piercing bij een 13 jarige

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

een 13 jarige met een piercing, kan dat?

ja, tuurlijk, waarom niet
12 (8%)
ja, zolang ze er maar van bewust zijn wat er kan gebeuren (uitgroei, ontsteking enz.)
32 (21%)
nee, 13 is te jong
84 (57%)
nee, piercing vind ik zo en zo niet mooi
17 (11%)
anders, namelijk...
2 (1%)

Totaal aantal stemmen: 147

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:17

xDonja schreef:
aarbetje_ schreef:
Genoeg piercers die het doen zonder om je legitimatie te vragen en zonder je ouders toestemming.
Het kan dus wel.

Oh echt? := Dat wist ik niet. Ik ben wel benieuwd hoe je dat hebt kunnen verbergen :P

Dat wist ik indderdaad ook niet hoor :=
onder de 16 heb je toesteming van ouders nodig en de mijne gingen dan ook lekker mee!
Wel apart als je dan geen id hoeft te laten zien bij mij moesten ze zoon heel formulier invullen.
Ook met soffinummer. (ben bij 2 verschillende geweest)

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:17

een navel piercing vind ik kunnen, maar niet in het gezicht.
Behalve oorgaatjes dan he ;) Gaatje boven in het oor vind ik ook wel mooi, maar verder niet.

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:19

rasta_love schreef:
ja, ik krijg mijn ouders ook echt niet zover om toestemming te geven voor een piercing hoor (tenminste, nu)! die 3 gaatjes per oor (in totaal dus 6) die kon ik laten zetten zonder toestemming omdat dat gewoon vlees was, heb ze ook laten zetten als ik met vriendinnen naar de stad ging, maar ik vertelde het wel aan mijn ouders en die vonden dat wel goed. maar mijn moeder kent ook iemand waarvan het kraakbeen in het oor ontstoken was en dat oor was helemaal weggerot... hoe ze dat voor elkaar kreeg weet ik niet hoor ;)

Ik heb als jonge meid heel veel geexpirimenteerd met piercingen enz
Ook ik heb toen in mijn kraakbeen van mijn oor een gaatje laten schieten (fout fout)
resultaat : een bloedvergiftiging en nog steeds een stuk oorbel in mijn oor

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:19

neuspiercing vind ik nog wel kunnen maar andere vind ik 13 ook te jong

en wenkbrauw zou ik goed over na denken want heel veel staat het niet

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:20

Bij de piercer waar ik nu kom, moet er inderdaad een heel formulier ingevuld worden, moest daar ook.
Maar blijkbaar zag ik er volgens hun 'oud genoeg' uit dus heb ik het formulier zelf in moeten vullen.
Sofinummer is er bij mij nog nooit op gekomen. Eigenlijk alleen maar of je bepaalde allergieën of ziektes hebt die het piercen en het genezen ervan kunnen belemmeren.
En dit vind ik overigens een stuk belangrijker ook dan mijn of mijn ouders sofinummer. Het is wel je lichaam. :)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:20

Ik had op m'n 13e ook al een navelpiercing, en in m'n oren..
Op m'n 15e kwam m'n tongpiercing daar nog bij.
Op m'n 16e m'n eerste tattootje, en heb er nu een half jaar geleden nog 1 laten zetten. En kijk eens in m'n profiel, niets van te zien toch :D
Als jij ts graag zo'n piercing wil, leuk toch :), je kent de gevaren, en je hoeft helemaal niet aso over te komen, het gaat om de manier waarop je m draagt :)

PureSG

Re: piercing bij een 13 jarige

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:22

Ik ben het volledig eens met Mallow. :)
Maar ook belangrijk, je ouders moeten er achter staan en jijzelf ook voor de volle 100%.

