mijn moeder vind me te dik worden.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:48

at dovish ik eet niks uit de koektrommel maar fruit

en ik probeer ook meer te eten en evenwichtiger

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:49

Barmat schreef:
Jouw moeder moet gewoon ophouden met jou een complex aan te praten!

Verder zou ik als ik jou was een verwijzing naar een dietist vragen bij de huisarts. Niet omdat je te dik bent, maar om daar advies in te winnen over gezonde voeding. Hij of zij kan jou perfect vertellen wat goede voeding is en waar je op moet letten.

Daar ben ik het dus helemaal mee eens. En vaak moet je dan meer eten dan je normaal zou doen. In jou geval, wat ik zo lees, veeeeeeeel meer.
TS je eet echt te weinig. Als je geen ontbijt (brood) weg kunt krijgen, kan je het ook proberen met een beschuitje of knäckebrod. Ik krijg 's morgens ook geen brood weg, daarom eet ik dus twee knäckebrodjes. Wel met beleg uiteraard. Of hoe heet die vloeibare zooi........ goedemorgen ofzoiets? Dat is zo'n drinkontbijt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:50

Je eetpatroon is in ieder geval erg ongezond en kan je lichaam schade berokkenen waar je last van kan krijgen op latere leeftijd.
Wat hierboven al werd gezegd: van 'uithongeren' gaat je lichaam alleen maar in de spaarstand, niet zo handig.

Je bent nog volop in ontwikkeling, dus in plaats van Fanta zou ik je willen aanraden om iedere dag ten minste wat fruit of rauwkostsnack (worteltjes, komkommer) naar school mee te nemen, als je brood niet kan binnenhouden. Zeker voordat je naar huis fietst, kan me voorstellen dat dat zwaar wordt op een lege maag...

Drinkontbijt enz. is maar de vraag hoe gezond dat allemaal is.

Dietiste is een goed idee. En neem je moeder mee, dan hoort zij ook hoe of wat. ;)

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:51

mijn moeder bedoel het denk ik ook niet zo slecht.
maar meer eten is toch wel moeilijk en het is ook zoveel mogelijk gezond

MiSsY_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:52

bulck schreef:
Tja ik vind het in verhouding met je lengte best wel zwaar eerlijk gezegd.

Sorry, maar dat IS absoluut niet zo. 60 kilo bij 1,67 is een heel normaal gewicht. Geeft het BMI ook aan, en ik ken veeel meer mensen met dezelfde lengte die 60/62 kilo zijn of zelfs meer.
En ik zei net zelf al, ik heb van mezelf brede kuiten en brede heupen, maar ik heb een normaal postuur. Veel meer afvallen en het zou niet eens gezond meer zijn.
Zie er liever wat gezonder uit dan als een gratenpakhuis.

Bari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:54

samantha21 schreef:
Denk er aan, dat wanneer je zo weinig eet, je lichaam alle vetjes ed die ze kan vinden, op gaat slaan, en je dus idd bij gaat komen ;)

Verder kun je eens met je moeder praten over het feit wat je allemaal eet? Misschien denkt je moeder dat je veel meer eet als dat je eigenlijk doet? Ben daar eerlijk in!

dat klopt helemaal wat samantha zegt, ik denk als ik eetschema zie dat je echt te weinig eet hoor...probeer wat meer en regelmatig te eten drink veel water en eet gezonde tussendoortjes, een kennis had dit ook ze was idd te zwaar geworden, toen naar een dietiste gegaan en ze is 15 kilo afgevallen. maar ik vind je vooor je lengte niet zwaar.

Kimbers

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:57

Het is heel moeilijk te beoordelen of iemand op goed gewicht zit of niet. met het BMI kun je het enigszins wel bepalen maar ook dat zegt lang niet alles. het hangt compleet van je lichaamsbouw af. Ik ben 1.65 en weeg 48 kg. Klinkt ontzettend ligt maar ik heb absoluut geen strakke buik.

TS, het belangrijkste voor jou op dit moment is om met je moeder te gaan praten. En verder.. als jij blij bent met jezelf, dan houden zo :) Ga niet op dieet, maar eet wel gewoon 's ochtends, 's middags en 's avonds.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 12:57

sorry maar gewicht enkel zegt niet veel. Ik ben zelf m82 en weeg 67, wel slank maar absoluut niet magermager.

En het feit dat er opmerkingen over gegeven worden neem ik aan dat er reden toe is.
Ik kan me niet voorstellen dat haar moeder haar dik vind als ze dat niet is.
UIteindelijk is dit haar kant van het verhaal.
Dus ts ga naar dietist, neem ma mee en kijk wat daaruit komt.
Je eetpatroon is in elk geval verre van goed, dus dat kan al verbeterd worden.

speedfiets_2
Badass Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-09-09 12:58

het is ook niet alleen vet wat er aan zit ik heb een verschikkelijke aanleg om snel spieren aan te maken daar door lijk ik ook een stuk breder wel voordeel dat ik de sterkste ben van de klas kareltje als bijnaam waar ik niet zo blij mee ben.
maar drinken doe ik gewoon de hele dag door waar uivel bij zit in begrepen

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:06

bulck schreef:
Tja ik vind het in verhouding met je lengte best wel zwaar eerlijk gezegd.
Verder heb je geen goed eetpatroon.

