Dyscalculie

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DvdKloof

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:08

hier nog een, heb ik groep 5 een test gedaan.. liep zon anderhalf jaar achter.

maar nu met de echte wiskunde op de middelbare ging het een stuk beter, mede dankzij de rekenmachine :) maar hoofdrekenen en de tafels.. nee die tafels als ik ze elke dag zou opnoemen en stampen blijft het een dag hangen, doe ik het 1 dag niet.. danben ik alles weer kwijt.. erg vervelend.. vooral nu a.s schooljaar het MLO ga doen.. :P

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:09

nee ik niet, het is bij mij ook vlak voor de vakantie vastgesteld door een wiskunde docent die er wat meer kijk op heeft, hij had aan het begin van het jaar al vermoedes n heeft me afgelopenjaar in de gaten gehouden en toen hebben we alles besproken en heeft hij op school een aantal dingen voor me geregeld, als school weer goed en wel begonnen is gaan we verder kijken

Kaka

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:11

Nee en dat vind ik niet nodig ook omdat ik niet geloof dat mijn problemen met getallen de naam dyscalculie mag hebben en ik prima functioneer.

DvdKloof

Re: Dyscalculie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:14

cijfers draai ik trouwens niet echt om, maar als iemand bijv. een telefoonummer zegt met 2 tallen dan moet ik wel altijd even denken en het getal herhalen, anders gaat t wel fout ;)

en sommen niet snappen.. maarja gelukkig bestaan er rekenmachines ;) en gelukkig ook nog goeie leraren die je willen helpen en niet na 2x zeggen van we houden er mee op want het lukt toch niet..

en dan heb je ook nog die mensen die zeggen; je kan heus wel leren hoofdrekenen hoor.. nee niet dus dat KAN ik gewoon niet(mits, makkelijke tientallen) en dan maar doordrammen he.. zucht.. t lijkt alsof ze dyslexie wel snappen maar als het met rekenen gaat dan snappen ze het inneens niet waarom iemand het niet kan :9

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:20

Jilletje schreef:
getallen haal ik ook standaard door elkaar 25 spreek ik uit als 52 en ga zo maar door, ik heb wel een trucje geleerd daarvoor het getal van achter naar voor lezen.
links en rechts door elkaar halen klinkt ook heel bekend!!!!
verder kan ik ook niet goed afstanden inschatten is is mn handschrift niet bepaald mooi, ook dit schijnt er allemaal bij te horen.

Dit heb ik dus enorm vaak, dat ik het getal wel juist opschrijf, maar gewoon fout uitspreek.

Ik kon in het 4de leerjaar nog steeds geen kloklezen, en heb daar echt 'bijles' voor moeten nemen.

Voor de rest is er niks met mij qua intelligentie (althans, dat hoop ik :P ) maar ik merk, nu ik biologie aan de unief studeer, dat ik voor de wiskundige vakken (wisk, fys. en chemie) echt heel traag moet gaan en veel moet herhalen, anders snappen mijn hersenen het gewoon niet. Wiskunde was trouwens tijdens heel mijn middelbaar (latijn-wetenschappen gestudeerd dus helaas veel te veel wiskunde) echt mijn probleemvak. Vaak genoeg studieschriften of persoonlijke begeleiding gehad.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:22

Jilletje schreef:
nee ik niet, het is bij mij ook vlak voor de vakantie vastgesteld door een wiskunde docent die er wat meer kijk op heeft, hij had aan het begin van het jaar al vermoedes n heeft me afgelopenjaar in de gaten gehouden en toen hebben we alles besproken en heeft hij op school een aantal dingen voor me geregeld, als school weer goed en wel begonnen is gaan we verder kijken

Sinds wanneer mag dat zomaar worden vastgesteld door een leraar? :=
Ik moet het via een of ander centrum doen om een RT pas te krijgen voor meer tijd en misschien zelfs soms een soepelere norm bij bètaproefwerken. :=

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:22

Amy77 schreef:
Yep, hier ook..vroeger op basisschool onderzocht, kreeg op middelbare school pas een naam, bestond toen nog niet ;)
Heel irritant, als iemand zn telnr opnoemt bv met 5954 etcetc en dat per 2 opnoemt, dan wil ik de cijfers nog weleens omdraaien..rekenen, drama, moet op mn vingers nog steeds tellen. Schaamde mij er altijd enorm voor en in een winkel werken was altijd een drama.
Middels trucjes kom ik een heel eind, kwestie van oefenen ook, maar echt rekenen, nee, ben nu 31 en kan het nog steeds niet. Gekke was dan wel weer dat ik staartdelingen perfect kon vroeger.

