Aften, wat tegen te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Lillian__

Re: Aften, wat tegen te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:22

Ja ik heb er ook last van maar die van mij komen door de stress iemand daar tips tegen

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 17:27

Het poetsen met zendium tandpasta kan ik echt aanraden. Dat heeft mij echt geholpen.
Ik krijg vaak aften wanneer ik mij niet heel erg fit voel, of wanneer ik ongesteld word.
De week daarvoor poets ik al met zendium, en dan krijg ik ze niet meer.
Ook zorg ik dat ik genoeg slaap, en dat ik mijn vitamientjes neemt.
Maar aften zijn heel erg naar! Sterkte!

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 22:48

Het is een fabel dat het door vitaminegebrek is. Ik heb er ook last van. Op een gegeven moment ook wekenlang. Als de ene weg was, kwam de andere aft en op m'n tong van die blaasjes. Heel vervelend. Sinds ik m'n tanden poets met Oral-B heb ik geen last meer gehad. En dat is een jaar nu. Ben tussendoor weer even overgestapt op Prodent en de aften en blaasjes waren binnen een week terug.

Grappig dat veel mensen beginnen over een tandpasta! Wist niet dat andere merken ook helpen! Weet het alleen van Oral-B.

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 14:13

Dan toch maar andere tandpasta halen, ik heb niet echt 'n vast merk, meestal prodent maar wil ook wel eens thuiskomen met aquafresh ofzo.

WiskyBokjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 12:25

Ik heb het idee dat ze iedere dag groter en meer worden..
Heb er echt veel last van.. Eten, lachen alles doet zeer. :=
Ik spoel nu mijn mond met zout.
Ga die van tandpasta eens proberen!

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:27

Spoelen met zout ben ik geen fan van, ik heb het idee dat dat alleen maar meer irriteert. Thee met honing werkt wel. In honing zit een natuurlijke variant van waterstofperoxide die je bacterien in je mond dood, dat verzacht iig een tijdje.

Ik ben helaas ook ervaringsdekundige. In perioden van stress heb ik er sowieso een aantal, maar ik heb er ook een paar keer tientallen in mij mond gehad, ze zater op mijn tong, op mijn huichje en aan de ingang van mijn keel. Daar kun je dus niets opsmeren...

De huisarts wist mij alleen te vertellen dat het waarschijnlijk door een herpesachtig virus veroorzaakt wordt, men is er nog niet achter wat precies de oorzaak is. Vitaminegebrek is het niet, wel ontstaan aften vrijwel altijd in perioden dat je weerstand laag is.

Poetsen met paradontax helpt ook. Blijkbaar houdt dat je mond beter schoon dan andere (prodentachtige) merken.

Karlijntjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:32

Aften is niet dat je vitamine tekort hebt! Dat is een fabeltje, dat heeft helemaal niks met bacterien te maken, het is gewoon een soort klein gezwel, wat ontzettend zeer kan doen!
Je hebt speciale zalfjes ervoor, maar bij mij ging ze niet ermee weg, maar de pijn werd wel een stuk minder :)!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 13:34

Aften kunnen toch ook aan de binnenkant van de lippen en wangen zitten?

Qua genezing. Website kring-apotheek:

Citaat:
Om de pijn te verlichten kunt u een aanstipvloeistof met lidocaïne gebruiken. Probeer het pijnlijke plekje droog te deppen met een schoon zakdoekje of tissue. Breng vervolgens de pijnstillende of ontsmettende vloeistof aan.

Ook een pijnstillende tablet zoals paracetamol kan verlichting bieden.

Ontsmettende (mond)spoelingen verminderen het aantal bacteriën in de mond. Chloorhexidine mondspoeling (bijvoorbeeld Corsodyl), Kamillosan of waterstofperoxyde kunnen om die reden een gunstige werking hebben op aften. Ze versnellen de genezing echter niet.

Er bestaan ook chloorhexidine zuigtabletten. Deze hebben een ontsmettende werking en daardoor wellicht enigszins effect op verdere uitbreiding en voorkoming van aften.

De apotheek bereidt zelf ook een aantal mondspoelingen die goed werkzaam zijn tegen aften. Voor meer informatie hierover kunt u terecht bij uw Kring-apotheek.

