Gebeten door client.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

DL_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:44

En iedereen maar zeggen dat werken in de paarden gevaarlijk is. :Y)
Ik weet wel wat ik liever doe!

Ben je vandaag nu serieus in je voorhoofd gebeten?? HOE moet ik dat voor me zien??

twinducklin

Re: Gebeten door client.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:49

bloed betekend dat er echt bloed uit komt, dit zal eerder een onderhuids bloedinkje zijn ( wat bij een zuigzoen ook zo is ). Als je gebloed hebt kun je het afvegen en blijf je ook korstjes zien en trekt het dus niet weg.

Als het dat gewoon is denk ik niet dat het nodig is om naar de dokter te gaan, misschien is het verstandiger om beter op te letten dat je niet gebeten wordt?
Ik heb de laatse 2 jaar met dementerende gewerkt en het is gewoon een kwestie van opletten meestal, tenzij het bij iemand onverwachts is maar dat is blijkbaar niet het geval bij deze client.

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:49

Heeft hij Pica? (gezien het feit dat hij alles eet)

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:50

In je voorhoofd? Allemachtig zeg.......zou bijna een muilkorfje aanraden, meer dan je ontslag kun je niet krijgen..... :+ En ik las net dat je die zo ongeveer toch al had.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 15:51

kun je er geen boksbitje in doen als jij er komt? :P

vuurneon

Ben jij nu ook het 'hapje van de maand'? :D

LOCA

Als ik mij niet vergis is een hepatitis inenting bij gehandicapten zorg niet verplicht omdat clienten daar zelf al tegen worden ingeent. Dat zou een reden kunnen zijn waarom je niet standaard wordt ingeent door je werkgever. Je tetanus prik heb je al gehad. In dit geval zou ik mij niet zo een zorgen maken, ik ben zelf niet zo een voorstander om steeds weer antibiotica te gebruiken. Wat zegt je leidinggevende ervan? Is er bij jullie geen protocol voor bijt en prik incidenten? Ik neem aan dat deze incidenten wel altijd gemeld moeten worden om bijvoorbeeld herhaling te voorkomen en risico's te verkleinen.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:02

iil ik had echt terug gebeten, bah alleen het idee al dat je gebeten word door een mens egt raar,

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:03

Haha ja helaas :p Ach eigen stomme schuld. Clientje ( dezelfde, jaja :p ) tijdens een boze bui in zn buggy proberen te tillen is gewoon hap... aldoende leert men ;). Gelukkig geeft een voorhoofd niet mee dus kon ie niet doorbijten, maar echt prettig is t toch niet }:0

Overigens ben ik heel braaf geweest en krijg ik maandag waarschijnlijk mn hepatitis prik :(:)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:04

terugbijten is nou niet bepaald een teken van professionaliteit en professioneel handelen. soms werkt het, vooral bij kleine kindjes, maar in dit geval zeer waarschijnlijk niet.

in je voorhoofd gebeten? dan kwam je vast te dicht bij. alleen een hapje of ook echt door?
heb je je leidinggevende nog gesproken over de hepatitus injecties?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:05

haha, ja dus.
goed dat je de injectie krijgt zeg. kan nooit kwaad. tenminste.. het zijn wel 3 injecties.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:08

Niet zo snel reageren allemaal joh, ik moet steeds mn antwoord aanpassen :D

Nee clientje heeft geen pica ( kende de term niet, heb even google-autodicatje gespeeld). Client leidt aan San Filippo, stofwisselingsziekte waardoor hij zijn eerder aangeleerde vaardigheden verleerd. Kon een jaar geleden nog praten, maar kan nu slechts nog brabbelen. Zal later ook verleren te lopen, slikken enz. Op dit moment zit hij echt weer in de babyfase van alles aftasten met je mond, vandaar.

Zijn aandoening maakt ook dat hij er eigenlijk niets aan kan doen dat hij bijt. Hij voelt de frustratie, snapt sommige situaties niet meer en kan zich niet anders uiten dan door slaan en bijten. Ontzettend sneu voor hem, oppassen geblazen voor mij. Uitkijken zodat je niet gebeten word is er overigens niet bij, want het minste of geringste dat ons niet eens opvalt kan hem triggeren en dan is t hap....

Nee ik ga ook maar niet aan de AB. De hap op mn voorhoofd valt erg mee, voelt als een blauwe plek, en de hap op mn arm hou ik gewoon in de gaten.

Enkele clienten op het terrein zijn overigens wel besmet met hepatitis, dus die prik die komt er ;).