Tat_jana

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:23

ik vindt het een ordinair gezicht een jonge meid met een piercing.
in het gezicht dan.. een navel piercingetje vindt ik opzich mooi,, maar de gevolgen die er aan vast kunnen zitten zeg ik:

NEE 13 is toch echt te jong

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:24

Dat sofinummer plus voor en achter naam moesten ik en 1 van mij ouders invullen dit ter bevestiging dat ze en jezelf toesteming geven (ook handtekening was verlpicht).
Zodat als het je niet bevalt geen schade kan verhalen bij de piecer zeg maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:24

Mallow schreef:
Ik had op m'n 13e ook al een navelpiercing, en in m'n oren..
Op m'n 15e kwam m'n tongpiercing daar nog bij.
Op m'n 16e m'n eerste tattootje, en heb er nu een half jaar geleden nog 1 laten zetten. En kijk eens in m'n profiel, niets van te zien toch :D
Als jij ts graag zo'n piercing wil, leuk toch :), je kent de gevaren, en je hoeft helemaal niet aso over te komen, het gaat om de manier waarop je m draagt :)

nou, ik ga totaal niet mee in de mode ;) beetje punkig, jeweetwel, paarse skinnies, verder veel zwart en zilver zoals kettingen aan mijn broek, zo'n riem met 3 lagen piramidetjes enz. :) hannekammen vind ik ook echt vet, tenminste, bij jongens :') ik vind wenkbrauw piercings er wel bij passen, maar niet als 13 jarige ;)

PureSG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:26

Oké, ja handtekening was wel verplicht. Maarja, ik was blijkbaar oud genoeg volgens hun daarvoor. :Y)
Die piercing is er inmiddels al wel uit, al een hele tijd. :)
Heb op mijn 15e toen een labret laten zetten mét mijn ouders bij een andere piercer.
Maar nogmaals: Ik vind 13 jaar niet te jong mits je ouders erachter staan en je de risico's kent.

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:32

aatjuh12 schreef:
ik had op mijn elfde al 7 gaatjes in mijn oren, allebei de oren 3 onderin en in mijn rechteroor 1 bovenin.(geen grote ringen, dus verder niet heel asociaal ofzo) op mijn dertiende een navelpiercing (inderdaad net al Suuzert ook niet vaak met buikentruitjes enzo) maar ik ben inderdaad ook niet zo weg van piercings in het gezicht.. tongpiercing heb ik wel.. maar die valt niet zo op.. maar als jij het leuk vind.. waarom dan niet op de dertiende.. als je hem niet meer leuk vind is hij er zo weer uit!

Daar hoeft mijn kind niet mee aan te komen op z'n 13de. Alles leuk en aardig, maar dat doen ze maar als ze volwassen zijn. Misschien 16/17 dan overzie je je acties een stuk beter. Ik ken een meisje die tussen haar 14de en 15de 1 tatoe en verschillende piercings heeft laten zetten. Ze vind het nu allemaal spuuglelijk. De littekens van de piercings trekken niet meer verder weg dan nu. En de tatoe is nu al (is nu 24) lelijk en raar geworden. Ik begrijp de ouders ook niet die dat toestaan.

Edit: welke gek zet die piercings bij een 13 jarige :? kan nooit een hele goeie zijn dan, want dat mag niet eens! Tenzij uitdrukkelijke toestemming van de ouder(s)

Jespri

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:37

Chocobroodje dan mag het nog niet ;)

Ik was 13 toen ik me navelpiercing wou nou oke prima moeder heeft hem ook dus ik met me moeder er heen (werd over 3 maanden 14) maar kreeg hem mooi niet.
Ben 3 maande later dus terug gekomen en toen wel gekregen!

sullebulle

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:46

Ik heb voor de tweede optie gekozen. Ik was zelf net 14 jaar toen ik een wenkbrauwpiercing liet zetten. Was me er heel goed van bewust wat ik deed. Ging eerst naar een studio toe, waar ze hem niet wilden zetten, ze zeiden 'kom over 2 of 3 jaar maar terug', toen zijn we (ouders en ik) naar een andere gegaan, waar ze hem wel wilden zetten. Heb hem er dit jaar uitgehaald, nu ik 17 ben, om het mooi te laten dichtgroeien. Vond het niet zo leuk meer(geen gothic meer na 4 jaar) Tja, de ene 13jarige is de andere niet, ikzelf was nogal vroeg volwassen en wilde het gewoon graag. :)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:51

De meeste dertienjarigen vind ik veelste grillig in wat ze willen, ongeacht hoe graag ze dat op dát moment ook willen. Een week later willen ze weer wat anders.

