wortelkanaal behandeling

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

SecretLIN

Re: wortelkanaal behandeling

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 23:24

ik zal het vragen bedankt!
zie er tegenop andere kant moeten 2 gaatjes gevuld worden onderin en 2 bovenin en 1 verstandskies getrokken hopelijk voel ik niets van het boren onderin en werkt de verdoving daar ook eens

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 23:34

SecretLIN schreef:
daar benm ik dus zo bang voor dat de verdoving weer niet pakt.. ik weet dat ik even moet doorzetten maar de durf is een beetje weg na de laatste keren omdat die klote verdoving onder niet wil pakken op een of andere manier

heb alleens 1 verstandskies laten trekken daar heb ik ook niet veel last van gehad

Dan moet je gewoon even een seintje geven dat het je nog steeds pijn doet.

Wortelkanaalbehandeling is niet veel bijzonders, heb het pas geleden nog gehad en was zo gepiept, lijkt me alleen niet zo fijn om het zonder verdoving te moeten doen aangezien ze echt je zenuw doodmaken.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 11:05

Ik geef het dan ook wel aan, maar met boren vorige keer gaf ik het ook aan en deed hij er nog weer extra verdoving in maar ik bleef het voelen ook heel erg.

Maar goed ben nu zover dat ik echt van die kiespijn af wil heb nu al zoveel ibuprofen geslikt (krijg er last van mijn keel van) en wil gewoon die irritante pijn weghebben

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:41

Nee hoor soms is het gewoon pijnloos.

upperlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 14:54

pffff ik meld me ook. Ik ben echt superbang voor de tandarts en na 3 jaar niet gaan door de angst verga ik nu van de kiespijn en heeft mijn zus voor maandagochtend de tandarts gebeld. Als ik er nu al aan denk krijg ik hartkloppingen en wordt ik misselijk. Ik weet dat ik iniedergeval 3 gaatjes heb, er is een stuk kies af en mijn verstandkies moet getrokken worden. Hij heeft die gaatjes 3 jaar geleden gezien en hij zij ook dat mijn kies eruit ging als hij volgroeid was. Uit angst ben ik toen mijn vervolgafspraak niet nagekomen. Ik ben echt zó bang!.......

Zahlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 15:04

Brrr kippevel acuut weer op mijn armen toen ik de titel van dit topic zag.
Ik heb deze week mijn aller eerste wortelkanaalbehandeling gehad, nouja het begin is gemaakt..

Vorige week donderdag kreeg ik kiespijn maar had de week daarop toch controle dus besloten dat ik het wel ff kon uitzingen.
Het weekend over en steeds meer kiespijn, dinsdag eindelijk de moed om de tandarts te bellen, kon natuurlijk gelijk langs komen.. grrr...

Mijn kies behandelt (heel goed verdooft), noodvullig en daarna weer naar huis gegaan en 6 okt mag ik weer terugkomen, dacht ik ff makkelijk geholpen te zijn zonder dat het echt pijn deed.
Totdat de verdoving was uitgewerkt en de pijn van de dagen ervoor echt verbleekte bij de pijn die ik voelde.
Ben dus ook maar heel creatief cocktails gaan maken met verschillende pijnstillers 4x daags 8 pillen om maar een beetje minder pijn te hebben :o .
Ondertussen begon de onderkant van mijn kaak helemaal op te zetten en deed mijn hele linkerkant van mijn gezicht echt heel veel pijn, slikken lukte ook echt niet meer.
Woensdagmorgen gelijk weer gebelt en antibiotica gekregen, kreeg geen pijnstillers mee dus weer cocktailen met pijnstillers (gooide er 4 verschillende soorten in).
Ondertussen vanaf dinsdag niet gegeten.
Donderdag werd het nog erger en heb ik echt een dik uur zitten huilen van de pijn en de honger, heb daarna maar eens echt goede pijnstillers geregeld via via :o
s' avonds hield ik het echt niet meer en de nood tandarts gebeld, keuze was of nog ff doorbijten (en de antibiotica omhoog gooien) of de kies trekken wat ik dus echt niet zag zitten.
Gelukkig is de antibiotica nu echt aan het werken, mijn kaak zeurt nog wel maar hier lach ik om na de afgelopen dagen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-09-09 17:38

oeh Zalina klinkt niet lekker zeg!
Momenteel heb ik totaal geen pijn alleen beetje irritant gevoel maarja heb 2 zakjes ibuprofen van 600 mg genomen.

