of allebei) sleutelbeenderen knak, zodra ik m'n kleding aantrek zegt een (of allebei) elleboog knak, en als ik dan ga zitten, doen m'n knieën het :+

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:41

Hahaha hier ook hoor! Als ik op sta knakt echt alles. :=

amanda2

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 20:45

hier ook n krakker, vooral mn tenen, knieen en enkels.
Als je naar n manuele arts (kraker) gaat, wat is er dan dat de krak veroorzaakt?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 21:12

Uhm... mijn fysio maakt af en toe een rib bij me los. Dat knakt. Maar soms hoor ik knak en roept ze: oh, peesje weer op zijn plaats!
Ik denk dat ik er maar niet meer over nadenk en er 104 mee ga worden :)

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 13:20

Ik ben het vanochtend vergeten te vragen, maarja volgende keer beter.. ergens in December :Y)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:30

Hier nog iemand met de knak ziekte. Ik kan ook werkelijk alles knakken en/of kraken. Als ik dit niet doe, gaat alles op slot staan. Vooral met ellebogen is dit erg. Wil ik iets met gewicht pakken van recht voor, schieten mijn ellebogen op slot en kun je vervolgens niets meer.

Mijn knieen kraken heel erg. Als ik door mijn knieen ga, hoor je het gewoon kraken. Kost me ook enige moeite om dit te doen hoor :o

Smorgens als ik wakker wordt, moet ik eerst altijd mijn rug kraken. Anders heb ik hier de hele dag last van. Zelfde met nek, maar dat doe ik meerdere keren per dag.

Weet dat het niet goed is, maar ik doe het mezelf aan. Als men er een hekel aan heeft, dan ja, vervelend, sorry. Maar het zit zo in mijn systeem, dat haal je er niet zomaar even uit. Zelfde als inderdaad nagelbijten en een sigaret opsteken.
Als mensen het geluid vervelend vinden (weet 2 personen die dit hebben, daar heb ik het even over), gebruik ik meestal het argument dat dit een tik is, net zoals de ene persoon MOET roken en de andere MOET nagelbijten (van zichzelf). Tja, dat vind ik vervelend. Staan we dus weer quitte.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 13:33

Mijn man heeft ook zo`n tic dat ie gaat knakken met zijn vingers...Van mij krijgt hij dan een por want ik krijg de rillingen ervan :roll:

Siggislief

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-09-09 14:06

Het is indd. een soort tick geworden, ik doe het soms ook wel bij zijnde van vrienden, en dan krijg ik ook een por in de zij van hou op!
Maar dan is het 5min. later weer dat het dood leuk word gedaan.

tjitze

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:14

Ik heb er ook last van...
Ik kan best veel ''knakken'' Vingers(tot in de topjes), knieen, schouders, rug, tenen en hielen... :+
Een vriendin van mij kan er ook echt niet tegen(Krijg altijd slaag als ik het doe :o )
Mijn fiosiotherapeut zei dat het niet erg is, tot het dikker word en pijn gaat doen...
Dan is er iets mis...Vraag mij niet wat)
Ben in ieder geval blij dat ik niet de enige ben... ;)

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:22

Hier ook een knakker. Ik heb heel veel gewrichten die af en toe knakken. Knieen standaard bij het bukken, maar dat kan ook het verschieten van een peesje zijn. Verder heb ik het ook best vaak in mijn heup en heel vaak in mijn enkels. Soms in de vingers, maar gelukkig niet heel veel, met uitzondering van m'n linker ringvinger.

Heel vaak voel ik een blokkade en moet ik knakken. Het is bij mij absoluut geen tic. Het voelt alsof er iets in de weg zit.

Dat het vrijkomend gas is, heb ik inderdaad vaker gehoord. Op zich zou dat niet schadelijk moeten zijn, maar het is soms best pijnlijk, het knakken.

Heeft iemand ook een idee, waarom het bij mij als een soort blokkade voelt dat na het knakken weg is. Zou dat dan "teveel" gas kunnen zijn?

tutje_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:27

ik knak ook echt super veel,
ik kan mijn vingers polsen enkels tenen rug nek knien en ellebogen knakken, volgens de fysio kon het niet zoveel kwaad, ik probeer het af te leren maar is erg moeilijk.

Melissaaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:43

nou zo te zien ben ik hier niet de enige knakworst! :D
ach.. zolang het geen kwaad kan lekker blijven knakken toch? :+

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:55

marlies85 schreef:
Maar er is 1 vinger die ik zo af en toe bewust laat knakken.Die voelt dan erg vervelend en dat gevoel is na zo'n knak weg.

Ik heb dat ook, maar dan met al mijn vingers. En soms wil die vinger niet knakken. Dan blijf ik soms net zo lang aan het wrikken en draaien en doen totdat hij knakt en dat vervelende gevoel weg is.
Ik heb ook vaak dat mijn vingers/handen stijf zijn en dat als ik dan geknakt heb dat het beter is.

Ze zeggen inderdaad dat knakken met de vingers slecht is en je er artrose van kan krijgen, maar ik hoor ook vaak genoeg dat dat niet waar is. Ik kan er geen zinnig woord over zeggen, artrose in de vingers zit in de familie. Mijn oma had het, mijn moeder heeft het, mijn tantes hebben het en aan mijn vingers te voelen begint het bij mij nu ook op te komen. Ik weet dat mijn moeder ook knakt, of mijn oma dat deed en mijn tantes dat doen weet ik eigenlijk niet.
Sommige mensen kunnen ook gewoon niet knakken. Ik ga er maar vanuit dat het een niet van het ander komt, maar wel met elkaar verbonden is.

mbkaatje schreef:
Heeft iemand ook een idee, waarom het bij mij als een soort blokkade voelt dat na het knakken weg is.

Dat heb ik ook, alleen heb ik er geen naam voor. Blokkade is eigenlijk wel een hele goede omschrijving. Kan alleen geen antwoord geven op je vraag.

Mano88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:59

roodje schreef:
Dit heb ik nou ook, ik knak mijn vingers, polsen, enkels , nek.

Hahah de Knak-ziekte :P

Maar ik moet het echt afleren!

Ik maar denken dat ik een freak was ofzo :')
Het is bij mij geen 'need' oid, het gebeurt gewoon, bijvoorbeeld als ik wil typen en daarvoor buig ik mijn vingers. of als ik opsta van een stoel en mijn been wegdraai om weg te lopen knakt het bij mn lies.

Zo knakken ook mijn grote teen, mijn knieën, liezen af en toe, ellebogen, polsen, iedere vinger op pinken na en nek... :=

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:01

hier nog een knakker,
ik had het mezelf afgeleerd,
en toen begon het weer xD :+

nu doe ik het nogsteeds,
heb MOET gewoon!
anders krijg ik zoown vaag gevoel xD

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:01

Jolliegirl schreef:
streng zijn tegen jezelf en ermee kappen....
je krijgt vanzelf last van je vingers.. en geloof me... dat is niét fijn!

het zijn ''luchtbelletjes'' die jij kapotknakt.

In elk gewrichtskapsel zit een vloeistof, die net als motorolie wrijving vermindert en slijtage voorkomt. Trek je aan je vingers of druk je met gevouwen hand op de vingers, dan wordt de ruimte in het kapsel groter waardoor de vloeistof deze niet meer volledig kan vullen. De ruimte die overblijft vult zich met een gas, dat ontstaat doordat de gewrichtsvloeistof verdampt. Wanneer dit plotseling gebeurt, gaat dit gepaard met een kleine explosie. Dat is de knak.

Het geluid is dus niet afkomstig van de botten, zoals veel mensen denken. In dat geval zou je immers meerderde malen achter elkaar kunnen knakken, wat niet kan. Het gas heeft enige tijd nodig om weer vloeistof te worden. Pas daarna kan er opnieuw geknakt worden.

Ook andere gewrichten kunnen knakken, al is de oorzaak soms een andere. Het geluid kan worden veroorzaakt door een pees van een spier die ergens overheen schiet.

