Vegetariër zijn kan niet zonder klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:06

Zoals gezegd: dat geeft niet, zolang je voedingspatroon verder maar zeer gezond en gevarieerd is, en je wat meer let op het gebruik van ijzerhoudende producten :)

_Ismay__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:27

Hier nog een vegetariër die nog nooit een vitamine pil geslikt heeft, en nog nergens last van gehad.
Hangt toch een beetje af van de rest van je voeding natuurlijk. Daarnaast ken ik zat mensen die wel vlees eten en wel weer klachten hebben ;).

Waarom zouden je ouders het erg vinden als je geen vis meer eet dan?
Is er een probleem waardoor jij die pillen niet kan slikken dan?

Janiniie

Re: Vegetariër zijn kan niet zonder klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:28

Veeel vis eten, en noten.. =O
Plus dingen waar ijzer inzite, die pillen, limonade omega vis tabletten..!

xKatjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:29

Ik ben nu 16 en ben vanaf mijn 8e vegetarisch en heb er nooit last van gehad. Ik eet gewoon veel groentes enzo en vleesvervangers, dat gaat gewoon goed.

Lady_xx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-09 17:30

Bedankt voor alle berichten en tips!
Vis is totaal niet vegetarisch ninatjuh ;).. Daar ben ik juist mee gestopt met eten. Omega 3 pillen zijn gemaakt van visolie..

Kristie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 17:38

Ik heb dik 3 jaar geen vlees gegeten, en merkte toch wel dat ik vaak moe was, en me wat lusteloos voelde. Kon komen omdat ik er niet speciaal wat anders voor at of zo..

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:27

Mijn broer was jaaaarenlang vegetarier, en begon erg last te krijgen van duizelingen en vermoeidheid. Zijn klachten leken nog het meest op hypoglycemie. Hij is een paar keer in de auto in slaap gevallen uit pure vermoeidheid.

Toen hij een nieuwe vriendin kreeg is hij toch weer eens vlees gaan eten, en zijn klachten verdwenen als sneeuw voor de zon.

Naar mijn idee kun je wel last krijgen van tekorten hoor, maar het zal ook afhankelijk zijn van hoe goed je lever is in B12 stapelen bijvoorbeeld.

marsyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:34

ik ben al sinds mijn geboorte vegetariër omdat mijn ouders dat ook zijn. ik heb wel altijd vis gegeten maar nooit meer dan 1 a 2 keer in 2 weken. ik heb nog nooit een vitaminenpil aangeraakt ;).

vancky2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:36

Ik ben al 20 jaar vegetarier maar eet wel vis, eieren, kaas. Ik vind voor een opgroeiende jonge mens zoals jij zeker niet goed om geen vis meer te eten, of kaas. Je mag niet te extreem gaan. Of anders moet je echt hele dagen extra je voeding in de gaten houden en moet je iemand hebben die veel voor je kookt en die weet wat je nodig hebt.

Ik voel mij anders wel goed, kan sporten en alles. Ik denk niet dat ik vlees nodig heb.

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 18:43

Je lever bevat gemiddeld een voorraad vitamine B12 voor 2 jaar. Daar komt een lijf niet zomaar aan, dan moet je via voeding een bijzonder tekort oplopen. In Nederland is bloedarmoede via B12 tekort als gevolg van een vegetarisch dieet vrijwel niet aanwezig. Vitamine B12 zit ook in andere dierlijke producten als melk, kaas en eieren - en die worden vaak wel gegeten.

Meestal komt men met een ijzergebreks bloedarmoede (die veel eerder optreedt), wordt vastgesteld dat B12 laag is, en gaat men daarop suppleren. Puur B12 gebrek levert ook bijzonder nare neurologische verschijnselen op, en die heb ik hier nog niet gehoord :)

mawaikee

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:43

Ik eet al 16 jaar (vanaf m'n 8e) geen vlees meer.
Rond mijn 14e heb ik een zwaar ijzer tekort gehad. Dit werd veroorzaakt door een combinatie van mijn vegetarisch zijn + gewoon veel te weinig eten en niets lusten.
Na een kuur ijzertabletten en begeleiding van de dieëtiste is alles sindsdien in orde en nooit meer enig probleem gehad

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 20:46

Ik ben mijn hele leven, vanaf baby af aan al vegetariër. Ik leef nog steeds, ben heel gezond (nooit ziek; zelfs nog nooit echt de griep gehad). Ik drink geen melk, ik eet wel kaas en eieren.
Vis eet ik ook niet.

Altijd al veel groentes gegeten, daarnaast eet ik ook wel vleesvervangers (als anderen vlees zouden eten bij de maaltijd dan eet ik iets anders) en ik zou nooit aan het vlees gaan. :n

Edit: ik gebruik geen vitaminepillen of dat soort dingen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 21:15

Mensen die geen vlees eten kunnen net zo goed gezond zijn! :j
Zelf eet ik maar heel weinig vlees. Vind het gewoon niet zo lekker. En vind het 'eng' om sommige dieren/vleessoorten te eten. Eet af en toe wat gewoon omdat het gezond is.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-09 22:32

Er zijn zelfs alternatieve stromingen die "geloven" dat je van vleeseten ziek kan worden.
Persoonlijk geloof ik dit ook wel eigenlijk, maar ook omdat ik dit zo ervaar.

