Daglichtlamp/wake up light

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:55

Ik vind het echt een ge-wel-dige uitvinding. Mijn vriend heeft zelf een versie gemaakt die je op een willekeurige nachtlamp aan kan sluiten. Dan heb je dus niet zo'n design ding in je kamer staan zoals die van philips, maar gewoon een zwart wekkerkastje die je op je nachtlampje aansluit. En veel goedkoper als in de winkel, dus als er mensen zijn die willen kopen :Y)

Nee echt, ik kan je echt een wake-up light aanraden, ik meot vaak om 6 uur eruit, en zo wordt ik zo rustig en uitgerust wakker!

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:55

Dat klinkt wel goed! :D Maar dat licht is dus rood? Ik dacht dat het 'gewoon' licht was :) En begint het licht al voor het geluid begint of kan je dat instellen oid? :)

Wendy15

Re: Daglichtlamp/wake up light

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 21:56

Sjapaz: Handig zo'n vriend! :)) Maar dat zijn de positieve berichten :D Denk dat ik dan toch maar eens rond ga zoeken voor zo'n lamp :j Iemand die me een bepaald merk oid kan aanraden?

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 21:59

Wendy15 schreef:
Dat klinkt wel goed! :D Maar dat licht is dus rood? Ik dacht dat het 'gewoon' licht was :) En begint het licht al voor het geluid begint of kan je dat instellen oid? :)

Het licht begint roodachtig en gaat dan via oranje/geel naar normaal geel/wit licht. Het licht gaat langzaam aan een half uur voor je ingestelde wektijd, het geluid 90 sec van te voren (ook steeds harder). En beide kun je instellen hoe hard je ze wilt laten eindigen :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 22:04

Oh dat is wel heel prettig dat het licht vóór het geluid al begint! :j Dan slaap je toch al wat lichter voordat je wekker gaat denk ik? :) En welk merk heb jij precies en waar kan je die kopen? :)

Sjapaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:04

Bij die van mijn vriend is het dus gewoon geel licht wat heel zwak begint, en dan later feller wordt. En je kunt instellen hoe lang van te voren je wilt dat het licht aan gaat, wij hebben eht op een half uur staan, dus een half uur voordat echt de wekker afgaat begint het licht al, waardoor je vaak al vrijwel wakker bent zodra de wekker echt gaat. *D

Mijn vriend verkoopt ze ook :o O:)

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:05

Voor mij werkte het heel erg goed. Ik heb altijd 's winters minder energie, geen puf om op te staan s ochtends, dat herken je waarschijnlijk wel dus :). Maar vorig jaar had ik het erg druk rond die tijd en kreeg ik echt een winterdepressie, lusteloos, niks was meer leuk, kon niks meer beslissen en nergens toe komen, alleen maar huilen huilen huilen. Dat herkende ik helemaal niet in die mate van mezelf, dus me door de huisarts door laten verwijzen naar het ziekenhuis in Groningen waar ze lichttherapie geven (dat liever proberen dan antidepressiva). Ik moest er twee weken lang elke ochtend 45 minuten achter een lichtbak zitten en ik was wel wat sceptisch (maar dat was ik toen overal over... :P) Maar na een dikke week begon ik verschil te merken, en na de behandeling was ik echt alweer een ander mens.
Het is mij dus heel erg goed bevallen. Je voelt je dom, met je depressie zo zittend achter zo'n lamp, maar het hielp mij ontzettend goed. Er zijn trouwens ook mensen bij wie het niet aanslaat hoor, maar bij het meerendeel werkt het!

Ik ben nu dus zelf aan het rondkijken voor een goede lamp, omdat het me anders elke dag anderhalf uur reistijd kost om die therapie twee week te volgen en dat is me gewoon te veel gedoe. Waar je in ieder geval op moet letten is dat de lichtsterkte 10.000lux is. Als die lager is, is het vast lekker wakker worden, maar doet het verder eigenlijk niks met je.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:09

Ik heb er zaterdag een Philips Wake-up light gekocht bij de blokker (€69,95). En ik vind 'm geweldig! Ik moet nog even wennen aan de geluidjes, kan nog niet zo goed kiezen tussen de vogels (beetje schel), de oceaan of de kikkers. Het licht is echt top. Het voelt voor mij echt een beetje als uitslapen en dan wakker worden omdat het langzaamaan licht wordt in je kamer. Echt heel fijn.