Het trekken aan vingers, waarbij kop en kom steeds loskomen, lijkt mij inderdaad schadelijk. Het gewrichtskapsel kan slapper worden. Wie per se wil knakken, kan dat het best doen met gevouwen handen.

J.S. Muller, fysiotherapeut, Nijmegen

Ik kan toch echt elke seconde mijn pols 'knakken' hoor? :j
En Larissa3 dat heb ik ook!! :o

Fireheart

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:02

Melissaaaaa schreef:
nou zo te zien ben ik hier niet de enige knakworst! :D

_O-

Rodo_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:04

Loesje88 schreef:
roodje schreef:
Dit heb ik nou ook, ik knak mijn vingers, polsen, enkels , nek.

Hahah de Knak-ziekte :P

Maar ik moet het echt afleren!

Ik maar denken dat ik een freak was ofzo :')
Het is bij mij geen 'need' oid, het gebeurt gewoon, bijvoorbeeld als ik wil typen en daarvoor buig ik mijn vingers. of als ik opsta van een stoel en mijn been wegdraai om weg te lopen knakt het bij mn lies.

Zo knakken ook mijn grote teen, mijn knieën, liezen af en toe, ellebogen, polsen, iedere vinger op pinken na en nek... :=

Haha nope's hier ook nog een knak freak dus :+

Achter de computer knak ik echt VEEL met me pols en de topjes van me vinger... me nek doe ik best vaak, maar niet achter elkaar( Als je dat doet geeft echt goed/lekker gevoel)
Me knieen kan ik alleen knakken als ik naar voren schop haha :P
En me enkels en tenen kan zovaak knakken als ik maar wil En ik doe het allemaal heel veel =,=

Kieffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:17

Oh zo irritant, ik heb dat ook! Mijn rug knakt soms ook.
Op kantoor zit ik vaak met mijn vinders te knakken, stomme gewoonte. Het doet bij mij geen pijn en ik kan het ook prima laten. Maar als de verveling toeslaat... }>

Sandraaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:18

Bij mij is het bij de tenen heel erg.. zonder dat ik er wat aan kan doen.
Ik kan nooit stil lopen, want je hoort mij altijd aankomen. zo erg is dat haha. :)

Procent

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:20

Ik heb ook zoiets. Maar dan met mijn grote tenen. Steeds als ik ze krom hoor je knak. Is dat niet slecht?

Eefje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:25

Ik heb het al een paar jaar in mijn armen. Soms alleen recht maar ook links.

Ik heb het als ik mijn arm buig en dan weer strek dan gebeurt dat steeds. Ik kan er niet aan doen want het gebeurt ook maar bij een kleine buiging van mijn ellebogen.

Soms doet het wel echt zeer! Geen idee wat hieraan te doen.. :(:)

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 15:55

Die blokkade komt me heel bekend voor. Maar bij mij schiet het dan gewoon op slot. Vooral heupen en ellebogen. Heupen is trouwens ook behoorlijk vervelend, links schiet heel vaak op slot, vooral na 3 kwartier paardrijden!

Had het met finale in Almelo ook. Halverwege de proef trek ik echt een gezicht (heb het nagekeken op camera ;) ) van de pijn, uiteraard gewoon doorgereden. Na de rit echt een kop van }:0 maar kon echt niet meer lopen. En me moeder maar lachen :')

Heb het met een zware les ook heel erg vaak. Instructrice (ladyenpippi hier op bokt) moet dan ook altijd lachen haha.

Maar ondanks alles. Lekker blijven plakken! Euh, knakken :')

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 16:19

Haha hier nog een knakker! Vooral 's ochtends is het erg. De hele familie kan horen als ik richting badkamer loop. Dan knakt en kraakt alles :P. En overdag knak ik ook steeds mijn vingers, en mijn enkels, tenen en knieeën doen het ook vrolijk de hele dag door. (Met name mijn enkels tijdens het lopen). Ik heb ooit eens aan mijn fysiotherapeut gevraagd wat het nou was en of het schadelijk is. Het is niet schadelijk, tenzij je er last van krijgt, want dan rek je die spieren/pezen te vaak of iets in die richting.

Ik blijf gewoon door knakken tot het bittere eind :+