Ik heb na 6 jaar een bril te hebben gedragen, de overstap gemaakt op lenzen. Zachte maandlenzen, bevalt super! Ik heb ze nu 4.5 jaar ongeveer. Ik raad je aan om een GOEDE opticien te nemen. Ik raad je Hans Anders totaal af. Heb er zulke slechte verhalen over gehoord, inclusief mijn eigen verhaal en ervaringen. Het is belangrijk dat je ogen goed nagekeken worden en er ook naar gekeken blijft worden. Zo ga ik nog elk half jaar op controle. Daar bespreken we hoe het gaat, wordt er naar mijn ogen gekeken met een speciaal apparaat en meten we op of de sterkte van de lenzen nog wel goed is. Elk half jaar krijg ik dan weer een setje mee voor het volgende half jaar, en word ik opgeroepen via een brief een volgende halfjaarlijkse afspraak te maken tegen de tijd dat er alweer 5 maanden zijn verstreken.
Als grote nadelen van een bril vond ik altijd dat je met regen niks zag, dat de glazen vaak besloegen wanneer je van koude naar warme omgeving ging bijvoorbeeld en dat het met een cap op je hoofd niet echt lekker zit. Ook zijn de glazen snel vies en moest ik geregeld naar de opticien om m'n bril weer recht te laten zetten.

Grote voordeel van lenzen vind ik (en dat merk je heel duidelijk wanneer je weer even je bril op hebt gehad) dat je álles ziet. Hiermee bedoel ik dat een lens echt op je oog zit en je dus echt 100% ziet. Bij een bril kijk je door een kader, en moet je je hoofd bewegen om iets aan de zijkant te zien, terwijl je met lenzen in gewoon vanuit je ooghoeken kan kijken. (met -5 zie je niks vanuit je ooghoeken, dan moet je echt je hoofd even draaien) Andere voordelen is alles het omgedraaide van de nadelen van de bril. Zelf heb ik nooit echt last bij de paarden. (heb eigen paard en ben er dus dagelijks minstens 2 uur mee bezig) Tuurlijk krijg je wel eens een haar in je oog, en nee dat is niet prettig, maar is dat wel prettig als je een bril hebt?
Wel is het fijn om in een goed gesproeide bak te rijden, want stofrijden met lenzen in is écht niet prettig, normaal zou dat ook niet fijn zijn, maar dan zijn je ogen net even wat gevoeliger. Nadeel: airco, ik merk dat direct. Voelt niet fijn aan, worden mijn ogen erg droog van.
Wel moet ik erg oppassen met de draagtijd van mijn lenzen. Meer dan 14/15 uur per dag, en dat dagen achter elkaar... dat merk ik! Dan heb ik gevoelige rode ogen en doet het PIJN als ik mijn lenzen in wil doen. Daarom is het belangrijk dat je er nog wel een goede bril naast hebt. Wanneer ik om 5.45 mijn lenzen al in heb, doe ik ze rond 20.00 uit en heb ik de rest van de avond een bril op. een stuk comfortabeler voor je ogen. Maar natuurlijk zijn er mensen die ze de klok rond in kunnen hebben, ik behoor daar echter niet toe!
Oja, wennen moet je wel ja. Eerst deed ik wel drie kwartier over het indoen van mijn lenzen, vond het vreselijk. Dit heb je echter vrij snel onder de knie. Ik kan nu in een minuut mijn beide lenzen indoen. Waar ik erg aan moest wennen is dus dat je volledig zicht hebt, en niet meer hoeft te draaien met je hoofd voor kleine dingetjes, hiervan werd ik in het begin een beetje duizelig. Wanneer je de lenzen net hebt, mag je ze maar een uurtje in ofzo. Dit mag elke dag verlengd worden, zodat je oog er geleidelijk aan kan wennen. In een week tijd oid kun je ze volledig in.
Dus: goede opticien zoeken en overleggen!

Al een jaar of 3..
En dan nu lenzen!
Succes!