Hoofdpijn. Herkent iemand mijn klachten?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Peach

Re: Hoofdpijn. Herkent iemand mijn klachten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 13:09

Ik heb ook vaak last van de klachten die je beschrijft; achter en rond m'n ogen, aanhechting van de neus, bij m'n slapen/jukbeenderen en soms ook bij de aanhechting van m'n nek. De HA zei dat het spanningshoofdpijn is. M'n moeder had rond mijn leeftijd ook vaak last van hoofdpijn; het kan dus ook gaan om de anatomie van bepaalde spieren in je hoofd. Erg vervelend natuurlijk.
Harde douche straal erop, migraine stick en rustig liggen; geen tv/computer helpt mij ook vaak.

Wietse_07

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 14:33

Ik heb sins een week ook erg hevige hoofdpijnen..
Ik voel het meestal wel aankomen,daarna word het wwer minder maar mn hoofd blijft vervelend voelen..
Paracetamol werkt er niet tegen.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:04

ilse18 schreef:
Wat jij hier omschrijft komt precies overeen met mijn soort hoofdpijn, alleen is het bij mij afgeschreven als spanningshoofdpijn.
Ik kan inderdaad ook weken/maanden helemaal nergens last van hebben, maar ook weken/maanden achterelkaar wel hoofdpijn. Dit varieert dan van een constant aanwezige zeurende pijn, naar heftige aanvallen.
Met flink wat ibuprofen valt het wel wat af te remmen, maar helaas merk ik nu dat mijn maag dat niet zo fijn meer vind.
Wat het meest frustrerende is, is dat er elke keer maar gezegd word dat ik me niet zo druk moet maken, eens wat meer moet praten in plaats van een binnenvetter zijn. Terwijl ik zelf helemaal geen idee heb waarover ik me dan druk maak, of zou moeten maken.

Als het op ibuprofen reageert, is het in elk geval geen clusterhoofdpijn. Ik heb tot aan morfine geslikt om het weg te krijgen, en dat deed echt 0,0. Verkijk je niet op dat periodes wel en periodes niet, dat past namelijk ook heel erg bij spanningshoofdpijn. En vergis je ook niet in spanningshoofdpijn, ook dat kan meer dan naar zijn.

Flosje446 schreef:
Dat heb ik dus ook. Het kan een hele periode weg zijn, maar er ook weer weken/maanden achterelkaar zijn. Nu loop ik alweer een paar dagen rond met licht gezeur en één zware aanval. Ik neem er zo weinig mogelijk voor in, omdat mijn maag daar niet tegen kan. Als het echt niet meer gaat dan neem ik wel wat, maar dat moet eigenlijk altijd in combi met slapen, want ondanks de bewegingsdrang is dat toch het meest effectief.

Als je kan slapen, kan je ook clusterhoofdpijn wel wegstrepen. Geloof me, dat lukt je met clusterhoofdpijn niet. Bovendien is slaap juist een trigger voor clusterhoofdpijn. Mijn eerste en meeste aanvallen krijg ik 's nachts......

Ik merk dat het erg verleidelijk is om aan de hand van een paar gegevens een diagnose te stellen, maar hou wel in de gaten dat het zo simpel niet is. En veel mensen willen er ook niet aan dat iets spanningshoofdpijn zou zijn, omdat dat lijkt te suggereren dat je het zelf veroorzaakt. Terwijl ook spanningshoofdijn een erg vervelende aandoening is, waar je echt veel last van kan hebben.
Clusterhoofdpijn heeft veel meer kenmerken die ik niet beschreven heb. Bepaalde eigenschappen zijn kenmerkend, met daarnaast eigenschappen die clusterhoofdpijn uitsluiten (zoals dus slapen, ibuprofen/paracetamol/pijnstillers die werken, pijn in de nek/op het hoofd etc).
Verder zijn er nog meer vormen van hoofdpijn, die veelvuldig door huisartsen gemist worden. De belangrijkste daarvan is de medicatieafhankelijke hoofdpijn.
Als je echt veel en vaak hoofdpijn hebt waardoor je je meest simpele, dagelijkse activiteiten niet meer kan doen en ze kunnen niet achter de oorzaak komen, ga dan met een open vizier eens naar een hoofdpijn poli. Laat elk idee over welke diagnose dan ook varen en kijk waar het op uit komt......