Haha, zo herkenbaar van het telefoonnr! Bij mij moeten ze het echt cijfer voor cijfer zeggen, zeggen ze het per twee cijfers, dan moet ik echt even nadenken wát ze juist precies gezegd hebben.

Wel een heel herkenbaar topic, misschien moet ik me toch eens laten testen ofzo, tot nu toe riep ik altijd meer voor de grap dat ik discalculie had ^^

Kady1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:23

Ik heb het ook Discalculie. In groep 8 zat ik op cito niveau groep 5 (met moeite) voor mezelf werd het pas echt vervelend op de middelbare school. Ik had profiel N&G gekozen op de havo = dus scheikunde, wiskunde B1 en natuurkunde. Opzich gingen de opdrachten wel goed maar had veel meer tijd nodig om die opdrachten te verwerken in mijn hoofd. In mijn tijd was discalculie nog niet erkend als officele stoornis en mocht mijn school geen extra tijd toekennen op toetsen en exames, iets wat met dislectie wel mocht. Echt balen want ik had nooit mn toetsen helemaal af. Waar ik ook veel moeite mee had was 3d opdrachten, als je zo'n kubus hebt in 3d en je moet dan lijntjes gaan berekenen of juist zo'n ding in je hoofd uitvouwen. Daar was ik echt heel slecht in.

In het dagelijksleven heb ik er trouwens verder niet veel last van behalve dat ik moet opletten dat ik geen cijfertjes omdraai.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:23

ik doe mbo nivo 4 maar de docent is me gaan beoordelen op nivo 2 zo haal ik toch nog voldoendes, het zijn weliswaar netaan 6jes maar toch voldoende!

passieX

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:27

Mijn zusje heeft dyscalculie. Ze vindt de klok en hoofdrekenen erg moeilijk, de tafels kent ze wel! Ze had heel veel moeite met de tafels, toen is mijn moeder met haar gaan hinkelen terwijl ze de tafel van 3 bijvoorbeeld moest opzeggen, nou heeft ze die als een soort liedje in haar hoofd zitten. Een jaar later bleek dat ze dyscalculie had (is getest).

Ze gaat nou naar de middelbareschool, maar helaas zijn hier in de buurt (lees: niet minder dan ruim een uur reistijd met de trein) die iemand hebben die dit écht kan begeleiden. Ze gaat nou naar dezelfde scholengemeenschap als mij en gaat daar VMBO-BKL doen, nou kwam het vorig jaar toevallig door een domme grap van iemand op dyscalcullie, waarop de leraar antwoorde: 'Ja, als je nou een leraar met dyscalcullie hebt, dan krijg je ipv een 1 gewoon een 10! dat zou nou handig zijn!' Ik dacht echt van 'Kom op zeg! jij weet echt niet waar je het over hebt!' ik heb niks gezegd, wist niet goed hoe ik daar nou op moest reageren.

Kinderen/mensen met dyslexie kunnen geholpen worden én iedereen snapt ze, maar als je dyscalculie hebt snapt niemand je en denken ze dat je gewoon niet slim bent. :n
Laatst bijgewerkt door passieX op 24-08-09 12:29, in het totaal 1 keer bewerkt

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:28

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-08-09 12:33

nee exame moet ik gewoon op nivo 4 doen denk ik, maar zoals ik al zei als de school weer is begonnen ga ik met de docent kijken wat ik verder kan doen, dus ook de test zo dat het officieel bevestigd word.
mijn voordeel met mn exame is wel dat ik geen landelijk exame hoef te doen

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:35

Solleke_Noah schreef:
Amy77 schreef:
Yep, hier ook..vroeger op basisschool onderzocht, kreeg op middelbare school pas een naam, bestond toen nog niet ;)
Heel irritant, als iemand zn telnr opnoemt bv met 5954 etcetc en dat per 2 opnoemt, dan wil ik de cijfers nog weleens omdraaien..rekenen, drama, moet op mn vingers nog steeds tellen. Schaamde mij er altijd enorm voor en in een winkel werken was altijd een drama.
Middels trucjes kom ik een heel eind, kwestie van oefenen ook, maar echt rekenen, nee, ben nu 31 en kan het nog steeds niet. Gekke was dan wel weer dat ik staartdelingen perfect kon vroeger.