Ik zou het als ouder zijnde dan ook nooit toestaan en ik vind het een goede zaak dat zulke shops een leeftijdslimiet aanhouden :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 11:55

Dochterlief zou mij pech hebben, besteed die tijd tot je (op zijn minst) 16e om maar iets heel mooi's uit te zoeken. Een vriendin zei dat een plaatje van dat wat je wilt in je portemonnee moest stoppen en als je dat dan na een half jaar nog mooi vond, je hem pas moest laten zetten. Werkt natuurlijk het beste voor tattoo's maar ook voor piercings, ik vindt het een ijzersterk advies.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:00

klinkt misschien aso, bedoel het niet zo, maar ik ben idd vroeg volwassen... vind het heerlijk om alleen thuis te zijn, zelf boodschappen te doen, zelf kleren te wassen ect. en ik lees en kijk ook dingen voor volwassenen (documanteres enzo) omdat de dingen voor mijn leeftijd gewoon te kinderachtig zijn in mijn ogen. maar dat zijn dan kleine dingen, dat weet ik, maar toch vind ik verantwoordelijkheid erg leuk. was in groep 8 ook al ongesteld, en als ik aan iemand vraag hoe oud ze me schatten, is dat meestal 15 of 16 :P ben ook lang, helemaal vergeleken met mijn klas, ben een kop groter de de meeste. de een na langste van de groep :P zelfs mn broer zei een keer: 'volgens mij ben je geestelijk veel ouder dan je in werkelijk ben' :P

maargoed, een piercing is toch nog steeds een stapje te ver voor mij ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:03

Ja rasta.. maar dat zeggen ze allemaal van jouw leeftijd. And no offence over 10 jaar besef je pas wat voor kind je eigenlijk nog was op die leeftijd.

13 is gewoon een moeilijke leeftijd.. Je bent geen kind, je kunt niet mee doen met de tieners of (jong)volwassenen.. je hangt ertussen in. Maar je bent écht nog niet volwassen, je gaat nog een heleboel leren en ontdekken. Dat moet eigenlijk ook nog niet willen, volwassen zijn. Geniet van je leven op dit moment ;) Dat komt allemaal nog wel.
En troost je er zijn mensen die worden noooooooit volwassen :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:05

Sammie schreef:
De meeste dertienjarigen vind ik veelste grillig in wat ze willen, ongeacht hoe graag ze dat op dát moment ook willen. Een week later willen ze weer wat anders.

ik heb een halfjaar nagedacht over een tweede en derde gaatje in mijn oor, uiteindelijk toch gedaan en nog geen spijt gehad ;) maar ik begrijp je uitspraak wel. ik heb wel veel dingen die me erg leuk lijken, maar dan denk ik er heel goed over na en 19 van de 20 keer doe ik het toch niet, omdat ik eigenlijk zoiets heb van: het is eigenlijk hartstikke onzin.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:08

Sammie schreef:
Ja rasta.. maar dat zeggen ze allemaal van jouw leeftijd. And no offence over 10 jaar besef je pas wat voor kind je eigenlijk nog was op die leeftijd.

13 is gewoon een moeilijke leeftijd.. Je bent geen kind, je kunt niet mee doen met de tieners of (jong)volwassenen.. je hangt ertussen in. Maar je bent écht nog niet volwassen, je gaat nog een heleboel leren en ontdekken. Dat moet eigenlijk ook nog niet willen, volwassen zijn. Geniet van je leven op dit moment ;) Dat komt allemaal nog wel.
En troost je er zijn mensen die worden noooooooit volwassen :D

ja tuurlijk, ik denk er ook heel vaak over na. maar juist die kleine dingen zoals de boodschappen doen, dingen die je moet kunnen als je alleen woont enzo, vind ik fijn om te doen. het geeft me een idee dat ik onafhankelijker van mijn ouders ben. als mijn moeder weer eens zegt dat ik dit of dat moet doen, stoort dat me ook want ik wil het zelf uitzoeken

hoofdstel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:08

Vind piercings bij een 13-jarige niet echt kunnen, en dan vooral gezichtspiercings niet. Ziet er snel associaal uit naar mijn mening.

