baby en slapen ( wie heeft de gouden tip?)

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

wreckh

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:47

Er staan hier al een boel goede tips bij, maar wil toch nog iets kwijt.

Ons zoontje sliep ook nooit door. Uiteindelijk waren we radeloos en lieten hem huilen. Toch voelde het niet goed. Het verbeterde ook niet hoor. Uiteindelijk naar de KNO arts geweest en bleek hij vocht achter zijn trommelvliezen te hebben. Nu heeft hij buisjes enhij slaapt eindelijk door (heeft vanaf ong. 5/6 maanden tot 2 maanden geleden( Hij wordt over 2 weekjes 2) niet doorgeslapen en nu eindelijk wel weer.

Dus ik zou voor ik voor "hardere"maatregelen zou kiezen eerst uitsluiten dat er medisch gezien iets aan de hand is.

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 11:54

Wat voor bevalling heb je gehad? Het kindje van een vriendin had erg last van zijn nekje door de bevalling, dit werd ook niet onderkent door CB en huisarts maar ze zijn toch met hem naar een osteopaat gegaan en sindsdien slaapt hij super.
Onze dochter kun je ook niet laten huilen, die raakt dan ook helemaal over haar toeren. Wij deden haar altijd pas naar bed als ze moe was en dat werkt prima. Maar zij is dan ook nooit een problematische slaper geweest.
Wat mij opvalt is dat jou zoon heel vroeg zijn avond eten krijgt, ik kan me voorstellen dat hij daardoor 's nachts toch honger zou kunnen hebben. Wij gaven op die leeftijd: 's morgens bij het wakker worden een pap fles, rond 11 uur fruit en wat drinken, tussen de middag broodje en een fles melk, 's middags een koekje en wat drinken, etenstijd (dus rons 18 uur 18.30) een potje eten en dan voor het naar bed gaan nog een fles. Misschien heb je hier nog wat aan? In ieder geval heel veel sterkte ermee!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:07

Bellatrix schreef:
Hard? Hoezo? Je knuffelt hem de eerste keer nog en de 2e keer praat je ook nog tegen hem en je blijft alle 3e de keren (of vaker als nodig) in de kamer tot hij slaapt.

Wat is er hard aan? :+

Maar TS, je hoeft het niet te doen hoor, tis maar een tip. ;)

Persoonlijk vind ik dat babytjes die bang zijn getroost moeten worden, niet genegeerd. Ik ga er vanuit dat als een kind altijd het gevoel heeft dat mocht er iets zijn papa en mama er altijd zijn en dit uiteindelijk het zelfvertrouwen vergroot. Eventjes bij een kind op de kamer blijven hoort daar voor mijn gevoel wel bij, maar een baby die in paniek aan het gillen is de rug toe draaien niet.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:14

stoer schreef:
is heel makkelijk gezegd hoor, je zou hem moeten zien als hij in zijn bed staat te brullen, helemaal over zijn toeren, ik ga echt mijn best doen, maar het is echt heel moeilijk :)

Als hij om 12 uur totaal geen slaap heeft kan ik hem wel in zijn bed leggen maar het enige wat ik dan creeer is een kind dat helemaal over zijn toeren gaat...

weet t ook niet, volhouden en afwachten maar

raakt die over zijn toeren zosnel als je m op bed legd?

of als die wakker word ?

zeg niet dat je dan niet naar m toe moet gaan
juist wel !
domweg laten huilen of erger vind ik niet kunnen

maar als die overdag paar keer rust tussen door
en snachts wakker ligt en dus
het ritme om aan het gooien is

zou ik toch vastere tijden proberen aan te houden

anniekw

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:17

Bij ons is het zo dat als hij overdag te weinig calorieen binnen krijgt hij s'nachts net zo als die van jou wakker wordt!
Dus als hij meer zou eten overdag zou dat echt een heel verschil kunnen maken!
Je mag me pb-en voor meer info!
In ieder geval sterkte en het komt vast goed!

