bokkers met q-koorts

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 20:16

Tamara21 schreef:
Misschien een stomme vraag:

Kunnen paarden ook Q-koorts krijgen??

Alle zoogdieren kunnen het bij zich dragen, maar hoeven er niet persee ziek van te worden.

Sies

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 10:33

Tinkerlady schreef:
@ Sies beterschap!
Heb jij ook last (gehad) van hoofdpijn en koorts?

heb nog zeer regelmatig hoofdpijn, koorts valt de laatste weken wel mee

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 12:37

Jolandaa_ schreef:
weet je wat het vreemde is? mensen rond de geitenboer hebben nergens last van maar vele ander mensen wel.. zal het dan wel zeker te weten aan geiten liggen? het virus kan ook in de lucht zitten...

Zover ik weet zit in de mest van de geiten als die opdroogt en niet op tijd woord uitgereden dat verstuift deze en kom dus in de lucht. Zo is ie volgens mij ook begonnen in Herpen als ik het goed heb.

Tinkerlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 16:02

pitbullgup schreef:
Jolandaa_ schreef:
Zover ik weet zit in de mest van de geiten als die opdroogt en niet op tijd woord uitgereden dat verstuift deze en kom dus in de lucht. Zo is ie volgens mij ook begonnen in Herpen als ik het goed heb.

Sorry, maar dat is echt onzin :roll: . Het begint in de meeste gevallen doordat er bij een geboortes/abortussen van schapen en geiten een bacterie in de lucht vrij komt. En dat kan daarna dan ook via het uitrijden van mest uit juist die stallen. Vervolgens kan infectie dus gewoon plaatsvinden door het inademen van 'alle' lucht uit een dergelijke besmette omgeving.

De bacterie komt in de omgeving terecht doordat geïnfecteerde dieren, die zelf geen ziekteverschijnselen hoeven te vertonen, bacteriën uitscheiden met de lichaamsvochten (traanvocht, urine, slijm, speeksel, melk, vruchtwater). Dieren kunnen vooral tijdens het kalven of lammeren grote hoeveelheden bacteriën uitscheiden. Mensen kunnen besmet stof inademen dat afkomstig is van stallen, weilanden, ruwe wol, huiden, kleding etc.

Als je daar toevallig fietst, skeelert, wandelt dan kan het je al gebeuren. Je hoeft dus niet daadwerkelijk zelf tussen die schapen en geiten te zijn. En zoals het plaatje (zie eerder in het topic) al laat zien, zijn de besmette gebieden al aardig groot en nemen de besmettingen nog altijd toe.

Flink vervelend is het wel, gelukkig gaat het niet over van mens tot mens :(:) . Anders hadden ze daar ook wel een heel protocol voor bedacht. Maar het is ook niet niks, gezien de medicatie die ook best regelmatig wordt voorgeschreven voor het behandelen van
Q-koorts :o .

Balen dus!

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 12:40

zover ik weet komt dat dus ook op de mesthoop terecht (vuil stro met die bacteriën er in) dus dan is wat ik zeg nog niet gek. En zei ook dat ik t ook allemaal niet zeker weet. De huisarts in herpen heeft dit in ieder geval vertelt op tv dat het zo waarschijnlijk in Herpen is begonnen. En het met de windstroom is mee gegaan. De eerste besmettings gevallen waren ook in Herpen. En de besmetting breid zich uit via de mensen dus dat is ook helemaal niet gek.

_R_G_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:37

pitbullgup schreef:
zover ik weet komt dat dus ook op de mesthoop terecht (vuil stro met die bacteriën er in) dus dan is wat ik zeg nog niet gek. En zei ook dat ik t ook allemaal niet zeker weet. De huisarts in herpen heeft dit in ieder geval vertelt op tv dat het zo waarschijnlijk in Herpen is begonnen. En het met de windstroom is mee gegaan. De eerste besmettings gevallen waren ook in Herpen. En de besmetting breid zich uit via de mensen dus dat is ook helemaal niet gek.

Dat kan helemaal niet. het is niet van mens op mens over te dragen