TE5

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 17:15

Ik loop inmiddels ong. een jaar rond met dezelfde klachten als jij omschrijft,
HA heeft het idd ook als spanningshoofdpijn afgedaan.
Heb toen wat dingen uit mijn pakket geschrapt en gestopt op de manege,
en toen was het een maand of twee weg, maar een maand geleden,
midden in de vakantie en in alle rust is het weer helemaal teruggekomen.. :\

Komende week krijg ik mijn eerste sessie 'haptonomie' in de hoop dat dat iets oplevert,
maar ik heb er eigenlijk niet super veel vertrouwen in...

Wat ik bedoel is trouwens duidelijk geen migraine, want daar heb ik ook aanvallen van :+

Ik heb van die periodes (van 2 maanden tot een half jaar of langer) dat ik vrijwel altijd een zeurderige maar niet al te erge hoofdpijn heb op de achtergrond,
daarbij komt dat als ik in zo'n periode veel 'prikkels' krijg (fel licht, veel geluid, spanning etc.) dat ik echt een soort aanval krijg die tot een week kan duren.
Soms is het gewoon de rest van de dag tot ik ga slapen,
maar ik heb dus ook dat ik dagen achter elkaar een pijn heb alsof iemand bij iedere stap die ik zet met een rubberen hamer op mijn kop slaat.. :+

Nou, ja, iig, mocht jij een oplossing vinden (of überhaupt weten wat het is) dan houd ik me aanbevolen voor een pb ;)

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-09 21:04

Ben met Lalidan eens dat als een bepaalde hoofdpijn op pijnstiller reageert en je kunt nog slapen, dan is het 99,9% zeker geen clusterhoofdpijn. Clusterhoofdpijn is een verbijsterend ernstige aandoening, waar migraine echt bij in het niet valt. Dat klinkt alsof ik migraine zit te bagatelliseren, maar dat is niet zo: mijn vriend heeft (had) beide vormen, zowel cluster als migraine, en hij heeft echt liever elk weekend migraine dan 1 cyclus met clusterhoofdpijn. Met migraine kun je vaak nog wel suffen of soms zelfs slapen en je kunt pijnstilling nemen of medicatie.

Maar toch is er blijkbaar wel 0,1 % clusterlijders die het in een merkwaardig lichte vorm hebben. Ik ken bv clustermensen die zware aanvallen hebben maar ook lichte, en die het presteren om met de lichte aanvallen toch te slapen, zij het zittend. Nou speelt de uitputting dan vaak wel een rol natuurlijk, maar toch, zeg nooit nooit. En ik ken ook een clusterpatient die WEL reageert op ibuprofen (maar zich dus nu wel een maagzweer geslikt heeft aan die rotzooi). Meestal is de pijn veel te ernstig voor pijnstilling en heeft da ttotaal geen nut. Wat de meeste clustermensen wel helpt is imigran neusspray of imigran injecties, de tabletten helpen voor cluster niet omdat de werking te langzaam is.

Maar het meest typische van clusterhoofdpijn is toch wel dat het aanvalsgewijs optreedt en dat mensen tussendoor eigenlijk geen last hebben, alleen dus tijdens de aanvallen. En de aanvallen gaan doorgaans gepaard met druk in/achter het oog, druk/pijn van de neus, tranende neus en oog aan 1 kant. De pijn zit meestal aan 1 kant van het hoofd.

er is ook nog een andere vorm van hoofdpijn die erg op cluster lijkt maar op andere medicatie reageert. Maar daar is bij de TS denk ik geen sprake van (hemicrania: korte heftige aanvallen van meestal een kwartier of zo, met intense pijn).

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:16

Flosje446 schreef:
@Destiny: Mijn huisarts zei juist dat in 90/95% van de mensen met hoofdpijn dit niet komt door een medische oorzaak. En het kwam er op neer dat ik er maar mee moest leren leven of het alternatieve circuit in moest gaan.