Enige nadeel dat ik zou kunnen bedenken is dat het allemaal zo relaxed is. Als je wekker overgaat met piepjes, dan weet je ik moet er NU uit. Maar hiermee word je heel langzaam aan wakker, en hoor je gezellig de vogels op de achtergrond. Het is niet echt dwingend.

Maar voor de rest is 'ie echt top! Ga morgen ochtend de vogels weer eens proberen.

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 22:11

Dovish: Bedankt voor je uitgebreide reactie, daar heb ik wat aan! :j Ik ben idd in de winter ook erg moe en veel sneller verdrietig om dingen waar ik me in de zomer niet eens druk om zou maken enzo :j Knap dat je naar de dokter bent gestapt :j En dat klinkt wel heel goed zo, dat dat zoveel verbetering geeft! Maar had je niet dat je na die 2 weken weer 'terugviel' is het niet iets wat je moet blijven doen?
En bedankt voor die tip van de 10.000lux, ga ik op letten! :j Naar welke lamp gaat jouw voorkeur uit en in welke prijsklasse ligt die ongeveer? :)

Wendy15

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-08-09 22:13

Anoeska: Dat klinkt goed! :D En bij die begint het licht dus ook vóór het geluid begint? :)

Ies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:14

Ik heb er ook een! :) Wij hadden hem al hier thuis & aangezien ik een hekel heb aan het geluid van de wekker ging ik die uitproberen. Van het licht merkte ik niks & werd ik ook niet wakker, maar het geluidje was in elk geval een stuk fijner dan de simpele wekker. Je kan ook kiezen wat je graag wilt. Ik vond het opzich wel fijner wakker worden, maar ik sliep er ook nog wel is doorheen! :)

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:14

Wendy15 schreef:
Oh dat is wel heel prettig dat het licht vóór het geluid al begint! :j Dan slaap je toch al wat lichter voordat je wekker gaat denk ik? :) En welk merk heb jij precies en waar kan je die kopen? :)

Ik heb die van philips, van die 2 die ze als eerste uitbrachten degene met de meeste opties (iets hogere lichtsterkte, radio en 3 geluidjes), bij postbank zijn ze te koop met rentepunten, mocht je die overhebben is dat wel een aanrader, net iets goedkoper dan in de winkel (niet 50% zoals ze zeggen hoor!). Ik wilde hem vooral hebben voor de radio, en vervolgens luister ik alleen vogeltjes en soms de kikkers :o Oceaan kan ik niet tegen, dan schrik ik me kapot van het ruisende geluid.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-08-09 22:19

Graag gedaan, mijn reactie :) Ik moest ook wel naar de dokter, tenminste, anders had ik volgens mij beter de hele winter in bed kunnen blijven liggen. Er kwam echt helemaal niks uit mijn handen!

Ik had niet het gevoel dat ik terugviel, ik bouwde juist erna nog meer energie op, gewoon omdat ik weer meer puf had om dingen te doen en de leuke kanten van alles in te zien. Tegen het eind van de winter had ik eventueel nog wel een weekje willen doen, daarom zou ik ook wel zelf een lamp willen hebben.
In het umcg (het ziekenhuis) gebruiken ze deze lamp: http://www.lichttherapie.nl/philips-ene ... c-157.html
Voor mijzelf zou er echter niet een dimmer en een tijdschakelaar enzo ophoeven. Ik bedoel, ik kan zelf wel een kookwekker zetten. Er staat daar ook één op voor rond de €150,- euro. Die is wat simpeler, maar geeft wel voldoende licht. Ik heb nog nergens een wekker gezien die ook die lichtsterkte geeft. Anders zou ik dat wel willen proberen.

Je kan trouwens beter beginnen zogauw je merkt dat je prikkelbaarder wordt en je energie afneemt. Het schijnt dan beter te werken dan wanneer je wacht tot je echt 'dippig' bent.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-08-09 05:42

Wendy15 schreef:
Anoeska: Dat klinkt goed! :D En bij die begint het licht dus ook vóór het geluid begint? :)

Goeiemorgen! Opstaan met de vogels ging prima vanochtend :D.
Licht gaat bij mij nu ongeveer een half uur voor de wektijd heel langzaam aan.