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:19

Iedere keer als jij naar je kind gaat en hem kroelt knuffelt trooat enz...prikkel je hem. En hij leert, zeker op deze leeftijd, dat hij hiermee aandacht krijgt. Hij huilt, jij komt, als hij zijn bed weer ziet en hij gilt mag hij er uit en geef je hem eten...
Kortom, hoe banketstaaf het ook is, je leert hem dit zelf aan.
Ik herken het wel heel erg goed van mijn oudste, die was ook een ramp.

Als je zeker weet dat er niet iets is, bv geen continue loopneus, scheefhouden van een hoofd of weetikwat, dan zou ik gaan voor de harde aanpak. Hard voor mama ook vooral ;)
Geef hem een ritme, structuur.

Elk slaapje hou je hetzelfde ritueel aan: slaapzak (kan een geborgen, veilig gevoel geven en ze trappen zich niet bloot, dus niet zo snel koud) schone luier, evt een liedje en een kusje, knuffeltje erbj en daaaag. :wave:
Gaat hij huilen, jammer...laat hem maar eens huilen, hij mag tot een half uur huilen zonder dat je dat erg hoeft te vinden. klinkt heel erg vals enzo, maar dat is het echt niet. Je moet dit patroon doorbreken.

Dit doe je bij élk slaapje, in izjn eigen bed, geen gezeul.
Als hij midden in de nacht wakker wordt haal je hem er niet uit, je kan even zijn luier checken, knuffel erbij, kusje, en dan ga je weer. Luier kan gewoon in zijn bed. En dan jankt hij maar.

In dit geval is mijn ervaring (na 3 kinderen) dat zachte heelmeesters rotte nachten maken. Geen eten, volhouden, na een week heeft hij een vast slaappatroon en ritme, en ben jij door de ellende heen.

stoer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-09-09 14:16

bedankt voor de antwoorden allemaal,
Het is mijn eerste kindje en over de bevalling wil ik niet eens meer nadenken.. 3 dagen ziekenhuis en met vacuumpomp geboren... lukte allemaal niet zo :+

wreckh schreef:
Dus ik zou voor ik voor "hardere"maatregelen zou kiezen eerst uitsluiten dat er medisch gezien iets aan de hand is.

Ik heb maandag een afspraak bij de dokter, omdat hij ook verkouden is en het me toch niet helemaal lekker zit... hij slaapt al langer slecht dat komt echt niet alleen door de verkoudheid maar even na laten kijken kan zeker geen kwaad..

Swift schreef:
Wat mij opvalt is dat jou zoon heel vroeg zijn avond eten krijgt, ik kan me voorstellen dat hij daardoor 's nachts toch honger zou kunnen hebben. Wij gaven op die leeftijd: 's morgens bij het wakker worden een pap fles, rond 11 uur fruit en wat drinken, tussen de middag broodje en een fles melk, 's middags een koekje en wat drinken, etenstijd (dus rons 18 uur 18.30) een potje eten en dan voor het naar bed gaan nog een fles.

met dat vroege avondhapje ben ik een beetje aan het proberen, hij krijgt nu zo vroeg zijn potje zodat er ook nog een papje en een fles in kan, zou naar mijn gevoel toch genoeg moeten zijn.. Hij krijgt smorgens een papfles, rond 10.00 fruit, rond 12.30 een boterham, en dan smiddags een liga of een ander koekje, en dan zijn avondeten (potje of vers met ons mee) en dan nog pap en een gewone fles...?? zou dit dan toch te weinig zijn? Hij is ook om 7 uur zo moe dat ik bedtijd echt niet langer kan rekken, want dan krijg ik hem helemaal zijn bed niet meer in.

odetteke schreef:
Persoonlijk vind ik dat babytjes die bang zijn getroost moeten worden, niet genegeerd. Ik ga er vanuit dat als een kind altijd het gevoel heeft dat mocht er iets zijn papa en mama er altijd zijn en dit uiteindelijk het zelfvertrouwen vergroot. Eventjes bij een kind op de kamer blijven hoort daar voor mijn gevoel wel bij, maar een baby die in paniek aan het gillen is de rug toe draaien niet.