Haha, zo herkenbaar van het telefoonnr! Bij mij moeten ze het echt cijfer voor cijfer zeggen, zeggen ze het per twee cijfers, dan moet ik echt even nadenken wát ze juist precies gezegd hebben.

Wel een heel herkenbaar topic, misschien moet ik me toch eens laten testen ofzo, tot nu toe riep ik altijd meer voor de grap dat ik discalculie had ^^

Hebben jullie ook dat de tafels juist wel weer gingen? Dit omdat het puur stampwerk is en dus gewoonweg leren? Nu ik de tafels vergeten ben, moet ik ervoor rekenen en dan gaat het mis..maar vroeger lukten die tafels ook nog wel..was bij mijn test alleen het logisch inzicht met rekenen wat drama was en ad hand daarvan werd het discalculie genoemt.

Rinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:38

Hier ook iemand met de eeuwige moeite met getallen. Ja, ik weet wat 75+49 is, kan kloklezen en weet het verschil tussen links en rechts. Maar ik moet er in sommige situaties wel dieper bij nadenken. Ik begrijp wiskundige formules, scheikunde en natuurkunde erg goed, maar door mijn moeite met hoofdrekenen maak ik vaak van die banketstaaf foutjes. Ik heb gewoon meer tijd nodig.

Ik stem met passieX in, mensen begrijpen niet dat je daar moeite mee kan hebben en zeggen dat je dom bent. Dat heb je dan mis, want ik volg(de) namelijk wel gewoon Atheneum. (Doe overigens dit jaar examen HAVO, maar dat is een lang verhaal) :Y)
Laatst bijgewerkt door Rinde op 24-08-09 12:39, in het totaal 2 keer bewerkt

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:38

Kady1 schreef:
Ik heb het ook Discalculie. In groep 8 zat ik op cito niveau groep 5 (met moeite) voor mezelf werd het pas echt vervelend op de middelbare school. Ik had profiel N&G gekozen op de havo = dus scheikunde, wiskunde B1 en natuurkunde. Opzich gingen de opdrachten wel goed maar had veel meer tijd nodig om die opdrachten te verwerken in mijn hoofd. In mijn tijd was discalculie nog niet erkend als officele stoornis en mocht mijn school geen extra tijd toekennen op toetsen en exames, iets wat met dislectie wel mocht. Echt balen want ik had nooit mn toetsen helemaal af. Waar ik ook veel moeite mee had was 3d opdrachten, als je zo'n kubus hebt in 3d en je moet dan lijntjes gaan berekenen of juist zo'n ding in je hoofd uitvouwen. Daar was ik echt heel slecht in.

In het dagelijksleven heb ik er trouwens verder niet veel last van behalve dat ik moet opletten dat ik geen cijfertjes omdraai.

Dit heb ik dus ook.
Ik heb ook Natuur en gezondheid (VWO), en ik kan wiskunde, natuurkunde waarschijnlijk ook wel, maar ik heb gewoon ontzettend veel tijd nodig.
Maarja, zelfs nu heb ik al citaten als "4 + 5 = 6" op proefwerken, dus ik kan er wel vanuit gaan dat het viertjes en vijfjes blijven. :=
Meer dan mijn best (en bijles, uiteraard) kan ik niet doen, en deze vakken zijn toch echt die die ik leuk vind. :)

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:40

Rinde schreef:
Ik stem met passieX in, mensen begrijpen niet dat je daar moeite mee kan hebben en zeggen dat je dom bent. Dat heb je dan mis, want ik volg namelijk wel gewoon Atheneum. :Y)

