het licht er ook aan hoe je ademt denk ik zo. Als je heel diep inademt en heel diep uit, adem je veel minder dan wanneer je even kort inademt, en daarna weer kort eruit. (Ik ga kijken tot hoe weinig keer ademen ik kan halen
) Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly
het licht er ook aan hoe je ademt denk ik zo. Als je heel diep inademt en heel diep uit, adem je veel minder dan wanneer je even kort inademt, en daarna weer kort eruit. (Ik ga kijken tot hoe weinig keer ademen ik kan halen
)

Citaat:Wat is de overeenkomst tussen een boeddhistische monnik en een succesvolle hardloper? Antwoord: hun ademhaling. Beiden ademen in een rusttoestand niet te snel. De boeddhistische monnik, de topsporter en de gezonde mens hebben met elkaar gemeen dat ze in rust vier tot acht keer per minuut ademhalen.
Veel mensen hebben een te gehaaste ademhaling en verliezen zo onnodig veel energie. In het boek Verademing van Koen de Jong en Bram Bakker lees je wat je hieraan kunt doen. Door onrust en stress ademen mensen echter steeds sneller, tot wel twintig keer per minuut. Een te snelle ademhaling is niet alleen verspilling van energie, maar speelt ook een rol bij veel psychische problemen en onbegrepen lichamelijke klachten.
Volgens Bakker en De Jong is een slechte ademhaling vaak een oorzaak van uiteenlopende klachten als een hoge bloeddruk, concentratieproblemen, hoofdpijn, rugpijn en slaapproblemen. In het boek staan makkelijke en laagdrempelige ademhalingsoefeningen om te ontspannen, die je op elk moment van de dag kunt doen. Voor tijdens het hardlopen geven ze verschillende oefeningen om een goede ademhaling en gezondheid te stimuleren. Hier volgt er één:
Adem drie passen in en zeven passen uit. Pas je snelheid aan, zodat je niet buiten adem raakt. Dit lukt alleen als je een tuitje maakt van je mond en blazend uitademt, zodat je wangen wat opbollen. Lopers met een hartslagmeter kunnen controleren of het aanslaat of niet. Als je hartslag zakt, dan doe je de oefening goed.

Iris82 schreef:Oké, test begint nu.
Nu met zn allen 3 minuten proberen om 4 ademhalingen per minuut te doen! Hier is je stopwatch: http://www.online-stopwatch.com/