Hier ben ik het mee eens, iedereen roept heel makkelijk laat maar brullen, maar je zou m moeten zien, hij huilt naar mijn mening echt niet om aandacht maar omdat hij wakker schrikt, of droomt , probleem is alleen dat als hij eenmaal wakker is geworden hij niet meer wil slapen :Z

nickyu schreef:
raakt die over zijn toeren zosnel als je m op bed legd?

als ik hem terwijl hij nog niet echt slaap heeft in zijn bedje leg dan gaat ie gelijk te keer, ik kan dan 200 keer in en uit lopen, hem rechtleggen en laten brullen maar op een gegeven moment gaat hij echt krijsen... en hij blijft krijsen, heb de adviezen van laat maar brullen allemaal gehad, niks helpt dan, misschien dat hij na een paar uur gaat slapen hoor, maar dat red ik niet, vind ik not done.. :o
na een half uur sta ik zelf jankend naast zijn bed, ik vind het zo erg als hij huilt..

Ik ben verder echt wel consequent, hij luisterd prima en het is verder ook echt een wereldventje.. super vrolijk en blij, hij loopt al bijna los en hij zegt al 5 woorden.. verder niks geen problemen alleen dat slapen..

@ pauline, laat je ze dan echt uren janken? Ik heb hem 1 x toen ik zelf echt niet meer wist wat ik moest en iedereen maar bleeft zeggen dat ik hem moest laten huilen, hem bijna een uur laten huilen, helemaal over de rooie, met gierende snikkende halen....
vind het knap dat je dat kunt, ik kan het in elk geval niet, het moet toch ook op een andere manier kunnen??

Swift

Re: baby en slapen ( wie heeft de gouden tip?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:21

Als hij met de vacuumpomp is geboren heb je ook grote kans dat er teveel spanning op zijn nekje is gekomen, is daar ooit naar gekeken? Ik zou als ik jou was ook eens in die richting gaan zoeken.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:25

Mja op een gegeven moment ben je moe en radeloos genoeg. Ik troosstte me met de gedachte dat hij het niet meer zou onthouden. En dat was 1 nacht, uren..de nacht erna drie kwartier, de nacht daarna sliep hij door. Maar, als je dan alsnog tóch gaat kijken....begint het weer van voren af aan...en ook hij was over de zeik hoor, en ik jankte mee maar ergens houdt het gewoon op. Pappen en nathouden helpt niet, het kind is machteloos en overprikkeld. Teveel prikkels overdag geven een onrustige nacht ook.

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:27

Roepen : laat maar brullen is NIET makkelijk...maar wat je nu doet werkt ook niet, lijkt me ;) Geen verwijt hoor, maar je kan evt Black Pegasus eens een bericht sturen, die is net door zo'n crisis heengegaan. Die heeft daar ook vooraf ook tegenop gezien en was na een dag al een heel stuk verder. :)

Swift

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:32

Maar voordat je besluit om hem te laten brullen (wat niet mijn keuze zou zijn maar goed ik heb dan ook een kind wat over het algemeen prima slaapt) lijkt het me wel verstandig om eerst andere oorzaken uit te sluiten.
Als het om een paard gaat wordt hier op bokt ook altijd geadviseerd om er instuctuurs, osteopaten, hoefsmeden, dierenartsen, zadelpassers enz bij te halen als er iets niet lukt/klopt met een paard (en terecht). Maar ik snap dan niet waarom er bij een kind wordt gezegd laat maar brullen want ook een kind kan nog niet aangeven wat er mis is, waarom worden daarbij dan geen experts ingeschakels?

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:36

Pauline schreef:
Roepen : laat maar brullen is NIET makkelijk...maar wat je nu doet werkt ook niet, lijkt me ;) Geen verwijt hoor, maar je kan evt Black Pegasus eens een bericht sturen, die is net door zo'n crisis heengegaan. Die heeft daar ook vooraf ook tegenop gezien en was na een dag al een heel stuk verder. :)

Maar die heeft een meisje dat al wat ouder is en uberhaubt niet in dr eigen bed wilde, had bij haar meer het gevoel dat ze het gebruikte als machtsmiddel. Vind ik een heel verschil!!