Zwaar?! :oo

Zit ik dan, met me 1.68 en me 66 kilo. :') -O-

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:07

Als moeder zou ik niet zo blij zijn met je eetpatroon, eerlijk gezegd. Ontbijt 's morgens gewoon goed met granen, fruit en eventueel zuivel ofzo. 's Middags ook gewoon eten en 's avonds ook een normale maaltijd met groenten etc., waarbij de verzadigde vetten achterwege blijven (gebruik plantaardige olie i.p.v. boter enzovoort). En dan ca. 2x per dag een tussendoortje (met fruit desnoods), niet teveel drankjes met suikers en beweeg voldoende. Daar kom je echt niet van aan, hoor.

Op zich vind ik je gewicht en lengte helemaal niet zo gek. Dat je toch wat steviger bent misschien, tja, niet iedereen is een gratenbak, hoor. ;)

Toen ik 16 was was ik 1,63 m en ik woog rond de 50 kg. Eerlijk gezegd, weeg ik dat nog steeds nu op mijn ruim 38e (50 a 52 kg). Al hoewel ik ook wel eens 57 kg gewogen heb, rond mijn 20e. Toen kreeg ik ook ineens zo'n periode, wat waarschijnlijk ook kwam, omdat ik toen begon met werken, meer zat, andere dingen at enzo. Ik heb eetstoornissen gehad ook en in mijn ergste tijd woog ik een stuk minder dan 50 kg. Word je ook niet vrolijk van.

Ik moet wel zeggen dat ik schrik van hoeveel jongeren soms wegen tegenwoordig. Laatst was ik op het strand en ik wist niet wat ik zag..... Mensen die veel jonger zijn dan ik en al zoveel kilo's teveel meesjouwen. Ik vraag me wel eens af wat die wegen als ze zelf 38, 39 zijn. ;)

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:10

Dan ben ik helemaal zwaar. 1.64 en ergens zwevend tussen 70 en 75 kg.

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:11

rainbow8 schreef:
Dan ben ik helemaal zwaar. 1.64 en ergens zwevend tussen 70 en 75 kg.

Zit je lekker in je vel?

Twiggy2008

TS haar BMI zit op 21, 4 en je moet iets hebben tussen de 20 en 25, dus ze zit nog prima op gewicht, hoor. Ik zit daar onder, al hoewel ik toch echt gezond en goed eet. ;)

HannahFrouk

bulck schreef:
Smorgens moet je eten, dus volkoren of meergranenbrood, met iets gezond als confituur..

Huh? Confituur gezond? Dat is toch gewoon jam met veel suiker!

Ik vind dat men er wel wat makkelijk over praat, tis heel makkelijk gezegd om aan de ene kant te commanderen: je moet wel goed eten hoor! En aan de andere kant te zeggen: je bent/wordt te dik.

Om dat nare gevoel bij jezelf weg te nemen zou ik eens proberen goed met je moeder te praten. Geef aan dat je juist heel weinig eet en dat het dan best kwetsend is als zij er maar op blijft hameren. Maar is het ook echt zo dat je bijna niets eet? Ik hoor zoveel mensen zeggen dat ze weinig eten maar als je dat dan echt gaat bekijken gaat er toch veel meer in dan dat ze zelf in de gaten hebben. Als je per dag 8 bruine boterhammen eet met een plakje magere kaas zul je daar echt niet dik van worden als je niet meer eet dan dat. En als dat wel zo is, is er iets met je aan de hand, dan zou ik echt naar de dokter gaan en m'n schildklier laten checken. Maar vaak eten die mensen dan toch wel van alles tussendoor, zelfs bijna zonder het in de gaten te hebben.

Kijk eens naar je avondmaaltijd bijvoorbeeld. Als je 's avonds een flink bord eten neemt en daar bv veel jus bij neemt (omdat je tegen die tijd natuurlijk loopt te rammelen van de honger) dan kan het best zijn dat daar meer in zit dan je overdag in totaal al binnen hebt gekregen. Je kunt dan beter 's avonds veel groente eten en weinig koolhydraten en verzadigd vet, of hou bijvoorbeeld de montignac regels aan (geen eiwitten en koolhydraten combineren), soms kun je dan makkelijker op gewicht blijven.

En in een zakje chips zit sowieso al heel veel!

Zoek het vooral in GEZOND eten met veel groente, dat vult, is gezond en daar val je ook makkelijk bij af.