Ik was zelf 15 toen ik mijn navelpiercing kreeg (met toestemming van mijn moeder) maar heb er spijt van dat ik die op 15-jarige leeftijd heb laten zetten. Toen ik mn piercing had ben ik in korte tijd een stuk gegroeid (in de lengte + een beetje in de breedte :P) en nu is heel mn piercing uitgegroeid helaas :(

Heb mn tongpiercing een paar maanden voordat ik 18 werd laten zetten en daar heb ik nu nog geen spijt van. Vind dat een betere leeftijd omdat je zelf ook beter weet wat je wilt en er niet snel spijt van krijgt.

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:21

Moeilijk...

Ik was drie toen ik oorbellen kreeg, maar oorbellen zijn zo geaccepteerd in de maatschappij.
Weet je wat het is, op je dertiende denk zo anders over dingen als op je twintigste, dertigste, veertigste.
Maar aan de andere kant, waarom niet?
Als je het niet meer mooi vindt, haal je het er toch lekker uit?

Ik ben blij dat ik met mijn keuzes gewacht heb.
Wilde vroeger zo graag een navelpiercing, terwijl ik er nu niet eens meer eentje zou willen hebben.
En vraag me ook af waar je als dertienjarige een piercing kan laten zetten zonder toestemming van je ouders, al dan niet met of zonder legitimatie.
Ik moest van het weekend mijn legitimatie zelfs nog laten zien voor een tongpiercing en ik ben 22 :+

Surface

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:25

Heb toen ik 13 was ook een piercing laten zetten, bovenin mijn oor, dus stelt niet zo veel voor.
Maar als ik er nu over na denk had ik het ook maar 'even' zomaar gedaan.
M'n ouders waren er niet bij, en het is geschoten ipv. gepierced.
Maar ik wist de risico's van schieten wel.
Het is gelukkig nooit ontstoken geweest en ik heb er ook nooit last van gehad. Heb er geen spijt van, maar ik vind wel dat ik er iets beter over na had moeten denken. :o

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:27

Sonja schreef:
Nee, ik vind een dertienjarige te jong om die keuze te kunnen maken. Die hebben nog geen enkel besef van wat hun uiterlijk doet in communicatie, beeldvorming etc.

Toegevoegd:
Ik heb het dan over piercings in het gezicht, in wenkbrauw, neus, lip of wang.
Oren en navels laat ik even buiten beschouwing, ik heb de indruk dat dat veel meer "maatschappelijk geaccepteerd" is.

Die mening ben ik ook toegedaan met dien verstande dat ik piercings in het oor ook nog beperk tot de standaard 'gaatjes' in de oorlel (en dan bij voorkeur maximaal 1 per oorlel) en niet in het kraakbeen.
Ik ben nu ik 30 ben in ieder geval erg blij dat ik nooit een tweede en derde gaatje in mijn oorlel heb laten schieten.

absque_dubio

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:31

Ik heb mn neuspiercing in een tussenuur van school laten zetten, toen ik net een week 15 was. :+
Moeders vond het niet bepaald leuk.. Heb een paar weken bij mn zus in haar huisje moeten slapen.
Maar ik zie er totaal niet aso uit, het valt ook amper op. Heb gewoon een heel klein diamantje. :)
Af en toe vliegt gaat hij er nog wel is uit, en dan twijfel ik wel is om hem eruit te laten. Maar ben bang dat ik dan spijt krijg.
Inmiddels vind moeders het trouwens helemaal bij me passen hoor.
Maar als 13jarige zou ik zoiets nooit doen. En als er 13jarige zijn die het wél doen, tsjah.. dan vind ik dat belachelijk.
En dan kan je nog zeggen dat je vind dat je oh zo volwassen bent, maar je blijft 13.