Ik heb het laten huilen ook geprobeerd, uiteindelijk eindigde ik met een jochie dat in slaap viel zo gauw hij na het huilen mama aanraakte en bleef hij nog een uur terwijl hij sliep schokkend liggen ademen :n Bij ons werkte het tussen papa en mama in slaap laten vallen na een nachtelijke huilbui geweldig en dat vonden we ook verder geen probleem MITS hij het eerste deel van de nacht wel in zijn eigen bed doorbracht.

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:40

ik heb drie kids en weet als geen ander hoe het je opbreekt als kids snachts niet slapen......
alledrie hebben ze altijd enorm gespookt! nu zijn ze ouder en slapen ze gelukkig wel door!

de meeste tips zijn al wel gegeven.
is het donker op zijn kamertje? een klein nachtlampje wil vaak helpen.
het begint snachts wat kouder te worden, ligt hij niet ver bloot zodat hij het koud krijgt?
zowiezo zou ik even afwachten wat de dokter zegt, het kan natuurlijk ook zijn dat hij door zijn verkoudheid niet goed kan ademen omdat zijn neusje verstopt zit ofzo en dat is ook niet prettig...
ik had altijd bij verkoudheid van de kids wat luuf in huis om ze mee in te smeren.
dat houd het neusje open.
loopt er op het kamertje misschien een aardstraal/waterader?
verplaats het bedje eens en kijk of hij dan beter slaapt, zoniet laat eens iemand er naar kijken.
ik geloofde nooit in dat soort dingen maar je word werkelijk erg radeloos als niks werkt bij je kids, ik heb toen iemand laten komen met een wiegelroede en die ging op de babykamer als een gek tekeer!
er lag een flinke aardstraal zei die mevrouw, ze heeft toen een magneet geplaats in de meterkast en prompt sliep mijn kind door!!!!!!!
als ik het niet zelf meegemaakt had had ik het niet geloofd maar het is echt waar!
een volwassenen kan je nog voor de gek houden maar een klein kindje niet.
ik wens je in elk geval succes er mee, en ik weet niet of je overdag thuis bent maar ga anders eens als de kleine zijn middagdutje doet zelf ook naar bed even slapen.
dan tank je wat bij en kan je de nachten slaap die je mist een beetje opvangen

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:41

Oeh, als ik dit lees, ben ik toch blij dat we dat allemaal gehad hebben.
In de tijd dat onze dochter zo oud was, hebben we de fout gemaakt haar dan wel bij ons in bed te nemen. Dan sliep mevrouw als een roosje, maar ik niet ;) Daar zijn toen maar weer mee gestopt, een aantal nachten weinig geslapen omdat ze zo huilde (weer alleen in haar bed). Maar heb wel eens gehoord dat kinderen een week of drie nodig zijn om aan een nieuwe situatie te wennen.
Maar oh, ik weet het, het is zo akelig als je kind huilt, je hart wil er naar toe en je verstand zegt het tegenovergestelde.. De tip van wel even kijken, maar niks zeggen en doen, is misschien wel een goede.
Ik zou het maandag wel even voorleggen aan de huisarts. Anders kun je misschien het consultatiebureau nog even bellen, die weten ook nog wel eens wat.

booster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:41

ik heb de topic niet doorgelezen dus weet niet of dit al beantwoord is maar zet het bedje op een andere plek van de slaapkamer.
voor meer info kan je pbe

estja

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:48

Je schrijft dat je overdag ook geen echt ritme hebt. Is er wel verschil in slapen tussen overdag en s'nachts? Ik bedoel hiermee dat je overdag je kind prima in een lichte kamer kunt laten slapen, dus géén rolluiken omlaag doen of hele dikke gordijnen dicht doen. Als het licht is maak je minder melatonine aan, een stofje wat ervoor zorgt dat je slaperig wordt. Daardoor duren slaapjes overdag korter (want minder melatonine door licht) dan s'nachts en krijg je een dag-nachtritme.
Misschien doe je dit al, anders de moeite waard om eens te proberen. Wel enkele dagen volhouden want het duurt even voor je een ritme ontwikkeld. En dan proberen om je kindje overdag wat wakkerder te houden, niet te snel in bed leggen en gerust ook geluid maken als het slaapt.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:50

Tja, rust reinheid en regelmaat, dat werkt nog steeds. Je moet er niet te star in zijn, maar het geeft jezelf en je kind wel rust als je gemiddeld genomen een heel regelmatige dagindeling hebt.