Maar goed het weghalen of uhm hoe noem je het de wortelkanaalbehandeling zelf heb je niets van gevoeld?

Zijn er overigens meer mensen bij wie de verdoving soms niet werkt?

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-09 20:54

SecretLIN schreef:
Momenteel heb ik totaal geen pijn alleen beetje irritant gevoel maarja heb 2 zakjes ibuprofen van 600 mg genomen.

Maar goed het weghalen of uhm hoe noem je het de wortelkanaalbehandeling zelf heb je niets van gevoeld?

Bij mij ook.. dat is de reden dat ik al 8 jaar niet ben geweest. Nu verga ik van de kiespijn en zal ik dus binnenkort moeten.
Ben alleen echt panisch, zo erg dat ik overweeg om een oxazepammetje te nemen voor ik ga. Hopelijk helpt dat om te kalmeren..

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:08

Zahlina schreef:
Brrr kippevel acuut weer op mijn armen toen ik de titel van dit topic zag.
Ik heb deze week mijn aller eerste wortelkanaalbehandeling gehad, nouja het begin is gemaakt..

Vorige week donderdag kreeg ik kiespijn maar had de week daarop toch controle dus besloten dat ik het wel ff kon uitzingen.
Het weekend over en steeds meer kiespijn, dinsdag eindelijk de moed om de tandarts te bellen, kon natuurlijk gelijk langs komen.. grrr...

Mijn kies behandelt (heel goed verdooft), noodvullig en daarna weer naar huis gegaan en 6 okt mag ik weer terugkomen, dacht ik ff makkelijk geholpen te zijn zonder dat het echt pijn deed.
Totdat de verdoving was uitgewerkt en de pijn van de dagen ervoor echt verbleekte bij de pijn die ik voelde.
Ben dus ook maar heel creatief cocktails gaan maken met verschillende pijnstillers 4x daags 8 pillen om maar een beetje minder pijn te hebben :o .
Ondertussen begon de onderkant van mijn kaak helemaal op te zetten en deed mijn hele linkerkant van mijn gezicht echt heel veel pijn, slikken lukte ook echt niet meer.
Woensdagmorgen gelijk weer gebelt en antibiotica gekregen, kreeg geen pijnstillers mee dus weer cocktailen met pijnstillers (gooide er 4 verschillende soorten in).
Ondertussen vanaf dinsdag niet gegeten.
Donderdag werd het nog erger en heb ik echt een dik uur zitten huilen van de pijn en de honger, heb daarna maar eens echt goede pijnstillers geregeld via via :o
s' avonds hield ik het echt niet meer en de nood tandarts gebeld, keuze was of nog ff doorbijten (en de antibiotica omhoog gooien) of de kies trekken wat ik dus echt niet zag zitten.
Gelukkig is de antibiotica nu echt aan het werken, mijn kaak zeurt nog wel maar hier lach ik om na de afgelopen dagen.

Ooo dat is echt niet goed hoor!!
Daar moet je echt direkt voor langs gaan, als je een ontsteking in je kaak hebt kan dat je tanden kosten en zelfs uitbreiden naar boven, is niet risicoloos!