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:15

randalinpony schreef:
Dietiste is een goed idee. En neem je moeder mee, dan hoort zij ook hoe of wat. ;)

volledig mee akkoord ! Je bent helemaal niet te zwaar, maar je eet zo gruwelijk ongezond dat je roofbouw op je lijf aan 't plegen bent. Is nergens goed voor. :n Een gezonder eetpatroon én een moeder die eens door krijgt dat ze je moet stimuleren ipv anoraxia aan te praten, zou veel beter zijn.

Nu ja, ik overdrijf met die anorexia natuurlijk, maar ik zie op mijn werk vaker moeders die hun kind dik noemen terwijl dochter / zoon in kwestie er naast staat, en ik kan daar woest om worden. :D

die chips en fanta, nja die zou ik persoonlijk al laten vallen voor een pak bruine boterhammen met gezond beleg. :)

bulck

Re: mijn moeder vind me te dik worden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:19

Ach confituur (dus met echte vruchten, dus geen gelei met smaak) is echt niet slecht, maar alles met mate. Het is allessinds beter dan menig vervanger of choco of iets dergelijks.

Mensen verleren gewoon dat ontbijten het belangrijkste van de dag is.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:21

Confituur (ik neem aan dat er jam mee bedoelt wordt); ik zou zeggen, eet de jam van zonnatura (verkrijgbaar in reformhuis of goede supermarkt, zoals de AH) en je krijgt minder suikers binnen (alleen fruitsuikers). ;)

Arvensis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:33

té zwaar ben je sowieso niet, ik ben 1.68 en 62 kilo, en ik kan toch niet zeggen dat ik dik ben :D tuurlijk ook niet de dunste, maar das ook niet gezond.
Je eet idd te weinig, een goed stevig ontbijt is belangrijk, daarnaast een goeie lunch en ook avondeten.. met groente, aardappelen en vlees.
Daarnaast nog 2 verantwoorde tussendoortjes en dan eet je gezond ;) natuurlijk wel genoeg drinken.

Wat je moeder zegt is dus toch wel een beetje overdreven, ik zou eens een gesprek met haar aangaan :)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 13:33

Nou confituur bij ons is dus gelei met duidelijk vruchten in, jam is enkel gelei, waarvan je enkel kan hopen dat er sporen van je smaak inzitten. :-)

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:02

Vaak is het zo dat als je smorgens geen zin hebt om te eten,
je de avond daarvoor gewoon te veel koolhydraten hebt gehad.

TS: geen chips meer na het avondeten, vervang juist dat door een fruithapje, of iets hartigs zoals een stukje vleeswaren of een blokje kaas.
Bij het avondeten nooit meer aardappelen/rijst/pasta eten dan je in je hand zou kunnen vasthouden. Vlees zoveel je lust en groente onbeperkt.

Mallodie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:22

Vlees zoveel je lust??? Haha :) Niet dus !!! Van vlees mag je nl net erg weinig hebben. 100g/dag is voldoende en geloof mij dat is eeeecht niet veel hoor. Groenten mag wel zoveel je lust!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:27

@ tante_trien: of ik lekker in mijn vel zit? Meestal wel, soms niet. Dat ligt aan mijn gemoedstoestand.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:40

Je bent absoluut niet te dik, maar ik raad je echt aan beter te gaan eten. Van te weinig eten en op de verkeerde tijdstippen de verkeerde dingen eten kan je ook te zwaar worden!

Je lichaam past zich aan, aan je eetpatroon. Als jij gewoon eet wat je moet eten op de tijdstippen dat je het moet eten dan gaat je lichaam ervan uit dat er altijd voldoende eten binnen komt en verwerkt het alles en slaat niks op. Als jij echter onregelmatig eet, te weinig eet of de verkeerde dingen eet dan zal jouw licham reserves op gaan slaan wanneer er wel iets binnen komt zodat de periodes dat er niks binnen komt er nog reserves zijn.

Dus 's ochtends gewoon ontbijt, tussen de middag gewoon een boterham en 's avonds normaal avondeten en op z'n tijd een tussendoortje. Je mag best koekjes en snoepjes, daar is helemaal niks mis mee. Maar je moet de kachel wel brandend houden.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-09 14:45

bulck schreef:
Nou confituur bij ons is dus gelei met duidelijk vruchten in, jam is enkel gelei, waarvan je enkel kan hopen dat er sporen van je smaak inzitten. :-)

Nou, dan weet ik niet wat voor jam jullie hebben, maar de jams die ik koop (meestal bij de natuurvoedingwinkel) hebben wel degelijk echte vruchten (en geen toegevoegde suikers). ;)

Maar ben met je eens dat er ook jams bestaan, waarvan je je afvraagt waarom er bv 'aardbeien' jam op staat. :D
Maar confiture zit toch vol met suikers?