Zo bijzonder is dat niet, je mag namelijk tekorten hebben als je de compensatie hebt en je kan er voor kiezen een profiel te nemen zonder natuurkunde en scheikunde.
In CM kun je wiskunde C nemen, en je mag een 4 hebben om te slagen (als je compensatie hebt).
Met heel veel tijd, bijles, bloed, zweet en tranen denk ik niet dat dat onhaalbaar zou zijn.
Het zal je totaal niet liggen, maar echt onmogelijk is niets.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:56

Amy77 schreef:
Amy77 schreef:

Hebben jullie ook dat de tafels juist wel weer gingen? Dit omdat het puur stampwerk is en dus gewoonweg leren? Nu ik de tafels vergeten ben, moet ik ervoor rekenen en dan gaat het mis..maar vroeger lukten die tafels ook nog wel..was bij mijn test alleen het logisch inzicht met rekenen wat drama was en ad hand daarvan werd het discalculie genoemt.

Ja, eigenlijk wel nu je het zegt...ik heb er heel hard op moeten oefenen, maar ik kon ze uiteindelijk wel, maar vraag me nu niet hoeveel 6x8 is, daar moet ik écht over nadenken.

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 12:56

Puissance schreef:
Hebben jullie allemaal die test gedaan?
Wij zijn er ook mee bezig, maar aangezien die test €1600 kost, niet vergoed wordt en het ook nog eens mááánden duurt voor je aan de beurt bent....

Ik heb wel die test gedaan, alleen ik kon wel zo terecht..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:00

De test voor discalculie? Die heb ik vroeger bij Octant gedaan, althans, geloof dat dat zo heette..kreeg 2 dagen allerlei testen, soort cito IQ testen..kostte een hele hoop geld, maar ik kreeg het geheel betaald, weet alleen niet meer door wie :P Zal het mn ouders eens navragen, was toen 13 ofzoiets.

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:01

Bij mij is dyscalculie in groep 7 vast gesteld, toen hadden ze er niet echt een naam voor. (jaren geleden dus :+ )
Klokkijken, hoofdrekenen, tafels en breuken leren was allemaal een probleem. Op dit moment is alleen klokkijken nog het probleem want zoveel hoef ik niet meer te rekenen en anders zijn er van die handige machines voor :D

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:03

Ik weet niet meer waar ik m heb gedaan, bij een heel groot gebouw hahaha :P Ik was toen ook 12/13, ik weet alleen niet meer of me ouders het nou betaalde of door iemand anders.. was idd heel duur ja :P

merel_gomez

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:04

.
Laatst bijgewerkt door merel_gomez op 07-03-24 13:34, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:09

Ik ben zelf nooit getest, maar ben wel errug slecht in rekenen := Gaat nog steeds met de vingers als ik moet optellen, want zo uit het hoofd kan ik niet. Wiskunde afgesloten met een 4.6, maar gelukkig gaat het op de uni veel beter! :) Daar zijn de sommen niet van belang, maar de theorie erachter. Dat kan ik dus wel gelukkig! :) al heb ik er wel bijles voor nodig. Maar het laatste vak heb ik keurig afgesloten met een 7 en dat betekende: nooooit meer een tentamen met stastiek! :D

Ik heb vooral moeite met bepaalde cijfercombinaties: die lees ik niet goed. bv: 67 kan ik echt niet goed uitspreken en ik ga er ook verkeerd mee rekenen. Gelukkig is de rekenmachine uitgevonden, want dan kan ik vergelijken of het getal wat ik invoer ook echt gelijk is aan wat er staat :=
Ben ook echt erg traag met rekenen.

Ik zou nooit achter de kassa moeten staan, dan komt het niet goed :P

_Evelien

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:16

Haha achter een kassa ooit zit er voor mij ook niet in :P

Janne92

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-08-09 13:21

Ik heb het ook, ik haal getallen door elkaar ik kan geen breuken geen procenten tafels tot 5 lukt wel maar de rest moet ik echt heel hard overna denken. Ik heb er echt last mee, maar gelukkig ga ik iets doen waar geen wiskunde voor nodig is :)