Bij een wortelkanaalbehandeling is het zo dat je tot 24 uur na de behandeling een wat drukkend/zeurend gevoel kunt houden, duurt het langer dan hebben ze het niet goed gedaan en moet je bellen.
Bij mijn laatste behandeling was dat ook zo, ben net voor de vakantie geweest, noodvulling erin en ik dacht ervanaf te zijn. Maar ik heb 4 dagen echt pijn gehad aan die tand en daarna nog 2 dagen dat het nog pijn deed zodra ik hem aanraakte, kon dus ook geen stokbrood eten, leuk als je op vakantie in frankrijk zit.
Na de vakantie kwam ik bij de tandarts en die zei dat ik had moeten langskomen omdat dat de zenuw dan niet volledig dood is, het is opnieuw gedaan en hij heeft me op het hart gedrukt dat ik echt moest bellen als ik de volgende dag nog last had.

Maar jij hebt het over een opgezwollen kaak ed, dan heb je een ontsteking en dat is dus wat anders, moet je wel even serieus nemen.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:15

SecretLIN schreef:

Geeft jouw tandarts de verdoving wel tijd om in te werken?
Want ik heb ook zo'n tandarts gehad die de verdoving erin spoot en direkt de boor pakte, tegen de tijd dat je dan de praktijk uitloopt begint je kaak doof te voelen.
Wat ik bedoel is, sommigen hebben gewoon geen zin om die verdoving te geven en al helemaal geen zin om te wachten tot ie werkt, kost immers tijd.

Gelukkig heb ik nu een tandarts die erg goed is met angstige patienten en die neemt er echt de tijd voor, legt precies uit wat ie aan het doen is enz, echt een verademing.

Maar de behandeling zelf voel je niets van, mits de verdoving werkt natuurlijk. Persoonlijk vind ik het minder erg dan een gaatje vullen omdat ze bij een gat meestal veel langer aan het boren zijn en dat is nu eenmaal het vervelendste, vind ik dan. Het was bij mij echt in een paar minuten voor elkaar, duurt niet langer dan een gaatje vullen terwijl ik dat wel had verwacht. Overigens heb ik inmiddels 3 wortelkanaalbehandelingen gehad en de laatste was de enige waarbij het niet goed is gegaan.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 00:24

Arabesk schreef:
Ach met het trekken van een verstandskies sta je binnen 10 min. weer lachend buiten. Ik ben ook héél bang en kan niet zonder alprozalammetje naar dit soort behandelingen. :\

mét ben ik een stuk rustiger

mijn verstandskies is maandag getrokken,... zit nog steeds met een dikke wang.. op het moment is hij redelijk geel gekleurd :+
Wortelkanaal behandeling heb ik ook al ooit gehad.. geen pretje hoor.. maar is te doen ;)

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-09 11:08

Ahh na sommige reacties zie ik er juist nog meer tegen op

Anneliedj mijn tandarts wacht wel en heeft echt veel verdoving erin gespoten de laatste keer hij vraagt eerst of ik het nog voel zo nee begind hij en anders wacht hij nog even of verdooft hij bij, maar helaas pakt de verdoving gewoon niet bij mij..

Mijn tandarts zij dat het wel lang duurde een wortelkanaalbehandeling, maar als dat gedaan is ben je de pijn dan gelijk kwijt? immers de zenuw is dan toch dood?

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-09 19:35

De zenuw wordt dood gemaakt idd maar je voelt nog wel 'napijn' vooral wat drukkend en zeurend gevoel in je kaak maar dat heb ik nooit heel erg gevonden, het is iig bij lange na niet vergelijkbaar met de pijn die je van bv een gaatje hebt.