Ja tegen mij zei de neuroloog precies hetzelfde!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-09-09 08:46

Dan denk ik niet dat het clusterhoofdpijn is. Ik word wel knettergek tijdens een zware aanval en trek nog net niet de haren uit mijn hoofd, maar slapen lukt me uiteindelijk vaak wel doordat ik er echt uitgeput van raak. Ik heb 28 september een afspraak bij een MDL-arts en er bestaat een kans dat mijn hoofdpijn met mijn maag te maken heeft. Is dit niet zo dan ga ik accupunctuur proberen en als dit niet werkt naar een hoofdpijnpoli.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-09 08:54

HannahFrouk schreef:
Ben met Lalidan eens dat als een bepaalde hoofdpijn op pijnstiller reageert en je kunt nog slapen, dan is het 99,9% zeker geen clusterhoofdpijn. Clusterhoofdpijn is een verbijsterend ernstige aandoening, waar migraine echt bij in het niet valt. Dat klinkt alsof ik migraine zit te bagatelliseren, maar dat is niet zo: mijn vriend heeft (had) beide vormen, zowel cluster als migraine, en hij heeft echt liever elk weekend migraine dan 1 cyclus met clusterhoofdpijn. Met migraine kun je vaak nog wel suffen of soms zelfs slapen en je kunt pijnstilling nemen of medicatie.

Maar toch is er blijkbaar wel 0,1 % clusterlijders die het in een merkwaardig lichte vorm hebben. Ik ken bv clustermensen die zware aanvallen hebben maar ook lichte, en die het presteren om met de lichte aanvallen toch te slapen, zij het zittend. Nou speelt de uitputting dan vaak wel een rol natuurlijk, maar toch, zeg nooit nooit. En ik ken ook een clusterpatient die WEL reageert op ibuprofen (maar zich dus nu wel een maagzweer geslikt heeft aan die rotzooi). Meestal is de pijn veel te ernstig voor pijnstilling en heeft da ttotaal geen nut. Wat de meeste clustermensen wel helpt is imigran neusspray of imigran injecties, de tabletten helpen voor cluster niet omdat de werking te langzaam is.

Maar het meest typische van clusterhoofdpijn is toch wel dat het aanvalsgewijs optreedt en dat mensen tussendoor eigenlijk geen last hebben, alleen dus tijdens de aanvallen. En de aanvallen gaan doorgaans gepaard met druk in/achter het oog, druk/pijn van de neus, tranende neus en oog aan 1 kant. De pijn zit meestal aan 1 kant van het hoofd.

er is ook nog een andere vorm van hoofdpijn die erg op cluster lijkt maar op andere medicatie reageert. Maar daar is bij de TS denk ik geen sprake van (hemicrania: korte heftige aanvallen van meestal een kwartier of zo, met intense pijn).

Ik kan echt niet slapen met migraine en pijnstillers moet ik er gelijk bij de eerste symptomen veeel van nemen dan helpt het misschien ietsjes := ik word gewoon knettergek dan!

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 01:27

Ik heb letterlijk 15 jaar rondgelopen met hoofdpijn om gek van te worden (geen clusterhoofdpijn, gelukkig maar). Mijn moeder meer dan 40 jaar! zonder dat een huisarts het serieus nam. Mijn moeder komt haar koppijnperiodes door door rust te nemen en de deur van haar kantoor dicht te doen, zo kan ze ook nog redelijk werken (en ze is een verdomd taaie). Ik werkte alleen niet op een kantoor maar op de bouw, kon me dus niet afsluiten voor lawaai. En werd er bijna letterlijk gek van. Geen waanbeelden (die heb ik alleen met stress), gewoon niet weten waar je het zoeken moet. Ik heb een keer in de volledige wanhoop om maar van de pijn af te komen mijn hele medicijnkast leeggegeten, was zo erg dat het me op dat moment echt niet meer kon schelen of ik het zou overleven of niet, als die pijn maar ophield. Was toen net verhuisd, andere huisarts dus en die nam me voor het eerst in 15 jaar serieus (nou ja, moest ook wel na die actie) en sindsdien heb ik Imigran 100 tabletten. Werken na een uur ongeveer en dan ook wonderbaarlijk snel. In 5 kwartier is alle pijn weg. Dat is voor mij leefbaar genoeg.