Edit om nog even in te gaan op t protocol: Dat protocol is er, maar gezien het niet echt open ligt heb ik daar niks mee gedaan. Ben me wel bewust van t bestaan en de inhoud ervan. Melding moet er ook van gemaakt worden, maar hier wordt verder niks mee gedaan dus bespaar ik me de moeite. Wel geef ik het door aan de persoonlijk begeleider van de client, met tijd, datum en ernst zodat deze het mee kan nemen in de gesprekken over client met gedragswetenschappers zodat de afspraken over de begeleiding van client aangepast kunnen worden om te proberen dit soort situaties te voorkomen. Lijkt mij dus nuttiger dan t maken van een melding.
Laatst bijgewerkt door Sjaap op 12-08-09 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:10

@sjaap: zo werkt dat wel niet met de hepatitus injecties, dat is toch een reeks achter elkaar, met tussenpozen van weken (of maanden??) met daarna nog een test op voldoende antistoffen....
Ik zou als ik jou was nu eerst testen, en als dat ok is daarna pas de spuiten halen.

Zo ging het tenminste wel bij mijn man, die werkt ook met verstandelijk gehandicapten (ja ook hij wordt wel eens gebeten, geschopt of geslagen, al naar gelang de kids hun bui hebben, ik zou dat ook niet dagelijks kunnen, moet je wel een engelengeduld voor hebben)

edit: zie dat dat nog al iemand schreef....

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:14

Van client die me gebeten heeft is zeker dat hij geen hepatitis heeft, gelukkig. Enkele andere clienten op het terrein echter wel, en wie weet wanneer ze ineens bijtgraag worden ;). Dus ik ga m gelijk halen maandag, of misschien al morgen als dat mogelijk is :).

Zal het morgen ook nog allemaal navragen, maar ben je na de 1e inenting van de 3 al gelijk beschermd, of is dat pas na de 3e ?

Sansevieria

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:16

Bij mijn weten pas na de 3e, en ook alleen maar als uit de test gebleken is dat je voldoende antistoffen hebt.
Helaas lukt dat niet altijd bij alle mensen even goed.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:16

je eerste prik krijg je dan zsm, drie weken daarna nmr 2 en weer 6 mnd daarna de laatste. dan weer x-aantal weken laten idd een test voor de afweerstoffen.

pin me hier niet op vast hoor!

ik werk op een school voor zmlk en hoor in principe de prik niet te krijgen. krijg hem alleen als ik er om vraag. heb ik dus ook gedaan, want heb al een aantal keren met een jongen liggen knokken op de grond terwijl het bloed en kwijl (bloedneus als hij boos wordt) in de rondte vlogen.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:20

ik hou mn hart vast voor die prikken, ik ben als de dood voor naalden :Y) Waar zetten ze die ? Gewoon in je arm ? :P

ZMLK school lijkt me geweldig :). Maar inderdaad, je ligt zo met ze overhoop, hebt zo een hap te pakken of ze smeren bloed aan je af alszijnde vingerverf. Kinderen zijn te gek :(:)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:23

haha

nou, we zoeken nog mensen!

bij mijn moeder zetten ze de prik in haar bil.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:26

Helaas heb ik daar mn diploma's niet voor ;).

Prik in de bil was ik al bang voor ja.....

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:33

Hepatitis gaat bij studenten gewoon in de arm, na de eerste volgt de tweede een maand later, de derde 6 maanden na de tweede (ongeveer). Dan titerbepaling (hoeveel antilichamen je hebt), als die te laag is weer 1 prik en testen, net zolang tot je goed beschermd bent :)

Sterkte verder ermee, het zou mijn baantje niet zijn :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:43

je kan ook bij ons komen werken zonder diploma's en dan binnen een gesubsidieerde opleiding instromen.
we zoeken zowel onderwijsassistenten als leerkrachten.

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:52

Ik moet nog een jaartje mn sph afronden, maar wie weet daarna. van Utrecht naar Alphen a/d rijn is wel te doen ;). Zou graag op een zmlk school willen werken! Lijkt me prachtig :D

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:53

tegen die tijd neem je maar contact met me op. via via kom je altijd ergens handiger binnen en we hebben tegenwoordig liever SPH-ers dan PABO-ers :j

Sjaap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 16:58

Ik zal het zeker onthouden !

Vanwaar de voorkeur voor SPH-ers in plaats van PABO-ers ? Mist de pabo toch de kennis wat betreft het omgaan met kinderen met een plus of.. ?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 17:01

de dicatische kennis is er idd wel, maar die is bij te schaven bij de sph-ers. het gaat idd om het gebrek aan kennis van de doelgroep.