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:03

Alet74 schreef:
Maar oh, ik weet het, het is zo akelig als je kind huilt, je hart wil er naar toe en je verstand zegt het tegenovergestelde..

Anders kun je misschien het consultatiebureau nog even bellen, die weten ook nog wel eens wat.

Zowel mijn hart als mijn verstand zeiden niet laten huilen :+
Het consternatiebureau heb je ook niet veel aan... die geven je een foldertje van ria blom mee over rust en regelmaat en geven verder geen tips die hier niet al in het topix zijn genoemd :+

Het boek "Lekker slapen zonder huilen" blijkt trouwens een enorme aanrader te zijn.... heb er meerdere mensen erg positief over gehoord

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:08

Dat hij 's avonds zo moe is is natuurlijk niet gek aangezien hij zo slecht slaapt, hij kan nooit zijn uren krijgen die hij nodig heeft.
Verder geen tips, maar hoop dat je er snel achter komt waar het aan ligt want niks maakt een moeder wanhopiger dan een kind wat niet goed slaapt.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:11

@Bella: De methode van Jo die jij aanhaalt is toch meer voor iets oudere kinderen. Een kindje van 10 maanden snapt nog niet wat het is als je alleen de kamer inloopt of alleen iets tegen hem zegt ;)
Ik heb tot nu toe een dochter welke vanaf al vrijwel het begin 9 uur aan één stuk slaapt en heel soms tussendoor wakker wordt, andere nadeel is dat ze overdag niet graag slaapt wat voor mij af en toe ook weleens vervelend is.
Ik heb helaas niet de gouden tip maar kan me best voorstellen dat je er hopeloos van wordt :(:)

Chiara ligt nu namelijk ook al ff te huilen en wil niet stil worden maar gelukkig doet ze dit snachts maar heel zelden...

nairtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:11

Ook hier een moeder van 3 kinderen. Heb niet alle reacties gelezen, dus misschien post ik wel hetzelfde als andere.

Ik haal mijn kinderen 's nachts nooit uit hun bed, alleen als ze ziek zijn.
Zodra ze huilen, ga ik naar ze toe (jongste is nu 1). Ik praat zachtjes, geef zijn/haar speentje en ga dan weer weg. Ik ga alleen weg als ik ook echt merk dat ze weer verder slapen. Anders ga ik op de grond bij het bedje zitten met mijn hand door de spijl. Zo streel ik hem tot hij rustig is en weer in slaap wil vallen. Dan haal ik voorzichtig mijn hand terug, als dit goed gaat, dan blijf ik nog even zitten en dan sluip ik weer de kamer uit.
Zo heb ik het bij alle drie gedaan. Nooit de lichten aandoen en het liefst niet uit bed halen.

Ik merkte dat de kleinste het fijn vind als hij wakker wordt dat ik dan nog even het ganglicht aanlaat, zodat hij niet helemaal in het donker ligt. Kan me voorstellen dat dit misschien beangstigend kan zijn. Rond deze leeftijd beginnen ze met dromen en daardoor kunnen ze wat naar wakker worden.

Succes en probeer je rust te pakken, zodra de kleine ook slaapt.

O ja, overdag gewoon laten slapen hoor, zo'n kleintje heeft veel rust nodig. Hij zal 's nachts heus niet minder slapen als hij overdag ook gewoon zijn dutjes doet. Het inslapen gaat in principe goed, dus hij is niet oververmoeid lijk mij.....

Echt deze periode gaat ook weer voorbij.....