Mijn symptomen komen trouwens niet volledig overeen met migraine, ook niet met andere soorten hoofdpijn en zijn niet periodegerelateerd of voedselgerelateerd, wel deels stressgerelateerd. Hoewel ik minder hoofdpijn heb in periodes dat ik heel slecht eet gek genoeg.

Ik doe gemiddeld trouwens 2 maanden met 12 tabletten. De aanvallen zijn absoluut verminderd sinds ik de Imigran gebruik. Ze duren korter en komen minder vaak. Maakt ook niet uit in welke fase van de koppijn ik de imigran neem, het werkt altijd. Behalve als je meteen daarna alcohol gaat drinken.

Imigran heeft voor mij wel als nadeel dat ik er de eerste 4 uur ongeveer een beetje duizelig van word, het lijkt dan alsof al mijn spieren gespannen worden. Kan dan ook niet autorijden, paardrijden of anderszins potentieel gevaarlijke dingen doen. Na 4 uur ben ik zo fit als een hoentje.

(mijn moeder vind trouwens nog steeds dat ik me aanstel door er medicijnen voor te nemen. Doet zij immers ook niet).

Kell_87

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 14:42

De klachten die je beschrijft heb ik ook vaak, maar ik krijg dan meteen een antibiotica kuurtje tegen ontstekening in me hoofd.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 15:59

Voorhoofdholteontsteking?

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 18:27

Ergens denk ik nog steeds dat het met mijn neus en/ of holtes te maken heeft. Vandaag kreeg ik tijdens mijn werk weer hoofdpijn. En het is eigenlijk echt zo'n gevoel als je zwaar verkouden bent en al je holtes zeer doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:50

Het komt me bekend voor.
Ik zal eens vertellen wat mijn symptomen zijn.
Gevoel of er enorme druk achter je ogen zit en je ogen er zo uitfloepen, ik loop dan met washanden op mijn oog.
Ik heb 2 maal per jaar voorhoofdsholte en bijholteontsteking.
Het begint met steken, licht wordt vervelend en geluid ook en ik wordt enorm misselijk en soms gewoon ronduit ziek. De hoofdpijn duurt een gemiddelde van 2 dagen.
Mijn ene oog was vroeger lui en is nooit opgemerkt, het ene oog heeft een hele tijd ook voor mijn andere oog gezien, ook mijn brillenglazen verschillen 3 punten in sterkte.
Een deel is bij mij ook spanningshoofdpijn, een soort van migraine, maar dan aan twee kanten. Warmte kan ik ook niet goed tegen en zon ook niet.
Ik moet soms huilen van wanhoop, omdat ik niet weet waar ik het zoeken moet. Aspirines en paracetamol helpen niet. Ibuprofen 400 2 stuks ook amper. Ik krijg nu Naproxen van de huisarts, maar ook dat slaat niet altijd aan. Ik krijg daarbij omeprozol of zoiets tegen maagklachten.
Ik vind het een drama. Ik heb zelf wel eens gedacht dat het aan mijn hormonen ligt en aan mijn pilgebruik. Ik heb dit al een jaar of 20.

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 21:58

Ik had ook dergelijke klachten. Tot mijn huisarts me adviseerde met de pil te stoppen.
Sindsdien komt het nog heel sporadisch voor dat ik hoofdpijn heb.

sillyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:12

Flosje446 schreef:
De hoofdpijn zit vooral rond mijn ogen, neus en jukbenen, maar het verplaatst zich ook wel naar de zijkant/ bovenkant van mijn hoofd. Ik voel meestal een zware aanval aankomen doordat mijn neus gaat dichtzitten en/ of mijn ogen dik worden.