Als de behandeling is gedaan is de zenuw dood en voel je die tand niet meer, ook niet als er weer gaten in komen, in princiepe kan hij dan zelf getrokken worden zonder dat je het voelt. (maar dan voel je natuurlijk wel je tandvlees ed want daar zit natuurlijk nog wel gevoel in)

Kijk eens naar de reclame boven/onder in beeld; wortelkanaalbehandeling onder lichte narcose.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 13:34

haha wat toevallig anneliesdj
Ik moet morgen heen en laat het wel op me afkomen.
Eerst maar andere gaatjes vullen en verstandskies trekken aan de andere kant

Heb zoveel gaatjes moeten laten vullen dat ik niet meer wijs kan worden welke kies me nu zo'n pijn doet heb het gevoel dat het minder is (even afkloppen) en dat het weleens in een verstandskies kan zitten die ik aan die kant nog wel heb, als dat wel zo blijkt dan laat ik hem gewoon dr uit trekken
maarja weet niet zeker welke kies nu zo irrant klopt/pijn doet

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-09 22:16

Als de normale verdoving niet werkt kan je ook om een verdoving in de kies zelf vragen, intrapulpair heet dat. Die verdoving is heel even niet prettig, maar daarna is de zenuw zelf echt verdoofd.
Verreweg de meeste mensen ondergaan een wkb pijnloos. Maak je niet te veel zorgen.

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 22:56

Waarschijnlijk morgen eerst 4 gaatjes vullen en een verstandskies trekken, ik hoop dat de verdoving nu wel werkt bij het boren en vullen

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-09 22:56

Bedankt Gabyfedde ga het er met mijn tandarts over hebben

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 09:44

pff nog even en ik moet heen, ff doorzetten maar he!

Kytha

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 10:21

Succes meid!!

Ik had een heel diep gaatje (zat tegen m'n zenuw aan) heeft de tandarts vorige week die hele kies open gelegd en ff de kanaaltjes schoongemaakt. Heel vervelend.
Had wel een verdoving dus heb er weinig van meegekregen, alleen heeft ie de kies nog niet helemaal dicht gemaakt :? moet ik eind oktober voor terug. Ik heb nu al een week onwijs veel last met eten/drinken en koud/warm, dan verga ik echt van de pijn. Is echt zo'n rotpijn.
Maar ik wil echt niet terug :o

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:15

Nou heb het overleefd zit hier nu met onwijze pijn!

Gaatjes vullen die stomme verdoving werkte weer es niet!
rond de 12 spuiten kregen maar toch heeft het niets geholpen!

Daarna kies getrokken, ook hier voelde ik best wat pijn bij..

Tis nu voorlopig eerst klaar alleen als de kiespijn blijft dan nog een wortelkanaalbehandeling hoop inelk geval dat de pijn nu wel wegblijft

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 15:15

Kytha bedankt! :D

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 16:58

Als de verdoving niet werkt dan liggen je zenuwen op een andere plaats dan normaal, dat weet de tandarts toch wel?

cruesli

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-09 17:01

Ik heb 2 keer een wortelkanaalbehandeling ondergaan.
Ik ben echt een tandarts-foob. Doods en doodsbang ben ik ervoor,
meteen huilen ook als ik in die stoel zit, pure angst.
Verdoving vind ik appeltje eitje. Maar dat boren, bbbrrrr |(
Maar toch moet ik heel eerlijk bekennen, dat ik er beide keren haast
niets van gevoeld heb. Wel even toen ze die stiften/noodvullingen erin aan het
zetten waren. Die moeten lang genoeg zijn, maar beide keren waren ze bij mij
iets te lang en dan voel je het wel even prikken.

Wel helaas na beide behandelingen super veel last gehad.
Maar behandelingen zelf vielen me 100% mee (al ben ik de volgende keer
waarschijnlijk gewoon weer even bang :Y) )

SecretLIN

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-09 20:39

Marleen_usar ik weet het niet weet wel dat hij zn best heeft gedaan hoor! hij wil echt niet dat ik pijn heb.

Ben er voorlopig hopelijk eerst vanaf alleen heb ik nu echt onwijs veel pijn

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-09 08:00

Ik heb ook ooit 7 spuiten gehad, en toen werkte het nog niet.Hij belde toen zijn vrouw en die was kaak chirurg en die vertelde dat van die zenuwen die dan scheef liggen.Waar ik ook wel eens kom is op het tandartsen forum daar krijg je antwoord op al je vragen.