Probeer van de aften af te blijven, want het kapot maken van de blaasjes verergert de klachten.
Als u op een grote oppervlakte een pijnstillende vloeistof heeft gebruikt, mag u de eerste tijd niet kauwen. U kunt per ongeluk op uw tong of wang bijten en zo de klachten verergeren.

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 17:57

Ergo: genezen kun je ze niet, alleen tijdelijk verzachten.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 18:23

Jongens, nogmaals, het is geen vitaminegebrek, geen bactierie, maar een virusinfectie!!!!

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:11

Heb je daar een wetenschappelijke bron bij?

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:47

uiteraar niet. Anders zouden we niet zo lang blijven gissen :)

Overigens nuanceert google wat meer: er zijn meerdere oorzaken. Schuimmiddel in tandpasta's, virussen, bacterien, toch vitaminetekort, imuunprobleem...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 19:52

Wie stelt moet bewijzen ;)

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:19

Gelukkig ben ik daartoe niet in staat, nog toe tot bereid. En je mag hetzelfde vragen aan al diegenen die beweren dat het vitaminegebrek is (of juist niet). Of draag zelf de juiste conclusie aan :)

Gimli_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:43

Wel erg gemakkelijk Ilja als jij stelt dat het een virusinfectie is maar het daar zo bij laat.
Worden we nog niet wijzer van.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 20:48

Ilja heeft anders wel gelijk...
Ik ben er mee naar de dokter geweest, bloed laten prikken etc, en het bleek dat ik een virus in mijn lichaam had wat ook de aften verookzaakte...

Margreet

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:50

Inderdaad. Als je iets zo stellig beweert ("jullie hebben het fout hoor, ik weet het zeker!"), dan verwacht je daar toch wel wat achtergrondinformatie bij. Jammer weer.

Larissa: Het is een mgoelijk oorzaak, niet DE
Laatst bijgewerkt door Margreet op 27-09-09 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:50

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:52

Nja, ik heb meen ik al eerder geschreven dat ik deze diagnose jaren geleden al van de huisarts meekreeg en dat met het aansterken van mijn gezondheid de aften verdwenen en dat lidocaine helpt tegen de pijn. Maar als daar vervolgens niet op gereageerd wordt en het gissen gaat door, dan geef ik wel een kreet. Wetenschappelijk bewijs heb ik niet. Dus makkelijk? Ach...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:54

Margreet schreef:
Inderdaad. Als je iets zo stellig beweert ("jullie hebben het fout hoor, ik weet het zeker!"), dan verwacht je daar toch wel wat achtergrondinformatie bij. Jammer weer.

Beste Margreet, ik heb de rest al geschreven op pagina 1. Zoek maar even terug :)

Bovendien heb ik daarna nog een reactie geschreven waarin ik laat weten dat alles niet zo stellig is als ik beweerde (zie mijn reactie over Google), maar ook daar lezen jullie blijkbaar overheen. Ook jammer.

Kallandso

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:54

Wij hadden er altijd Kammilosan (ofziets:o )voor :j Dat werkte perfect.

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-09 20:54

Margreet schreef:

Bij mij is het de oorzaak.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:58

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 20:59

Larissa3 schreef:
Margreet schreef:

Bij mij is het de oorzaak.

Bij mij was het ook DE oorzaak. Met het uitroeien van het betreffende virus, verbeterde mijn gezondheid, mijn weerstand en verdwenen de aften. Maar blijkbaar zijn er meerdere oorzaken.

Nakisha

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-09 21:06

Ik druppel even met echinaforce van A. Vogel (homeopatisch). Daar zit vrij veel alcohol in en door dat op de afte te druppen is hij vaak binnen 2 dagen verdwenen. :)
Het werkt ook bij andere wondjes in de mond... zo had ik een jaartje terug na een tandartsbezoek een beschadiging in de mond die niet wilde genezen... tot ik er zo zat van was dat ik er tweemaal daags dat spul op drupte. Worked like a charm.

Het prikt wel gemeen en veel mensen vinden het niet lekker smaken... maar je mag de druppels rustig doorslikken na gebruik. :)