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 14:55

Onzin, je kunt prima zonder vlees. Wel is het belangrijk vleesvervangers te eten, anders heb je inderdaad kans op tekorten aan bepaalde vitamines. Zelf eten mijn ouders en ik elke dag een vleesvervanger. Voor bij de groente en aardappelen vaak een Valess burger, of eentje van Albert Heijns eigen merk. Door de macoroni of stamppot hebben we altijd vegetarische stukjes Des, of AH eigen merk gegrilde stukjes.

Van kleins af aan neem ik elke ochtend een glas vitaminedrink, dit is een bruistablet met alle vitaminen erin.
naam: Kruidvat bruistabletten: Multi vitaminen en mineralen. Te koop bij de Kruidvat dus.:)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:03

siskeh schreef:
Er zijn zelfs alternatieve stromingen die "geloven" dat je van vleeseten ziek kan worden.

Hoe lang eet jij al geen vlees? Als je al een tijd (jaren) geen vlees eet dan is je verteringsysteem er niet meer op gebouwd om vlees te verteren. Heel logisch dus dat je je dan niet lekker voelt als je een stukje vlees hebt gegeten. :)

Ik heb dit ook, toen ik vroeger nog wel eens een stukje vlees (pobeerde te eten) at.

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:13

@Fiffill: ik eet nog maar 1 jaar bijna geen vlees, maar eet het nog steeds af en toe, dus in mijn geval zal mijn verteringsstelstel het nog wel gewend zijn.
Het lijkt mij ook vrij logisch dat als je een specefiek product lang niet gegeten hebt je er daarna gevoelig op kan reageren.

Het is wel zo dat ik heel veel dingen moeilijk kan verdragen, niet alleen vlees maar ook melk e.d..

Maar ik ben al meerdere malen ziek geworden van vlees(of kruisbesmettingen), denk aan Salmonella en Campylobacter.

Rienn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:16

Ik at vroeger geen vlees, ik luste het gewoon niet. De schooldokter heeft toen tegen mijn moeder gezegd, dat ik écht vlees moest gaan eten. Want het zou niet goed zijn voor mijn groei enzo. "vandaar dat ik nu maar 163 ben ;)" Verder was ik vroeger nooit ziek enzo, dus dat zal allemaal wel mee vallen..

Edit;
Ik eet nu wel gewoon vlees als ik daar trek in heb..

DJB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:22

Ik ben nu 8 jaar vegetarier en heb nooit vitaminepillen o.i.d. gegeten. Ook eet ik geen extra peulvruchten/noten.
'vleesvervangers' eet ik alleen wanneer ik zin heb om ze klaar te maken (das zo'n 3 keer per week denk ik :o ). En uhm, fruit eet ik heel weinig. En ik voel me nog steeds gezond en ben bijna nooit ziek :+

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:24

Op de lange duur kun je als vegatariër wel degelijk tekorten oplopen *spreekt uit ervaring*
Je zou er verstandig aan doen om Gelated Iron = ijzer (Solgar = puur plantaardig)te nemen samen met vitamine B12 om het ijzer te kunnen vasthouden en vitamine C bij voorkeur 1000mg om de ijzer überhaupt op te kunnen nemen.

Verder idd vleesvervangers, rauwe noten, zaden en pitten e.d.

En voor geval je het niet weet, het reguliere brood is ook niet vegetarisch. Daar zit slachtafval in verwerkt, en ook de normale kaas is niet vegetarisch maar er is wel speciaal vegetarische kaas te verkrijgen bij de natuurwinkel bijvoorbeeld.

sunshine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:25

Hier nog een klein gebleven vegetarier (1.59). Ben sinds mijn 6de vegetarier en nu 31.

Heb sinds mijn 6de nooit meer vlees, vis of kip gegeten, wel kaas, eieren.

Eet ongeveer 4 x per week een vleesvervanger. 25 jaar geleden bestond dit uit een plak kaas, een groenteburger of een ei, nu een Javaanse schijf, toscaanse burger of een keer vegashoarma bijvoorbeeld. Ben eigenlijk nooit ziek (misschien 1 x in de 5 jaar 1 dagje) en slik ook geen vitaminepillen.

Dani_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:38

siskeh schreef:

Is dat alternatief? Ik dacht dat het toch wel algemeen bekend was dat vlees niet zo goed voor je is...

siskeh

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 15:51

@Dani62: Volgens mij is het ook wel algemeen bekend, maar dan heb je het over "gewoon" ziek.
Maar als je het vanuit de geloofskant bekijkt kan je ook op andere manieren ziek worden.

Silvia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:41

Ik ben geen echte vegetarier maar lust geen vis, eet zeer beperkt vlees en gebruik geen koemelkproducten ivm met koemelkintolerantie. Ik gebruik wel geitenkaas.
Vorige week heb ik bij de apotheek het blad Gezondheidplus meegenomen. Daarin staat een verhaal van een diëtist over knelpunten bij vegetarische voeding.
Het komt er kort op neer dat mensen die vleesarm of vleesloos eten en daarnaast ook nog weinig melkproducten eten/drinken een verhoogd risico hebben op L-carnetine tekort. In het volgende nummer gaan ze het hebben over het knelpunt taurine bij vegetarische voeding.
Er wordt verwezen naar http://www.natuurdietisten.nl en http://www.gottswaal.nl

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-09 22:50

Even die onzin opmerkingen over melkkoe slacht corrigeren; Je kunt géén melk produceren zonder (veel) kalveren te slachten (denk er maar eens over na...)
Dus als je vegetarier bent vanwege anti-slacht principes zou je logischerwijs alle zuivel uit je dieet moeten schrappen.