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:14

bij mijn eerste dacht ik dat ik het allemaal volgens het boekje moest doen. niet in mijn bed,lekker in zijn eigen bed en daarmee uit. Hij was (en is nog steeds) een heel drukke jongen. Toen hij 9 maanden oud was, kon hij al zoveel en deed zoveel dat hij zoveel prikkels moest verwerken dat hij elke nacht overstuur wakker werd. Dan lag hij te huilen, helemaal overstuur en helemaal van de wereld. Dan haalde we hem uit bed, troosten en zachtjes praten, wandelen dor het huis, tot dat hij rustiger werd. Zodra hij rustiger was en hield hij op met huilen. dan was het goed, beetje drinken, kusje, en we konden hem zo in bed stoppen. Dat heeft toch wel een maand of 2 geduurd voor het over was. Hij werd maar 1 keer per nacht wakker en dan meestal als hij een uurtje of 2 sliep. Bij nummer 2 en 3 ben ik wel makkelijker geworden. als ze huilden midden in de nacht en ze waren ontroostbaar, dan nam ik ze mee in mijn eigen bed. mama sliep dan wel wat minder, maar de kleine sliep dan wel goed door. En ze waren stil, zodat ze de rest niet wakker huilden. Tips voor jou?
lastig want ik ken jou en je kindje niet. Regelmaat is wel belangrijk. Doe wat je gevoel je ingeeft (behalve als je moordneigingen hebt omdat je kind al nachten achtermekaar ligt te huilen en jij niet kan slapen). Mijn 2de kind was een fanatieke buikslaper. Als baby wilde ze alleen maar op haar buik slapen. Tja, dat mag niet van het CB. maar ja wat moet je anders met een baby die constant huilt en niet kan slapen. Die draai je tenslotte op haar buik. En klaar, mevrouw sliep als een roos! Bij baby 3 precies het zelfde, ook een buikslaper. Als ik daarbij niet mijn gevoel had gevolgd, had ik ook heel wat slapeloze nachten gehad. En je wilde toch al naar de dokter gaan, maar laat je kindje nakijken op allergieën (koemelk, huisdier, huisstofmijt), oren, buikpijn. Misschien komt er nog iets uit. Sterkte ermee.
O ja, wat misschien niet zo leuk is, maar anders stuur je je kindje eens uit logeren voor 1 of 2 nachten, zodat jij kan doorslapen. Kan je daarna weer met frisse moed er tegen aan. uiteraard goed overleggen met de oppas, zodat tie niet voor verrassingen komt te staan.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:19

Weet je, niets is moeilijker te begrijpen dan een jong kind.
Ik denk nog vaak terug aan dit topic. [LZP] moeders hulp gevraagd: slaapprobleem
De TS had ook problemen met haar kind en slapen.
Ik heb toen aangegeven hoe ik het hier opgelost heb. En zo als je kan lezen is daar veel commetaar op gegeven.
Ik heb nooit spijt gehad van de manier hoe ik toen met mijn dochter ben omgegaan.
Bokkers die zeiden `Wacht maar´, hebben het zoooo fout gehad!
Er is geen makkelijker kind dan mijn oudste dochter en slapen.
Mijn jongste doe ik idem zo.
Wakker en echt huilen? Even naar beneden, de fles, bijkomen en 15 minuten later leg ik haar terug in bed. Zonder problemen verder. (De fles is iets wat ik bij mijn oudste nooit durfde te doen, want ik had gelezen dat een fles ´s nachts zo slecht was. God, wat heeft me dat een hoop slapeloze nachten kunnen schelen zeg :+ )
Kijk, ik zeg niet dat elk kind het zelfde is. Juist niet.
Maar luister naar je gevoel. Jij weet meestal het beste wat je kindje wilt of wilt zeggen.
Probeer vooral niet te veel op te zoeken op het net. De één zegt dit, de ander zegt dat en vooral niemand zegt het zelfde.
Dit is iets waar elke moeder door heen gaat, en net wanneer je denkt dat er geen eind aan komt, begint er in eens een zonnetje te schijnen.