Ik ben de laatste jaren steeds gevoeliger geworden op mijn luchtwegen, reukvermogen is sterker ontwikkeld en ik kan ook niet meer tegen scherpe geuren, moet heel vaak niezen, moet meer hoesten, heb ook regelmatig dikke, brandende ogen en een dichte of snotneus (komt hooikoorts in de familie voor, wellicht toch wat van meegekregen).

Het gequote stukje herken ik als ik met veel stof in aanraking kom. Heb pas een ruimte leeg moeten ruimen die lang niet gebruikt was en dan is het helemaal mis. Als je je dagboekje bij gaat houden zou ik eens kijken of je toevallig met stof te maken hebt gehad.
Het kan natuurlijk helemaal niet op jouw geval van toepassing zijn, maar je weet immers maar nooit. Je kan er knap wanhopig van worden. Overigens herken ik de bewegingsdrang dan weer niet.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-09 22:14

HannahFrouk schreef:
Het kan een heel milde vorm van clusterhoofdpijn zijn, en dat zou idd inhouden dat imigran (neusspray) helpt. Maar het klinkt nog niet helemaal exact als clusterhoofdpijn (meer info nodig)

Daar doet het mij ook aan denken.
Een stalgenootje heeft het ook en soms zo erg, dan moet ze aan de zuurstof en dan zakt het af.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-09 23:13

Ik heb, voor zover ik weet, nog nooit een holteontsteking gehad. Mijn symptomen lijken hier wel heel erg op daarom werd er ook eerst gedacht dat er iets met mijn neus of holtes was. Maar na 2 CT-scans en een foto van mijn kaak is er niets uitgekomen.
Mijn neus zit vaak half of helemaal dicht. Ik kan bijna niet door mijn neus ademen, dit is voor mij erg zwaar en inspannend en ik heb het idee of ik niet voldoende lucht binnen krijg. Ik adem ook erg zwaar. Vooral als ik in me helemaal ontspan en dus ook met slapen. Als ik slaap lijkt het net of ik dood ga, zo zwaar adem ik dan. Maar met mijn hele ademhalingstelsel is niets aan de hand. Ik krijg het heel erg benauwd van stof, maar ik krijg er geen hoofdpijn van.
Met de pil ben ik een jaar geleden gestopt, omdat ik het idee had dat ik door de pil helemaal niet goed in mijn vel zat. Maar mijn hoofdpijn is er niet minder door geworden.

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 07:11

Patienten met clusterhoofdpijn lopen vaak eerst jaren bij KNO-artsen. Waarom? Omdat de pijn precies dáár zit waar de holtes zitten en de neus en 1 oog meedoen. Juist ook het gaan dichtzitten van de neus (of een loopneus krijgen, of beide) kan bij clusterhoofdpijn horen.
Ook ik heb tig antibioticakuren gehad, omdat de huisarts dacht dat het mijn holtes waren die ontstoken waren. Ook nasonex neusspray geprobeert. In eerste instantie leek dit te werken, maar dat bleek later enkel zo te zijn omdat ik toch al aan het einde van mijn cluster zat..... Zonder welk medicijn dan ook was het toen wel gestopt.

Zoals gezegd is het erg moeilijk om via internet een diagnose te stellen, maar ik zou je toch echt dringend willen adviseren een uitgebreid dagboek bij te houden en daarin ook de bijkomende klachten te vermelden. En daarmee toch nog eens naar een neuroloog gaan. Dát heeft bij mij gemaakt dat de uiteindelijke diagnose werd gesteld, en ik medicijnen (en zuurstof) kon krijgen, waar ik goed op reageer. Wat dan de diagnose verder bevestigd, want op pijnstillers, antibiotica en nasonex reageer ik dus niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-09 09:25

Heel veel symptomen kun je linken aan astma. Ik heb ook astma en de holtes en synussen, spelen daar ook een rol bij. Even als het hoesten, het benauwd en verstopt zijn. Ik heb hier van de week net een gesprek over gehad met mijn longverpleegkundige. Voor mij vielen er veel stukjes op zijn plaats. De hoofdpijn kan door het benauwde en moeheid ook ontstaan.